Nostalgiaa -60 luvun Ruotsista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja shark, 12.1.2011.

  1. shark

    shark 3rd gear

    Tästä se alkoi,nimittäin poliisien suhtautuminen raggareihin,joka jatkui vielä -80 luvulla esim.Västeråsissa ,kun "ratsuväki "piiskasi katsojia kadunvarresta pois.

    Oli "pikkusen provosoivaa käytöstä".

    No ei ne nyt ihan sapelin kans heilunu kuin tässä filmissä.

    Lehdistö kirjoitteli tästä suurennellen ja kutsui sitä "raggarimellakaksi".

    Elokuussa-63 oli 35.000 katsojaa kokoontunut pieneen Karlskogan kaupunkiin Gelleråsin radalle katsoo kisoja.

    Arkistojen havinaa.

    http://www.youtube.com/watch?v=5gHkWozP ... r_embedded

    Tässä kans hieno pätkä Lindesbergin kartsalta -64.

    Plymppari kuski nimeltään Pekka(olisko Suomalainen)

    http://www.youtube.com/watch?v=qAzDjFNS ... re=related

    Tässä sama kylä 2010 ja cruisataan Hurriganesin tahdissa
    Jokunen auto tullu lisää 8)

    http://www.youtube.com/watch?v=ol0Ja6vl ... re=related

    Tässä -78 Etelä Ruotsista.

    Jumakauta mitä autoja täällä oli jo silloin :p

    http://www.youtube.com/watch?v=AXSNGS7p ... re=related

    Tällä Lindesbergin postinkantajalla on paljon katseltavaa ja kuunneltavaa näin "lumitöitten välillä" ja Kesää odotellen. 8)

    http://grandprix63.blogspot.com/2011/01 ... -1963.html
     
  2. SolIT

    SolIT 1st gear

    Mahtavia pätkiä!
     
  3. Tupis

    Tupis 3rd gear

    ja kuinka ollakaan poliisit olivat -55 Fordin kimpussa
     
  4. mazeos

    mazeos 1st gear

    Upeita pätkiä!
     
  5. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Wau! Oli outoa, kun ajoivat "väärällä" puolella tietä. Vaihtoivat sitten "oikealle" kastalle, jenkkiautoissa ratitkin valmiina muutokseen.. [​IMG]
     
  6. Stout

    Stout 3rd gear

  7. MOtorPARts

    MOtorPARts 1st gear

    "Pekka gasade rätt friskt, på bara
    ett kvarter hinner han få i trean på sin Plymouth Savoy '58,
    så jag halverade hastigheten när jag redigerade filmklippet,
    så man hinner se något av Lindesberg." :rotfl:
     
  8. Holley

    Holley Gearhead

    Aivan mahtavaa historiaa!! Hienoa! Miettikääs, mikä oli elintaso: Ruotsissa teinit ajelivat vuonna 1963 6-7 vuotta vanhoilla jenkkiautoilla, entä Suomessa silloin? Jos oli teinillä pappatunturi, oli varsin kova kaveri. Ei ihme, että vielä nykyäänkään Suomessa ei tunneta autoa ja autoilua ikinä minään kulttuurina. Hyvinhän Suomi on tietty suhteessa noussut taloudellisesti, jos niin asiaa miettii.
     
  9. hara64

    hara64 1st gear

    tossa ekassa juutuupin videossa oli amatzonissakin jo ratti "oikealla" puolella
     
  10. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Tuolla Karlskågassa vaikutti Bofårsin tykkitehdas ja sinne satoja suomalaisia pakeni aikoinaan työn perästä. Minun tätini miehineen ja lapsineen -67. Se taloudellinen ero Ruotsin ja Suomen välillä oli valtava. Suomi oli tosiaan Pohjois-Korea siinä mielessä.
    Serkut oli Bororsin tehtaalla duunissa ja 70-luvun alussa kävivät vielä kesälomilla suomessa. Eräänä kesänä sitten yhtenä iltana ilmeistyi meidän pihaan -69 Charger ja -70 Mustang. Elettiin muistaakseni vuotta -73.
    Kyllä siinä töllistelijöitä oli Liperiläisen kyläkauppiaan pihassa kun nuo serkkujen autot siinä seisoi ja meikälaäinen pollea pikkupoika.
    Tehtaan duunarijätkät sellaisilla peleillä ajeli Ruotsissa. Suomessa pappatunturilla.
    Karlskågassa oli jengitappeluita suomalaisten ja ruotsalisten välillä kuulemma alkuaikoina, mutta aika pian suomalaislapset sulautui valtaväestöön. Tuo moottorirata suljettiin muistaakseni kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien takia.
    Täti on vielä elossa Karlskågassa, pitäs joskus käydä Power Meetin yhteydessä, lyhyt matkahan Västeråsista sinne olisi.
     
  11. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Gelleråsenin (Karlskoga) rata toimii nykyäänkin? Ainakin 1998 kun olin viikonlopun ruuvaamassa.
     
  12. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Niin varmaankin ja remontoitukin turvajuttuja useaan kertaan. Muistelin vaan kuulleni silloin 70-luvun alussa, että laittoivat sen kilpailukieltoon kun ihmisiä alkoi kuolemaan. Vähän niinkuin Imatran tt-ajotkin (ja muut katukilpailut) päättyi kun joka vuosi kuoli tai loukkaantui vaikeasti ihmisiä.
    60-luvun ralliradoilla kun lipsahti ulos niin osui yleensä puuhun tai isoon kiveen :)
     
  13. Lakustom

    Lakustom 1st gear

    Minä asun justiin Karlskogaan ulko puolella ja olen töyssä Karlskogassa
    täälä asuu vielä paljon Suomalaisia.
    1970 oli se Gelleråsen ratalla kuoli 6 katsoija,se rata oli kiini 3 vuotta
    nyt se touring kilpailu STCC ja Historia Racing ajetta kaksi kerta vuojessa
    80 luvulla oli Wheels isoimat treffit Gelleråsenissa.
    Ja kaupunki on vielä hyvä Cruisiatta se on totta että 60 ja 70 ja 80 luvulla
    oli paljon jenkkiä täälä,sitten 90 luvulla oli se lamma aika ja moni
    osti Harley Davidson ja möi pois se jennki vehkeen
     
  14. Holley

    Holley Gearhead

    Hei osaisitteko kertoa tällaiselle 70-luvulla syntyneelle mitään hintoja,eli oliko ne autot oikeesti verrattuna palkkatasoon jotenkin halpoja, tippuko jenkkien hinnat supernopeasti (kuka niitä tosin olis uutenakaan sitten ostanut?), vai oliko palkkataso sitten tehdasduunareilla jotain ihan muuta, kuin nykyään suhteessa? Suomeenhan tuotiin "merimiesautoja", kun täällä ei saanut rahallakaan muuta kuin Pobedoja ja Mosseja ennen vuotta 1963, mutta verrattuna nykypäivään suurin osa suomalasisista eli alle köyhyysrajan joka tapauksessa. Autot eivät olleet täällä sen kalliimpia tai halvempia kuin nykyäänkään verrattuna muuhun.
     
  15. Putte

    Putte 1st gear

    Olihan noi autot Ruotsissa huomattavasti halvempia ostaa, kiitos Suomen huomattavasti korkeamman autoveron.
     
  16. Joo , ja on vieläkin :( Onhan se hienoa nähdä että naapurimaassa on jo aikanaan ollut asiat paremmalla tolalla ja on vieläkin ,mutta täällä vaan kansaa tallotaan autoverotuksella yhä edelleen.
     
  17. shark

    shark 3rd gear

    Voin omasta kokemuksesta sanoa että kun Göteborgiin muutin Elokuussa -79 ,niin porkkana oli että mettähommissa Suomessa 21 vuotiaana sai verojen jälkeen huippeat 60 markkaa /päivä käteen ja täällä sai tienata verovapaasti koko ekan vajaan vuoden ja tilit vaihteli 6.000-10.000 kr välissä käteen,riippuen ylitöistä. 8)

    Ostin -70 Skylark avon autoliikeestä osamaksulla 35.000 kr ja hintaan sai uuden candyvärin maun mukaan.

    Yksityisillä oli halvempaa,mutta kieli ei sata hanskassa ja osamaksu ainut mahdollisuus just maahan tulleena.

    No vuodessa se oli maksettu ja toin sen muuttotavarana Suomeen ja möin -84 "hiukan paremmalla hinnalla" ja muutin tänne takas.

    Faija meni raksalle-76 ja sai ylitöineen 15.000 kr käteen ja osti siis eka diesel Mersun puolen vuoden tienesteillä ja tietty kateelliset soitti viranomaiset perään kun väittivät hänen vieneen valuuttaa Suomesta.
    Lähti korvat punoittain kun faija näytti tililaput ja että Mersu makso 60.000. :rotfl:

    Valuutat melko lähellä toisiaan 0,9 jotain.

    Tuolloin oli helppo saada töitä.Monet tutut teki tehtaissa duunia Talvet ,sano ittensä irti Keväällä,juhli Kesän ja Syksyllä toiseen tehtaaseen painaa urakalla.

    Kesälomalla sairaskirjoilla,jolloin jopa tienas enemmän ja säästy päivät myöhempään ja monet meni pimeisiin hommiin,joita oli vaikka kuinka paljon ,esim. huoltohommia kun tehtaat oli kii.

    Oon monesti ihmetelly miten tää yhteiskunta pysy pinnalla. :odroll:

    Luulen että johtu siitä ,että teollisuudella täällä on pirun laaja pohja ja monet yritykset on isoja kansainvälisiä puljuja Volvo,SKF,Erikson,Alfa Laval ,Sandviken jne.

    Kyllä -70 luku oli rahallisesti täällä parasta aika tavalliselle dunarille ja värväysmatkoja teki mm. tuolta Niken tunkkitehtaalta,missä olin täällä Eskilstunassa, Jyväskylään ja Tampereelle.

    Ja koska suorat urakat oli ja mahdollisuus tienata,niin kyllä nää "pystymettästä "haetut Suomipojat pilaskin urakat,mistä paikalliset ei olleet iloisia. :oops:

    Muistan kun olin isän apuna raksalla kesäduunissa -76 ja yhden kaverin kanssa pinottiin kakkosnelosia.Siinä meni kaks tuntia ja käteen 500 kr:a per lärvi.

    Se tuntu utopiselta ja osaltaan auttoi päättämään minne tulisin kun koulut oli päätöksessä.

    Enkä ole päivääkään katunut.
     
  18. Lakustom

    Lakustom 1st gear

    Muistan 1988 milloin minä otin ajokortin niin täälä sain
    hyvä kuntonen Amazoniin ja samalla hinnalla sai hyvän Mustang 1965 HT
    :D
     

Kerro tästä muillekin!