Nopeusmittarin asteikosta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja flw-65, 14.7.2014.

  1. flw-65

    flw-65 3rd gear

    Kysymys tietäjille...Missä vaiheessa jenkkiautojen nopeusmittareiden asteikoista
    pyyhittiin "liiat " pois ? Kun vielä 60 luvun jenkeissä asteikot ylsi 120 mph,
    niin jo 70 luvulla ne päättyivät 80-85 mph lukemiin. Kait ne kuitenkin kulkivat
    yli sen :-? Vai oliko tippuneet moottoritehot ja saastelaitteet tosiaan saaneet
    paritonniset autot hitaimmiksi :odroll: Vai oliko kyseessä hallituksen määräys peräti... :rotfl:
    http://www.ebay.com/itm/Cadillac-Fleetw ... ars_Trucks

    :webmaster: ääh en osannut linkittää mittarin kuvaa mutta on se siellä :wink:
     
  2. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mä kanssa kallistun veikkauksessa ton hallituksen määräyksen puolelle, mut mulla on ihme farkku kun se ei kulje mittarin mukaan 140km/h vaikka ajais kuinka kovaa :D
    Joskus aikasemminkin kysyny täällä et onks kukaan nähnyt vastaavaa et tappi pysäyttää neulan jo 130 kohdalla vai onko tehtaalla käynyt harvinainen lipsahdus ja tappi mennyt väärälle puolelle vaikka tossa neulan kohdalla on selvät valkoiset merkit.

    http://aijaa.com/AwkmO2
     
  3. ls1978

    ls1978 Gearhead

    Kyllä se nimenomaan oli hallituksen määräys joskus 70-luvun lopulla, sarjatuotantoauton mittari sai näyttää max 85 mph. Joku turvallisuusidea siinä taustalla oli. :rotfl: Sääntöön alkoi 80-90-luvin taitteessa näkyä poikkeuksia ja pikkuhiljaa se lienee kumottiin. Siitä en tiedä koskiko tämä kaikkia urheiluautojakin, millaiset mittarit esim. Porscheissa oli tuolloin? Mutta ainakin kotimaisissa autoissa tämä vaatimus oli. Ja diilerithän myivät ilolla ainakin Ford Motorsportin 140 mph mittareita jälki-asennettavaksi. Yksi tapa kiertää sääntö löytyy tuosta 84 Mustangistani, joka sai ihan tehtaalta 140 mph mittarin mutta siitä vaan puuttui numerointi 85 eteenpäin. Ainakaan muihin Fordeihin ei vastaavia eksynyt
    [​IMG]
     
  4. Aako

    Aako 1st gear

    Ei se tuo AmerkikanJoe kyllä lakkaa hämmästyttämästä noilla ideoillaan...
    Eiköhän tuo lie ole turvallisempaa, jos tietää, kuin lujaa mennään?
     
  5. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ei uskoisi että vapaassa amerikassa noin järjetöntä sääntöä on keksitty.
    Kuulostaa ennemmin Suomalaiselta idealta.

    No, onhan Ruotsissakin ollut sääntö, että kaikki mailimittarit piti vaihtaa kilometrimittareiksi, tai ainakin laittaa numerot uusiksi.
     
  6. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ei hassumpi laite lainkaan :eek:

    Ite oon fanaattinen vyön käyttäjä jopa autoa pihalla siirtäessä vyö napsahtaa kiinni esim. auringosta 30m varjoon niin nappasin vyön kiinni :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!