Nykysytkät ja kipunavermeet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2022.

  1. Tähän ketjuun sopivaa settiä löytyi brittiläiseltä Rods 'n' Sods -foorumilta, jossa on ketju Cobra -replican rakentamisesta. Moottorina on pikkulohko:

    It's an early Corvette engine (bored and stroked 327 giving 355 CID) and ZF five-speed box.

    Tähän on soviteltu hyvin mielenkiintoinen imusarja ja kaasarit (en tiedä mitkä) sekä lassykän puolat:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ohjaimena on MSD:

    [​IMG]
     
  2. sutinen

    sutinen Gearhead

    En tiedä nykysytkästä mitään mut joku pistänyt kärettömän jakajan New Yorkerin ilmeisesti kone 413 cid.
    Joku kiinan versio boksin mukaan. Jakajassa ei näkyvissä kohti mikä virranjakaja kyseessä.
    Olis voinut kannen, pyörijän ja tulpan johdot uusia. Jakajan voi tietty irtikin käyttää jos jossain tyyppi lätkä.
    https://kotisivukone.fi/app/www/mattisutinen.fi.kotisivukone.com/new-yorker2
     
  3. Minun valistunut arvaus on, että tuo jakaja on Mopsin oma. Mun perustelu asiaan on, että Mopar on käyttänyt tuollaista vaalean ruskeaan jakajan kantta.

    Joku mopuristi voi korjailla tätä arviota..
     
    sutinen tykkää tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Voi olla uusi originaali, kunnostettu originaali tai uustuotanto. Laatu laskee vasemmalta oikealle. Mut noinhan noille yleisesti tehtiin, jotta päästiin yhdestä huoltokohteesta eroon. Siis katkojan kärjistä.

    Kun nuo kärjettömät ovat eri aikakaudelta, niin jakajan sisällä sekä keskipako, että alipaine-ennakot saattavat kaivata huomiota. Katsoo kirjoista, miten originaali jakaja on suurin piirtein toiminut ja tekee niin lähelle vastaavan, kuin saatavilla osilla saa aikaiseksi. Alipaine-ennakot on todennäköisesti uusjakajassa aivan erilaiset, koska moottori, mistä jajaka on, on sisältänyt pakokaasun kierrätyskamppeet. Sellaisenaan jos ottaa käyttöön ilman, niin saattaa osakaasulla sanoa kuumana kilikali. Keskipakoennakoissakin voi olla muokkaamisen tarve, mutta kun ei tiedä lähtötilannetta eikä maalia, niin ei voi arvata, miten paljon ja mihin suuntaan.

    Tai sitten toimii tommosenaan niin hyvin kuin haltija haluaa. Eikä aiheuta toimenpiteitä.
     
    sutinen tykkää tästä.
  5. sutinen

    sutinen Gearhead

    Eli joku vakio kärettämän kansi ja pyörijä käy. Alipaine säädin ei ollut tullessa käytössä ja testasin sitä ei mitään vaikutusta. Muuttanekko sytkää ollenkaan. Lampulla kyllä katsoin mut taisi kierroksilla vasta muuttaa eli keskipakosäädin. 10 asteessa nyt perusennakko.
    Kone kai vm 1963 ja silloin lie orgis ollut kärillä ja konkalla. Mut täytyy huolto osat tilata varalle.
     
  6. sutinen

    sutinen Gearhead

    Näyttää sisältä siistiltä jotan uutuotantoa lie ja boksin kyljessä made in chine laadun takeena. No toistaiseksi toimii ja kaikilla käy.
     
  7. Jos se kiinaboksi hirvittää, niin sen kuoria voi käyttää tarvittaessa HEI -modin piilottamisessa:

    [​IMG]
     
  8. Lisäillääs tämäkin toteutus:

    [​IMG]
     
  9. Tuli eilen vastaan jännä kolmen puolan paketti. Ennen kaikkea jännää on se, että se on tarkoitettu kipinäsytytteiseen Cumminsin maakaaumoottoriin ( Cummins 6BT BGE5.9 Natural Gas Engine)..:cool:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kun mä eräänlaisen nykysytkän laitoin siirtyessäni Maxxecuun tenu-Dartissa, niin päädyin hukkakipinäpuolaan lokasuojan päällä. Kutoskoneen salamoiden ohjaukseen riitti kolme digitaalista lähtöä. Street version ja sitä seuraavan Race mallin välissä hinta jonkin verran pompsahtaa. Jos olisin ”tuhlannut” kuusi lähtöä kuuteen kipinään, olisi ahtopaineen ecuohjaus sun muut viritelmät, kuten tyhjäkäyntiventtiilin ohjaus sekä yksi muu pumppu vaatineet mun vaihtamaan ecun. Tarkan euron politiikalla pääsin tekemään noita lisäjuttuja perusmallin hinnalla. Nk PDM vahvistimet olen kolvaillut itse. Semmosten teko on enempi tuttua M-squirt ja Speeduinoporukoille, mutta voi niitä tehdä näihinkin.

    Eli evenfire mosassa voi kyllä ihan hyvin mennä hukkakipinöillä. Jopa ne venttiilikopan päälle asennetut huoltoa hankaloittavat irtopuolat voi ohjata yhteisillä linjoilla hukkakipinöimään.
     
  11. Tarkoitako sitä puolan ja moottoriohjauksen väliin tulevaa vahvistinta/ohjainta? Mitä tämä PDM tässä yhteydessä tarkoittaa? Onko tämä jotenkin erikoinen?
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Myyvät Maxxecuunkin lisäpurkkia, millä ohjata toimilaitteita esim releillä pelaamisen asemasta.

    Jatkoin ne kolme ylimääräistä pikkuvirtaista lähtöä tehotransistoreja ohjaamaan. Semmosella voin ohjata järeämpiäkin toimilaitteita.
     
  13. Jaa niin se olikin noita muita toimintoja varten.

    Mut siitä päästäänkin sujuvasti puolien ohjaamiseen.

    SECU-3 -jutuissa ne tykkää käyttää BIP 373 -vahvistinta. Esim. näin:

    [​IMG]
    Ilmeisesti tuokin on joku Boschin keksintö. Onko tuosta jotain etua tai haittaa vs esim sellanen monikanavainen vahvistin?
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tekijä on ratkaissut ongelmansa niillä osilla mitä sillä maailman nurkalla sattui olemaan. Helpompi noita suurjännitteisiä on tehdä valmiilla Boschin modulilla tai semmosen kiinankopiolla vähän halvemmalla.
     
  15. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Hinta noilla toteutettuna halpa ja mahdollistaa rakentamisen moottorin ohjaimen sisään jolloin ei tarvii ulkoisia vahvistimia noita käyttäneet melkein kaikissa diy ohjaimissa noitakin oli sellaisia jotka palaa herkästi ylilatauksesta. Ite käytän mieluummin ulkoisia kaupallisia (ehkäisee häiriöitä vs boksin sisäiset)
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Samaan tilaan en noita muun elektroniikan kanssa laittaisi ihan vaan siksi, ettei tule tartutettua häiriöitä.
     
  17. Nämä Secu -tyypit käyttää niitä ulkoisesti. Välillä, kun ne tinaillut niitä johonkin kiinni, ne ollut melkoisia virityksiä.

    On heillä käytössä ulkoisia valmiitakin ohjaimia. Ne on monesti ns. itäblokin kamaa.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

  19. Tollasen voisi löytää Motonetistakin?

    Tässä on infosivu Boschin tekeleistä:

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!