Nykii pienellä kaasulla tietyssä vauhdissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Arkkumies, 9.6.2022.

  1. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Tuossa on jo perää, ennen kun olin antanu lisää perusennakkoa, nykimisestä oli helppo päästä ohi painamalla lisää kaasua, nyt enemmän perusennakkoa ja alipaine tulee nopeammin mukaan niin joutuu länttää melkein tiskiin tai vaan päästää kaasun.
    Taidanpa nyppästä alipaine-ennakon irti ennen ku töiden pihasta kurvaan.
     
  2. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Ajelin tosiaan ilman alipaine-ennakkoa kotiin, eikä ollut kuin pientä kevyttä nykimistä havaittavissa. Niinkuin tämän ketjun aloitusviestissä kirjoittelin, mutta hieman vähäisempää (erona perusennakon määrä).

    Laitoin HEI-moduulin piuhat taas toisin päin, joutu säätää tietenki jakajasta reilummin lisää ennakkoa. Kas kummaa ei enää mene ennakko väärään suuntaan (tai no iha vähän mut jakajassa on pystyklappia jonninvertaa). Sen verta koeajoin että kävin kaikki nopeusalueet läpi joissa nyki, en tähän hätään ainakaan saanu nykimään. Tässä ku töihin kulkee ni pääse mutustelemaan kuitenki. Perusennakko on nyt noin 12 astetta, vois ehkä vähän korottaa ku tyhjäkäynti vähän töyssyinen.

    Tarkistin HEI-moduulin, Durasparkin ja tämän konversioyhdistelmän kytkentäkaaviot, eikä mikään eroa käyttämästäni kytkentäohjeesta. Mä väitän, että mun jakajassa on piuhat väärin päin. Värit vastaa kytkentäkaavioita. Jos @joukoy ei olis tuota kommenttia heittäny olis varmaan järki menny tän kaa. Tai sit olisin uskonu uuden jakajan kanssa että tänhetkinen on vaa paska sisäsesti. Tosin tiiä sit että onko uudessa tilaamassani piuhat samoin/väärin vai oikein...
     
    -Skeletor- ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  3. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Selittäisikö joku hahmottelukykyinen, että vaikuttaako tuo siihen pyörijän asemointiin,
    vai siihen mihin asentoon jakajan runko sattuu ennakon ollessa paikallaan?
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Teetättää tuossa hankalapaikkaisessa jakajan asennuksessa usein ylimääräistä, kun ei millään tahdo löytyä oikeaa asentoa jakajan akselille. Kun se jakaja on sinne pudotettu paikalleen, niin ei mahdu kääntymään tarpeeksi ja sitten jakaja irti ja no mun entisessä virranjakajassa on siinä kiinnikeosassa laajennettu slotti, jotta säätövarat riittää. Onneksi pääsin eroon koko jakajasta.
     
  5. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    No nythän motille voi antaa tyhjäkäynnillekin kaikki ennakko mitä vaan alipainekellosta irtoo. Ja siitä irtoaa aika tarkka 18 astetta.

    Tuumailin vaan, että mitähän kone tykkäis jos vaihtaisin ported alipaineesta suoraan imusarjan alipaineeseen? Tällä kun ajaa niin kaasua tulee hiplailtua senverta kevyesti (ja tyhjäkäyntiruuvi pienellä), että toi ported vacuum ei ole pelissä mukana läheskään koko aikaa.
    Ja kuinkahan paljon kehtais laittaa perusennakko + alipaine?
    Tavoitteena siis puhtaasti polttoainetaloudellisuus tässä ported/imarin -alipaine kysymyksessä, nyt kulkupuoli on ihan jees.
     
  6. Weijari

    Weijari Gearhead

    Laita ekaks se sytkä muuten säätöihin ja katso sitten kummmassa alipaine toimii paremmin.

    Mä tykkään siitä lisäpotkusta mikä tulee läppien yläpuolella olevasta vacuumista kun potkasee läpät levälleen varsinkin kun mulla on perusennakot jo korkeat (26) eikä keskipako anna paljoa lisää(10). Alipainetta tulee vielä 14 ton päälle. Tämä 14 on rajoitettu ja vähän konservatiivinen, ettei nakuta millään kaasu - vauhti - vaihde - alipaineyhdistelmällä.

    Lisäksi jos on jotain päästötavoitetta, niin helpommin menee päästöihin jos tyhjäkäynnillä ei ole isot ennakot.
     
    artsiracing tykkää tästä.
  7. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Aattelin alottaa sillä että yhdistän alipainemittarin tohon ported vacuumiin ja katon kuinka ison osan ajasta maantieajossa ported nippa antaa sitä alipainetta. Mulla on vähän semmonen aavistus että se aukeaa turhan myöhään ja siten ois vähemmän käytössä normiajossa, joka näkyis kulutuksessa.

    Onhan tässä ne löysimmät päästörajat, mut kattien kanssa kaikki arvot on ollu aika kaukana raja-arvoista vaik välillä katsastuksessaki käyny miten sattuu.
     
  8. Weijari

    Weijari Gearhead

    Niin oikeastaan se pointi on tämä: Jos kone ns. sietää sen ennakon lisäyksen joka jatkuvasta alipaineesta tulee, niin miksi et laittaisi sitä lisäksi suoraan perusennakkoon?

    Ok on vähän yksinkertaistettu kysymys ja yleisin vastaus on se, että ei haluta modifioida jakajaa ja sehän on ihan hyvä peruste.
     
  9. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Mut jos sen laittais perusennakkoon niin perus + keskipako nousee liian suureksi ja nakke nakuttaja tulee käymään. Jatkuva alipaine-ennakko imusarjalta ei eroa ported alipaineesta muuten kuin että se toimii myös tyhjäkäynnillä ja aivan miniminikaasulla.

    Tosiaan oon säätäny ja vääntäny ja totesin että 15° perus plus 18° alipaine on hitusen liikaa tietyissä tilanteissa ja aiheuttaa kevyttä nypytystä. Nyt on takas 12° paikkeilla jossa viimeks oli ihan hyvä.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ported vacuum lähtö ei ole sattumalta syntynyt. Tyhjäkäynti häiriintyy herkästi ja jos on manifold vacuum käytössä, voi joissakin olosuhteissa syntyä myötäkytkentä. Riippuu toki muistakin osista. Silloin kun se sen tekee, niin siinä moottorin alipaine nostaa ennakkoa joka nostaa tyhjäkäynnin kierroslukua, joka syventää alipainetta, joka lisää ennakkoa, joka nostaa tyhjäkäynnin kierroslukua, joka syventää alipainetta. Lopulta joku paikka "sakkaa". Esimerkiksi tyhjäkäyntisuuttimien piiri ei tuota tarpeeksi. Tyhjäkäynti tipahtaa, ennakot romahtaa ja ... no kohta uudestaan. Mutta silti jatkuvaa alipainettakin käytetään jossakin ja jos se on ainoa mahdollisuus, niin tuon edellä kuvatun huojunnan saa kyllä pois hidastamalla alipaine-ennakkoa.

    Alipaineletku pois ja avoimiin lähtöihin tulpat. Sit hakee jakajalla mukavan tyhjäkäyntiennakon, joka kelpaa kylmäkäynnistyksestä kuumaan. Usein joutuu odottelemaan uudet jäähtymiset parikin kertaa. Seuraavaksi hakee mukavat maksimiennakot. Siinäkään ei vakiossa moottorissa kannata ahnehtia. Se virallinen totuus, 36-38 astetta joka koneeseen ei ehkä vakiossa moottorissa ole tarpeellinen. Kun kaksi ääripäätä on haettu, niin ajokokeilla toteaa (edelleen ilman vakuumiennakoita) ettei kilistä missään välialueella. Nyt on jakajan muokkauksen aika. Ja sen päälle sitten sitä ported vakuumia niin että tuntuu vetävän hyvin. Persaus on vähän adaptiivinen väline, mut jos tarkkailee hytissä alipainetta MITTARILLA imusarjassa ajaen tasanopeutta tasaisella ja ylämäkeen ja hakee sen, missä kone käy "syvimmällä" alipaineella kuitenkaan kilisemättä, niin aika hyvä tulee.

    Matalapuristeinen moottori ei välttämättä edes nakuta siitä, että ennakkoa on jo enemmän kuin tarpeeksi. Käynti muuttuu vedossa jyristäväksi. Moottoripyörässä sen tuntee tosi herkästi, autossa täytyy laittaa aistit täysille.

    Tuli varmaan toistoa topikkiin.

    Mä kokeilin päivänä eräänä tenu-Darttiin kartan siirtoa +2 astetta koko alueelle.

    Kaasupohjassa ennakko oli ennen säätöä 34 astetta ja muutos siitä molempiin suuntiin 2 astetta per 10 kPa. Se on toiminut hyvin. Matka-ajossa näyttää tekevän noin 40-41 astetta.

    Kun lisäsin 2 astetta kaikkialle, niin mun perstuntumalla kone värisi vedätyksessä. Toisaalta tasamaa-ajossa ei tullut yhtään syvempiä alipaineita. Palautin 34 astetta 2 astetta / 10 kPa kartan takaisin.
     
    Arkkumies ja Pietsi tykkäävät tästä.
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Sain aikaiseksi tuon ilmiön aikanaan caminossa ja korjaantui siirtämällä letku ported vacuumiin. Kyllä sitä jonkinaikaa sai ihmetellä mikä sitä tyhjäkäyntiä vaivas!
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    JOS VÄLTTÄMÄTTÄ haluaa ajaa manifold vacuumilla, niin laittaa imusarjan ja alipainekellon letkuun "kuristimen". Poraa letkuun passelin kokoiseen ruuviin millin reiän ja laittaa siitä ruuvista pätkän sinne letkuun. Se tekee alipaine-ennakosta hitaamman muuttumaan, jonka jälkeen humppa muuttuu laahustelutanssimiseksi, jollei pysähdy ihan kokonaan. Se letku kannattaa merkitä huolella "kuristetuksi". Seuraavalla kerralla muussa käytössään voi järki loppua kesken, kun ei meinaa millään toimia "oikein".
     
    Kalu ja Volvo_5.7 tykkäävät tästä.
  13. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Joo kyllä mä taidan pysyä siinä ported vacuumissa. Eilen laitoin alipainemittarin ported vacuumiin ja ajelin kauppareissun ja tänään töihin. Epäilykseni, että se ported aukeaisi turhan myöhään on osittain totta mutta ei se silti niiiin myöhään aukea. Satasen vauhdissa se antaa alipainetta käytännössä koko ajan, mutta noin 70-80kmh paikkeilla alipaine-ennakko saattaa silloin tällöin pudota pelistä jos loivaa alamäkeä menee kuitenki vielä veto päällä.

    Täytyy varmaan antaa vielä varttikierros lisää tyhjäkäyntiä jos tyhjäkäynti vähän tasoittuis ja ported vacuum aukeis hiukka aikasemmin. Hemmetin lootan TV-vaijeria pitää vaan säätää sit.

    Jos rupeis soveltaa niin alipaine-ennakon maksimimäärää vois vähän laskea ja perusennakkoa nostaa. Mun alipainekello ois kuulemma säädettävä, mutta maksimiennakon sijaan vissiinki vain herkkyyttä voi säätää. Elikkä aivan turha koska mulla on satkunki vauhdissa 15 tuumaa alipainetta.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    On niitä alipainekellojen liikeratojakin sepitetty. Kurkkasin rockautosta kuvan jostakin 70-lukuisesta Fordista. Näyttää vaikeammalta siinä kuin moparissa, missä oli "luonnollinen" paikka pellistä leikatulle shimmille, jolla sai rajoitettua liikepituutta.

    Moparkokemuksella autoissa ennen EGR systeemin mukaan tuloa alipainekelloissa oli järjestään vähemmän ennakkovaroja verrattuna myöhäisempiin. Ja osat olivat kuitenkin vaihtokelpoisia. Jostakin kärkijakajasta kaapattu kello meni elektroniikkajakajaan heittämällä ja teki mun tarkoituksiin sopivat alipaine-ennakot.
     
  15. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tämmönen osu simmuun:

     
  16. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Ported vacuumilla tavoiteltiin vain päästöistä läpi pääsyä. Kaupan päälle tuli liian myöhäinen ennakko tyhjäkäynnillä, kuumemmat pakokaasut, huonompi ja raskaampi käynti sekä lämpöongelmia.

    Kierrosluvun pysyessä samana ja kaasua avataan lisää, silloin ennakon pitää vähentyä eikä suinkaan lisääntyä. Vasta kierrosten lisääntyessä ennakon pitää myös kasvaa.

    Ported vacuum kytkennässä ennakko tietysti voi kasvaa kaasua lisätessä koska se ennakko on jo lähtökohtaisesti myöhässä. Jos nokassa on paljon overlappia ei alipainetta tyhjäkäynnillä synny niin paljoa että silloin imusarjaan kytketty alipainekello menettää merkityksensä.

    Omaa koslaa nyt pari kesää säätänyt ja sellaiseen lopputulokseen olen tullut että BBC moottori jossa kympin puristukset ja 230-235 nokka, niin toimii hyvin 14-15 perusennakolla plus n. 15 alipainetta päälle eli ennakkoa jo tyhjäkäynnillä melkein 30 astetta. Kun annan kierroksia pienellä kaasulla ennakko kasvaa keskipako-lisän myötä enimmillään 52 asteeseen. Kun sitten polkaisen läpät selälleen tuossa tilanteessa, alipaine-ennakko pitää poistua, eli nilkka suorana mennään kovilla kierroksilla 37-38 ennakolla. Ei tuota paremmin saa toimimaan jos tuosta lähtee säätelemään suuntaan tai toiseen.

    Ennakon pienenemisestä kaasua avattaessa ja alipaineen laskiessa, hyvän käsityksen siitä saa kun katsoo vaikka uudempien ruiskukoneiden ennakkokarttoja.

    Samalla tullut viime aikoina tehtyä testiä Holleyn pääsuuttimien kanssa. Vähän toistakymmentä kertaa nyt vaihdellut suuntaan ja toiseenkin. Missään vaiheessa ei ole paremmaksi tullut joten tulin tulokseen että tehtaan asetus on erittäin lähellä oikeaa ja kone toimiikin parhaiten nyt. Se vaan alkoi askarruttamaan vaikuttaako kaasarin alla open spacer kuinka paljon seoksen eroihin sylintereiden välillä, nimittäin etupään sylintereissä tulpat ovat tummempia ?
     
    Muokattu: 18.6.2022
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vakiokuntoisessa moottorissa ei tarvita 20-30 asteen ”tyhjäkäyntiennakkoa” käynnissä pysymiseen.
     
  18. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Totta, minunkin moottori pysyy käynnissä vaikka 12 asteen ennakolla ( näin olikin taloon tullessa), mutta kyllä se tosi raskaasti käy ja parhaiten sen huomaa siitä että kaasuläppiä pitää avata reilusti lisää, silloin voi tulla ongelma transfer slottien kanssa kun läpät liikaa auki.

    Uudemmissa ruiskukoneissakin on 20 astetta tyhjäkäynnillä vaikka puristukset paljon kovemmat kuin vintagekoneessa. Eikö korkeampi puristus vaadi vähemmän ennakkoa.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Alhainen tyhjäkäynti on kaasutinmoottorissa ”mahdollisuus” päästä pieniin kulutuksiin. Oli mullakin vielä viime vuonna ruiskuvaparislantti, jossa ennakot oli 20 tyhjäkäynnillä, läpät levällään 29-30 ja pintakaasulla kierroksilla jopa 40. Slanttini oli täynnä outoja ratkaisuja. Vakiona käy tyhjää parin asteen ennakoilla ja menee 1/3-1/2 polttoainemäärällä. Nyt on slantti joka käy läppä (vain 1) levällään 18 asteen ennakoilla ja tyhjäkäynnillä on sama tuttu 20.
     
  20. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Ei se ennakko hirveesti tunnu mun tapauksessa tyhjäkäynnin laatuu vaikuttavan. Hieman tasasemmin käy mut ei merkittävästi.

    Osaakos joku Holley-osaava kertoa miten saisin ns. "transition circuittia" rikkaammaksi? Tai jotain sinnepäin...
    Tänhetkisiä pääsuuttimia yhtä pienemmillä 1700+ rpm kruisaillessa seokset on hyvät, mutta pintakaasuhiplauksella käy turhan laihana ja nypyilee. Nykyisillä suuttimilla pintahiplaus passaa just, mutta isommalla kaasulla tasasessa vauhdissa turhan rikas 13,8-14AFR ja näkyy hieman kulutuksessakin.
    Tyhjäkäynti on siinä 13,2-13,5 AFR paikkeilla, vähän vois laihentaa ja kierroksia nostaa karvan verran.
     

Kerro tästä muillekin!