Öljyasiaa!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja falcon, 7.2.2012.

  1. falcon

    falcon 1st gear

    No nyt kun alottelin puljaamaan näitten vanhempien romujen kanssa(-67), niin ajattelin tiedustella vähän et minkälaisilla öljyilla sitä olis viisain ajella? Mulla on tossa 200nen suora kuutonen ja 3v manuaali vailla öljyä menossa kohta autoon kiinni. Eli mennäänkö ihan perus 10w30, ja lootaan jotain tavallista laatikkoöljyä, vai onko noihin vanhempiin syytä olla jotain speciaalimpaa?
    Niin, ja kone on ajon jäljiltä, eli ei remontoitu.
     
  2. leksa

    leksa Gearhead

    Melkein uskallan sanoa että mikä tahansa moottoriöljy täyttää moottorin vamistajan asettamat kriteerit. Se mitä silloin vaadittiin öljyltä on nykyään joka purkin kyljessä vähintään.

    Valitse rahapussin ja omantunnon ja kokemuksien mukaan. Jos rahapussi antaa myöten niin laittele jotain parempaa.

    Vaihteisto ( Manuaali) on vähän eri juttu. Nykyiset öljyt on paljon parempia ja liukkaampia kuin sen aikaset. Ja siinä se juttu onkin. Jos käyttää liukasta öljyä jolla on hyvä pintapaineen kesto (EP) niin ne olemattomat synkkarenkaat ei synkkaa sitäkään vähää.

    Toinen juttu on se, ettet enää taida saada vaihteistoöljyä jossa GL luokka on 4. Taitaa nykyään alin luokka olla 5. ( epävarma tieto)

    viskositeetti-indeksit saat valita kelien ja mainosten mukaan.
     
  3. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Nesteellä on ainakin 80-90 GL4 raskaankaluston vaihdelaatikko/vetopyörästö öljy. En tiiä saako pienemmissä ku 18kg pytyissä. stadissa ainakin trailcon ja suomenkuljetuslaite myyvät.
     
  4. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Kyllä saa, esimerkiksi Teboilin EP80W-90, on nimenomaan GL-4 luokan vaihteistoöljy. Tosin tuon ikäisten vaihteistojen vaatimukset saattoivat olla jotain muutakin...
     
  5. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  6. CC

    CC 1st gear

    Jostain tullu simmonen muistikuva että tuo GL-5 laatua ei saisi käyttää perissä ja vaihteistoissa joissa on pronssilaakereita.
    GL-4 ei syövytä niitä.Ei hajuakaan onko toi ero jotenkin käytännössä huomattava vai suht teoreettinen?
     
  7. Lespi

    Lespi 2nd gear

    '78 Trans Amin käyttöohjekirjassa neuvotaan vaihteistoöljyks GL-4 öljyä, paitsi Kanadassa ajaville GL-5... :)
     
  8. speedy

    speedy Double Gearhead

    Oikein! Lootaan GL4 ja perseeseen voi laittaa vitosta, ja jos oikein hyvän pintapaineenkeston peräöljyn haluaa niin sitten raskaankaluston mössöä.
     
  9. VooDoo

    VooDoo Gearhead

  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Saman legendan(?) kuullut että GL-5:ssa oleva lisäaine olis huonoa messinkisille osille? Onkohan toi vielä totta vai onko joskus muinoin ollut joku lisäaine joka on aiheuttanut nopeempaa kulumista noille messinkiosille?

    Monissa purkeissa kuitenkin jotka ovat tekstinsä mukaan suositeltuja vaihteistoonkin on luokitus GL-5. Mitäs materiaalia noi synkronirenkaat sit nykyään on jos ei messinkiä?

    Vai onko noissa luokituksissa joku muu juju, eli vaikka että nykyiset öljyt on niin paljon parantuneet että ne täyttää luokituksen GL-5, oli se niiden lisäaineistus sit mitä vaan, vai hä?

    Kiinostas vaan tietää kun just on yks aski öljyä vailla jonka synkronit ja laakerien pitimet on messinkiä.
    Toi MT-90 on kyllä havaittu toimivaksi muissa manuaaliaskeissa, nyt vaan ei ihan ämpäritolkulla sitä kiinnostais ostaa....
     
  11. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Noihin vanhoihin romuihin kannattaa laittaa mineraaliöljyä, pysyy paremmin koneessa. :lol:
     
  12. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Fosfori, tai miten se nyt kirjoitetaankin, oli ennen tärkeä wanhoille manuaalivahteistolle. Tätä oli GL4-öljyssä, ei GL5. Nykyään synkroille suunnatut aineet on ihan muuta.
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Ahaa, eli aavistelin asiaa oikein eli kyseessä olis vanhentuneet ohjeistukset, ja nykyään voi siis kipata GL-5:sta surutta messinkipalikoita sisältävään askiin, kunhan on nimenomaan käsinvatkattavalle tarkotettua öljyä?
     
  14. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    No, olettaisin että jos valmistaja ei erikseen kiellä wanhojen askien käyttöä, öljy toimii paremmin kuin se mille aski ole alunperin suunniteltu. Muistakaa että Citroen on tunnettu synkronoidun lootan keksimisestä, eikä näiden harrastajat voi sanoa erityisesti mitään syytä miksei moderni askiöljy jossa sopivat kitka-aineet (manuaaliaski tarvitsee aina sopivan kitkan rattaiden synkrojen välille jotta vaihto on sulavaa) voisi toimia. Aski saa voitelun ihan yhtä hyvin milla vaan litkulla.

    wanhoja hear-say juttuja toki on.
     
  15. CC

    CC 1st gear

    Ukot hei: PRONSSI ei MESSINKI!!
    Pikkasen eri tavarata,mutta ei kai tota pronssia ole kuin pussihousujen kulkimissa.
     
  16. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Mie oon kovasti uskovainen että GL-5 öljyä ei passaa laittaa punametalleja sisältäviin toosiin.
    GL-4 manuaalilaatikkoon ja GL-5 tasauspyörästöön.
     
  17. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ei sen GL-4:n saanti ole sen kummemmin vähentynyt. Numerot eivät kuvaa paremmuutta vaan käyttötarkoitusta. GL-4 vaihteistoon ja GL-5 hypoidiperään.
     
  18. leksa

    leksa Gearhead

    Jotain tuohon suuntaan viittaavaa minäkin muistelen joskus puhuttaneen. Puhuttiin myös että synkkarenkaat sisältävät pronssia ja eivät toimi GL-5 kanssa.
     
  19. SamiL

    SamiL Gearhead

    Vai liekö syynä se, että hypoidiöljy GL-5 on liian "liukasta" synkronointirenkaille? Hypoidiperässä kun sen täytyy voidella hampaidenvälistä hankausta.
     
  20. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Liian liukasta. Laitoin Suzuki Jimnyn laatikkoon suositellun GL-4:n sijasta GL-viitosta (en muista merkkiä) kun sitä sattui pumpussa olemaan. Synkronointi muuttui niin hitaaksi, ettei sillä viitsinyt ajella. Vaihdoin synteettiseen Redline-manuaalilaatikkoöljyyn niin alkoi pelata.
     

Kerro tästä muillekin!