Nokka-akselin sisäänajo ja ARPin pultit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 15.3.2013.

  1. kotr

    kotr 3rd gear

    318 kone. compin tuliterä nokka ja nostajat samoten koneen kaikki laakerit.

    Nokan mukana tuli punasta rasvaa.Voitelin sillä nokan.Mitkä öljyt sisäänajon ajaksi?

    Nostajat on öljykylvyssä kasaamiseen asti.

    30min 2000-2500rpm?

    Kansisa on compin vähä jämäkämmät "tuplajouset" compin ohjeissa käskettiin ottamaan sisempi jousi pois sisäänajon ajaksi?Ei kai ny helevetisä? nuo mun jouset nyt kuitenkaan mitkään älyttömän jäykät oo.

    Lueskelin tuosa vanhoja juttuja,niin sain käsityksen,että saattaa mennä nokka vituiks vaikka kaiken tekee oikeen..onko vähä tuuri kysymys onnistuuko?
     
  2. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Re: Nokka-akselin sisäänajo

    Minä ainaki otin sisemmän jousen pois niinku ohjeessa oli ja öljynä yksi-aste sae30 öljy, sekin luki siellä ohjeissa. Lisäksi laitoin öljyn sekaan sitä comp camssin sisäänajo lisäainetta. Hyvin onnistu.
     
  3. kotr

    kotr 3rd gear

    Re: Nokka-akselin sisäänajo

    Voi helwette mikä homma!!ei kai se auta.

    Mitenkä pölyttäjä käytit jouset pois? kannet oli varmaan paikallaan?
     
  4. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Re: Nokka-akselin sisäänajo

    Kannet oli paikallaan. Tein semmosen pöljän näkösen työkalun joka kiinittyy keinuvipuakseliin ja jossa vipuvarsi, jolla saa venttiilin painettua alas. Voin laittaa kuvan työkalusta jos tartteet. Aika paska se oli mut sai sillä jouset vaihettua. Pari tuntia tais mennä jousien vaihossa, laitoin aina männän yläkuolokohtaan ja survoin sitä punaista muovista narua tulpanreijästä sisään, ettei vahingossa venttiili tipahda pyttyyn.
     
  5. mopster

    mopster Gearhead

    Re: Nokka-akselin sisäänajo

    Mä oon käyttäny jouset auki laittamalla männän ylös ja paineilman pyttyyn. Tarvittavan välineen saa kun hakkaa tulpasta sisukset veke ja hitsaa paineilmaliittimen perään.
     
  6. kotr

    kotr 3rd gear

    Re: Nokka-akselin sisäänajo

    mulla onki tuommonen tulupasta tehty aparaatti..sitä lähinnä mietin miten saan jousen painettua alas? joku työkalu siihen pitää kehitellä.

    Eli pölyttäjä otti keinut pois ja vipusit jouset alas keinujen akselia vasten?

    Mullahan taitaa olla vielä vanhat jouset jemmasa!! ne oli ainaki,niin lepsut,että helppo ottaa sitte irtiki!!
     
  7. niclas

    niclas Gearhead

    Re: Nokka-akselin sisäänajo

    Itsekkin kokeilin sellaisella raudalla joka laitettiin keinuvipuakseliin kiinni, kahdesta ensimmäisestä pytystä sain vaihdettua ja sitten loppui tila kesken, pakosarjat sekä sisäloksu tuli tielle.

    Tämä on näppärä noissa hommissa.
    http://www.uscenter.fi/kauppa/kuvat/tuotekuvat/189.jpg
    Muistaa vaan napauttaa pitkällä hylsyllä retskuun että lukot vähän herkistyy...
     
  8. mopster

    mopster Gearhead

    Re: Nokka-akselin sisäänajo

    Otat vanhan peltivipan ja leikkaat venttiilin puoleisen pään pois, sit hitsaat tilalle "haarukan" vaikka parista latan pätkästä ja pyöristät retskuun painavan puolen.. Toiseen päähän kiikkua hitsaat putken pätkän josta kampeet jousen alas.
     
  9. kotr

    kotr 3rd gear

    Re: Nokka-akselin sisäänajo


    seikka on saletti!
     
  10. kime2

    kime2 Gearhead

    Re: Nokka-akselin sisäänajo

    Ite laittaisin koneeseen laahurinokan kanssa Gulfin sinkki+ öljyt niin sisäänajoon kuin muutenkin.

    Jos nuo jouset ei nyt kamalan jäykät ole niin en ottais sisäjousia pois,huolella vaan nokkaan ja nostajien pohjiin sitä Compin punaista rasvaa ja eikun kone tulille vaan!

    Moppehan ei ole kovin herkkä syömään noita nokkia...
     
  11. mopster

    mopster Gearhead

    Re: Nokka-akselin sisäänajo

    Kyl noi tuplajouset tuppaa aina sen verran jäykkiä olemaan et on ne sisä jouset pois otettava. Voi tietysti olla ottamatta mut riski et nokka menee sileeks kasvaa rajusti, ja sit ku se menee niin jumppaa on tiedossa vähän enemmän.
     
  12. kotr

    kotr 3rd gear

    Re: Nokka-akselin sisäänajo

    En kyllä nyt uskalla olla enään vaihtamatta jousia!!Vähemmällä pääsee,ku vaihtaa lepsummat vieterit,ku että nokka menee vituiks.
     
  13. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Re: Nokka-akselin sisäänajo

    Onko sulla "oikeat" tuplajouset vai single-jouset dampperijousella? Eikait ne ohjeissa käske sitä damperjousta poistamaan.
     
  14. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Re: Nokka-akselin sisäänajo

    Tuon näkönen viritys. Nuo latat saisi olla matalampia, että on helpompi noukkia ja asentaa lukot. Vääntövarsi piti hakata mutkalle, ettei ottanu jarrutehostimeen kiini.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. kotr

    kotr 3rd gear

    Re: Nokka-akselin sisäänajo


    No tuo mulla juolahti itelläki eile ehtoolla mieleen? jousten sisällä on semmonen "sorvinlastu" ei se miltään jouselta kyllä näytä..

    Kyllä ne pikaisella googletuksella on juurikin tommoset dampperijouset.On mulla tallilla se compin laatikko misä jouset tuli.pitää tiirata mitä numeroita siinä lukee.
     
  16. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Re: Nokka-akselin sisäänajo


    Jep ovat siis single jouset dampperilla. Ei siitä tarte sitä dampperia pois ottaa. Ei ainakaan ennen ole tarttenu jos eivät ole ohjeita päivittäneet.
     
  17. kotr

    kotr 3rd gear

    Re: Nokka-akselin sisäänajo

    Jeps.Elikkä romut kasaan ens viikolla,ku tulee runkolaakerit.Kempeleen firma varmaan myy tuota yksi-aste sae30 öljyä ja sitä sisäänajo lisäainettaki.jospa sitä näillä pärijäis ja kaikki onnistus.
     
  18. kotr

    kotr 3rd gear

    kyselläänpä keltanokkana vielä nuista arpin pulteista.Runkopukkeihin tilasin pultit ja näyttivät olevan mallia pinnapultti.Onko tässä kiristysvaiheesa nyt jotain huomioitavaa?laitanko lukitetta lohkon puolen kierteisiin?

    tai onko jotain muuta oleellista?
     
  19. saresks

    saresks Gearhead

    Teoriassa pitäisi tarkistaa runkolinjan suoruus hoonaamalla. Voi olla käytännössäkin totta.
     
  20. fury poika

    fury poika 3rd gear

    ?+?+?+?
     

Kerro tästä muillekin!