Nykii pienellä kaasulla tietyssä vauhdissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Arkkumies, 9.6.2022.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kokeileppa pienentää idle air bleedejä. Sullahan ne ei liene irtosuuttimia, mutta ne voi nypätä ylös vaikka pienen peltiruuvin avulla, tinata umpeen ja porata haluamaansa kokoon.

    Kannattaa kuitenkin tehdä ensin rautalankatesti, pujottaa ohuet rautalangat rajoittamaan ilman kulkua, niin näkee vaikutuksen.
     
  2. Arkkumies

    Arkkumies 2nd gear

    Täytyypi tutkailla, oon koittanu lukea noista air bleedeistä yms. mutta vielä en niin tehokkaasti ymmärtänyt niiden toimintaa, että osaisin oppimani pohjalta tehdä muutoksia.

    Ennen kun rupeen tota kahtomaan, niin kysyn: Vaikuttaako avoimen transfer slotin koko siihen transition-piirin seokseen? Ei kai varmaankaan paljoa, jos se air bleed määrää ilman määrän ja metering blokin reikä bensan määrän? Läppä enemmän auki niin tulee vaan enemmän löpöä ja ilmaa samassa suhteessa. o_O

    Mistäs noista säätämättömistä air bleedeistä kokoa tietäis?
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    En tiedä ymmärsinkö mitä tarkoitit avoimen transfer slotin koon merkityksellä, mutta sehän on sen kokoinen kun on, ja tyhjäkäynnillä se ei saa olla vielä toiminnassa, hahlo saa tosin hieman näkyä kaasuläpän alapuolelta.
    Ensiöläppiä ei pidä säätää niin auki että siirtymävaihe aktivoituu, muuten homma menee sekaisin. Jos tyhjäkäyntiä pitää lisätä, niin se täytyy tehdä vaikka toisioläppiä avaamalla.

    Ilmasuutinten pienentäminen rikastaa tyhjäkäyntiä ja siirtymävaihetta, kuristamisen jälkeen pitää tyhjäkäyntiseos säätää tietenkin uudestaan.
    Air bleedien kokoa voi mitata ja "säätää" hankkimalla pienporanteräsarjan.
     
    Muokattu: 19.6.2022
    68corvette ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  4. Weijari

    Weijari Gearhead


    Totanoin, Mikä on sellainen tilanne, jossa kaasua avataan lisää mutta kierrosluku ei muutu ja kuinka kauan tämä tilanne on ns. päällä?

    Mitä tällöin tapahtuu? Moottorin imu ei eikä alipainekkaan kasva kun kierrosluku ei nouse läppien auetessa jolloin seos ei suinkaan mene rikkaammalle vaan laihemmalle (kun moottorin imu ei suurentunut (ns. kaasarin signaali pienenee) ja ilmakanavissa on vähemmän vastusta kun läpät on enemmän auki kierrosten pysyessä samana), jolloin tarvitaan enemmän ennakkoa, eikä vähemmän.

    Tässä on sama ajatuvääntö kuin siinä että kummalle seokset menee kun on liian pieni kaasari? Rikkaalle vai laihalle?

    Ported vacuum on ported vain läppien ollessa täysin kiinni eli ajossa pitäisi ajaa idle circuitilla eli pintakaasulla. Heti kun läpät on vähänkin raollaan on käytössä sama alipaine kuin imusarja eli manifold vacuum.

    Jos tyhjäkäynnillä sulla on ennakot 15 ja vacuum 15 lisää, niin tilannehan olisi sama kuin sulla olisi perusennakko 30? Kysymys kuuluukin, Miksei sitten olisi perusennakko 30 jos kone sen kerran sietää? vastaus voi olla että kone potkaisee takaisin 30:nen ennakoilla. Circle trackkia ajetaan kuitenkin myös kiinteillä ennakoilla ( 36-38 ast ) ja koneen käynnistymistä autetaan ennakkojen pudottamisboxilla. Lisäksi Circle trackilla ajetaan kaasu auki tai kiinni. Ei ole mitään välimuotoa joka tarttis enemmän ennakkoa. Taitaa myös olla niin, että tehoteknisesti ei taida oikein olla tilannetta, jossa kaasu täysin auki ajettaessa tarvittasiin vähemmän ennakkoa kuin maksimit. Nakutus taitaa olla se seikka miksi kuitenkin on ylipäänsä olemassa keskipakosäädintä yms.


    Mitenkäs sitten hoidetaan tuo hetkellinen tilanne, jossa kaasua avataan, mutta koneen imu ei muutu kun kierrosluku ei muutu? Konehan menisi onnetoman laihalle, mutta eei mene kun kiihdytyspumppu heittää lisää soppaa kehiin ohi boostereiden, jotka eivät imun puuttuessa sitä itse kykene lisää kaasarista imemään.
     
    Muokattu: 22.6.2022
  5. 3964

    3964 2nd gear

    Weijari.

    Mitä tarkoitat moottorin imulla?

    Alipainetta,ilmamäärää vai jotain muuta.

    Alipaine ja ilmamäärä muuttuu kyllä läppiä avatessa vaikkei kierrokset nousekaan.
     
  6. Pösilö

    Pösilö Gearhead

    Ylämäki.
     
  7. Procharged Vette

    Procharged Vette 2nd gear

    Loikkarilla mennään 2000 kierroksilla 120 -150 kmh riippuen mallista ( Viper yli 150 ), auto painaa yli 1500 kg ja tulee ylämäki. Painetaan lappu lattiaan niin himpun verran kestää että kierrokset nousee koneessa vaikka onkin iso V8 tai mikä vaan katumoottori. Jyrkässä mäessä ei nouse ollenkaan. Tuossa tilanteessa imusarjan alipaine putoaa ilman paineeseen ja Holley ruuttaa kahdella kiihdytyspumpulla 30 cc ja 50 cc sekä suuttimet 4 kpl ja vielä power valve. Kyllä se rikkaalle menee eikä laihalle. Eikö tuossa tilanteessa sylinterin paine kasva ja silloin ennakkoa pienennetään koska ennen kaasun avausta ennakko oli jopa 45-50 astetta pintakaasulla. Alipainekello vähentää tuosta sopivasti 15 astetta kun letku on imusarjassa. Jos mulla olisi perusennakko 30, en saisi konetta käyntiin kuumana. Lisäksi tuhannella kierroksella täyskaasulla ennakko olisi 30+ kun pitäisi olla 15+, voipi nakuttaa. Miksi lisäisin boxin koska alipainekello hoitaa jo asian. Käynnistäessä ennakko on 15 kun alipaine vetää 15 lisää vasta kun kone käy. Sama toisin päin kun kruisaa pienellä kaasulla ja maksimiennakot 52 kierroksilla, alipaine vähentää tuosta 15 kun kaasu avataan. Esim. LT1 vakio moottorin ennakkokartassa 1400 kierroksella ennakko putoaa 40 asteesta 20 asteeseen kun siirrytään kruisailusta täyskaasuun ( 40 kpa -> 100 kpa ).
     
    Muokattu: 22.6.2022
    Turbiini tykkää tästä.
  8. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    80-luvulla vielä Euroopassakin on valmistettu autoja joissa ei ole alipaine-ennakkoa ollenkaan, siis koko alipainekelloa jakajassa. Eikös koko alipaine-ennakon tarkoitus ole vain parantaa hyötysuhdetta osakuormalla (koska silloin laiha seos ja pieni puristuspaine hidastaa palamista). Että ei moottori käydäkseen alipaine-ennakkoa tarvitse, eikä varsinkaan kilpa auto, sillähän ajetaan varsin vähän osakuormalla, ja vaikka joskus ajetaankin, niin polttoainetaloudella ei ole niinkään merkitystä.

    Ported-vacuumin keksi jenkit kun niillä oli kovimmat päästörajat, ja sytkän myöhästys tyhjäkäynnillä (jonka ported-vacuum aikaansaa, manifold-vacuumiin verrattuna) vähensi tyhjäkäyntipäästöjä. Siksi en ymmärrä miksi joku vapaaehtoisesti ported-vacuumia käyttäisi.
     
  9. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Tää taitaa olla vähän niinko öljykeskustelu.
     
    Weijari ja Jouni_K tykkäävät tästä.
  10. Weijari

    Weijari Gearhead

    Vetelin vähän ns. mutkia suoraksi ja vähän oli ajatuskin näköjään kesken edellisessä:

    Kuten yllä on todettu: Jos on liian pieni kaasari, niin rikkaalle se menee. Liian suuri virtaus boostereiden läpi vetää liikaa bensaa mukaan suhteessa ilmaan. Katsokaa vaikka huvikseen netistä video kun kaveri ajaa maverickilla jossa on ruohonleikkurin kaasari. Homma toimii siksi, että siellä on lisänä elektronisesti kontrolloitu lisä-airbleed valve.

    Selvyyden vuoksi olis varmaan pitänyt sanan Imu tilalla käyttää sanaa virtaus. Virtaushan on kaasarissa seurausta alipaineesta, mutta se on virtaus joka bensaa vetää pääasiassa buustereista, ei alipaine.

    Se missä oikaisin oli tuo kuorman lisäys, eli jälleen, kuten yllä on todettu: kun kuorma kasvaa ja ja läppiä avataan, niin sylinteripaine kasvaa seoksen rikastumisen johdosta ja ennakkoa pitää pudottaa. Näinhän tapahtuu automaattisesti alipainekellolla ja sitten keskipakoennakko kompensoi kierrosten nousun.

    Se mistä ollaan vähän eri näkemyksissä on se, että kumpi kulkee periaateessa paremmin (tässä siis oletuksena että ennakon tarve optimitehon saavuttamiseksi on 36 astetta):

    1. Suoraan perusennakkoa 30 astetta ja tähän päälle mekaanista kierrosten mukaan 6 ast ja päälle alipainetta

    vai

    2. perusennakkoa 15, päälle mekaanista kierrosten mukaan 21 ja tähän päälle alipainetta

    Käytännössä tämä on moottorikohtaista ja kiinni siitä mikä yhdistelmä mitäkin sietää kilisemättä ja millaista ajettavuutta haetaan. Periaateessa puhtaasti kulkumielessä väitän, että isompi perusennakko yleensä vetää paremmin. Liikaahan ennakoa ei saa olla kombinaatioon nähden ja uusissa ruiskukoneissa on korkeammat puristukset, palotilojen muotoilun vuoksi nopeampi palotapahtuma ja tasaisemmat seokset, joten ennakon tarvekkin on erilainen.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tenu-Dartin pikkuslantin ennakot olivat vakiot kaavalla 34 astetta 100kPa ja siitä 2 astetta muutosta per 10 kPa. Ainoa poikkeus oli tyhjäkäynti, jossa ennakot on alipaineista viis ihan vakiot 20 astetta. "Käyrille" siirtymä oli 1500 ja 2000 välissä.

    Tulos oli se, että laite ei jaksanut vääntää momentimuunninta niin paljon, että turbo olisi kuullut pienen päästämän pihinän ja tullut avuksi. Jos oikein kovin kokeilin jarrua vasten, niin pikkuhiljaa alkoi muodostua ahtoja, joka käynnisti ketjureaktion renkaiden jonninjoutavaan kuluttamiseen.

    Muutin ennakoita siten, että "käyrät" on alkamassa vasta 2800-3200 välissä. Eli noin 3000 kohdalla 100kPa ennakko on yhtä paljon kuin missä tahansa siitä ylöspäin. Sen sijaan 2000 kohdalla on vasta vain noin 24 astetta.

    Tapahtui ihmepiristyminen. Ennakot alas, tehot ylös.
     
  12. Procharged Vette

    Procharged Vette 2nd gear

    Tuli mieleen sellainen juttu kun V8 - Lehdestä lukenut kymmeniä vuosia tarinoita hienoista projekteista. Monissa niissä kertomuksissa omistaja kertoo että oli lämpöongelmia autossa. Alkoi epäilyttämään kuinka monessa niistä ongelma olikin se että kone kävi tyhjäkäynnillä ja osakuormalla pahasti myöhäisellä ennakolla (ported vacuum). Tavallinen tallaaja ajaa ainakin 90 % ajoista pintakaasulla ja siitäkin suuri osa on tyhjäkäyntiä. 15-20 astetta myöhässä oleva ennakko taitaa aiheuttaa sen että paine sylinterissä on heikko, seos palaa huonosti, hyötysuhde huono ja kone käy kuumempana ja bensaakin menee harakoille sekä vastaa huonosti kaasuun osakaasulla. Tuo kaasun vaste ainakin omassa autossa aiheutti melkoisen yllätyksen kun siirryin ported vacuumista manifold vacuumiin. Nyt on suorastaan vaikea ajaa hissukseen koska kaasua ei juuri pysty niin varaovasti avaamaan että ei koko ajan pyri kiihtymään. Sekin käynyt mielessä että spread-bore kaasari voisi toimia nyt paremmin, ehkä antaisi enemmän liikevaraa kaasupedaaliin kruisaillessa.
     
    Muokattu: 23.6.2022
  13. Arkkumies

    Arkkumies 2nd gear

    Laitoin idle air bleedeihin nyt pätkät 0,8mm hitsauslankaa, en mitään ohuempaa löytänyt tähän hätään. Taitoin ne U-mallisiksi ryyppytornin reunan yli ja vielä jesarilla varmistus ettei vaan imase niitä sisään. Ruuvasin tyhjäkäyntiä puoli kierrosta laihemmalle ja saavutin jotakuinkin samat tyhjäkäyntiseokset kuin ennen kuristuksia.

    Pienen koeajolenkin jälkeen voin todeta, että kuristuksien vaikutus selkeä, hallittu ja seokset näyttää aika hyviltä. Pelkäsin että noin paksu saattais pistää aivan liian rikkaalle, mut ei.
    Siinä missä aiemmin seokset ovat olleet pintakaasulla 15-15,5, ovat nyt hyvin tasaisesti ~14±0,2. Hyvin hetkellisesti saattaa käydä 14,5 asti, muttei sen laihemmalla. Kone tuntuu jotenkin paremmalta noissa vauhdeissa nyt. En osaa selittää, mutta tuntuu pehmeämmältä.

    Jos vielä ennen illan cruisinkia saisin yhtä pienemmät pääsuuttimet takaisin paikalleen, voisi arvioida oikeasti kokonaisuutta.
     
    Seevu tykkää tästä.
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eikös tommonen 15-15,5 ole ihan hyvä arvo pintakaasuajoon? Säästää pikkuisen kallista polttoainetta. Huikkaa joutuu käyttämään kylmänä vuodenaikana himpun pidempään ja imuilman on syytä olla lämmitettyä, jottei näytä heikkouksiaan nykimällä.
     
  15. Arkkumies

    Arkkumies 2nd gear

    Kyl se passais sellasenaan enimmäkseen, mutta satunnaisesti ilmottelee laihuudesta nykimällä.
    Tässä ku yritin vaan saada paremmaksi tota isomman matkavauhdin seoksia, jotka oli satasen vauhdis 14 luokkaa. Siinä se taloudellisuus enemmän mul varmaan näkyy.

    Nyt kun laitoin ne kuristukset idle air bleedeihin ja pienemmät pääsuuttimet ni tuli hyvää ja huonoa. Nyt matkavauhdin seokset on kunnossa, mutta muualla ajettavuus kärsi. Hieman reippaammin kiihdyttäessä (ilman powervalven mukaantuloa) seokset on luokkaa 15 kiihdytyspumpun ohimenon jälkeen ja se tuntuu menohaluissa. Heti alkuun kaasua antaessa menee nyt entistä paksummalle ja nyt se menee niin paksulle että se röpöttää vähä.
    Pienemmät kiihdytyspumpun suuttimet on ollu listalla jo aika pitkään ja nyt aika tarpeelliset.
     
  16. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    Liian laihalla jos E10. Siis jossain 40-60 nopeuksissa kun mennään sillä siirtymävaiheella. Povervalvekaan auta kiihdyttäessä. Joku 14 lukema toimi riittävän hyvin. Maantiellä 14,5 saattaa mennä, powervalve vaan pitää olla hiton herkällä ettei puudu just ohittaessa. Omia kokemuksia ja holleyllä. Kaasutin vehkeistä lienee ollut kyse koko ajan. Hyvä keskustelu sinänsä. Vähän suodattamalla asiaa sen verran että alkanut kiinnostaa sytytyksen tutkiskelu omastakin cevystä. Vaikkei ehkä pitäis kun pelaa nyt hyvin. Älä korjaa ehjää.
     
  17. Arkkumies

    Arkkumies 2nd gear

    Tosiaan nyt on aika paha sanoa jatkaisko tästä vai peruuttaisko.
    Tavoitteeni saada isommissa vauhdeissa seoksia laihemmalle onnistui, mutta kokonaisuus kärsi.

    Tänään työmatkan dynaamisessa ajoympäristössä tuli todettua että seokset paranivat hieman, noin 14,5afr vrt. aiemmin noin 14. Mutta, seokset vaihelevat huomattavasti enemmän, ja pääasiassa rikkaammalle. Vakkarilla tasanopeuden pitämällä seokset vaihtelevat jatkuvasti 13,5-14,5 välillä riippuen mäistä. Suuremmalla kaasulla seokset on paremmat, mutta esim loivissa alamäissä nyt menee auttamatta rikkaalle, kun poukkoilee transition- ja pääpiirin välillä.
    60-80kmh pintahiplailu on lähes entisellään, aavistuksen rikkaampi, ~15afr, joten hyvin satunnaista nypyttelyä ei enää varmaankaan ilmaannu.

    Reilusti vaeltelevan seoksien @100kmh lisäksi tuo air bleedien kanssa kikkailu sai kiihdyttämisen aloituksen röpötysrikkaaksi ja transitiopiirin siirtyminen pääpiiriin kevyessä kiihdytyksessä jää laihaksi optimitehoilta.

    Eli jos lähden tästä jatkojalostamaan; powervalvea saisi varmaankin aikaistaa, kiihdytyspumpun suuttimia pienentää reilusti ja tuota air bleedien kuristuksen kokoa laskea.
    Tällä hetkellä tasaisissa nopeuksissa ei mene laihalle missään välissä, mutta rikkaalle.
    Air bleedin kuristus pitäisi olla pienempi, muttei kuitenkaan niin pieni, että 60-80kmh menee turhan laihaksi. Kovin paljoa ei voi kuristusta pienentää, koska ym. seokset ovat nyt noin 15.


    Tai sitten peruutan tämän air bleed-kikkailun ja ajan sellaisenaan ku tähän asti, satkun vauhdissa noin 14afr. Tuppas toimimaan ihan hyvin, mutta halusin minimoida kulutusta...
     
  18. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Eri kierroksilla/ylämäkeen/alamäkeen ja sytytys ennakko muuttuu .....vaikuttaa seokseen. Mut ei niin paljoa kuitenkaan.
     
    Muokattu: 27.6.2022
  19. Arkkumies

    Arkkumies 2nd gear

    Joo kyllähän se jonku verta vaikuttaa.
    Täs nyt on sen verta pienistä eroista (kaasun asennossa) kyse, että taitaa olla enimmäkseen alipaine-ennakosta ja siitä transition ja pääpiirin soossien eroista.
    Tismalleen samoilla sytkäasetuksilla ja ennen tätä air bleed kokeilua seokset motarivauhdeissa pysy oikein tasasina, vaikka oli vähän ylä- ja alamäkee.

    Eiköhän tällä kokeilukokoonpanolla tän viikon ajele, voi miettii sit tarkemmin että mihin suuntaan lähtee seuraavaks.
     
  20. Arkkumies

    Arkkumies 2nd gear

    Noh, en ajellu tätä viikkoa tolla kokoonpanolla, laitoin äsken takasin air bleed -kokeilua edeltävään tilaan.
    Suurin ongelma tossa kokeilussa oli se, että kun antaa kaasua ni seokset jää junnaamaan siihen 14,5-15 paikkeille. Tuntuu jo laiskemmalta kiihdyttäessä Jostain syystä power valvekaan ei juuri tuo muutosta, kaasua sai antaa vähän taikka paljon. Kiihdyttäessä seoksia sai paremmaksi ainoastaan toisioiden aukeaminen, joita saa tässä härvelissä jo todella yrittää saamaan auki.

    Jos lyö lapun tiskiin ja kiihdytyspumpun ruikkauksen jälkeen seokset ovat liian laihat kunnes toisiot aukeavat, onko pääsuuttimet ihan yksinkertaisesti vaan liian pienet?
     

Kerro tästä muillekin!