Nokkalaakerien koneistus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja rampo63, 27.10.2016.

  1. rampo63

    rampo63 3rd gear

    Onko missään koneistamoa joka hoitelis pyörähtäneiden nokkalaakerien tilalle uudet ylikoko lakrut?
    3,4 v6 GM
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos oikein ymmärsin niin lohkon lävet on kulahtanu? Luulen että tohon suuntaan ei saa mitään ylikokoisia eikä nokkaan yleensäkään mitään muuta kuin vakiota.
     
  3. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Saiskohan ne pysymään jos vetelis pistepuikolla pursetta vaan reunoille ja uudet ineen?
     
  4. Rane 66

    Rane 66 Gearhead

    Miten voi nokka-akselin laakeri pyörähtää?
     
  5. rampo63

    rampo63 3rd gear

    Senko tietäs ni viisas mies olis,,,nyt oon koittanu ettii 3,4 V6 lohkoo mistä ei ois pyörähtäny ja viel ei o tullu mulle ainakaan yhtään,,,jos löytyy ni otan heti kaks.
     
  6. rampo63

    rampo63 3rd gear

    Mä ajattelin jo paniikis kokeilla jotaan tollasta ton oman lohkon kanssa (joka on paras noista) muissa oikein helisee ne laakerit siel reissään.
     
  7. rampo63

    rampo63 3rd gear

    Rockauto kyl myy ylikoko laakereita (outside).Mut ku oon kyselly noilta viisailta ni sanovat,että ongelma on se, et niitten reikien kuntoon hoitamiseen ei oo joka ukolla kamppeita.Joutuvat kuulemma tekeen työkalut ja hinta on sen mukanen.Siksi kyselen täältä tuo otsikon mukaista vinkkiä ,että onko kellään moisesta kokemuksia.
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Saiskohan ton homman hoidettua niinpäin että hommaat ne ylikoko laakerit, ja sorvaa niistä laakerien ulkopinnoista sen verran pois että saa kuhunkin reikään yksilöllisesti sopivan tiukan sovitteen.
    Tämä tietenkin olettaen että lohkon pesät on suht pyöreät ja suorat.
     
    Mikkis tykkää tästä.
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Millähän konstilla nenulaakerit saa sorviin silleen helposti että ulkoa ottaa ja tulee pyöreäkin vielä?
    Jos laakerit on ulkoa kaikki saman mittaisia niin "aarporaus" siihen ylikokoon.
     
  10. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Eka kerta kun kuulen moisesta ongelmasta "pyörähtäneet nokkalaakerit"!! Ei taida sorvauksesta olla kuin hetken ilo,voitelu/sovitusongelma tuosa lohkossa lienee sisäänrakennettuna. Laakerien sorvaus vaatis vielä spesiaalisovitteet siihen sorvin pakkaan...
    Oisko neulalaakereista pitempi ilo, linjaporauksen vaativat tietty moiset.
     
  11. 401

    401 2nd gear

    Jos se runkolinja on mahdollista koneistaa niin onnistunee nokkalinjakin.ne reiät ei varmasti oo pyöreet jos laakerit pyöriny pesissään.
     
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tehtiin mitä tahansa, täytyy lohko kiikuttaa koneistamoon.
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jos nokkalaakeri on pyörinyt väärästä välistä niin koneistettavahan se on puhtaaks lohkosta ne paikat.

    Vaikka se ei mitään tähän auta niin sellanen konsti on tuollaisten ohuitten holkkien kiinnittämiseen että sorvataan n. satkun isompi akseli mitä se nokkalaakeri nyt irrallaan sisältä on, ja laitetaan se laakeri Loctiten kans ja pienen lämmön avustamana siihen akseliin. Odotellaan pari tuntia liiman kuivumista.
    Sit sorvatan se ulkohalkasija sopivaksi, ja irrotetaan laakeri kuumailmapuhaltimella, liimat sulaa siellä 120-asteen seutuvilla joten tarkkana lämmön kans ettei valkometalli lurahda lastukouruun.
    Koko proseduurin ajan akseli sorvissa kiinni.
    Sama toimii myös toistepäin, liimaa ulkohalkasija ja sorvaa sisältä, silloin vaan lämmitetään sitä kiinnitintä.

    Niinkuin sanoin, ei auta tähän hommaan mutta muuten jos tarvii jotain ohkasta koneistaa :rolleyes:
     
  14. BBC

    BBC Guest

    paas ny kuvia niin nähdään minkä näköinen se pesä on. Onko se laakeri oikeasti pyörähtänyt vai oisko laakerit paskat, väärät,...
     
  15. rampo63

    rampo63 3rd gear

    Ei nyt kuvia tartte laitella,,,kun laakerille tulee lohkosta öljykanava joka pitää linjata laakerin reikien kans samaan ja ohje on "intermediate 4á clock, 1#camsaft 3´a clock ja 4#camsaft 6á clock. Eikä yksikään reikä ole tuonne päinkään,,,ja laakerit on tehtaan jäljiltä n.250tkm ajetuista koneista (2kpl) pyörähtäneet ,,,joten kummaa on jos on vittu väärät laakerit ???? Onko tietoa koneistamosta joka tuohon pystyy vai EI !
     
  16. rampo63

    rampo63 3rd gear

    Ja mikäs se oli se kysymys ?
     
  17. rampo63

    rampo63 3rd gear

    Niin itsestäänselvyyksiä latelette kyllä,mutta onko tietoa mikä koneistamo sen pystyy tekemään kun se nokan reikä on niin pieni,,,notta ei ole joka ukolla moista kampetta jolla siitä reiästä mahtuu niitä keskimmäisiä pesiä manipuloimaan.
     
  18. rampo63

    rampo63 3rd gear

    Kysymykseni kuului onko tietoa koneistamosta joka tän pystyy tekemään,,,kuulemiset ja kuulemattomuudet selvittelee tohtorit ei koneistamot.
     
  19. rampo63

    rampo63 3rd gear

    Pakko on nyt vaan suunsa sulkea viisauden edessä ja silmät pyöreenä ihmetellä näitä "vastauksia" Kiitos ja anteeksi.
     
  20. rampo63

    rampo63 3rd gear

    ideana jonkunlainen mutta sinne välimmäisten kimppuun ku ei pääse ei niin millään
     

Kerro tästä muillekin!