Nokka-akselin ja viritysasteen valinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 9.12.2021.

  1. Concarne

    Concarne Gearhead

    Minulla on tuossa Chevyn 572:ssa Lunatin solid roller nokka: https://www.lunatipower.com/street-strip-solid-roller-cam-chevrolet-big-block-287-295.html Kansina on AFR:n 305:t, 121cc palotiloilla. Männät on 3cc kuopalla. Staattista puristusta tulee kaiketi n. 9,4 ja dynaamista n. 7,5. Nokan valmistaja suosittelee 10,5 puristuksia ja +4,1 perävälitystä. Peräkin on tässä 3,70 välityksellä. Mitähän tässä mahdollisesti "menetetään" kun on nuo puristukset tuon verran alle?

    Moottori toimii hienosti ja vetoa on reilusti alakierroksilta lähtien ja kiertää hyvin yli 6500 rpm. Vääntöä on sen verran, että perävälitystä olen ajatellut jopa harventaa katukäyttöön kun kierrokset on 80 km/h nopeudessa 2500 eikä tuo motti tunnu pieniä kierroksia säikähtävän.
     
    Muokattu: 19.4.2024
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Sun koneessa on sen verran tilavuutta, ja erityisesti kohtuu pienet kannet suhteessa tilavuuteen antaa hyvän virtausnopeuden, niin tuollanen nokkakin toimii laajemmalla alueella.

    Se mitä sä "menetät" on korkeintaan ihanteellinen dynaaminen puristussuhdeja sen myötä vieläkin raaempi vääntö heti alhaalta. No tyhjäkäynti ja taloudellisuus olis varmaan pienemmällä nokalla vähän paremmat.

    En olis huolissaan, jos olet itse tyytyväinen.
     
    Concarne tykkää tästä.
  3. Concarne

    Concarne Gearhead

    O.k. Vähän arvelinkin että tuumien määrä korvaa ohjeiden noudattamisen heikon laadun kun tuntuu tosiaan toimivan. Tuota taloudellisuutta itsekin mietin. Ei haittaisi vaikka bensaa menisi vähän kohtuullisemmin mutta tuskinpa tuosta kovin taloudellista saa millään eikä ole tarkoituskaan. Pakokaasujen hajusta ja silmien kirvelystä päätellen ensimmäinen taloudellisuutta parantava asia on seosten säätö reilusti laihemmalle. Täytyy tosin varmistaa missä mennään kun saan laajakaistan kiinni. Vääntöä en tarvitse ainakaan lisää, ei haittaisi vaikka olisi vähän vähemmänkin. Nykyisellään on varmaankin melko raju TH400 askille vaikka se onkin B&M:n vahvistetu versio. Tyhjäkäynnin saundit on omaan korvaan sopivat ja kieerokset maltilliset joten ei tarvitse siihenkään puuttua.
     
  4. Ei kai se nokka ole kovin kaukana tästä:

    572/620 DELUXE 621 HP - 1 IN STOCK !

    Camshaft Type (P/N 19210721): Hydraulic roller
    Camshaft Lift (in): .632 intake / .632 exhaust
    Camshaft Duration (@.050 in): 254° intake / 264° exhaust

    Toinen toki hydraulinen ja toinen mekaaninen.
     
    Concarne tykkää tästä.
  5. Concarne

    Concarne Gearhead

    Hyvin lähellä tuota ollaan ja tuota mottoria muutenkin. Nokassa on nostoa omassa aavistuksen enemmän ja kansien palotilat vähän suuremmat. Kannetkin on ilmeisesti virtauksiltaan suunnilleen samaa luokkaa ja kaasutin+imari myös. Tehojen pitäisi olla siis tuolla 620 paikkeilla. Oma kyllä kiertää korkeammalle kuin tässä ilmoitettu 6000 eikä ole vielä hajonnut. Tarkoitus olisi tuo omakin käyttää dynossa jollain aikataululla.

    Maksaisikohan joku tuosta 20 k€ jos kampean pois auton nokalta...
     
    Muokattu: 19.4.2024
  6. Laitetaas toisesta ketjusta tänne tämä, että ei unohdu:

    Tuosta, kun laskee LSA:n, niin se on 108 astetta.

    Kun lukee Iskyn Valve Timing for Maximum Output -läpyskää (Copyright 1962 by Ed Iskenderian):

    [​IMG]
    Niin voi todeta, että Ed tekee niin kuin opettaa..
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kysynpä nyt viisaammilta:
    Auto hiukan röpeltää pienellä kaasulla, huomaa erityisesti tasakaasulla hyvin olemattomalla kuormalla, kaasua avatessa kyllä herää. Hankala saada menemään edes 1000ppm hc rajoihin muuta kuin sytkää reilusti myöhästämällä ja niillä säädöillä ihan mahdoton ajaa, kun voima häviää kokonaan. käy siis liian laihalla tyhjäkäynnillä, mistä johtuen palamattomat nousee. Kaasarin säädöt eivät riitä rikastamaan tarpeeksi.
    Ennakkoa sinällään sietää ihan järjettömästi ilman kilinöitä, no toki kun vakiokannet ja puristus 8.0 tai jopa alle.
    Kuitenkin vakioon verrattuna suorituskyky on parempi ihan kellolla ja kännykkäsovelluksilla mitaten .
    Koneen historiasta on tiedossa sen verran, että on keittänyt kantensa pilalle ja kannet siis vaihdettu. Nokasta ei ole tietoa, käyntiäänen perusteella se voisi olla joku muu kuin vakio mutta siihen tämä kysymys siis viittaa.
    Sopisiko nuo em. oireet pienten kierrosten röpellyksestä, laihalla käynnistä mutta kuitenkin vakiota paremmasta suorituskyvystä siihen, että koneessa voisi olla alkuperäisestä poikkeava nokka isommilla asteilla yms.? Ei vaan matalien puristusten kanssa toimisi yhteen?

    On siis 307 olds, mekaaninen jakaja alipaine- ja keskipakoennakolla sekä rochesterin mekaaninen quadrajet, chevy mallia. Kaasari on toisessa varmasti vakiokoneessa pelannut ihan ok ja pientä powerpistonin jumimista olin, minkä korjasin mutta mikään oire ei suoranaisesti parantunut.

    Auto kun on telakalla nyt muistakin syistä, niin mietin vaan, että vaihtaisinko samaan pakettiin toiset kannet, jolloin saisin puristusta päälle ysin.
     
  8. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Onko moottori muuten ok? Ei pöllytä sinistä? Venttiilivuoto nostaa hc:tä, huonot sytkäkamat nostaa hc:tä.

    Eikä nokka oo kulahtanut piloille? Kuulostaa oudolta, ettei saisi kaasuttimesta tarpeeksi tyhjäkäynnille polttoainetta mikä nostaisi hc:tä. Yleensä liian rikas seos on se mikä nostaa hc:tä.

    kuitenkin kyse on nimenomaan palamattomista hiilivedyistä.
     
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joo, se kone on sinällään ihan ok, sen keittämisen jälkeen on rempattu mutta nokkaa siihen ei remppaaja ole vaihtanut.
    Ei pöllytä, eikä sillä sinällään ole paljoa edes ajettu. Koneen historia siis se, että keitetty, viety pajalle, vaihdettu kannet ja alakerran laakerit männänrenkaat mutta ei nokkaa. Tilaaja ei maksanut, niin kone jäänyt hyllyyn, mistä ostin sen.

    No se hc nousee laihalla, kun se seos ei pysty palamaan, sen voi jokainen testerillä kokeilla seosruuvia kääntämällä, rikkaalla hc:t nousee mutta samaten liian laihalla, silloin myös jäännöshappi nousee. Laihuus tässä tapauksessa ei ehkä johtuisi niinkään sitten kaasarista vaan mahdollisesti nokan toimimattomuudesta pienillä kierroksilla?

    Tässä oli monen monta imuvuotoa ja jokaisen tilkinnän jälkeen olin, että nyt se menee rajoihin mutta ei mennyt ennenkuin sytkällä kikkailemalla.

    Tästä laihasta seoksesta luin toisaalta, oli täällä vähän eräässä välityksiä koskevassa keskustelussa ja siihen liittyi juuri liian raju nokka, niin sille lähinnä joko varmistusta tai täystyrmäystä haen. :)

    Näillä varttimaililaskureilla ja mitatuilla kiihtyvyysajoilla (ei virallista rata-aikaa) sain tehohaarukkaa 180-230hv,mistä tuo 180hv voisi olla hyvinkin tehtaan vin 9 versio. Suurempi sitten mittausvirhettä.

    Vai voisiko olla joku vielä rajumpi tarvikenokka, mikä vaan ei pelaa nössöjen vakiokansien kanssa kunnolla?

    Muoks.
    Ekat yritykset oli sähkökaasarilla ja jakajalla ecuineen, jotka tuli koneen kanssa. Sitten oli kaverilta lainassa kaasari ja jakaja ennenkuin ostin omat mekaaniset sama ilmiö toistui kaikilla.
     
  10. fmila

    fmila Gearhead

    Varmasti tossa on useampikin "vika", mikä asiaan voi vaikuttaa?? Mutta itse tuohon jo tavallaan korjauksen vastasit. Muuta/korjaa (?) virranjakajan ennakko käyrää. Tee keskipakosäätimestä tarpeeksi "pitkä" ja etsi sopivat jouset (varmaan eriparia?), jotta saat tyhjäkäynnille sytkän tarpeeksi myöhäiselle, mutta kierrosten noustessa myös nopeasti ennakon hyvälle vetoalueelle. Alipainesäätimellä voi myös tuota heräämistä auttaa kun laitat letkun "ported" aukkoon, jolloin se heti auttaa kun kaasulle laitat jalkaa. Ainahan voi katsastuksessa käydä myös sytkä myöhäsellä.
    Omassa SBCssä oli monta vuotta käytössä 10* keskipakosäätö (kampuralla siis 20*), mutta muutin sen pari kesää sitten 13* skaalalle. Maksimien mukaan tietty sama ~ 37* säätö molemmilla säädöillä. Seurauksena oli selkeesti vähemmän haisevat vaatteet. Vaimokin tykkää;);)
    t. AM
     
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No niin no...

    Sillä se ongelma toki korjaantuisi mutta se ei vastaa siihen kysymykseen, että voiko tuon aiheuttaa ylikireä nokka suhteessa puristuksiin.

    Hirveästi tekstiä kirjoitin ja kuitenkin sen sai yhteen lauseeseen viimein tiivistettyä...
     
  12. fmila

    fmila Gearhead

    Olikos tossa venttiilit säädettävissä?? Juu hydynostimet toki, mutta jos säädettävissä, koita vähentää preload minimiin ja jos tilanne muuttuu paremmaksi, ni silloin se viittaa vahvasti nokka-akseliin. Toki myös hitusenkin kantava/vuotava venttiili johtaa HCn nousuun.

    t.AM
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kireä nokka voi aiheuttaa, mutta paraneeko se puristuksia nostamalla onkin epävarmaa.

    Mittaa siitä alipaine tyhjäkäynnillä, niin se kertoo paljon nokasta, tai myös siitä jos siellä joku venttiili vuotaa.
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Pitääpä kysellä onko kellään tutulla alipainemittaria.
     
  15. 440Mag

    440Mag Gearhead

    toyopet tykkää tästä.
  16. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No eipä tosiaan. Tuolle varmaan löytyy jatkokäyttöäkin.
     
  17. fmila

    fmila Gearhead

    Palataanpa takaisin nokan valintaan. Sain kaverilta "keikka pyynnön" hänen Jegsiltä hankkimaan GM Goodwrenchin 350n piristämiseen ja oikeestaan talouden parantamiseen. Konehan on 260hp mainostettu, jossa puristussuhde aika matala 8,6 ja nokka varsin mieto
    • Cam Duration @ .050": Intake 194 / Exhaust 202
    • Cam Lift: Intake .390" / Exhaust .410"
    • Lobe Separation Angle: 112

    Männät pitäisi olla lättäpäiset valut. Nyt tekis mieli vaihtaa kannet pienempi palotilaisiin (nyt 76 cc), jotta saisi puristukset ylemmäksi. Tarjonta edelleen aika huonoa, uudet rautakannet maksaa vähintään saman kuin Edelin "alkaen malliset" alut. Joo niissä on "turhaan" isoimmat venat 2.02"/1.60" kun noilla 1.94"/1.50" tulisi tässäkin tapauksessa hyvin toimeen. Mutta jos nyt tohon valumäntäisen päälle laitetaan moiset kannet 64cc palotilalla, ni se alkaa tarvitsemaan jonkin moista "virinokkaa", ettei dynaamiset karkaa valumäntien "tuhoamis sektoriin", vai mitä mieltä arvoisa raati on ???
    Itse pähkäilin noiden Comp Camsin vaihtoehtojen parissa joko 262XE vai pitäiskö ottaa joku RV-vääntökepukka 268 tjsp???
    Auto on -58 Impala, eli painoa riittää 1800 kg verran ja laatikkone TH700R4 lukkoturbiinilla, joten se puoli ei pitäisi olla syynä 17-18 l/100km kulutuksiin maantiellä?

    Yhtään osaa ei oo vielä tilattu ja jossa jollain on jotkut mikkikannet tai vastaavat jäänyt hyllyyn pölyttymään tarjouksia otetaan vastaan

    t. AM
     
  18. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    On noita valumäntiä ollut miedosti ahdetuissakin, siellä sylinteripaine on aika paljon heti kovempi - kuin vapaastihengittävässä.

    Nakuttaminen sen männän rikkoopi yleensä. Se rikkoo myös takomännän. Taottu vaan kestää sitä pidempään.
     
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja alu kansilla vs valurauta voi olla puristukset +1, koska parempi lämmönjohtavuus yms.
     
  20. Mites joku klassinen ratkaisu klassiselle harrastajalle..;)

    Jotain tämmöistä:

    Summit Racing™ Classic Camshafts SUM-1102

    Cam Style: Hydraulic flat tappet
    Camshaft Use: Street/Towing
    Camshaft Manufacturers Description: Smooth idle, low -midrange torque, towing in 350 c.i.d. engines. Works with stock converter and lower compression.
    Basic Operating RPM Range: 1,500-4,800
    Duration at 050 inch Lift: 204 int./214 exh.
    Advertised Duration: 278 int./288 exh.
    Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.421 int./0.444 exh.
    Lobe Separation (degrees): 112
     
    fmila tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!