(OD) ei pysy päällä...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Chevy-A, 11.11.2012.

  1. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Ongelmana on, että -90 6,2D 4x4 fleetsidessä ylivaihde (OD) Ei pysy päällä. :(

    Elikkä kun kiihdyttää vauhdin esim. vaikka johonkin 80-100kmh, niin vaihtaa kyllä ihan normaalisti ylivaihteen, mutta kun hitusenkin höllää kaasua pitääkseen vauhtia samana, niin puottaa välittömästi takas kolmoselle... Takaisin vaihtaa Oodeelle (4), kun painaa kaasua lisää...

    Et periaatteessa kaasua joutuu olemaan hitusen liikaa koko ajan, et (OD) pysyy päällä.. Hankala ajelle, kun kerää koko ajan hieman vauhtia lisää (paitsi ylä mäessä), jos koittaa pitää ylivaihteen päällä... Turbiini lukko on napin takana, eikä puljaa...

    Mikäköhän mahtaisi olla pielessä?? :-? Apuja kaipailtaisiin kiitos!

    Loota öljyt katoin ja siellä oli hieman liikaa öljyä. Imaisin liiat öljyt pois, mutta ei ollut vaikutusta asiaan... Voisiko TV/ kikkarin vaijerin säädöt vaikuttaa asíaan, jos sattuisi olemaan vaikka hieman löysällä?? :odroll:
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Vois ne vaikuttaa... Se ois liian kireellä jos pienempää tarjoaa herkästi, eli luulee kaasua painettavan reilusti.
     
  3. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Ongelmana ei niinkään ole se, että vaihtaisi kaasusta (kaasua painamalla) herkästi pienempää, vaan se, että pitää olla hieman veto päällä koko ajan et (OD) pysyy päällä... Elikkä (OD) pysyy päällä vain, jos on hieman vetopäällä/ tarpeksi kaasua... Sitten kun (OD) on päällä, niin pystyy kyllä normaalisti kiihdyttään ettei puota kaasuapainamalla liian herkästi taas kolmoselle...

    Ajattelin jotain ryhmä paineita, et onko ne pielessä jos liian löysällä TV vaijeri... Eikös tuo jotain sellaisiakin säätele?? :oops:
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    TOssa lodjussa on yks suojauskuula joka pelastaa lootan jos kikkarivaijeri menee poikki. Sulla voi olla sellainen vika että vaijeri on just niin löysä että pintakaasulla se kuula pääsee "hommiin" ja nostaa paineita joka taas vaikuttaa silleen että hakee pienempää?
     
  5. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Juu täytyy huomenna säätää tuota kikkarinvaijeria, jos siitä olisi apua asiaan... Vaikuttaakohan tuon tps;än säädöt tuohon ylivaihteeseen mitenkään??
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    TPS vaikuttaavain lukkoon. Oletko varma ettei sulla lukko kiukuttele? Se on melko yleistä dieseleissä kun se potikka kuluu ja aiheuttaa just ton kaltaista oiretta.
    Ota lootan kyljestä töpseli irti ja koita muuttuuko mikään.
     
  7. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Auton hommasin vasta ja en ole vielä älyttömästi tutkinyt kyseistä peliä... Edellisen omistajan mukaan olisi uusi tps;sä, mutta ei siltikään jostain syystä toimi lukko ja on laitettu sen takia napintaakse. Napilla lukko kyllä toimii, eikä puljaa. Se ylivaihteen varmuuden olen saanut selville kun ei laita napilla lukkoa päälle, niin silloinkin puljaa tuon kolmosen ja 4;sen eli ylivaihteen väliä... Silloin kun on ylivaihde taikka kolmonen päällä niin nappaa lukon heti kun painaa napista...
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jotenkin tuo selitys nyt vaan kuitenkin viittaa siihen lukkoon ja tps-vikaan.
     
  9. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Turbiinilukko ei ainakaa puljaa ja siitä olen 100% varma. Eikä se mene päälle kuin napista, eikä lähde poiskaan kuin napista ja jarrulla.

    Koitin sitäkin kyllä laittaa samalla toimimaan ilman nappia, mutta toi TPS;sä toimi jostain syystä väärin päin. Eli täydet arvot oli jotain 4,8 ilmankaasua ja arvot tippui sitä mukaan kun painoi kaasua. Varmistin tuon vielä sillein, että otin tuon mötikän irti ja kääntelin kädessä... ihan kuin olisi väärän kätinen tuo pötikkä, taikka piuhat jostain kaukaa laitettu väärinpäin. Onkohan noita tps;ä joissakin vehkeissä eri kätisinä, niin kuin toiselle puolelle pumppua kiinnitetty?? Voisiko olla mahdollista, ettei olisi vain laitettu väärää/ väärän kätistä tps;ää edellisen hajonneen tilalle?? (Muistelin, että oikeat arvot olisi noin 0,48 tyhjäkäynnillä ja siitä kaasua painamalla aina noin 4,5-4,8 asti). Otin sen kokonaan pois käytöstä toistaiseksi...

    Kikkarin vaijeria säädin hieman kireämmälle aina pykälä kerrallaan ja heitin testilenkin. Muuttui paremmaksi. Nytten kärsii jo löysätä kaasua lähes tyhjäkäynnille asti ennen kuin puottaa kolmoselle, eli pystyy puottamaan nopeutta esim. 100kmh 80kmh kaasua hölläämällä, ettei tiputa vaihdetta, mutta vaihdot nousi vaijeria kiristettäessä korkeammalle ja samalla muuttui terävämmäksi... Tuosta säädöstä ei oikein kärsi enään kiristää, muuten vaihdot menisi jo liian korkealle ym.

    Jos tuosta säädöstä vielä kiristäisi paripykälää, niin ylivaihde luultavasti toimisi niin kuin pitäisikin, mutta vaihdot olisi ihan liian yläällä ym... Ihan kuin kickdown ja noi paineet riitelisi keskenään (kun paineet olisi hyvät, niin kickdown liian tiukalla)... Mikäköhän tuossa lootassa on vialla??
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No noin se tps todella toimii ainakin väärin päin.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Nyt olet oikealla tiellä! Luulen että sulla on siellä bensakoneen keskipakohäädin eli kuvernööri!! Ota se pois ja mittaa punttien paksuus. Dieselissä paksuus on hatusta vedettynä ~4mm.
    Ja toi tps on aina sellainen että toisesta piuhasta mittaamalla voltit nousee ja toisesta laskee kun sitä liikuttaa!!
     
  12. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    No nyt sitten tyhmänä kyselemään, et missä tuo keskipakosäädin/ kuvernööri on ja miten on kiinni/ purettavissa irti???
     
  13. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Ei oo tietoo mikä laatikko,mutta TH-350,TH-400 ja 700R4:ssä

    On tuolla
    [​IMG]

    Näyttää tuolta
    [​IMG]
    Koppa pois ja pikkasen pyöräyttää ja vetää sen ulos.

    Jossain noista toi koppa oli muistaakseni pulteilla kiinni,muissa semmosella klipsulla/sokalla.
     
  14. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Täytyy tutkia tuo säädin, kun kerkiän... Tuleeko tuosta öölit pihalle, kun aukasee kannen tai ottaa tuon säätimen irti?

    Kiitos hyvistä neuvoista ja kuvista kaikille´. Toivottavasti noista olisi apua ja häiriö löytyisi tuosta kyseisestä säätimestä!!! Ilmoittelen mitenkä käy... Laatikko on th700.
     
  15. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Pikkusen lurahtaa atf:ää kun sen avaa,ei paljoa
     
  16. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Ja se koppa hoitaa päittäisvälyksen muistaakseni ainakin th-350:ssä,että elä murjo sitä liikaa,talttapää ruuvvarilla kampeet varovasti sen irti
     
  17. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Ok. Hyvä tietää, niin saa vielä kasaankin sen toimivana...
     

Kerro tästä muillekin!