Nykysytkät ja kipunavermeet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2022.

  1. Perustanpa tämmöisen yleisen sytkäkeskustelun. Tänne voi turinoida erilaisista nykyaikaisista sytkätoteutuksista, puolista, ohjaimista jne.

    Tämä tuli mieleen, kun katselin FABO:n ketjua, jossa heppu on asentanut erillispuolat isolohkomopariin. Pari kuvaa sieltä:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 25.6.2022
    Seevu tykkää tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]
    En laittanut venttiilikoppaan, koska se olisi tehnyt venttiilien säätämisestä työläämmän purkuineen. Kävi mielessä tehdä rakennelma kolmella erillisellä (moottoripyörän) hukkakipinäpuolalla, mutta se jäi, kun tuo oli helppo sisältämänsä ohjaimen ansiosta.
     
    Seevu tykkää tästä.
  3. Minusta sinulla on ihan nätti asennus noin.

    Tässä on pari hukkakipinäpuolaa lättiksessä. Minusta tämäkin on nätti eikä liian moderni, jota taas erillispuolat ehkä olisi:

    [​IMG]
     
    kma68 tykkää tästä.
  4. Huomasin, että Toyotan Landcruiserissa (1FZFE 1998-2002) on tehty noin jo tehtaalla:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  5. AVRO

    AVRO Gearhead

    Land Rover laittanut kans hukkakipinät noihin GEMS ja Bosch aivoisiin kaseihin. Näitä löytyy 95-03 P38 Rangesta, ja DiscoII:sta, 4,0 ja 4,6 moottoreista. Uudemmissa bensavehkeissä varmaan samankaltaista sydeemiä mutta niihin en ole perehtynyt ollenkaan.
    Toimintavarmaa tekniikkaa, vaikkei sitä brittiveheksien yhteydessä oppimattomat heti uskokkaan. :D
    GEMS:ssä on neljä puolaa, Boschissa kaksi puolaa kahdeksalle pytylle.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Moparin V10 mosassa oli Wheeler Dealerissa nähdyn mukaan 4 ja 6 reikäinen hukkakipinäpuolapari imusarjan alla. Yksi viallinen tuplanjohto sitä värkkiä vaivasi, mut laittoivat sitten purettuaan kaiken uudesta tavarasta.

    Tiedä sitten, mistä Jaguar/Daimler 12 pyttyisessä kipinät lähtee matkaan, mutta ruiskumosassa tulppien vaihto on 6 tunnin homma, jos ei mene mitään pieleen. Tulpat on moottorin v-laaksossa 2:n 6 sylinterisen lisenssi D-jetronicin alla.

    Noita värkkejä omaansa laitellessa voi helposti tehdä paremmin kuin ”ammattilaiset”.
     
  7. Tämmöistäkö tarkoitat:

    [​IMG]
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Löysin netistä vieläkin kamalamman näköisen version. 5.3 kokoinen. Tallinaapurilla on niitä useampi, eli ainakin 2.
     
    AVRO tykkää tästä.
  9. Ruotsalaisessa Hemi-Panterassa on omalla tavallaan jännä puolaratkaisu: 16 kpl VAG:in COP puolia. Webarchivesta löytyy vähän parempi kuva:

    [​IMG]
     
  10. AVRO

    AVRO Gearhead

    Mulla on tommonen 5,3 ruisku XJS. Ruiskukone, ei D-Jetronic, mutta jakajasytkällä. Tulppien vaihto ei ole vartin homma kun ne mokomat tosiaan asuu siellä laakson puolella, ilmastoinnin kompuran joutuu kyllä nostamaan sivuun että saa kaksi etummaista tulppaa työstettyä. Molemmat puolat, ja jakajakin on siellä laaksossa. Noo, tämäpä ei enää osu niin aiheeseen...:confused:
     
    Muokattu: 27.6.2022
    Slant Sickness tykkää tästä.
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Delphillä on pidempään ollut patentit sytytysjärjestelmään, jossa sytytystulppa on rekrytoitu anturiksi. Sen varhainen ilmentymä esiintyy mm H-D:n kipinävehkeissä nakutussensorina. Kytkentä vaatii puolan per sytytystulppa ja lisäksi puolassa muutaman passiivikomponentin, minkä avulla mittauspiiri syntyy. Ei voi toimia jakajalla, eikä hukkakipinäpuolalla.

    Ovat näemmä kehittäneet toisen sukupolven laitteiston, jonka avulla voidaan selvittää moottorin asentotieto ennen käynnistymistä ilman "nokka-anturia".

    https://www.vehicleservicepros.com/...21174614/making-sense-of-ion-sense-technology

    Tommosesta voisi olla ilo varttimailin ja lyhyemmänkin pätkän ajossa. Siis jos olisi logi joka vielä tulisi luetuksi koneellisesti, niin saisi ilman pakokaasun lämpöntureita selville, kävikö kaikki ja kaiken aikaa. Ja sen, että kuka nakutti ensimmäisenä.
     
  12. Linkkailin taannoin toiseen ketjuun kuvan Ferrarin mosasta, jossa Fiat Punton (tai jonkun vastaavan) puolat on laitettu esille eikä turhaan piiloteltu. Minusta siinä on jotain hienoa..

    [​IMG]
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Olisi nuo ylettyneet lyhyemmilläkin piuhoilla.
     
  14. Luksusmerkillä on varaa vähän pitempäänkin piuhaan.
     
  15. Täällä ei ole ollut vielä juttua Megaruuttamiesten suosimista Volkkarin hukkakipinäpuolista:

    OEN 032 905 106 — VW
    OEN 032 905 106 B — VW
    OEN 032 905 106 D — VW
    OEN 032 905 106 E — VW
    OEN 032 905 106 F — VW
    OEN 06B 905 106 A — VW


    [​IMG]
    Tässä on siihen asennusvinkkejä.



    Yksi päivä huomasin, että Volkkarilla oli tuolle myös hiukan erilainen velipuoli:

    OEN 06A905097 — VW
    OEN 06A905097A — VW
    OEN 06A905104 — VW


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Tämä on siinä mielessä mielenkiintoinen, että tämä ei olekaan hukkakpinäpuola, vaan 4 erillistä puolaa. Voisi jossain asennuksessa olla käyttökelpoinen.
     
  16. minorv8

    minorv8 Gearhead

  17. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Perus Roverin kasi, johon väänsin plenumin vähän omasta päästä. Oli sopivasti alumiinilevyä ja hitsuuintoa niin tommoinen piti tehdä. Sai vähän hillitymmän kuin tehtaan versio ja samalla läppärungon tuohon plenumin etupuolelle (vakiona kuskin puolella venakopan päällä).
     
  18. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Mulla on 2 noita volsun hukkakipinäpuolia fordin lätyskässä, toimii hienosti. Alunperin jakaja on flektin takana ja kun tonne ei pääse kattelemaan niin huoltovapaa järjestelmä kiinnostaa. Kyseessä siis COE koppa.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  19. Alin kaupassa on muutama kuva LS -puolista ja niiden kiinnikeistä.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!