Nyt saa ja täytyy arvostella

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja makke, 7.5.2003.

  1. Lepakko

    Lepakko Gearhead

    Älkää hyvät ihmiset pilkkoko harvinaista Vauxia, entisöikää se! Ei vaan, kukin tekee mitä haluaa. Jos autolla aikoo ajaa, niin mieluummin varmaan sillä 289:llä kuin laiskalla kutvosella.
     
  2. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Näyttää hyvältä. Sivuikkunalinja tosiaan hiukan pistää vielä silmään. Etujousitus lienee jonkinlainen polvinivelsysteemi eli samanlainen kuin on esim. 35-Chevyssä.

    Sektionointia kannattanee tässä pohtia kriittisesti siksi, että se pienentää pienikokoista autoa entisestään... Sitä ei välttämättä kuvasta huomaa.
     
  3. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    En voi oikein muuta sanoa kun että pirun hienolta näyttää, asiasta toiseen mikä jako niissä american racingin vanteissa on ja oiskos ne myynnissä, mikäli ostat vauxhalliin uudet kiekot.
     
  4. makke

    makke 1st gear

    Dammmnnn. Tuon kun olis hokannut ennen kuin aloin kuvaa muokkaamaan, olis tullut varmaan puolessa ajassa. Nyt oli aika ajoin työn ja tuskan takana kun ei ollut ohjeita.
    No tekemällä oppii ja seuraavalla kerralla haetaan apuja noista linkeistä ja tehdään kuvasta parempi.
     
  5. makke

    makke 1st gear

    Taisn jo vastata tähän tai johonkin toiseen vastaavaan viestiin, mutta tulkoon vielä kerran.
    Osaltaan päädyin kiilamaiseen muotton, koska halusin kokeilla jotain erilaista ja toisekseen halusin sivuikkunoiden etukulman olevan tuulilasin alareunan tasolla ja sit päättyvän takaluukun yläreunan tasolle, näin olis jonkin sortin jatkumo linjoissa.
    Mutta ehdottomasti testaan suoraa linjaa ja ehkä kannattaa takapäätä korottaa, joytta edelleen etukulma olis tuulilasin kanssa sopusoinnussa. Mutta tuleeko alakerrasta sit liian ponttooni? Se tässä vielä mietityttää.
    No kuvaa muokkaamalla sekin selviää.
     
  6. makke

    makke 1st gear

    Joo, olishan tuo vielä oikeinkin hyvin entisöitävissä, mutta tiedän pari kolme työn alla joista tulee alkuperäisiä. Muutama muukin liennee työn alla. Tuosta kun autosta tulee sit joutamaan noille entisöijille ties mitä priima osaa, joten eiköhän yksi jouda pilkottavaksikin.
    Niin, ja tekniikka kokonaisuudessaan menee entisöijille.
    Alkuperäinen kone on tosiaan aikas laiska, 2275 ccm lättäpääkone jolle luvattiin aikoinaan 1-100 km/h 27,8 sek ja huippunopeudeksi huisat 120 km/h.
    Tuo kasi kyllä tulee lähinnä siksi, että se nyt vaan kuuluu mielestäni tuon tyyliseen autoon.

    MUOKKAUS: ei kun 0-100 km/h oli 19,3. Tuo laiskaakin laiskempi oli 4-koneinen Wyvern


    _________________
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-05-08 11:43 ]</font>
     
  7. Karva

    Karva Gearhead

    Toi alkaa näyttään autolta ja kuten aiemmin on näköjään joku jo keksinyt se katon kiilamaisuus ei munkaan mielestä tarvi olla noin suuri, vähempikin riittää varsinkin jos käännät tai taivutat koko kattoa takatolpista ja choppaat pääasiassa tuulilasin kuten ilmeisesti olet meinannut.

    Oven pituus näyttäs olevan hyvä ja se istuu kokonaisuuteen, tietysti sen ikkuna linjat tarvii olla likipitäen suorat, ne auttaa tekemään autosta matalamman näköisen. Vaarana on se pannukakkumaisuun, mutta toi on sen verran lyhyt jotta se ei ole niin hallitseva se kylkilinja.

    Tossa voi olla vaikea saada sitä kiilamaisuutta koriin jolla ne saa kulkemaan paikallansa seistessä lujaa, kun vaikka nyt noille 30 lukulaisille tai erillisellä rungolla varustetuille se on helpompaa kallistamalla koria etukenoon ja tiputtamalla alemmaksi, pienetkin muutokset vaikuttaa.

    Etulokareille tuskin kannattaa tehdä mitään mutta kuinka alas sen aijot saada ja kuin se onnistuu eli mitä teen eturipustuksille, yksi hyvä temppu on muuttaa koko etuhiekka pelti pikkasen eteenpäin taivutettuna ja muotoiltuna alemmaksi jää se pullasorsamaisuun keulasta pois ja saa etupäätä alas.

    Takalokarit minä levittäisin sekä noi helmat tarvittaessa siten jotta se kylki linja leviää ja tulee suoran makuinen vaikka se takapää sais näyttää ja olla leveemmällä, se onkin sitten temppu jotta saat takahelmasta hyvän näköisen levitettynä.

    No näitä on ... juu ja makuasioista ei kannata kinata, hyvä siitä tulee ja kyllä sinun pitäs tietää mitä teet, on noita tullut ilmeisesti sen verran väsättyä...

    Tosta tulee just sopivan kokoinen ja sexy värkki, varsinkin jos tunget sen pikku kasin.

    :-o :-o :-o
     
  8. makke

    makke 1st gear

    Totta, pitää tosiaankin miettiä kriittisesti sitä.
    Tässä auton originaalimitat:
    pituus: 4178,3 mm
    leveys: 1574,8 mm

    Paljonko on siis eroa vastaaviin amerikkalaisvalmisteisiin? Esim. tuollaiseen 40's letukkaan ?
     
  9. makke

    makke 1st gear

    5 x 4,75"

    Pitää katsella... Nuo vanteet eivät sovi suoraan tän auton alle, koska tässä pulttijako on sama kuin alle '68 kuplassa, eli 5 x 7,75".
    Mutta tuo 5 x 4,75" on sama jako kuin noissa mun isokorisissa Vauxhalleissa PA, PB ja PC:t. Sit sama jako on myös Jaggessa.
    Ja joissain GM:lläisissä jenkeissä. Ainakin nyt '64 Cadillacissa, sillä mua on yhdessä PC:ssä on alla Caddyn vanteet ja nuo American Racingit sopii siihen myös.


    Mut pidetään mielessä, mutta tuollaista klassikoista luopuminen ei tule olemaan helppoa...

    _________________
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-05-10 02:35 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-05-11 12:33 ]</font>
     
  10. PAPH

    PAPH Gearhead

  11. Ranex

    Ranex 3rd gear

    kiitos tiedoista makke ja pahp. noista kuvistä päätellen toi on 10 ja 12 sekotus ,neloskone ,vaakarimotus maskissa ei konttiperää, kai siihen jostain rungon numero löytyy jos jaksaa ettiä.
     
  12. makke

    makke 1st gear

    Joskus aikoinaan kun Vauxi-kerhon kotisivuille tein noita esittelyjä malleista, niin tieto jäi varsin pintapuoliseksi kuten huomasit.
    No, oli siellä jotain sentään.

    Tämä Naanatalin autokin on muistaakseni alunperin pre war Twelve joka yllättäen on muuttunut post war teniksi papereiden ja muutamien osien muodossa. Kummallisia sekasotkuja nuo tuon aikakauden autot voivat olla.

    Onko sulla yhtään lamppua autosta tallella? Niissä on yläpinnoilla sellaiset hienot vanhan 10-pennisen kokoiset kohokuviomerkit joissa on Lucas leijona ja teksti " Lucas - King of the Road" :smile:

    Sekä ajovaloissa, että takavalossa. (takavaloja oli vain yksi kpl)
     
  13. makke

    makke 1st gear

    Kyllä tuota tarvii chopata koko matkalta ja rankalla kädellä. Niin on tehty jo tuossa kuvassakin, aikas tavalla on otettu alas sekä takaa että edestä. Kuvassa tuulilasin kulma on vielä originaali.
    Pakko Chopata koko matkalta ja reilusti, on se meinaan sellainen nakkikioski nykyisellään.

    Tuota ajattelin tässäkin, ja teknisesti kyseiset muutokset onnistuvat kyllä.

    Tuossa on nyt jo muokattuna sekä etu, että takalokasuojaa aikas rajusti. Molempia venytetty korin keskilinjaan päin aikas tavalla ja samalla oven muotokin vaihdettu. Tekee mieli tehdä tollanen omalaatuinen ovi.
    Osuit naulan kantaan ja puit sanoiksi ajatukseni keulan suhteen. Mietin pitkään, että jokin mättää pahasti ja mitöä tekis, mut en saanut ajatuksiani kuvaan toteutumaan.
    Pullasorsa, se se oli. Kiva huomata, että ajatukset kulkevat samaa rataa. :wink:

    Tuo oli mullakin mielessä, näin saisin autosta kiilamaisen myös edestä katsottuna. Tuohon kuvaan vaan en oikein onnistunut taaskaan ajatuksiani siirtämään. Tuota tehdessä tuli välillä olo, että olisko helpompaa jos menis tallille ja alkais duunaan ja sit ottais vaan valokuvia. :wink:


    Se, että yleensäkin laitoin tän viestiketjun alulle oli periaatteessa tsemppausta niin itselle kuin muillekin. Joskus on kiva tehdä aivojumppaa.
    Toisekseen halusin innostaa muitakin suunnittelemaan ja tekemään. Ostaa vaikka sit Pikku Mossen ja tekee siitä rodin. Lähinnä hain sitä, että kunhan on edes sinne päin oleva aihio, niin kannattaa harkita rakentamista auton valmistusmnaahan tuijottamatta. Ja taas... en aliarvioi jenkkiautoja. Noita itä ja eurtoautoja kun vaan löytää helpommin ja hintakin on pienempi.
    Ja oikeastaan mut innosti suunnittlemaan yksi kaveri Vaasasta. Sain nimittäin sähköpostia hänen skissailuistaan britti Fordin tiimoilta. Muhun hän otti tuon "kori" kategorian keskustelun perusteella (30's...).
    Eli terveisiä vaan Raunolle Vaasaan.

    Toivon siis samoja innostuksen tulemisia muillekin tämän aloittamani viestiketjun tiimoilta. :wink:

    _________________
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-05-08 13:19 ]</font>
     
  14. JPM

    JPM Gearhead

    Mulla on joskus tulos '38 Ford Eifel roddattuna liikenteeseen. Pääsee rakentelemaan taas pian ku asuntoasiat alkaa olla kunnos... Auto on tuotu Virosta ja on siellä vuosien saatossa aikalailla muokattu, joten entisöinti ei olisi tullut kyseeseen. Tekniikkapuoli noissa pienissä ei jenkeissä on pirun hankala ku koon puolesta ei iso mylly sovi ja lakikin vaikeuttaa.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Terveiset Makkelle Vaasasta!

    Virtuaaliroddasin tuota Veloxia ja lähetin tulemaan Makkesgaragen emailiin. Tällaisena laiskana en osaa/jaksa opetella kuvien laittoa nettiin & linkin luomista. :smile:
     
  16. teppo

    teppo Gearhead

    - oven etureunaan ei kannata koskea
    - lokasuojiin ei kannata koskea
    - chopatessa tuppaa aina ikkunoiden nurkkapyöristykset jäämään suhteessa liian isoiksi
    - ikkunat muuttaisin liimalaseiksi, niin saisi tuon e.m. nurkat korjattua ja lasit lähelle korin pintaa (=ehjemmät muodot)
    - lasin pyyhkijät piiloon etupellin taakse, kuten uusissa autoissa. Eli tuulilasia ei tarvitse madaltaa, vaan laskea alaspäin.
     
  17. Karva

    Karva Gearhead

    Kuis muuten noi rengas aukot etu - ja takalokareiden kaaria vois avartaa, no etusesta en ole niinkään varma mutta jos avarrat takalokarin kaaret.

    Eli tyyliin Cossu tehdään kaari renkaan mukaisesti joten se pyöräaukko näyttää suuremmilla ja leveimmillä renkailla tehdastekoiselta eikä renkaat näytä hukkuvan piiloon vaan tosissaan kuuluvat autoon...

    :-o :-o :-o
     
  18. makke

    makke 1st gear

    Kiitos kiitos. Palailen astialle vielä emailitse.

    Laitoin tuon manipuloimasi kuvan kotisivuilleni tuon Veloxin kohdalle.
    Tässä suora linkki kuvaan.
    http://personal.inet.fi/cool/makkesgara ... k41-31.jpg
     
  19. makke

    makke 1st gear

    Pieni on maamme. Tänään tuli mulle Joensuusta emailitse jo kuviakin autostasi. Näin nää Vauxhall harrastajat tietävät asiat melkeinpä välittömästi mutkienkin kautta. Siltä ainakin välillä tuntuu. :wink:

    Siellä se lojus tallin seinustalla A-Fordin rinnalla.

    _________________
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-05-08 19:24 ]</font>
     
  20. makke

    makke 1st gear

    Tuokin kävi mielessä kun katselin noiden vanteiden koomisuutta tuolla kolossaan. En vaan nyt sit enää aamuyöstä jaksanut alkaa kuvaan kaaria muokkaamaan.
     

Kerro tästä muillekin!