Nykii pienellä kaasulla tietyssä vauhdissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Arkkumies, 9.6.2022.

  1. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Noniin, nykimisonkelmat jatkuu...

    Eli ford 302, 570cfm Holley ja Duraspark jakaja GM HEI-moduulin kanssa. Perusennakko noin. 10 astetta.
    Kaasari on kotikutoisissa säädöissä seosmittarin avulla, seokset ihan hyvät kaikilla kierrosalueilla, myös nykiessä.

    Kolmosvaihteella, noin 70kmh vauhdissa pintakaasulla nykii aika hitosti. Sama juttu reilun satkun vauhdissa ylivaihteella. Yrittää ylläpitää vauhtia jokseenkin tasasella maalla.

    Eli jotakuinkin samalla kierrosalueella ja kaasun asennolla nykii. Jos seokset on kohdallaan niin onko sytkässä jotain viturallaan? Jos paljon alipainetta, pienet kierrokset ni voiko liian vähäinen ennakko aiheuttaa moista ronskia nykimistä? Mistä kannattais lähtee ihmettelemään?
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ehkä vois tsekkaa tulpat, ajat nykien meneemään ja sammutat sit lennosta ja teet pakkolaskun jollekkin bussipysäkille ja tutkit tulpat. Jotenkin epäilyttää ne seokset että meniskö kuitenkin tossa tilanteessa tosi laihalle. Säädä rikkaammalle ja vaikuttaako nykimiseen? jos manuaaliryyppy niin anna sille ryyppyä kun nykii. Ajelin joskus ilman sytkän alipaineletkua ja ei se koskaan sen takia nykinyt, tuntu laiskalta ja letku kiinni toimi paremmin. Mut ei nykiny. Sen pitäis jättää tahteja välistä että nykii, en usko että ennakoa voi olla niin vähän ettei syty.
     
  3. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Tota nykimistä on mul ollu pari kertaa täs kaasarin asennuksen ja säädön kanssa, ekaks nykimistä oli aika pirun paksuilla seoksilla, siitä on jo parikin suutinkokoa laskenu eikä oo juuri nykimistä ilmaantunu.
    Viime viikolla ajelin turhan laihalla, eikä nykimistä esiintyny, toki näyte on aika lyhyeltä matkalta, noin 150 mailia.
    Nyt on ensiösuuttimet aika nappikokoset, maantiellä seokset pomppii 14-15 välillä 95% ajasta, eikä nykimisen aikana siitä juuri poikkea.
    Kai sitä vois tulpat kaivella irti, en tiiä löytyykö valkosia vai tummia ku on käyny lähiaikoina laihana ja paksuna.
    Täytyy ny ensiks onnistua toistamaan tota nykimistä. Tänä aamuna työmatkalla se oli hyvin selkeetä.
     
  4. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Onko alipaine ennakko käytössä?
    Katsopa paljonko on kokonaisennakko plus alipaine vedettynä kyseisen ajonopeuden kierroksilla.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tyypillisesti nykiminen aiheutuu liian paljosta ennakosta, siis jollekin kierrosalueelle tulee liikaa keskipakoennakoa ja alipaine-ennakon yhdistelmästä.
    Jäykempää jousta keskipakosäätimeen, tai alipaine-ennakonsäätimen liikkeen rajoittamista ja kokeilemaan.
     
    Pietsi tykkää tästä.
  6. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Sen verran lisään että toi edellinen suutinkoko aiheutti laihana satunnaista aaltoilua. Mielestäni täsmäs "lean surgen" oireiden kanssa ku seokset oli kevyellä kaasulla 16 luokkaa.

    Täytyy tutkailla ajotusta, jos sais ensin nykimään toistettavasti ni vois lennosta ottaa vaik alipaine-ennakon irti ja kahtoo tekeekö mitä.
     
    Muokattu: 9.6.2022
  7. Weijari

    Weijari Gearhead

    Voisko toi mennä idle circuitille tasakaasun matka-ajossa, jolloin voi olla ongelma Idlen airbleedeissä?

    Toinen mikä tulee mielee non että sulla on alipaine jakajalle läppien yläpuolelta ja noin pienellä ennakolla ja kaasari Idle circuitilla alipaine häviää kokonaan ja ennakot putoo tuonne 10:neen (joka siis voi olla aika vähän laihalla tyhjäkäyntiseoksella.)
     
  8. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Todennäköisesti käyttääkin aika paljon tyhjäkäyntipiiriä ajossa, koska pintakaasulla kulkiessa seokset pyörii laihempina mitä sitten taas kovemmilla kierroksilla ajaessa. Ei siltikään liian laihana vaan 15 af/r paikkeilla.
    Tyhjäkäynti on jokseenkin säädöissä, tosin tyhjäkäyntiseos välillä vaihtelee hieman, taitaa vivusto vähän kanittaa.

    Kunhan töistä kerkiän, aion tarkistaa ajotuslampulla että minkä sortin lukemia tulee kierroksilla. Vois kahtoo kans alipainemittarilla milloin alipaine-ennakkonipasta tulee imua.
     
  9. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Dodi, lisää pökköä pesään.
    Tarkistin perusennakon, joka eipäs ollukaan se 10 astetta, vaan jotain 15-20 väliltä.
    Ajoitus on liikkunut, mutta virranjakaja ei. Nyt säädin uusiks siihen kymmeneen, virranjakaja on nyt niin pitkälle vastapäivään käännetty kun menee. Jos vielä joutuu lisää säätää ni täytyy johtoja siirtää tai nostaa jakaja ylös.

    Jakajan kiristeltyäni tökkäsin alipaine-ennakon letkun takas ja tuijottelin miten ennakko muuttuu kierrosten kanssa.
    No ennakkohan pienenee, kun kiekkaa antaa (vähän), täh?
    Ennakko putoaa parhaimmillaan noin 2-4 asteeseen ennen kuin se lähtee taas nousemaan.
    Lisää kaasua niin rupee ennakkoa tulemaan lisää niinku pitäiski, maksimiennakko menee johonkin 30+ astetta.

    Koeajoin uudelleensäädetyllä ennakolla, sama juttu, nykii pirusti.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mimmonen anturi jakajassa on? Sakarapyörä ja induktiivinen anturi niin kuin mopareissa? Jos semmonen, niin onko sen anturin ilmarako oikeissa säädöissään?
     
  11. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Sakarapyörä kai???
    [​IMG]
    Ilmaraosta ei harmainta aavistustakaan, uutena tuli rokkiautosta muutama kk sitten.
    Netissä lukee että 0.015"-0.025".

    Ihan sama mikä ilmarako mutta ei kai jakajan kuitenkaan pitäis kierroksii saadessa ennakkoa pienentää...
    Katon huomenna että johtuuko ennakon pieneneminen alipainehimmelistä vai keskipaosta. Jos se alipainetöötti sitä aiheuttaa niin ajelen vaikka Sherwoodiin ilman sitä ja maistelen nykimisiä.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Semmonen induktiivinen anturi tuottaa jännitettä ja se jännite kasvaa isommaksi kierrosten myötä. Moduli tulkitsee siitä jännitteestä jonkun kohdan, millä sitten liipaisee kipinän matkaan. Jos se ilmarako on väärin säädetty, niin tuossa voi muodostua jotakin, joka vaikuttaa just noin päin. En ole noin paljoa nähnyt vaikuttavan. Mutta esim jäykäksi hitsatulla moparin jakajalla orkkisboxilla ennakko laskee pikkuisen kierroksille mennessä just tuon anturin luonteen vuoksi. Muutamia asteita. Ihan normaaleissa säädöissäänkin.
     
  13. Akit

    Akit 2nd gear

    Heittona vaan et onkos dampperi ehjä?
     
    68corvette tykkää tästä.
  14. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Toivottavasti on. En oo kyl pahemmin pällistelly. Jos oon aiemmin jo säätäny sytkän kymmeneen asteeseen, ja nyt teoreettisesti noin 7 astetta vähemmän ni näkyis jo varmaan käynnissä aika reilusti?
    Siitä hyvä aasinsilta.

    Mites alipaine-ennakko? Se on mulla kiinni Holleyn "ported vacuum" nipassa.
    Pitäiskö se tökätä imarin alipaineeseen?
     
  15. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Saatoin lupailla käyttiksenki myydyks perhana ku luulin että tää mjöörkuri olis hyvässä jamassa...
    Ei kellään sattuis olee ylimäärästä dieselkoneista jenkkifarkkua? :D
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Hmm. Olikos tämä se tapaus, mihin sulle tuli Malpassin regulaattori? Jos bensapaineet on oikein alhaiset, niin bensapintakin voi jossakin kohtaa olla vähän alhaalla. Ja jos bensapinta on alhaalla, niin kaasuttimen "pääpiiri", se ventureilta tuleva sumu, alkaa pikkuisen myöhemmin kuin oikealla pinnankorkeudella. Ai niin mutta tämähän ei käynyt laihalla.
     
  17. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Säädä perusennakko 12-15 ast. ( letku irti jakajasta ).
    Kierroksilla (3000 rpm) 32-35 ast. ( letku irti = täyskaasu ).

    Toteutunut ennakko tyhjäkäynnillä ( perus+alipaine ) 22-27 ( letku läppien alapuolelle ! ).

    Toteutunut ennakko kierroksilla pienellä kaasulla (perus+keskipako+alipaine) 42-47.

    Osuuko jakajassa pyörijän kärki kannen nastoihin ( jälki ). ?

    Onko johdot ehjät ja napakasti kiinni tulppien nokissa ja kannessa ?

    Bensan pinta voi olla liian alhaalla.
     
    Muokattu: 9.6.2022
  18. Weijari

    Weijari Gearhead

    Jos tuntuu että ennakko on muuttunut itsestään, niin katsoisin pitääkö sytytysmerkki paikkansa yläkuolokohdan kanssa.
     
  19. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Kai se täytyy tsekkaa kuitenkin... Tuntuu että pakoäänissä "tussahtelee" useammin nyt ku ennen.
    Mites ihmeemmin tuota testailee? Tulppa ulos, ruuvari hollille ja pyörittää konetta kunne ruuvari sanoo töks. Sit toiseen suuntaan kunnes töks? Sit tuumailla että onko dampperin nollakohta jotakuinkin todettujen kohtien välissä?

    Jos se ois sen seitsemisen astetta liikkunu ni kai tuon jo huomaa vaikka kuin räpeltäen testais?
     
  20. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Rukkastuntumalle pääsee noinkin.
    Virallisesti se katsotaan stopparia vasten.
     

Kerro tästä muillekin!