Nykysytkät ja kipunavermeet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2022.

  1. harrastaja

    harrastaja Gearhead

    Tuo alemman kuvan kaksikanavakytkentä on kyllä melkoisen kummallinen.
    Yhdellä inputilla meinataan hoitaa kahta lähtöä > ei oikein voi toimia.
     
  2. Minä huomasin eilen saman ja minun aivot löi tyhjää. Mutta näin Secun ohjeissakin se on piirretty:

    Wasted spark configuration on 8-cylinder engine using two 2-channel ignition modules:

    [​IMG]
    Ja vastaava 4 pyttyisen kuvakin oli jossain ja ihan sama homma.

    Jos oikein ymmärsin, niin tämä ohjain ollut jossain Venäjän kotimarkkina-Ladassa ja länisiviennissa on tainnut olla Boschin.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Entäpä jos ne 2 erillistä puolaa on aie ajaa hukkakipinämoodissa? Ei sekään ole kovin toimivaa, että kytkee kaksi puolaa yhteen pin-to-pin. Ensiöjännite nousee ja laskee sen mukaan, mitä toisiossa tapahtuu ja kun kipinä kuitenkin syttyy ekaksi yhdessä tulpassa jonka puola kiskaisee toiselta puolelta ensiötä alempaan jännitteeseen, jää se toinen kipunatta.
     
  4. Eli tarkoitat, että haarottaa sen ohjaimen jälkeen? Siinä varmaan käy just noin.

    Toisinpäin se onnistunee:

    [​IMG]
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jokainen puola, oikeammin sytytysmuuntaja oman driverin perään, joita drivereitä voi hukkakipinäin tapauksessa ajaa samalla ohjaussignaalilla.

    Miksi hukkakipinät? Mikspä ei, jossei ole tulossa sylinterikohtaisia nakutuksen takia tehtäviä säätöjä. Yhtä hyvin ne oikein tehtyinä kipinöi. Omassa autossa säästin hukkakipinäkytkennällä 3 ECU lähtöä joilla saatoin tehdä erilaisia alkuperäisen suunnitelman jälkeen syntyneitä ”juttuja”.
     
  6. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Kyllähän tuo edellisen sivun kytkentä toimivalta näyttää. Eli 1 lähtö eculta riittää 4 syllinteriin noin tehtynä. Sytkämoduuli vaikuttaisi sisäisesti vastaavan kahta bosch hall virranjakajan moduulia joista toisen inputti invertoituna. ohjataan 50% pulssilla toinen lähtö antaa kipinän kun sisääntulo menee alas ja toinen ylös. perään hukkakipinä puolat niin se piisaa 4 sylinteriin.
    Outo ratkaisu, mutta toimiva.
     
  7. Tuli joskus näitä ihmeteltyä. Huomasin, että Aliexpress tarjoaa näitä puolia MSD -nimellä ja ilman nimeä. Kovasti se on samannäköinen kuin Holleyn sivulla. Ja tässä jollain nimellä:

    [​IMG]
    [​IMG]
    Onkohan tämä joku kusetus kiinalaisten vai Holleyn taholta?

    Holleyn speksit:

    Brand MSD
    C.A.R.B. EO # D-40-37
    Coil Type Blaster
    Color Red
    Emission Code 1
    Inductance 6.9 mH
    Maximum Voltage 40,000 Volts
    Peak Current 300 mA
    Primary Resistance .355 OHMs
    Product Type Ignition Coil
    Sale Category Ignition
    Secondary Resistance 4.4K OHMs
    Spark duration 220 uS
    Turns Ratio 70:1
    Warranty Limited 1 Year Warranty
    Weight 1.08 lbs.
    UPC 085132082070
    Part Number 8207


    vs: Kiina

    100% quality assurance tested, more responsive, less expensive, easier to install.
    These Procomp Electronics coil delivered 300 milliamps and 40,000 V of spark.
    The coil feature efficient E-core windings, brass terminals, and a durable Rynite housing.
    Coil Wire Attachment: Male/HEI
    Coil Style: E-core.
    Primary Resistance: 0.355 ohms.
    Coil Internal Construction: Epoxy.
    Coil Color: Red.
    Maximum Voltage: 40,000 V.
    Turns Ratio: 70:1.
    Secondary Resistance: 4.40K ohms.
    Inductance: 6.9 mH.
    Peak Current: 300 mA.
    Spark Duration: 220 uS.
    Hardware Kit: included.
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Noista kun ei aina tiedä. Voi olla "varastettuja" mitä myydään erimerkillä. Tai sit myydään samaa tavaraa omalla nimellä, ettei tarvii maksaa MSDlle. Tai sit on vaan kopioitu ulkonäkö ja sisusta voi olla ihan mitä tahansa.
     
    Catiska tykkää tästä.
  9. Tässä heebo vertailee eikä lopullista totuutta tullut:

     
  10. harrastaja

    harrastaja Gearhead

    Joo, ei erot ulkoisesti katselemalla juurikaan selviä.
    Pitää mitata, tai ainakin katsoa "sisälle".

    [​IMG]
     
  11. Tänään on laitetaan asioita muistiin päivä. Tai jotain sellaista. Joka tapauksessa Secu -foorumilla oli joku käyttänyt tämmöistä VAG:in kampiakselin hall-anturia, joka näyttää ihan näppärältä:

    BREMI 60198 Impulssianturi, kampiakseli
    3-napaa, Hall-anturi, Kaapelilla


    VW Passat B3/B4 Sedan (3A2, 35i) (Valmistusvuosi 02.1988 - 12.1997)
    1.6, Valmistusvuosi 10.1994 - 08.1996, 1595 ccm, 101 hv
    2.0, Valmistusvuosi 03.1995 - 08.1996, 1984 ccm, 107 hv
    2.0 16V, Valmistusvuosi 01.1994 - 08.1996, 1984 ccm, 150 hv
    2.0 Syncro, Valmistusvuosi 10.1990 - 08.1996, 1984 ccm, 115 hv


    [​IMG]
    [​IMG]
     
  12. Selailin eilen ryzzän autonrakentelusivustoa. Tässä on muistaakseni Uazin puolien virittelypaketti. Toisaalta ihan nätti ja toisaalta niin kotikutoinen..

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Onko UAZin öljykorkissa amerikankieliset ohjeet?
     
  14. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Olihan korkissa Germaanille myös ohjeet, kansainvälinen konserni…:D
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

  16. Tuo on kyllä enemmän kuin todennäköistä.
     
  17. Tarkemmin kun ajattelin asiaa, niin minä jopa keksin, että mistä toi korkki on:

    Febi Oil Filler Cap For Seat Ibiza 1.2 6L 08/04-01/07

    [​IMG]
     
  18. Tämmönen kuva tuli vastaan:

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!