Nopeuden rajoitin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja hzemax, 1.4.2010.

  1. mjsn

    mjsn 1st gear

    totuus on se et jos on tullu aika lähtee niin sit lähetään. eise rajotin mitään pelasta jos sikseen tullu. nyky piekuorkeissa se on valtion kiusan tekoo,
    saahan linkitkin paahtaa 100 ja ukkoo kyyissä het jotain 60 kappaletta.
     
  2. freeride

    freeride Gearhead


    just toi mua on aina huvittanut tossa nopeudenrajoitin :wc: pelleilyssä.. turistibussi onkin varmaan paljon turvallisempi ajaa sataa ku 3,5 t kevytkuorkki.se dösähän pysähtyy ku seinään ja voi tehdä nopeita väistöliikkeitä tosta vaan.eikä tule juuri mitään tuhoakaan vaikka ajais kolarin..tai kippais koko paskan ympäri johonkin rotkoon.eihän siä oo ku se 60 tyyppiä vaan kyydissä..kyllä noi päättäjät/ja virkamiehet on niin älykkäitä.voi vittu toivottavasti joku niistä jää sen satasta ajavan dösän alle :mad:
     
  3. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    kyllä sellanen iso turistibussi on yllättävänkin ketterä.. ette ehkä uskokaan. kyllä kai kuorma-autokin, iso tai pieni, olis yhtä hyvä ajaa satasen vauhdissa ku bussi, jos niissä olis kaikki ne varusteet jotka bussissa tarvitsee olla jotta sillä saa ajaa sataa.

    ja muuten pysähtyy. liukkaallakin. kollega kerto olleensa liukkaan kelin koulutuksessa, olivat verranneet tavan henkilöauton ja bussin jarrutusmatkoja.. pikkuautossa nastarenkaat ja bussissa karkeakuvioiset nastattomat.. kuka arvaa kumpi pysähty nopeammin? ja miksi?

    no mut nyt tää karkaa aivan sivuraiteille. mut karatkoon..
     
  4. barracud

    barracud 3rd gear

    Olen asentanut noihin kevyt kuorkeihin rajoittimia ja piirtureita, muutenkin niiden kans ammatin takia pelannnu...

    Yksi asiakas puhui joskus tosta sakon määrästä kun oli ajanu ~100km/h tutkaan kevyt kuorkilla ja rajoitin oli poistettu käytöstä. En muista ihan varmaksi mutta 1000€ sakko on mulla mieleen jääny! Ja oliko sit vielä korttia hyllylle uhkailleet ja auto oli tietenkin ajokieltoon laitettu.

    En tosiaan aivan varmaksi summaa ym muista mutta se vain jäi mieleen että kyllä ihan isän kädestä olivat antaneent...! MUTTA taitaa käytäntä vaihdella virkamiehen perusteella.
     
  5. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Järjen käyttöhän on ilmeisesti kielletty ajonopeutta keliin sovitettaessa?

    Asiaan, pitää toi rajoitin homma hoitaa niinku työmaalla yks Lappeenrantalainen täysperäkuski on tehny. Vilkku vasemmalle ja rajotin tippuu pois :rotfl: . Sama ukko on sitä mieltä kans et hevosia nupis EI voita mikään, tavaran on liikuttava myös huonolla kelillä 8) .
     
  6. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    En ole mode, enkä ajanut kyseistä yhdistelmää, mutta tiedän paikan hyvin ja tunnen myös kuskin kuten niin moni muukin tällä alalla työskentelevä...tiedän tapauksesta myös enempi kun pystyt netistä ikinä kaivamaan.
    Olen lukenut raportin heti sen valmistuttua...ei se toki väärennös ole, mutta ei kyllä koko totuuskaan, koska se jättää niin paljon asioita huomioimatta.
    Tapaus on kuitenkin käsitelty oikeudessa joten se siitä...suotakoon rauha kaikille osapuolille ja jätetään asia tähän täällä.
    Kukaan ei voi kieltää etsimästä netistä tietoa eikä pidäkään, mutta ihan kaikkea ei kannata uskoa mitä tapauksesta on kirjoitettu.
    En kommentoi asiasta tämän enempää, joten toivon että sinäkin annat asian olla.
     
  8. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No pyydän nyt kuitenkin, koska itse jeesustelun aloitit, kertomaan mitä tiedät. Kyseessä on varmasti Suomen historian tarkimmin syynätty ja raportoitu onnettomuus kaikkien osapulten taholta. Sen tutkimukseen on käytetty rutosti tekniikkaa rahaa ja aikaa. Paljasta nyt edes vähän mitä siellä on jätetty huomoimatta jos kerran sen oikean totuuden tiedät.
    Pelkkä paikan ja kuskin tunteminen sekä alalla työskentely tuskin pätevöitää onnettomuustutkintaan, pikemminkin tekee jääviksi.
     
  9. Mac

    Mac Gearhead


    Mistä ihmeestä näitä sankareita aina oikein sikiää, jotka tulevat sanomaan noille tutkimustuloksille yms. että ei pidä paikkaansa ja sitten kun kun kysytään lisätietoja niin LÄLLÄSLÄÄ! empäs kerrokkaan?
     
  10. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Menee hieman asian sivuun keskustelu, palataas takaisin alkuperäiseen ongelmaan edes etäisesti :)

    Tuleeko rajoittimen ohituksesta aiheutuva sakko kuljettajalle vai haltijalle/omistajalle? Päiväsakkoja ilmeisesti?
     
  11. ajomies

    ajomies Gearhead

    Kyllä kaikki kuljettajan käyttämät kepulikonstit tulee kuljettajan kontolle onhan se nopeus kuljettajan kontrollissa oltava alemmissakin rajoituspaikoissa, se että omistaja/haltija voi joutua "haastatteluun" ja perustelemaan esim. rajoittimem ohittamisen ja mikäli perustelut asettaa vaikka aikataulullisista syistä, tuskin ainakaan lieventää "tuomiota"
     
  12. human62

    human62 1st gear

    No, en tiedä johtuuko rajoittimista mutta venäjänkilpisiä rekkoja on todella paljon...ajelevat lähes AINA oman gps:ni mukaan n. 90-100 km/h joskus vieläkin enemmän. Onko niillä edes rajoittimia...
    Henkilöautoja koskee NOLLAtoleranssi mutta ei kuitenkaan rekkoja. Laki ei ole sama kaikille.
    Mielestäni lain pitäisi olla sama, eli jos rekka ajaa kolme kertaa sallitun 80 KM /H yli vaikkakin vain vähän ni sakko tai kortti pois. Näin muuten käy ainakin henkilöautolla ajavalle.

    Olis ne helppo jälkeenkin tarkastaa, ainakin suomalaiset rekat , että onko noudatettu nollatoleranssia.

    Holhousvaltio pitäis olla kaikille samat säännöt. Sympatiani ovat kuitenkin ammattikuskien puolella....

    Amerikassa rekat ajeli samaa nopeutta kuin muut, jopa yleensä aavistuksen enemmän eli keskimäärin noilla valtateillä 120-130 km/h...ei ollut tulppia....paitti ite olin tulppana Vintage -asuntoautolla, V^^**u kun ei kulkenut... :poff:
     
  13. barracud

    barracud 3rd gear

    En ole kuullut että omistaja olisi saanut päiväsakkoja tai vastaavaa rajoittimen ohituksesta. Sehän voi aina olla vika, eli rajoitin on vikaantunut ja ei näin ollen toimi...

    Jos jollain on ongelmia rajoittimien kanssa niin voin tarjota apua asiaan...
     
  14. ajomies

    ajomies Gearhead

    Niin voihan se nopeusrajoittimen poisto vahingossa mennä peilinlämmitys- tai vilkkukatkaisimeen, sähkö on niin ihmeellistä :eek: :lol: :soosoo:
     
  15. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    no just ihan noin se ei kyl vaan ole.

    ei ole laitonta kytkeä rajoittimen virtaa yhtään minkään katkaisijan kautta meneväksi.
     
  16. barracud

    barracud 3rd gear

    Näinpä! Tätä minä tarkotankin :rotfl:
    Uudemmissa sähköisellä padaalilla varustetuissa ajoneuvoissa, kytkentä ei toimi ihan samalla tavalla kuin vanhemmissa.... mutta helposti apu siihenkin löytyy :pinup:
     
  17. jar

    jar Gearhead

    Onko nämä esim 2003 ja uudempien Dodge Ramien nopeudenrajoittimet jotain erillisiä moottorinohjaukseen liitettäviä "äly(ttyömyys)bokseja"? :mad: Eli täytyy softaa sitten muokata, että saa nopeudenrajoittimen pois päältä.

    Toisaalta jos on niin softissahan on monesti virheitä, jotka aiheuttavat vaikka mitä ihmeellistä :soosoo: :soosoo:

    Itseä polttelis tommonen 2003-> Rami, mutta toi rajotinjuttu on kyllä niin tyhmä, että täytyy vähän harkita vielä...
     
  18. barracud

    barracud 3rd gear

    En osaa varmaksi Dodgen kohdalla sanoa, on mahdollista että moottorinohjausboxiin saa ohjeltoitua rajoitusnopeuden, ilman erillisiä laitteita.
    Tähän voi joku viisaampi kertoa kokemuksiaan...

    Mutta jos kyseessä on esimerkiksi VDO:n "lisävaruste" saa sen helposti kytkimen taakse. Helppo tapa varmistua asiasta on kurkaamalla onko pedaalin johtosarjassa ylimääräisiä liitoksia.
    ts. onko liitetty rajoitinboxi johtosarjan väliin.
     
  19. toyota...

    toyota... Gearhead

    Jos nyt tuo esim EU maasta kevyt kuorma auton niin minkä ikäseen tarvii laittaa nopeuden rajotin?
     
  20. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Eikös se ollut dieselit 2001 alkaen ja bensat 2005 alkaen pitää olla rajoitin. Mutta oliko niin että jos tuo jenkeistä ja siitä löytyy se carb päästö tarra niin dieselitkin 2005... ?
     

Kerro tästä muillekin!