Nokka-akselin ja viritysasteen valinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 9.12.2021.

  1. HT

    HT Gearhead

    Kirjoitit, ettet tarvitse yli 300 hp. Silloinhan ei tarvitse edes kansia vaihtaa. Interwebistä löytyy useita tarinoita, joissa goodwrench/vastaava motti on piristetty n.600 kaasarilla, 2-taso imarilla, Compin PE246 nokalla ja peltisarjoilla. Tällä combolla pääsee 310-320 hp tehoihin. Nokka on varsin mieto, mutta juuri siksi toimiikin matalilla puristuksilla ja antaa hyvät alaväännöt.

    Tuossa malliksi yksi juttu:
    312 hp at 5,000 rpm and 382 lb-ft of torque at 3,700 rpm.

    https://www.streetmusclemag.com/news/pure-performance-energy-efficient-cam-upgrade/
     
    Pietsi tykkää tästä.
  2. fmila

    fmila Gearhead

    ...mutta edelleen hyötysuhde on huono alakierroksilla ja kulutus suurempi kuin paremmalla palamisen hallinnalla korkeampi puristeisessa koneessa. Mutta katsotaan mitä tähänkin keksitään. Tähtäimessä ois joku 9,5 paikkeille puristukset ja sen mukainen nokka, ehkäpä noi männät on "pakko" vaihtaa, jotta paljeraosta myös sen hyödyn mukaan saa??? Ei se kulutus muuten tuolta "krematorion" puolelta laske alle 15l/100 km. Oma kulkine kun aiemmalla set-upilla kulki tien päällä helposti alle 13l/100 km, vaikka motarilla tuuppasi +120 kmh kyytiä puolet mitatusta matkasta ja kapealla 7-tiellä tuli tehtyä useampi kick-down ohituskin. Toki auto on 350 kg kevyempi kuin tuo -58 mutta mulla TH350 toosa ilman lukkoa ja 3.08 välitys. -58ssa TH700R4 lukolla ja 3.36 välitys, joten 100 vauhdissa siinä pitäis olla yli 500 rpm kierroksia vähemmän. Toi puoli on se mitä haetaan, huipputeholla ei ole väliä, se on mitä sattuu tulemaan, sitä ei -58n reissuilla juurikaan tarvita, 205-14" kumi ei edes kauheesti voimaa asfalttiin välitä;);)

    t.AM
     
  3. Jos olet lukenut tuota Concarnen TBI -ketjua, niin siellä voisi olla yksi hyvä vaihtoehto männiksi (?):
     
  4. Concarne

    Concarne Gearhead

    Vaikuttavat olevan kohtuullista laatua ainakin työn jäljen perusteella ja etenkin hintaan suhteutettuna. En ehtinyt vielä mittaamaan minkä kokoiset ne kolot männän päässä on mutta kaikki muut annetut mitat pitävät tasan paikkansa ainakin minun mittalaitteilla ja mittauksilla.
     
  5. max

    max Double Gearhead

    Fmila,tuo mäntien vaihto ei ole välttämättä ihan yksinkertainen juttu.
    Tuo on "Hecho En Mexico"lohko ja niissä eivät koneistus tarkkuudet ole aivan Race Engine tasolla.
    Omassa Mexicaanissani oli suppilon muotoisia porauksia sekä kansitasot ristissä.Siihen tuli Hypereunukki männät ja jos olisi männät lätkinyt sellaisenaan sisään,niin tuloksena olisi ollut todennäköinen kiinnileikkautuminen.Vaati koneistuksia ennen lopullista asennusta.
     
  6. Tehdääs sarjassame tyhmiä kysymyksiä osa jotain.

    Toimiiko venenokka autokäytössä. Jos ei toimi, niin miksi ei toimi. Otetaan esim tuossa olleessa SBC -hengessä vaikka tämä:

    5.7L, 350 Marine Hydraulic Flat Tappet Camshaft. Replaces Mercruiser #431-5943

    Camshaft - Hydraulic Flat tappet, Advertised Duration 271 intake/283 exhaust, Lift .401 intake/.410 exhaust
    Used in most Mercruiser, Volvo Penta, Marine Power, Indmar, GM marine engines.
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Toimii se vesikelillä. (Sarjassamme tyhmiä vastauksia!)

    Asiaan, toimii mainiosti koska erot on lähinnä marginaalisia. esim lsa:ssa asteen parin ero.
     
  8. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Toimii. Luultavasti aika pien nokka, koska olematon nosto. Millähän nostolla noi esson asteet on mitattu.
    Todennäköisesti 0.05 asteet jää alle kahdensadan.
     
  9. :D:D:D

    Tämä jäi kiinnostaamaan. Joen venesivulta löytyi tuo (ja monta muutakin):

    **********************************************<br />Stock Marine Specs - Flat-based lifter<br /><br />GM Part No: 340284, Merc Part No 431-5943<br /><br />Duration @ .050: 200 intake, 212 exhaust<br />Valve lift in inches: .400 intake, .410 exhaust<br />Lobe centerline degrees: 108 ATDC, 112 BTDC<br />Lobe Separation Angle in Degrees: 110<br /><br />***

    Hiukan selkeämminkin joe voisi asian ilmoittaa, mutta sieltä se löytyy.

    EDIT: löytyyhän tästä vanha keskustelukin jossa on kokemustakin:

    sbc merimoottorin nokka katukäytössä

    Itse laitoin ammoin tuommosen 63 impalaan, minusta toimi hienosti. Jakajaksi vaihdoin alipainetoimisen ja kaasariksi vac holley.
     
    Muokattu: 27.9.2024
    Pietsi tykkää tästä.
  10. Weijari

    Weijari Gearhead

    Onko ns. vanhaa tietoa, mutta eikös merinokissa vältetty overlappia laittamalla iso LSA, ettei hörppää missään tilanteessa märistä pakosarjoista takaperin vettä sylinteriin?
     
  11. lintta88

    lintta88 2nd gear

    Fordissa on pellin alla omc 5.8 1974 venemotor ehkä 235 heppanen.
    Venenokalla on tasanen vääntökäyrä ja menohalut loppuu alta 5000 rpm kuin seinään.
    Parhaimmillaan ajettaessa ylämäkeen kaasupohjassa :poff:
     
  12. Mä en tiedä tästäkään mitään, mutta tuossa tossa linkittämässäni keskustelussa joku kirjoitti melkein 20 vuotta sitten näin:

    Chevystä ei omakohtaista varmaa tietoa ole mutta Ford351w koneesta ja OMC 5,8 litraisesta on sen verran kun vaihdoin yhteen Baylineriin uuden Fordin koneen jäätyneen tilalle. Uusi kone on Us-partsin myymä Ford motorsportin 351w kone(240hp) ja on sisuksiltaan täysin vastaava kuin -89 vuosimallisen veneen alkuperäinen OMC (235hp), nokat oli kummastakin vierekkäin ja mittaamalla täysin samat sekä myös numeroiltaan, samoin kannet, jakopää, ym. Tuskin se chevykään tarvitsee mitään erikoisnokkia venekäyttöön.
     
    lintta88 tykkää tästä.
  13. Selli

    Selli Gearhead

    Minulla oli tuossa välikombossa XM270h marinekeppi. Täydet 10 pointsia annan kyllä kokonaiskäytökselle. Se kiersi ajossa helposti 6000rpm.
     
  14. Impala 69

    Impala 69 1st gear

    Isolohko Chevy, Lunati 40110734 mek rolleri 0.680" nostoa, asteet .050" nostolla 255/ 263.
    Kokonaisasteet kuitenkin kohtuu maltilliset että aika jyrkkä profiili.
    Mitkä jouset tämä vaatii, osaisko joku vaikka semmoisen aiemmin laittanut sanoa?
    Näkyy olevan lopussa maailmalla mutta jossakin on myynnissä. Lunatin sivuilla ei ole tietoa.
    Mulla on nyt kansissa Pac 1224 jouset. Liekkö riittäis?
     
  15. Tässä ilmoituksessa:

    https://www.precisionintl.com/products/lt40110734

    suositellaan LT74650K1LUN venttiilijousia.

    Olisko nämä ne:

    Lunati Voodoo Valve Spring and Retainer Kits 74650K1

    Valve Spring Style: Standard
    Number of Springs Per Valve: Dual
    Retainers Included: Yes
    Retainer Material: Chromoly steel
    Outside Diameter of Outer Spring (in.): 1.514 in.
    Coil Bind Height (in.): 1.170 in.
    Damper Spring Included: Yes
    Spring Rate (lbs/in.): 506 lbs./in.
    Inside Diameter of Outer Spring (in.): 1.100 in.
    Inside Diameter of Inner Spring (in.): 0.706 in.
    Locks Included: Yes
    Lock Material: Steel
    Lock Groove Quantity: 1-groove
    Lock Style: 10 degree
    Valve Stem Seals Included: No
    Valve Springs Coated: No
    Valve Stem Diameter (in.): 0.375 in.
    Valve Stem Diameter (mm): 9.53mm
    Remanufactured: No
    Quantity: Sold as a kit.
    Notes: Includes 1.500 in. O.D. retainers.


    Olenko muuten ymmärtänyt oikein, että Lunati on katoavaa kansanperinettä, kun Edelbrock ostanut lafkan pois? Kaikki saldotkin tuppaa olemaan 0, kuten näissä?
     
    Impala 69 tykkää tästä.
  16. Impala 69

    Impala 69 1st gear

    Kiitos! Tuon jousinumeron jostakin sain yhistettyä tähän nokkaan mutta ei mitään arvoja mistään.
     
  17. Impala 69

    Impala 69 1st gear

    Kyllä se näyttää kovasti siltä että jotenkin poistumassa sivulle Lunati. Ei ole Lunatin sivustolla kovin paljoa vaihtoehtoja jäljellä.
    Kyllä nuo Pac 1224 jouset riittäis hyvinkin.
    Niissä rate muistaakseni n 620lbs per 1"
     
  18. FABO:ssa tästä oli taannoin myös jotain keskustelua:

    Lunati cams being phased out?
     
  19. Impala 69

    Impala 69 1st gear

    Tuommoisen Voodoon tilasin nyt Jegsiltä. Oli viimeinen hyllyssä.
    Howardsin Sportsman sarjan nostajat kans.
    Toivottavasti pelittelevät.
     
  20. Concarne

    Concarne Gearhead

    Taitaa olla aika lähellä minulla isolohkossa olevaa Lunatin 40110514 nokkaa. Omassa on Lunatin jouset, seetipaine on 210 ja rate 494 lbs/in.

    Noiden Lunatin 74650 jousien speksit on: Ulommat O.D=1.514", I.D=1.100", sisemmät I.D=0.706, coil bind=1.144", seat load=235@1.950", open load=587@1.250", rate=503 lbs/in
     
    Muokattu: 20.10.2024
    Impala 69 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!