Nopeusnäyttö vs. vaihteiston vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Toukka, 25.11.2006.

  1. Toukka

    Toukka 1st gear

    ...newbie tarvii taas neuvoo viisaammilta...

    Eli legendan mukaan vaihteisto vaihdettu TH700:ksi, sen jälkeen nopeusmittari näyttänyt mitä sattuu...
    Joku hammasratas/välitys-juttu?
    Miten tunnistan vaihteiston? Korjaavat toimenpiteet? :eek:
     
  2. jyha

    jyha 1st gear

  3. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Looran hännässä, osa josta kardaani lähtee, on nopeusmittarin vaijerinpyörittäjän ratasvälitys. Kun on tiedossa renkaan kehän pituus / koko ja taka-akselin välityssuhde, on olemassa taulukoita ( Onko netissä?) joista näkee nop.mittarin ratasvälityksen hammasluvut, rattaat on myös värikoodattu ja ovat samat esim. TH 350:n kanssa.
     
  4. elky

    elky Gearhead

  5. Littlerocker

    Littlerocker 1st gear

    Mulla ois vähän samanlaista ongelmaa. Eli vaihteisto on vaihdettu 3-lovisesta manuaalista TH350-maattiin, mut nopeusmittari ei oo toiminu edellisenkään omistajan aikana, elikkä ei näytä edes väärää nopeutta.. Katoin kyllä sen muovirattaan joka on laatikon perässä ja ehjältä näytti. Samoin mittari ja vaijeri on ehjät, eli kun vaijerin päästä pyörittää niin mittarin viisari kyl heilahtaa. Elikkä mistäs lähtisin seuraavaks vikaa hakemaan?
     
  6. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Sieltä laatikon päästä. Rattaat on kuitenkin joko rikki, tai hammaskosketus ei ota toisiinsa kiinni ollenkaan, ehkä eriparisten rattaiden vuoksi. Kokeile pyörittää vaikka rautanaulalla sitä akselia laatikolla johon vaijeri tulee, ei saisi pyöriä.
     
  7. Stingray

    Stingray Gearhead

    Tuo ei sitten päde ainakaan TH-350:seen. Siinä ei ole epäkeskoista/säädettävää kiinnityssysteemiä vaijerin rattaalle, kuten esim. Moparin laatikoissa. Eli kuten edellä sanottiin, jos pyörii vapaasti on väärä rataspari tai rikkinäinen ratas.
     
  8. Ylli

    Ylli Gearhead

    Siulla voi olla ohjainholkkikin väljä, tai sen o-rengas voi olla liian kulunut. Eli se mikä on ulkokehältään laatikkoa vasten ja sen sisällä kulkee rattaan akseli. Se pääsee "vääntymään" pystysuunnassa, jolloin ratas ei ota enää kiinni ulostuloakselin rattaaseen!! Nopeusmittarin laatikon puoleisen rattaan ei tarvitse olla paljoakaan kulunut mikäli tuo holkki on väljä.
    TCi:n sivuilla on hyvä laskuri, jolla voi laskea oikean rattaan hammasluvun.
    PS. Samat vaivat oli, mutta rattaan (15€)ja ohjainholkin (uusi ois ollut 40€, mutta otin paremman vanhasta laatikosta, tosin sekin on itse tehty) vaihdolla ongelma korjaantui!!
     
  9. Littlerocker

    Littlerocker 1st gear

    Kiitos, näillä tiedoilla pääsee jo alkuun vian etsinnässä. Veikkaan kyl itse tota ohjainholkkihommaa, mut sen näkee sit kun ehtii tästä taas auton alle... Jatkokysymys: Onko toi laatikonpuoleinen ratas millanen vaihdettava, jos se on tarpeen?? Joutuuko purkamaan puoli autoa?
     

Kerro tästä muillekin!