ODlla sais olla strömberg-topicci ;)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 7.3.2021.

  1. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Mulla on noi videot vielä katsomatta. Ekaa pikakelauksena ihmettelin, kun aloin kaasareita purkamaan. Mut noita kaverikin kehui. Pitäis varmaan pitää joskus taukoa tallista ja syventyä katselemaan.

    Mun kaasareista ei taida olla suoraan käyttökelpoisia kuin kolme. Paljon on osia hukkunut matkan varrelle ja luultavasti yhdestä keskirungosta ja yhdestä läppärungosta ei ole eläjiksi.

    Tämä kolmen setti on täydellisin ja paraskuntoisin.
    [​IMG]

    Näissä lopuissa kuudessa sitten enemmän ja vielä enemmän puutteita. Mm. vipuja, jousia, ryyppyläpät akseleineen jne.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kuuteen kaasuttimeen korjaussetti tilattu ja samoin kuuden jouset tulee, kun myyjä saa seuraavan erän kaupusteltavaksi. Ostoilmoituksia on laitettu Ruåtsia myöden, mutta jos joku keksii vinkata vaikka jonkun mobilisti-palstan tai muun hyvän paikan, niin tieto otetaan kiitollisuudella vastaan. Uusiin kaasareihin ei lompakko kykene.

    -Jake-
     
    Muokattu: 12.3.2021
  2. Se SS:n ajatus, että aluksi tukkisi pellillä noin nurkkakaasarit voisi olla aika hyvä. Se voisi helpottaa säätämistä ja säästää lompakkoa. Silloin tarttee korjata vain 2 kaasaria ja eikä tartte ostaa osia isoa läjää.
     
    Seevu tykkää tästä.
  3. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Tällasiin kaasareihin kun vielä sekoilis niin olis paketti valmis tällä tallilla
    Nurkka mutina sen kuin syvenis.
    Makeita ne kylläkin on
     
  4. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Vois olla ihan asiaa joo. Tosin mikään kiirehän tässä ei kaasareiden suhteen ole. Niitä pystyy pikkuhiljaa metsästelemään.
    Osista puheenollen; amerikan heppu ilmoitti, että jousia on taas saatavilla. Tilasin.

    Nyt on kuusi ylärunkoa ja yhdeksän alarunkoa puhallettu. Alarungot maalasin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    -J-
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  5. Oliskohan niistä kakkoskaasareista poistettu "tarpeettomina" noi ryyppyläpät. Tuli vaan mieleen, kun katselin näitä samoja videoita ja tässä progressiivinen vivusto ja toisesta puuttuu noi läpät:



    Kaasuvivun asentamisesta on parikin videota:


     
  6. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Ilmeisesti on poistettu juuri siksi. Tuolla yhdessä tekstissä kerrottiin, että poistosta saatava hyöty on marginaalinen ja sekoittaa virtauksia.

    -J-
     
  7. Joo, mä huomasin saman. Ilmeisesti aika herkkiä muutenkin virtauksista, kun jossain oli ilmanpuhdistajista, että tarttee olla tietyn mallisia.
     
    Seevu tykkää tästä.
  8. Römperi ite on linkannut sivuilleen tämän vanhan Street Rodderin jutun:

    Our buddy Lez dug into his legendary vintage magazine stash for this great Street Rodder magazine tech article all about choosing the best air filters for your Stromberg 97s. Written by the highly esteemed Ron Ceridono back in 1998, with input from Stromberg expert Jere Jobe (from Vintage Carburetion North), it is, of course, just as relevant today as then. Sorry about the quality. It’s a scan of a photocopy, but if you click on the pages below, they will come up at a readable size.

    While it’s well worth reading every word – hey we’ve even thrown in a free Dick Spadaro ad – if you’re looking for the ‘executive summary’, it’s this….. “if you have an air filter on your 97, make sure it’s a K&N E-3120”.


    [​IMG]
    [​IMG]
    K&N sivulla enemmän tuosta. Ei ihan halpoja..

    [​IMG]
    SPECIFICATIONS
    Filter Material Cotton Gauze
    Height 2 in (51 mm)
    Inner Wire No
    Inside Diameter 2.875 in (73 mm)
    Outside Diameter 3.875 in (98 mm)
     
    Muokattu: 15.3.2021
    Seevu tykkää tästä.
  9. Seevu tykkää tästä.
  10. Tuli vastaan Ebay-ilmoitus, johon oli linkkailtu 1962 Hot Rodin sivuja. No niissä on sopivaa materiaalia tänne:

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 19.3.2021
    Seevu tykkää tästä.
  11. Noissa kuvissa on aika samantapainen jakotukki, mitä nykyruiskuautoissa on polttoainekisko. Ton viimeisen kuvan yläkulman tukki näyttää erityisesti siltä. Niinpä tuli mieleen, että DIY-versio. Ostaa yleismallin kiskoa, esim:

    [​IMG]
    Tonne minne suuttimet yleensä porataan, niin poraa reiät ja kierteyttää ne sopiville letkukaroille.

    [​IMG]
     
    Seevu tykkää tästä.
  12. Se edellä mainittu jakotukki on merkiltään EELCO. Täältä löytyy muutama kuva:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Sama valmistaja on tehnyt aikoinaan myös vivustoja. Tässä muutama kuva:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Seevu tykkää tästä.
  13. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Jotenkin kuvissa tukki näyttää.. tukilta :D Itse koitan väkästellä siromman. Olis muuten kanki messinkiä..:cool:

    -J-
     
  14. Messingistä saa näyttävän, kun sitä hiukan kiillottaa..:eek: Ja sitä on kiva työstää..:)
     
    Seevu tykkää tästä.
  15. Hot Rodilla on nykyään ikävä linjaus siitä, että eurooppalaiset ei pääse lukemaan heidän artikkeleita, jotkaoli ennen luettavissa.

    Niinpä myös artikkeli "Installing and Synchronizing Multiple Stromberg 97 Carburetors" vaatii proxyn ja sekin vinkuu siitä muutaman sekunnin päästä. No tässä se vaikeimman kautta:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Seevu tykkää tästä.
  16. Kun aiemmin ihmettelin näitä Crowerin imusarjoja, niin vastaan Hell Gate Hot Rods niminen firma, joka tekee nykyään vastaavia. Tässä heidän kuvia heidän TIG-hitsatusta DeSoton 4×2 imusarjasta:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Sama firma myy tee-se-itse -miehille rakennussarjaakin:

    [​IMG]

    Tosin taitaa tulla halvemmaksi hakea paikallisesta rautakaupasta putkenpätkät..:D

    Rakennussarjasta kerrotaan jopa putkien koot:

    Kit Includes:

    2 – 3/8” thick, Intake flanges (P&O Steel)

    2 – 3” OD, 0.065 wall, 16” long, Plenum tubes

    4 – 3” OD, Concave Plenum end caps

    8 – 2” OD, 0.065 wall, 3” long, Runner tubes

    6 – 3 bolt (Stromberg) carburetor base plates

    12 – 1 ¼” OD, 0.056 wall, Carb runner tubes

    2 – 1 ¼” OD, 0.065 wall, Cross over tubes
     
    Muokattu: 30.3.2021
  17. Noita edellä olevia tuplaplenumsarjoja on tehty Römpereille valettunakin eri merkeille.

    Tuolla Hell Gate Hot Rodsilla on myös yhdellä plenumilla oleva sarjoja:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Seevu tykkää tästä.
  18. Muistin, että olen joskus linkannut tämän Moottoriporno-ketjuun. Sopiin hyvin tähän jatkoksi:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  19. Oletko Seevu pohdiskellut noita sun vivustoja? Valmiit maksaa aika monta sata lappusta ja ne vivutkin on erikseenkin hinnoissa. Mulle tuli mieleen, että Ebayssa on tämmöisiä malleja myynnissä:

    [​IMG]
    Tollasia olisi helppo leikellä laserilla Suomessakin. Voisi säästää jonkin verran?
     
    Seevu tykkää tästä.
  20. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Pohdiskellut olen ja muutama kuva napattuna talteen. Näillä näkymin teen itse, ellei tule mitään vastaan.

    -J-
     

Kerro tästä muillekin!