Nykii pienellä kaasulla tietyssä vauhdissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Arkkumies, 9.6.2022.

  1. karitsa

    karitsa 1st gear

    Eikös siinä 1500 pitäisi olla ennakot jo 18-21?
    Ennakko riippuu myös puristuksista, mitä isommat, sitä pienempi ennakko.
     
  2. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Niin pitäisi, mutta kuten tässä keskustelussa on ilmennyt, mun virranjakaja säätää ennakkoa väärään suuntaan aluksi.
    Puristukset on kunnossa, ne oon kattonu hiljattain.
     
  3. karitsa

    karitsa 1st gear

    Unohda hetkeksi se alkuennakko ja säädä sillain että 1500 on ennakko parinkympin nurkilla. Jätä vaikka se alipaine kokonaan pois,kunhan 1500 on se max 20° ja isoimmilla se maksimi mitä pitääkin. Näkee että vieläkö nyppii.
     
  4. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Jos 1500rpm ennakon säädän kahden kympin paikkeille ni tyhjäkäynnillä se on jo melkein kolmekymmentä, joka sitten aiheuttaa jo onklemia tyhjäkäynnille.
    30° perusennakko plus x astetta keskipakoa voi olla jo aivan liikaa isommilla kierroksilla.
     
  5. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Vintage Veekasille nuo lukemat ei ole vielä mitään. Mulla oli Corvetten LT moottorissa 10.5 puristus ja remmiahdin. Ennakko tyhjäkäynnillä 28 ja kruisatessa pienellä kaasulla maksimi 46 astetta. Täyskaasullakin ahdoilla 29 astetta kesti ilman mitään nakutuksia. Siksihän sitä ennakkoa pitää olla paljon pienellä kaasun avauksella koska seos on laiha. Tietysti sitten eri asia jos se seos onkin jotain muuta ja kaikki vaikuttaa kaikkeen, kuten moottorin mekaaninen kunto jne. Minun mielestä kruisailuennakot pitää olla 40-50 ja tällä onkin ISO vaikutus vetoihin, kaasuun vastaamiseen, kulutukseen, lämpöihin, ja tyhjäkäynnillä 20-30 ast.
     
  6. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    No tossa aikasemmin kokeilin laittaa alipaine-ennakon imarin alipaineeseen kiinni, että olis tyhjäkäynnillä ja pienellä kaasulla sitä ajoitusta, mutta eihän motti halunnu käydä 10° perus + alipaine ennakolla sitten niin ollenkaan. En tiedä kuinka paljon se Durasparkin alipainekello antaa ennakkoa, mutta ilmeisesti ihan liikaa.

    Jos huomenna jaksais ihmetellä lisää... Ihan mielenkiinnosta tekis mieli saada härveli kukkumaan suoraan imarista tulevalla alipaineella.

    Tilasin uuden jakajan, jos se sit vaik säätäis ennakkoa oikeeseen suuntaan. Kunnes kyseinen salamakaruselli saapuu rapakon takaa, taidan kokeilla ja tuumailla kaiken maailman yhdistelmiä.
     
  7. joukoy

    joukoy 3rd gear

    Kerran kuulin semmoisen tapauksen, että pickup coililta hei-moduulille menevät johdot oli ristissä ja silloin teki tuon että ennakot alkoi laskea kun kierrokset nousi.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Hyvä pointti. Väärällä napaisuudella moduli liipaisee anturin signaalin väärästä reunasta. Signaali kasvaa nopeuden myötä ja liipaisukohta siirtyy aiemmaksi. Ennakot vähenevät.
     
  9. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Voihan hemmetti, täytyy kattoa ku pääsen kotiin.
    Tämmöstä ohjetta käytin ku tein, kyllä mä tietääkseni laitoin piuhat oikein päin...
    http://www.carbdford.com/tech/HEI/hei.htm
     
  10. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Eipä tainnu olla piuhat ristissä, oikein hyvä vinkki silti.
    Pistin toisinpäin ku mitä oli ja käynti rupes kuulostaa ihan vanhalta bensatraktorilta, puksutti ku mikä ja tyhjäkäynnin kiekat putos tosi pieniks ja lopulta sammu.
    Minä ku googlettelulla totesin että HEI-moduuli ei vaikuta ennakkoon, mutta jos on tarpeeks tyhmä ni kyllä sekin vaikuttaa ennakkoon :D :D

    Ihmettelin kans sitä alipaine-ennakon määrää, ei se silmämääräsesti (jakajaa katsoen) niin kauheen suurelta kuitenkaan vaikuta. Sit annoin tyhjäkäynnillä käsikäyttösellä alipainepumpulla hiljalleen lisää. Tyhjäkäynnillä kun ennakko meni hieman yli 22 astetta, motti sammuu laakista, aivan ku avaimesta kääntäis.
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vetääkö alipainesäädin sen "kärkisillan" jotenkin niin virheasentoon, että kipinä loppuu sen takia. Helppo kattoo sen alipainepumpun avulla.
     
  12. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    En tiiä miten mahtais mennä, ei se näyttäny vinoon ainaskaan menevän kun lauantaina räpelsin sen jakajan kanssa. Se alipainekellon liikuttama pickup -alusta liikkuu eestaas ihan siivosti.
    Jotenki se sammuminen vaikuttaa oudolta, ku rupes käsipelillä lisäämään ennakkoa ni aluks reagoi ihan niinku olettaiskin, mut vähän pumppas lisää ni se sammu ku saunalyhty ihan ku motti päättäis vaan pysähtyä. Niin eleetön ja äänetön sammuminen...

    Sillon ku kokeilin laittaa alipaine-ennakon suoraan imariin ni kyllähän se käyntiin lähti mutta hyvin kiukkuisesti enkä saanu kaasullakaan pidettyä käynnissä ku yski imariin.
     
  13. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Ja myin sit käyttöautonkin just pois.
    Kaikki hyvin, ajoitus huono.
     
  14. joukoy

    joukoy 3rd gear

    Otithan huomioon että ennakko mahdollisesti muuttuu kun piuhat kääntää ristiin? Säädit ennakot uudelleen?
    Mut joo, tää nyt oli vaan yksi idea...
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  15. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Tuon tyyppisässä jakajassa alipaine-ennakko vaikuttaa, myös pyörtimen ja jakajan kannen nastan kohdistukseen.
     
    artsiracing tykkää tästä.
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]
    Kaitpa se sensori on samaa tekniikkaa kuin moparissakin. Moparissa on "VR" anturi ja sellaisesta tulee tuon muotoinen signaali. Nopeuden kasvaessa signaalin amplitudi (jännite) kasvaa ja samalla tuo "Setup threshold" muuttuu suhteessa (aikaero) tuohon "Zero crossing" kohtaan. Zero crossing ei juurikaan muutu nopeuden myötä, jos anturi on oikealla etäisyydellä tähtipyörästä tai hammaskehästä (ja jos jälkimmäinen, esim ruiskun triggeri, ne hampaat on anturille sopivat).

    Jos johdotus on väärinpäin, kipinöitä lähtee matkaan Setup treshold reunan tavoin käyttäytyvän nopeuden mukaan muuttuvan reunan tahtiin. Silloin sytytys sa mahdollisuuden vaeltaa nopeuden myötä ja se tekee sen melko hallitsemattomasti.

    Jos tuota anturin polariteettia kokeilee kääntää, niin kuten edellä oli mainittu, sytytys muuttaa ajoitusta, eikä sekään tunnu toimivalta. Käännetty anturi vielä kerran ja lampulla sytkä kohdalleen ja sitten kokeilemaan, vieläkö se ennakko vähenee kierroksilla.

    Joku vikahan siellä on, jos se vähentää ennakoita kierroksilla.
     
  17. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Hemmetti sentään ku katoin piuhojen järjestyksen ainaki viis kertaa asentaessa ku luotan omaan sähkötaitooni niinku kovasti, ja sitten yhdellä kommentilla saatte mut epäilemään heti kaikkea...

    Sen sanon että tänä aamuna ku ajelin ni satasen paikkeilla nykiminen on aivan sietämätöntä, ja jos antaa hetkosen nykiä, niin seosmittarissa näkyy laihapiikkejä jotka pahenee mitä pitempään antaa nykiä. Eikös se oli ihan normaalia käytöstä ku on pahoja sytytyskatkoja?
    Pakko tolle on jotain keksiä edes ropleeman paikkaamiseksi.

    Voiko pyörijän ja kannen natsan kohdistus olla kans ongelma tämmösen ennakkoräpellyksen yhteydessä? Tosiaan ku katoin niin pyörijän ja kaikkien kannen natsojen toisessa reunassa on selkeesti kuumana käyny jälki, josta tarttuu nokimaista mustaa sormiin.

    Kai se on uudestaan kokeiltava piuhat väärinpäin ja jos korottais tyhjäkäyntiä sen verran että kerkeis kattoo mitä ennakko tekee. Ehkä turhan nopeasti hyppäsin tässö johtopäätöksiin.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    On. Seosmittari mittaa jäännöshapen määrää ja jos siellä on syttymättömiä panoksia seassa, niin mittari näyttää väärin.
     
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Voisko tosiaan pyörijän kohdistus suhteessa kipinän tuloon olla jostain syystä sen verran pielessä, että alipaineen kanssa alkaa rätkiä kipinää viereisiin nastoihin.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tästä en tiedä, mut kun esim slantsixin jakajan alapäässä on 13 hampainen ratas, niin siitä saa koottua parempia ja huonompia yhdistelmiä, mitä tulee pyörijän ja kannen väliseen asemointiin. Sen miljuuna kertaa kun tuotakin on tullut pohdittua. Joskus tein jopa semiavoinaisen kannen, jonka kautta sain strobolla tarkasteltua, että pyörijä on oikeissa asemissa salaman iskiessä.
     
    Seevu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!