Nokka-akselin ja viritysasteen valinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 9.12.2021.

  1. Procharged Vette

    Procharged Vette 2nd gear

    Minua paljon mietityttänyt asia virinokissa on ajoitus. Sen vaikutuksesta ei liene niin paljon tietoa ja testiä. Kunpa olisikin vielä joskus jakopään kopan ULKOpuolella remmiveto niin olisihan se helppo säädellä ja kokeilla eri ajoituksia purkamatta mitään. Tiedän kyllä että onhan niitä remmisarjoja myyty jo kauan. Virinokissa taitaa yleensä olla ajoitus muutaman asteen aikaistettu ?
     
    Rock N Roller tykkää tästä.
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Huoli pois. Holdener on testannut noita :D
     
    Rock N Roller tykkää tästä.
  3. Procharged Vette

    Procharged Vette 2nd gear

    Näissä dynokäppyrä esittelyissä ärsyttää se että esitetään moottorin toiminta 3000 rpm ylöspäin, eli sillä alueella missä katukruisaajalla kone on 1-2 % kaikista ajoista. Kyllä minua kiinnostaa kuinka kone vetää 1500-3000 r alueella. Kilpa-ajajalla ja Esson Top Horsella asia on tietysti päinvastoin.
     
    Herje, janihei, Rock N Roller ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Tommonen melkein 100 kubiikkia itellä vielä lisää tohon, ja pitkä isku nii eiköhä se tosta rauhoita pahimman urheilullisuuden
     
    Rock N Roller tykkää tästä.
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Siinä taas on liikaa muuttujia, sitä ei voi testata kuin kadulla ja juuri sillä yhdellä kokoonpanolla kuinka mikäkin toimii.
    Ja ei kukaan tarvii tietoa 1000-3000rpm väliltä kuinka se kone toimii täyskaasulla. Siis jos jätetään dieselit pois.
     
    janihei ja Rock N Roller tykkäävät tästä.
  6. max

    max Double Gearhead

    Juu,ei ole tietoa kun ei ole tapana viettää aikaa rahvaan ja köyhälistön kanssa samassa kahvilassa.

    Mutta tuohon vetoalueeseen mistä kommentoit.
    Aiemmin tässä ketjussa kerroin omasta moottorikombosta nokan ja tilavuuden alalta.
    Crower ilmoittaa tuolle (01353) nokalle teholliseksi vetoalueeksi 4000-8000rpm.
    Näin se onkin.Motti vetää väkevästi alle tämän normaalissa liikenteessä,mutta kun lähestytään 4000rpm.muuttuu motin luonne totaalisesti ja alkaa tapahtua.
    Ihan hyvä hyvä juttu mun mielestä.
     
  7. Procharged Vette

    Procharged Vette 2nd gear

    Olen kyllä aina testannut täyskaasuvedot alle 2000 kierroksesta rajoittimeen. Totta hemmetissä kone pitää vetää myös täyskaasulla ihan alhaalta asti kun kyseessä katuauto. Pari vuotta sitten säädin Corvetten seoskarttoja, ajoin keskellä yötä maantiellä pari tuntia. Aina kiihdytys viitosella 60 vauhdista rajoittimeen saakka ja säädin seoksia koko kierrosalueelle 2000-6200, pieni alue kerrallaan. Ja miksei muka voi testata esim. rengasdynossa koko kierrosalueen. Manuaalilla helpompi mutta automaatissakin turbiinin voi lukita vedon ajaksi mikäli kestää voiman. Se on muuten jonkin verran jännää puuhaa ajaa hämärässä porojen seassa viitosella 6200 rpm ja samalla tuijottaa pääasiassa a-pilarin laajakaista-lambdaa, sivusilmällä tietä.
     
    three hundred ja Rock N Roller tykkäävät tästä.
  8. 3964

    3964 2nd gear

    Vanhanliiton automaateissa ei ole lukkoturbiinia ja monesti stallia on reilusti ni ei saa kuormaa pienillä kierroksilla eikä koneen käytöksestä ole tietoa kun turbiini pehmittää nykimiset ja rynkytykset pois,totuus paljastuu kun vaihtaa manuaalin tilalle ja toteaa että konehan ei pelaa oikein mitenkään pikkukierroksilla,arvaa mistä tiedän?
     
    Herje, puna niska ja Rock N Roller tykkäävät tästä.
  9. hzemax

    hzemax Gearhead

    Itte valitten nokan sen mukaan, että miten haluan sen aikasen lintan käyvän tyhjäkäyntiä- Performance jutut on sitten eri juttuja.
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Arvelinkin että tämä on joku manuaalimiesten juttu, mitä me köyhät automaattimiehet ei ymmärretä :D
    Itse odotellen rikastumista, että saisi tilata Compin nokkapaketin tohon Hemiin.
    https://www.compcams.com/stage-2-hr...er-cam-for-dodge-57-64l-hemi-2003-08-cpg.html
    Intake Duration at .050 Inch Lift:220
    Exhaust Duration at .050 Inch Lift:230
    Intake Valve Lift:.596
    Exhaust Valve Lift:.582
    Lobe Separation:113

    Vakiona
    0.050" duration (Normal Cam Measurement)
    192/196
    Lift:
    0.472/0.460
    LSA
    117
     
  11. Sen enempää asiaa tutkimatta, niin onko nämä arvot jotenkin kovin erilaisia verrattuna vanhempiin koneisiin?

    EDIT: Taisit tarkoittaakin enemmänkin tuota nostoa. Sorry, krapula ja pitkät piuhat.
     
    Muokattu: 18.12.2021
    Fuselage tykkää tästä.
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Entäs jos tehdään lievää piristystä lankkukylkeen?
    2.41:1-2.73:1 perä, ylivaihdeloota, halutaan lisää vääntöä käyttöalueelle eli 1000-1600rpm...
     
    altzu tykkää tästä.
  13. altzu

    altzu 1st gear

    tässähän onki hyvä kysyä mielipidettä.. auto 62 bel air ja usein paljo porukkaa kyydissä. kone on 406 sbc puristuksia 9.7 kannet lievästi portatut 882. performer imusarja. nokkaa miettiny ? olis jo valmiiks xe268.. mut jos laittaiski xe262 tai 262h, tai joku muu samantyylinen? ajatuksena alhaalta hyvin vääntävä motti. harvoin toi kone näkee mitään yli 5000 kiekkaa..
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Vaihda dieseliin :D
    Miten meinasit saada täyskaasulla pysymään noilla kierroksilla? Tietysti jos saa vaihteen jumiin ja turbaanin lukkon kokoajan päälle ja ei ole kickdownia yms... niin saahan sen täyskaasulla tolle kierrosalueelle. Tosin ei kovin kauaksi aikaa kun laatikko ja turbiini sanoo kiitos hei.
     
  15. janihei

    janihei 3rd gear

    En ole mikään expertti mutta noista kolmesta laittaisin ton 262h nokan tai vaihtoehtoisesti xe256.
     
  16. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Varmaan nyt puhutaan eri asiasta, en jaksa nyt uudelleen tulkita aiempia niin jankkaan omaa näkemystä.
    Jos siis halutaan vaikkapa johonkin gm farkkuun vakiovälityksille lisää puhtia normaalin käyttöön, niin pitäisi tietää sen kokoonpanon toimivuus 1000-1600 kierroksella, koska tuommoinen 2.73:1 perällä oleva farkku (305/307 koneella) kiertää od-lootalla 80km/h vauhdissa vajaat 1100rpm ja 100km/h vauhdissa alle 1500rpm.
    Mäennousukykyä yms normiajon meininkiä näistä yli 3000rpm taulukoista ja ohjelmista ei näe.
    Täyskaasuvehkeet sitten asia erikseen.
     
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jos oikeasti alas haluaa lisää vääntöä, niin sit sopivan kokonen pikkuturbo. Mutta suuri vääntö alakierroksilla on sit iso riski koneelle, äkkiä on kanget solmussa.
     
  18. Rock N Roller

    Rock N Roller 1st gear Bannattu

    Käyttötarve ratkaisee oikeiden osien valinnan.

    Karkeasti yleistäen voisi todeta, että vaparivirittäminen on mennyttä aikaa.

    Ahtaminen + ruiskutekniikka on ainoa järkevä lähestyminen jos haluaa saada myllystä irti voimaa ilman, että tarvitsee samalla tinkiä liikaa käyttömukavuudesta ja ajettavuudesta.
     
  19. No olisko tommoisessa tapauksessa joku alkuperäistyyppinen ratkaisu paras? Jos vilkaiset sitä mun linkkaamaa ensimmäisen sivun Chevyn omaa nokka-akselitaulukkoa, niin ensimmäisenä on 305:n nokka ja sitten 350:n nokka. Olisko jälkimmäinen sopiva "viritys?"

    Viisaammat saa tätä kommentoida..
     
  20. saresks

    saresks Gearhead

    Juurikin siksi
     

Kerro tästä muillekin!