Nyt tarvittais todellista mestaria

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja mösjööleuku, 21.11.2019.

  1. mösjööleuku

    mösjööleuku 1st gear

    Hei,

    Setäni oldtimer 1989 Carina 2 2.0 on sairauskierteessä.

    Auto pelasi täysin kunnes, hän meni " putsaamaan hapettuneita liittimiä".

    Väänsi siis väkisin ilmamassamittarin oikosulkuun kun ei tiennyt miten liitin avataan.

    Auto ei käynnistynyt kun oikosulussa oleva ilmamassamittari sammuttaa ECUn automaattisesti. Mittaristossa check engine ei tuolloin palanut ollenkaan.

    Vian huomattuani otin ilmamassamittarin irti liittimestä, jolloin check engine syttyi ja auto kävi hyvin tyhjäkäyntiä mutta oli seonsuhteen takia tehoton yskivä yms. heti kun nosti kytkintä. Tämä siis normaalia silloin kun ilmamassamittari on irti/rikki mutta ei oikosulussa

    Tämän jälkeen setäni sanoi ajaneensa pomppivalla carinalla pihamaalla kunnes auto sammui kokonaan.

    Nyt sitten meneekin visaseksi:

    - Uusi ilmamassamittari hommattiin

    - Auto ei käynnistyy ilmamassamittarin kanssa tai edes liitin irti vaikka pitäisi.

    - kaikki releet ja sulakkeet tutkittu

    - kaikki näyttää normaalilta, ecu check engine palaa normaalisti startti asennossa, efi rele lämpenee = saa virtaa.

    - Kipinää tulee

    - Auto hörähtelee ainostaan sammuttaessa, siis startatessa ei, mutta
    juuri avainta kääntäessä sammutusasentoon hörähtää muutama kerran.

    - Tulpat haisee bensalle

    Missäs vika? Ajamalla tulleet viat on helppo selvittää mutta ei sähläämällä.

    Bensapumppu? Tulpat haisee bensalle ja hörähtelee... sähkoinen bensapumppu tankissa ja jokotai, sitä tulee paljon tai ei ollenkaan

    Jakohihna pompannu? Pomppivalla autolla ajettu

    Virranjakaja? Ainakin ykköspytystä tulee hyvä tahdin mukainen kipinä

    Vikakoodiksi antaa t1 e1 pinnit oikosulkemalla 24 eli ilmanlämpötila anturin. Tämä on muistissa ajalta jolloin auto kävi ilman ilmamassamittaria. Lämpöanturi sijaitsee massamittarissa.

    Mutta tämähän ei ikinä vaikuta käynnistyvyyteen mitenkään vaikka sitä herjaakin.

    Itselleni tulee mieleen se että igniterista ei kuluu oikeaa ääntä starttiasennossa. Auto saa todennäköisesti bensaa ja kipinää mutta ikään kuin näiden ajoitus olisi sekaisin. Mikä on igniterin perimmäinen tarkoitus?

    https://www.google.com/search?q=ign...AUIBigB&biw=360&bih=560#imgrc=gbFrPJAhjDn3lM:

    Tommonen, camry carina sama
     
    Muokattu: 21.11.2019
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mitäs muita liittimiä setä räpläs? Onko kone kuivattu ja tulpat? Pyörittää raakasti ilman tulppia kaasu pohjassa. Voi olla bensaa siellä reilusti joka kastelee tulpat.


    Jakajahan on pulteilla ja säätö ei onnistu tässäkin? Eli ei liiku. Isoveli 5sfe söi joskus 400tkm kohdalla sytytysmoduulin/puolan jakajasta mutta sillon hävis kipinä vallan.


    Jako on nopea kattoa ja toikin tais olla vapaasti pyörivä mosa.
     
  3. mösjööleuku

    mösjööleuku 1st gear

    Sehän tässä onkin kun ei tiedä mitä muuta sekoiltu...
     
  4. mösjööleuku

    mösjööleuku 1st gear

    Sytyksen ajoitukseen ei ole koskettu mutta kaikki liittimet voivat olla mitenpäin vaan..

    Jakohihna juuri vaihdettu 10tkm liikkessä, en usko siihenkään
     
  5. mösjööleuku

    mösjööleuku 1st gear

    Auto seissy useita päiviä/viikkoja startti yritysten välissä, tulpat silloin kuivat
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kyllä ne bensat voi siellä päiviä olla. Kato kaikki liittimet vielä ja ei niitä kyllä väärin perin saa kytkettyä, kuivaa tulpat ja kone varoiksi.
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Saa ne varmaan sekaisin takaisin murjottua muutaman kerran moinen tullut vastaan

    Kaikki liittimet irti ja takaisin ohjekirjan tai rinnakkaisen auton kanssa
    Ja auton oma ohjekirja osaa neuvoa lähimmän korjaamon toisin ku monet 60lukusen mossen ohjekirjaa miettivät vanhukset luulee
     
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuon ikäisessä ei tod.näk. ole mitään ajonestoa, joten sitä ei mietitä.
    Yksi E carina oli kerran, missä isäntä oli laittanut akun lataukseen mutta piuhat väärin päin. Konehuoneen puolelta oli palaneet ne isot 100A sulakkeet. Vaihdoin ne mutta auto ei käynnistynyt.
    Viimein pitkän starttausyrityksen päätteeksi antoi eloa, joten vastoin kaikkia ohjeita starttaus kaasu pohjassa ja viimein alkoi kone potkia.
    Syytä en ole keksinyt.

    Mutta rouvan toyotissa olen huomannut myös semmoisen ilmiön, että erityisesti keväällä aamulähdöllä ei meinaa lähteä. Starttaa ja starttaa mutta ei käynnisty. Auto on yöt ulkona ja aurinko lämmittää yleensä kuskin puolelta. Olen miettinyt, että voisiko se lämmittää niin paljon imupuolta, joka on siis kuskin puolella, että tulisi ristiriitaa moottorinlämmön ja imuilman lämmön kanssa.
    Tuossa tilanteessa lähtee myös kaasu pohjassa, ei muuten ja pitkä startti.

    Isäukon luona poika raapaisi valoreleboksin yhdestä toyosta tarkoituksena laittaa se toiseen, purkamatta kojelautaa. No vuosimallieroja ja se ei ollutkaan valorele vaan joku muu mötikkä, en tullut katsoneeksi mikä.
    Sekin starttasi ja hörähti mutta ei jäänyt käyntiin. Boksi paikalleen ja taas pelasi. Eli kannattaa katsoa, onko kaikki liittimet pohjassa.

    Sitten vielä kysymys, että onko tuossa kopassa 3S-FE tosiaan ilmamassamittarilla, kun 4A-FE on MAPilla?
    Ei ole noita 2-litraisia koskaan ollut.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Voihan siellä olla joku muukin särki mutta parempi tosiaan olettaa ensiksi vahingon käyneen ton säädön aikana.
     
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos imuilman lämpöanturi rikki, niin voi antaa sen takia liian rikasta seosta.
    Sammutettaessa lopettaa polttoaineen suihkutuksen, niin hörähtää.
     
  11. mösjööleuku

    mösjööleuku 1st gear

    Moottori on 3s-fe, ollut celicassa, camryssä ja carinassa sama ilmamassamittarilla.

    4a fessä map anturi joka itsellänikin aikoinaan hajosi. Käyttäytyy samoin kuin rikkinäinen/ irti oleva ilmamassa mittari. Lähtee hemmetin hyvin käyntiin, käy tyhjäkäyntiä, mutta kytkintä nostaessa kierrokset putoo nollaan.

    Nyt ei lähde käymään ollenkaan.

    "Jos imuilman lämpöanturi rikki, niin voi antaa sen takia liian rikasta seosta.
    Sammutettaessa lopettaa polttoaineen suihkutuksen, niin hörähtää."

    Loogista, mutta kun noi autot käyvät massamittarin liitin irtikin edellä mainituin tavoin. Lämpöanturi massamittarissa.
     
  12. mösjööleuku

    mösjööleuku 1st gear

    Sulakkeet ok, kaikki näyttää hyvältä

    Jotenkin vaan efistä ei kuulu oikea ääni

    4a fe alkaa tikittää startti asennossa, tämäkin vähän erillailla.

    Olin siis aluksi heti sitä mieltä että kipinä puuttuu, mutta ei ollutkaan
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    No onko kipinä tarpeeksi vahva? Etuvetojenkissä puola anto kipinän mutta se sammu puristuksessa. Irtotulpalla/strobolla ei ongelmia.


    Sama peli myös kostutti koneen erittäin hyvin eikä uusilla osillakaan lähtenyt, ennen kun kaasu pohjassa startilla laulatin tulpat irti
     
  14. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    Mittaas bensan paineet.
    Tankissa oleva ruiskun pumppukin voi kiukutella.
    Aina sekään ei oo joko tai.
    4psi näyttää hyvältä ku se lirisee pulloon mut suuttimet tarvii vähintään 40psi.
    Mistäkö tiedän.
     
  15. f34

    f34 Double Gearhead

    "Mittaas bensan paineet."
    Mites se kastelee tulpat, jos ei saa tarpeeksi bensaa?
     
  16. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Ei kyllä tuon ikäisessä 3s-fe:ssä ole ilmamäärämittaria. Map- anturi siellä kyllä on tulipellissä kiinni. Se imuilmanlämpöanturi ei vaikuttanu ainakaan itellä mihinkään, aikoinaan ajelin 10tkm se johto irti enkä hoksinu mitään käynnissä.. :D

    Kokeiles seuraavat konstit:
    - akku HETI laturiin! Tuo on semmonen motti että jos akun varaus sopivan alhainen ni ei lähe käyntiin vaikka pyörittäski keveesti.. Tuossa nimittäin ei vedä olikohan nyt ruiskun rele vai sytkän rele jos akun lataus sopivan alhainen. Ei muista enää ku on 15v siitä kun tuota pähkäilin.

    - virranjakaja auki ja kansi kuivaksi. Virranjakajan sisältä puola ja kaikki muukin kuivaksi. Nimittäin vesi menee helposti sisään jos tiivisteet valskaa ja puola makaa siellä jakajan pohjalla.
    - se puola kannattaa käyttää irti ja kurkata sieltä sen pohjasta se läpinäkyvän eristeen kunto. Jos on halkeamaa siinä eristeessä niin uutta puolaa kehiin. Se kosteus pääsee sisään ja nykimiset ja pätkimiset alkaa, varsinkin kosteammilla keleillä. Ai mistäkö tiedän.. :rolleyes:
    Se tuon motin sytytyspuola osaa mennä myös kerralla täysin kaput tai sitten se menee vähitellen just aiheuttaen nykimisiä ja rytkimisiä.

    Moottorinahan tuo on vitun hyvä. Kestää isältä pojalle vaikka antais kuinka ronttosta. Todella yksinkertainen ja luotettava. Öljyä alkaa toki syömään jossain vaiheessa vaan silti se syö vähemmän öljyä 500tkm ajettunakin kuin vaggilaiset uutena.. :D
     
    signet tykkää tästä.
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    [​IMG]


    5SFE on ilman maffia
     
  18. mösjööleuku

    mösjööleuku 1st gear

  19. mösjööleuku

    mösjööleuku 1st gear

    Akku ladattu, ruiskun releelle tulee virta.

    Oma ajatukseni viasta tulee ketjunkin perusteella kipinä puolelle.

    Jotain siinä on
     
  20. Poke

    Poke Gearhead

    Sekottiko tulpanjohdoilla syttöjärjestyksen 1-3-4-2 ennen muuta sähläämistä ja jätti kertomatta?
     
    jariha tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!