Nokka 383 moppeen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Vallu, 7.2.2015.

  1. Vallu

    Vallu Gearhead

    On tullut tässä pikkuhiljaa keräiltyä osia tuon '71 2bbl 383 päivittämiseksi "HP" -versioksi. Löytyy jo 4-reikäinen imusarja, hp-pakosarjat, kaasutin yms pientä.
    Millaista nokka-akselia tuohon kannattaisi harkita? puristuksiahan tuossa taitaa olla tehtaan jäljiltä 8.5:1 luokkaa ja ei ole tarkoitus ruveta nostamaan. Motti on kiinni parin tonnin C-kopassa, perä 3:23 välityksellä ja vakio turbiini.
    Compilla olis ainakin 21-305-4, joka vastaisi '71 magnum nokkaa, oliskohan sopiva? Mistää katutappajasta ei kuitenkaan olla haaveilemassa :)
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vähän aikaa sitten oli suunnitteilla aika samanlaiseen koneeseen ja ympäristöön virkistystä ja nokaksi valikoitui omistajan mieltymysten mukaan Compin 262xe, jossa sama nosto ja LSA kuin tuossa sun ehdottamassa mutta vähän laajempi kierrosalue ja matalapuristeiseen hieman paremmin sopiva.
    Hommassa kävi kuitenkiin niin että "mopo karkasi" ja kyseiseen projektiin on tulossa stroukki-kittiä ja kantta yms. joten nokkakin vaihtuu.
     
  3. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Polaran 383:n nokaksi valikoitui tuo XE250H :
    http://www.compperformancegroupstores.c ... CAMhydFTXE

    Mulla normi turbiini ja 2,7 välitys. Oma ajatus oli saada vain mukava kruisailu kone. Muuten lienee samat speksit koneessa. Rysyn orkkis -68 4bb imari ja 600 edeli päälle. KB:n pattipäämännät ovat vaihtuneet porauksen yhteydessä vanhojen matalapuristeisten mäntien tilalle.
     
  4. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No jos et puristuksia nosta niin eipää siinä ole vaihtoehtona muuta kun ottaa joku moderni nopeasti avautuva nenä.

    Mutta jos nostat puristukset kymppiin, niin sitten onkin paljon valinnanvaraa. Joku six packin nokka esim on hyvä.
    Loivassa nokassa voi olla kokonaisasteita liki 300 ja saat mukavat röhinät bonuksena.

    Mulla oli joskus soton 383:ssa 283/293 asteinen nenä. nostoa oli vain jotain 0.44 tms. Performerilla ja 600:lla holleylla pelasi kuin unelma.
    Tehoa ja vääntöä riitti. piikki taisi olla jossain alle 3 tonnissa kun vielä 100:n vauhdissa kiihtyi riivatusti (missä vakionokalla alkoi hyytymään. Koneen saundit oli myös mahtavat.
     
  5. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Mulla on compin XE256 1.6 vipoilla 383ssa E-koppasessa 3.23 peräruuvilla ja noin 2500 stallin turbiinilla. Vetoalue lähtee lähes tyhjäkäynniltä ja tuntuu vetävän ihan napakasti yli viiden tonnin.

    Koneessa on KBn pattipäämännät ja orkkisrautakannet jotka on kevyesti portattu ja laskettu siten, että puristussuhteeks tuli vähän yli 9.5.

    Mun puristuksilla ja pattipäämäntien "epäedullisella" vaikutuksella nakutukseen tuo kyseinen nokka on vähän turhan vaisu kyseiseen kombinaatioon. Kokonaisennakkona pystyy käyttämään ~32 astetta ilman että nakuttaa, mutta vähän maltillisemmilla puristuksilla olevaan koneeseen tuo saattais olla ihan hyvä nokka perus kruisailuun ja pidemmille matkoille.

    ps. Kyseinen nokka vapautuis paremmin tarvitsevalle tässä kevään mittaan kunhan kerkiän tehdä "nälkä kasvaa syödessä" päivityksiä.
     
  6. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    No niin nokka-akseli on 383 mopen lohkoon asennettu ja kyseessä siis tuollainen compin nokka: XE250H
    0.432 / 0.444 nostot

    Aikoinaan tuli hommattua uudet jouset 926-16 http://www.compperformancegroupstores.c ... ode=926-16 ja retainerit 744-16 http://www.compperformancegroupstores.c ... gory_Code= mopen omia kansia ja venttiileitä varten. std varsihan on moparilla 3/8".

    No kannet vaihtuivat 440 sorsan stealth kansiin. Kansissa on sorsan omat jouset ja retskut ja venttiilivarsi 11/32".

    Sorsa ilmoittaa maksimi nostoksi jousille 0.510.
    Compin jousten paine: kiinni 109 lbs ja auki 317 lbs
    vastaavat sorsalla: 130 ja 330
    Itse kun tulkitsen niin sorsan paketti pitäsi olla ok valitulle nokalle.

    Mitäpä ammattimaiset koneenrakentajat ovat mieltä, sopiiko sorsan kansien jouset nokka-akselille vai alanko hankkimaan uusia jousia ja retskuja sekä lukkoja?
     
  7. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Mitäs noita jousia vaihtaan mieluummin vähän liikaa jousipainetta ku liian vähän
     
  8. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ei muuta kuin paikalleen vaan. Noin pieni ero ei vaikuta käytännössä mitään, varsinkaan noin miedolla nokalla.
     
  9. kingsway

    kingsway Gearhead

    Täällä näitä nokka-akseli ketjuja on useampia, niin sama kai se on vanhaan jatkaa. Kone on kasausvaiheessa ja sopiva nokka-akseli pitäisi kehitellä. Mutta mikäpä se olisi sopiva nokka?

    Kone on -67 383cid
    Laskin laskurilla, että puristuksia tulisi vakio (0.040") kannentiivisteellä 9.38:1 ja ohuella (0.020") 9.85:1.
    Kannet on 906 rautakannet, joita laskettu vajaa milli.
    Imusarja on rautainen 2x4bbl ja kaasareiksi tulee 600 Edelit. Imarilla mennään ulkonäön ehdoilla.
    Vaihteistona A500, perävälitys 3.54. Satasen nopeudessa kierrokset on mukavasti 1800rpm päälle. Tuossa lootassahan on ykkönen tavallista tiheämpi ja lukkokin löytyy.
    Peltisarjat asentelen myös. Malli ei vielä mietittynä.
    Kone tulee -58 Dodgeen. Omamassa on yllättävän pieni 1650 kg. Reissuun lähtiessä tietenki enemmän.
    Tätä tuskin tullaan juuri kierrättämään yli viiden tonnin. Alunperin 383:n huipputeho tuplakaasareilla on asettunut 5200rpm kohdille, joten sitä voisi pitää jonkinlaisena rajana.

    Mukavaa vääntöä haetaan. Mikäpä se olisi siis sopivanlainen nokka, joka vääntäisi alhaalta, vetäisi mukavasti tuonne 5-tonnin päälle ja pystyisi ajelemaan matka-ajoa alle 2-tonnin kierroksilla?
    Ja mikä nokka sopisi noston puolesta kun männät tulee dekin tasalle?
     
  10. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Markettinokista compin xe268h toiminee varmasti. Myös Lunatin 701voodoo, tai Hughesin SEH1620BL-12 varmaan olis ihan paikallaan.

    Jos toi staattinen tulee tosiaan tonne 9.4-9.8 välille niin voi tulla dynaamisen kanssa ongelmia jos paljon miedompaan nokkaan menee.
     
  11. kingsway

    kingsway Gearhead

    Melko homma noita eri valmistajien nokkia yrittää keskenään vertailla. Lunatit taitaa olla järkiään 3-pulttisia. Olen jo hommannut jakopään yhelle pultille.
    Nyt kun mitään kovin eksoottista ei haeta, niin varmaankin nuo compin tuotteet menee ihan hyvin.
     
  12. 440Mag

    440Mag Gearhead

    xe262h tai xe268h. Jälkimmäisellä rähisee vähän enemmän kierroksilla ja pitäis kyllä toimia hyvin tuon laatikko+perävälityscombon kanssa.
     
  13. kingsway

    kingsway Gearhead

    Mites tarkkoja nuo työntötangot on tuosta kansien laskusta?
    Jos lisäksi käyttää ohutta tiivistettä niin laskua aikasempaan tulee lähes 1,5mm.
    Joutuuko tikkuja lyhentämään, jos käyttää vielä tuollasta edellä mainittua nykyaikasempaa nokkaa?
    Aikasempi nokka oli todnäk alkuperäinen ja tönärit on ilmeisesti uudempaa mallia kun ovat molemmista päistä yhtä paksut.
     
  14. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Kun tulee kasaan niin preloadin tarkastus nostajilta. Uudet tikut sitten jos tarve vaatii.
    En lähtis arvailemaan sopivaa mittaa.
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vakiota korkeampinostoisessa nokassa on perusympyrä pienempi, joten se korjaa jonkun verran kansien laskun aiheuttamaa muutosta suhteessa tönäreitten pituuteen.
    Vakiomittaisilla kannattaa asiaa ensin tarkastella.
     
  16. kingsway

    kingsway Gearhead

    Jatketaampa edelleen vanhaa ketjua.
    Hommasin tuon xe268:n. Mittasin että 2mm pitää jyrsiä männistä että venttiilivälys on sopiva. Jyrsinnän jälkeen testailin ilman venttiilijousia ja totesin että välys on edelleen mitättömän pieni. Ihan pieni liike tuntuu venttiiliä liikutellessa.

    Preload jäi päivällä mittaamatta mutta kysyn kuitenkin nyt etukäteen että paljonko tuohon männän lakeen pitäisi jäädä tavaraa jos niitä vielä jyrsii? Mäntä on alkuperänen 2bbl mäntä eli kuoppa keskellä. Nyt jyrsitty 2mm mitattu korkeammasta laen kohdasta kehältä. Kuopan kohdasta ei siis ole otettu kuin jotain millin osia.

    Onko tuossa muuta tehtävissä jos jyrsintävaraa ei enää olekaan?
     
  17. kingsway

    kingsway Gearhead

    Noniin, sitä preloudii on 3,5mm. Sillä saa vähän pelattua. Millin luokkaa eikö sitä tavata käyttää?
     
  18. kingsway

    kingsway Gearhead

    Jatkampa tässä yksinpuheluani.
    Comp Camsin dokumenteista löytyi tieto että preloadin pitäisi olla heidän nostajillaan 0,045-0,060". Millin päällä siis ollaan.

    Mutta mutta, mittasin aikaisemmin nuo männän ja venttiilin välykset ns. kovalla nostajalla eli nostaja oli täysin yläasennossa. Kun sitten autolla ajellaan, niin onko nostaja käytännössä koskaan aivan yläasennossa? Tärkeintä lienee ettei työntötanko pohjaa?
    Onko tuolle olemassa mitään varsinaista ohjetta tai muuta määritelmää?
     
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos sulla on hydraulinostajalla preloadia mainitsemasi 3,5mm, mutta venttiili/mäntä välystä mittaillessa olet käyttänyt pitkäksi tehtyä kovaa nostajaa, niin eiks sulla venttiili ole kantanut reippaasti tässä vaiheessa.. vai miten tää meni?

    Se hydraulinostaja on käynnissä ollessa just siinä mitassaan mihin preloadi sen käytetyllä työntötangon pituudella asettaa.
     
    Muokattu: 23.6.2020
  20. kingsway

    kingsway Gearhead

    Osapuilleen näin, mutta venttiilijouset oli irti ja venat paikallaan pyykkipojilla. Helppo konetta pyörittäessä nitkutella venttiileitä kun ne on pyykkipojilla kiinni.
    Meinasitko että tuossa tapauksessa venttiili/mäntävälykseen voi lisätä tuon preloadin verran tilaa? Eli olen turhaan hifistellyt?!
     

Kerro tästä muillekin!