öljy haurastuttaa renkaat???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja 251265, 10.9.2005.

  1. 251265

    251265 1st gear

    ajattelin pyyhkiä mobiliin kostutetulla rievulla maskin ja renkaat että saisi siistin ulkonäön. naapuri väitti että öljy haurastuttaa renkaiden kumit!!! pitääkö tämä paikkansa???? kertokaa nyt ihmeessä!!!
     
  2. jylhä

    jylhä 1st gear

    kumi on öljystä tehty, paitsi luonnonkumi mitä mopiilirenkaasi eivät ole. kyllä ne muusiks menee jos öljyssä lilluttaa.
     
  3. DeVille60

    DeVille60 Gearhead

    Näin on, se onkin alustan öljyämisen huono puoli massan irtoamisen lisäksi :cry:
     
  4. amis

    amis 1st gear

    Olen väännellyt renkaita päälle öljyn avustuksella, enkä ole huomannut moista ilmiötä. Tosin, kyse ei ole autokäytössä olevista renkaista, vaan esim. perävaunun renkaista, mutta samasta asiastahan on kyse... Kait niitä sitten täytyisi oikeen liottaa pitkän aikaa öljyssä, että pehmenisivät huomattavasti... :odroll:
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pistäpä kumisaapas öljylätäkköön, näet mitä sille yön aikana tapahtuu. Samaa se renkaallekin tekee. Alustaa öljytessä voi kyllä vähän koittaa katsoa, ettei ruiskuta renkaita, samalla kun voi tulla öljyttyä jarrutkin.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tolleen irronneen massan perään ei kannata itkeä, sillä öljy irrottaa vaan semmosen jo kuivuneen ja pellistä irronneen massan joka jo muodostaa kosteudelle mieluisen taskun peltiä vasten. Jos on elastinen massa ja se on vielä hyvin kiinni pellissä, se ei irtoa millään öljyllä, sillä se ei tahdo irrota edes ruuvimeisselillä raaputtamalla.

    Sitten kun noi irralliset massankimpaleet on pudonneet, pohja öljytään uudelleen ja vot, taas on monta ruosteetonta hetkeä edessä.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest


    Ystävä hyvä.. Massa ei ole ruostesuoja, vaan iskusuoja mekaanisia iskuja vastaan. Öljy ei sitä ole. Ideanahan on, että pohajan maali on kunnossa ja sellaista, että muodostaa tiiviin vettäläpäisemättömän kerroksen (Siis ferrex tai rostex ilman kunnon pintamaalia ei käy, vaan on ruostumisen moottori) . Tuo vedn läpäisemättömyys voidaan vielä viimeistellä kotelosuojavahalla, jonkaniskaan sitten massa suihkitaan antamaan mekaanista suojaa tuolle vahalle + maalille..

    Öljyäminen on pulaajan keino, jossa yritetään vain hidastaa ruostumista .. Ja älytöntä touhua kunnossa olevaan autoon. Vain ruosteisten paskojen elinkaarta sillä saa jatkettua.

    Siksi en juhlisi kiveniskemilta > ruostepilkkujen alkuläähteeltä suojaavan massan irtoamista, ellei siellä massan alla ole maalipinta pettänyt ja ruoste vallannut pintaa..

    Fiksumpaa on mielestäni käyttää oikeita hommaan suunniteltuja aineita ehjien pintojen suojaamiseen ja vasta peli menetettyä siirtyä leikkimään teräketjuöljyjen kanssa tyyliin 1955..

    Luultavasti sinullakin joku valopää on vedellyt pohjaa ferrexillä, joka ei muodosta vedenpitävää kalvoa ja päälle on suihkittu massaa.. Tai sitten massa on suihkittu ruosteiden päälle puhdistamatta ja maalaamatta rikkinäistä kohtaa ennen massaamista..

    Ja jännä, että "automiehille" tulee "uutuutena" öljyn kumia tuhoava vaikutus . Hyvä sentään, että ketjun aloittajalla oli järkeä kysyä asiaa ensin ennen kuin P-iski tuulettimeen..
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jaa, että massako kestää loputtomiin auton pohjassa ja säilyy aina joustavana ja ikuisesti kiinni pohjassa? Teoriassa ehkä ja ehkä sellaisessa autossa, jolla ei ajeta. Muuten lentää jo lehmäkin.

    Kannattaisi varmaan käydä katsomassa ihan oikeatakin ajo-autoa välillä, sillä ei ne massat loputtomiin siellä pohjassa pysy uuden veroisena ja jos massa on pohjassa, mutta irti pellistä, siitä se ruostuminen vasta alkaa, kun väliin pääsee vesi ja sehän menee sinne vaikka kondensoitumalla.

    Kiven isku öljyiseen peltiin ei aiheuta ruostumista, sitä vartenhan se öljy siellä on, että se peittää ruosteelle alttiit paikat. Niin että tervetuloa reaalimaailmaan, ei pelti ole muuttunut 50 luvulta miksikään, ja auto, jota on säännöllisesti öljytty, on kaikkea muuta kuin ruosteinen paska.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vesi ei voi kondensoitua, jos "tasku" on ilmatiivis.

    Auton pelti on muuttunut aika paljonkin tuolta -50 luvulta. Sen tietää jokainen, joka autoja harrastaa.

    Jos autoa on menty öljyämään, niin se on sitten arvonalennus. Tai esim. itse jätän ko. yksilön ostamatta, jos jokin edeltävistä omistajista on (<50luvun) sitä öljynnyt.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä sitä autoa massataan säännöllisesti uusien irronnut tavara ja tehden pohjat läpimenneistä paikoista, jos pintaruoste on iskenyt.

    Oma kulkine on vuodelta 1990 ja ruosteeton. Ympärivuotisessa ajossa meillä uudesta, seisten ulkona kesät ja talvet..

    Ja ihan massalla ja kotelosuojalla on selvitty, kerran vuodessa/kahdessa irronneet /kuluneet kohdat paikaten..

    Tervetuloa alle ihmettelemään...
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    :rotfl: Kiven isku öljyiseen peltiin ei aiheuta ruostumista, sitä vartenhan se öljy siellä on, että se peittää ruosteelle alttiit paikat. Niin että tervetuloa reaalimaailmaan, ei pelti ole muuttunut 50 luvulta miksikään, ja auto, jota on säännöllisesti öljytty, on kaikkea muuta kuin ruosteinen paska.:rotfl:
    nyt jos olisin maajussi niin heittelisin noita sanoja pellölle, tulis ainakin kaksi satoa vuodessa hyvää viljaa...
    öljyn huono puoli on että se haihtuu, ei näet sisällä minkään sortin side-aineita.
    jäteöljy on vihoviimeistä sisältäen kaiken moottorista irronneen metallin.
    voitele öljyä esim raakapellin päälle, jätä ulos kadun varteen talveksi. ota toinen pelti ja pohjamaalaa, pintamaalaa, kotelosuoja ja sen jälkeen vielä kiveniskumassa laita se myös ulos. voit vaikka ruuvata jonkun auton pohjaan ne. jos toteat tämän jälkeen että öljy on parempi ruoste suoja niin lupaan hitsata sun kotterot aina ja ikuisesti tästä lähtien.
    toinen tapa todentaa öljyn haihtuminen on jättää öljyä ihan pellin päälle, katso parin viikon päästä paljonko on jäljellä. öljy tosin on hyvä ruostesuoja, mutta kun käsittely pitää uusia muutaman kerran talvessa niin onko siinä järkeä?
     
  12. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Niinhän ne sanoo ja omakohtainen kokemus talvirengasläjästä jossa alimmainen oli öljypaskalammikön päällä niin se oli haurastunut vituiks muiden ollessa priimoja.. :eek:
     

Kerro tästä muillekin!