Nokka-akselin laakereista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Capri26i, 6.3.2004.

  1. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Tämmönen homma, kun vaihdoin tuohon projektikoneeseen uudet nokan laakerit tarkotukseen valmistetulla työkalulla, jolla ei pitäs olla mahdollista saada laakereita hajalle tai asennettua väärin (kierretangon pätkä ja nailonista sorvatut holkit, ja mutterin kanssa kiristäen laakeri vedetään paikalleen).
    nyt kuitenkin on niin, että kun nokan laittaa paikoilleen, niin muuten se menee hyvin ja pyörii kevyesti, mutta viimeiset 3mm on aika tiukkoja, ja kun nokka on pohjassa, niin sitä ei enää käsivoimin saa akselinpäästä pyöritettyä, ainakaan ilman kohtuullisen suurta voimaa. nokkarattaan kun asentaa ja siitä pyörittää, niin se kyllä pyörii, mutta tuntuu kohtalaisen tahmealta.

    Tervettä järkeä käyttäen ajattelisin, että toi ei oo välttämättä kovin hyvä asia.. vai kuuluuko tuo asiaan?
     
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Samanlaisella kikottimella minäkin asensin nokan laakerit. Tarkkana sai olla ettei laakeri mennyt vitakselle - jos laakeri meni reikäänsä vähänkin vinossa, se pyrki taittumaan siitä kohtaa, mistä se on "poikki" (en tiedä onko sellaisiakin jotka ovat yhtä puuta ympäri asti, mutta noissa laakereissa oli sellainen jatkokohta). Jos laakeri pääsi taittumaan jatkoksen kohdalta, niin sen reunat nousivat hiukan pystyyn. Niitä täytyi sitten yrittää oikoa ja silottaa vesihiomamaperilla.

    Tarkista ettei ole päässyt käymään noin. jos jossain kohti on tiukkaa, niin luulisi, että jonkinlaisia kontaktijälkiäkin näkyisi joko nokassa tai laakerissa.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Pertti K 2004-03-06 18:23 ]</font>
     
  3. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    juu, katki ne on nämäkin (ford V6) laakerit. 3-kaulassa edestäpäin katsottuna on hiukan jälkiä, eli sielä on varmaan jotain hämminkiä. milläs hiivatilla sieltä käyn ronkkimaan hiomapaperilla?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tämä nyt on tietenkin hiukan liian myöhäistä mutta, kannattaa hioa laakeripesät kevyesti hiomapaperilla ennen laakerien asennusta, sillä pienikin kakkakerros siellä lisää tiukkuutta laakerikaulalle.
     
  5. Tweek

    Tweek Gearhead

    Oisko uus laakerisetti liian kallis? Kyl sen nekun pitäis ihan kevyesti pyöriä.Ite oon antanu koneistamon vaihtaa laakerit.Liekö pioneerihengen puutetta =)
     
  6. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Eihän se uus setti maksa kun 27e tjsp. ja semmoset varmaan tarttee käydä hakemassa nyt sitten. samalla ne tulee kun tarvii hakee uudet veivilaakerit jokatapauksessa.

    Ite teetän muilla vaan sen mitä en pysty itse tekemään(esim. poraus ja hoonaus). Näin vois kuvitella oppivansa itekin joskus jotain.
     
  7. Tweek

    Tweek Gearhead

    We are learning every day... Toki se on mukavata osata ihan itte. Taitaa muuten olla semmonen vehje siel koneistamos millä laakerit lyödään (naputetaan) paikalleen,ei ruuvata.Mulla kun ei minkäänlaista vekotinta olekkaan.Varmaan kantsii ne uudet laakerit sit laittaa kun eivät oo edes kalliit.
     
  8. Fargo

    Fargo Gearhead

    Minä pyysin koneistamoa vaihtamaan nokkalaakerit porauksen yhteydessä ja soittivat seuraavana päivänä, halusivat nokan sinne. Tulkitsisin tämän näin että koneistamo sovittaa laakerit kohdalleen.
     
  9. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    ilmeisesti ne halus koittaa ettei oo käynyt noin miten mulla kävi. Mittasin laakereita äskettäin kellolla, ja kaikki kolme muuta olivat oikeilla mitoillaan, mutta kolmoslaakeri on takaosastaan krymppääntynyt. en ollut aiemmissa mittauksissa huomannut tuota, se on niin kapealla alueella kasassa ettei ollut kello siihen kohtaan osunut.
    Nyt on ongelma tiedossa, kiitokset vastauksista. uudet laakerit vaan tilalle ja oltava asennusvaiheessa tarkempi.
     

Kerro tästä muillekin!