Öljyasiaa!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja falcon, 7.2.2012.

  1. Lauriaa5

    Lauriaa5 3rd gear

    Moottoriöljy

    Aikoinaan tein rempan ford 289 ja laitoin Mobil 1 synteettisen öljyn sisään. Lyhyen ajolenkin jälkeen öljyvalo alkoi vilkkua tyhjäkäynnilla ja mineraalit sisään niin ongelma poistu. Sen jälkeen ei ollut ongelmia...
     
  2. audiq

    audiq Gearhead

    Re: Moottoriöljy

    Ei vissiin mennyt remontti ihan putkeen. Vaikea nähdä öljylaadulla vaikutusta asiaan, kun RF1 toimii lähes koneessa kuin koneessa. Varsinkin tuollaiseen vanhempaan koneeseen hyvä valinta. Uudempiin voi olla sitten vähän turhan paksua.
     
  3. Lauriaa5

    Lauriaa5 3rd gear

    Remppa tehtiin 70 luvulla ja näin auton liikkuvan 80 luvun lopulla, joten rempassa ei ollut mitään vikaa ;-)
     
  4. falcon

    falcon 1st gear

    Kuumana meinaa vilkutella öljynpainevaloa 10w30:lla(siis tuo 200cid kutonen), notta olisko vaihtoehtona esim. yksaste 30nen, tai joku 20w50 ööli?
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Uudet laakerit ja pumppu, sillä pitäis taas paineiden palautua korkealle.

    Tai sitten tosiaan paksumpaa öljyä, esim 20w-50.
     
  6. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Öljyaiheinen kysymys: vanheneeko moottoriöljy? Toisin sanoen onko lisäaineet pohjalla, ja ei voitelekaan niin kuin pitää? Tuolla vajassa olisi 200 litrainen avaamaton tynnyri öljyä mutta se on ollut siellä varmaan 15-20 vuotta? Kyseessä on siis vuosikertaöljy. Mahtaisiko kelvata traktorille? Tuota purkkia kun on niin hankala ravistaakaan..
     
  7. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Sekoita vaikka harjanvarrella pohjia myöden tai tynnyri kyljelleen ja pyörittelemään?
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Sellaisen käsityksen olen saanut pitkästä intosta jäämään, et ne lisäaineet "mätänee" yhen sorttisesti eli vanhuuttaan ne sidosketjut katkeilee jolloin öljymuuttuu perus liemeksi joka on jotain yks-aste 10-50 väliltä tai jopa huonompaa riippuen siitä monestikko öljy on kierrätettyä.

    Uudessa delvac;in pöntössä tais olla päiväystä muistaakseni vaan 2015 asti :eek:

    Omalla vastuulla voi kokeilla

    Mutta nykyisellä öljyn hinnalla kokeilisin, et miten se on koska voi olla sopivan vanhaa jolloin kierrätys oli lämpölaitokseen pumppaamista ja se öljy on uudesta valmistettua.

    Eli ennen ravistelua ota puolesta välistä jollain letkulla tai sopivalla kauhalla näyte ja vertaa sitä tuoreeseen marketti kannuun jos on samanlaista niin sekoittelu ja mittarilliseen koneeseen.


    Mut jos huolettaa niin voisin varmaan sopivasti ostaa sen pöntön pois koska porukoilla on sellaisia autoja ens syksynä käytössä, et jos kone öljyn takia pettää se on tod. näköisesti sen puute :odroll:
     
  9. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    olen laittanu lievästi laakeri- ja synkkavikaiseen -71 Crowniin ja -84 CRX lodjuihin ATF220 , ja toimivat kuin junan vessa , ei mitään vikaa enää Crowninkaan lodjussa huomannu mitä sillä viel päästelin , varmaan jonkun 50 tkm , ja kaverin 90-luvun audinkin synkkavikaisuuden korjas ATF , että tällaista kokemusta autom.lodju-öljystä manuuaalissa , käsittääkseni perustuu autom.öljyn hyvään pintapaineen kestoon ja myös mersun 90-lukulaisissa manuaali-lodjuissahan käytetään ATF200
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    USA Fordeissa oleviin ZF manuaalitoosiin on suositus alunperinkin ATF. En muuten tiedä mitä nuo 200 ja 220 meinaa?
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites saakos mistään tietoa, et mitkä öljyt sopii keskenään

    Esim teboil 10w-30 c2 ja mobil 0w-50 a3/b3 tai vastaavaa


    Eli tarkotuksena mittarilliseen koneeseen jos laittaa jotkin öljyt joilla paine ei ole riittävän korkea laittaisi isommalla Xw-XX lukemalla olevaa öljyä jolloin viskositeetti? nousisi ja paineet olisi paremmat "paksummilla" öljyillä
     
  12. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Hain merkkiliikkeestä Saabiin uudet vaihteistoöljyt ja siihen myytiin kanssa ATF:fää manuaalilootaan. Kuulemma myös Mazdoissa käytetään. Ja ainakin Saabin hieman takerteleva laatikko alkoi toimia paremmin (=liukkaammin).

    Ja tuohon vanhan öljyn asiaan; taidan vielä piruuttani tarkistaa mahtaisko siitä purkista löytyä jonkinlaista osviittaa valmistusvuodesta..
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo saabbiin (9000 ollut) pitääkin olla atffät muuten ei hyvä heilu.
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead


    Kaikkien pitäisi mennä sekaisin keskenään.
    Mutta mitä hyötyä on sekoittaa eri laatuja keskenään? Se viskositeetti pysyy periaatteessa samana, eli jäykimmän mukaan.
    Eli synteettisen ominaisuudet katoavat kun siihen sekoittaa jäykkää mineraalia.
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ainakin mersu lakkasi alleen vuotamasta kun 20w-50 öljyä koneeseen liettuassa lisäyksenä lorautettiin.


    Mutta jos sulla on 0w-20 öljyä ja siihen lisätään tota 20w-50 kymppistä eikös se tasaannu jos seos on 50/50% johonkin noin 10w-35 tienoille?
    Vai olenko aivan väärässä??
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mut eikö vois ostaa suoraan sitten esim 10w40 öljyä jos sitä hakee?

    Öljytkin aika halpoja niin ei niitä viitti paljon ees sekottaa jos vajauksia on tms vaan pistää suoraan uutta samaa koko öljytilavuus täyteen.
     
  17. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Muistaakseni on olemassa myös viskositeetinnostajaa, en nyt vaan muista aineen nimeä kun kymmenen vuotta sitten purkkia käsissäni pyörittelin. Tiedä sitten mitälie sahanpurua aine todellisuudessa on.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niitähän on motonetin hyllyt väärällään. Viscoplussaa ja smokestoppia jne jne.


    Öljynvaihto ajaa tuonkin asian jossei nyt juuri tuoreeltaan halua kokeilla.
     
  19. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Kyseessä on Shellin Agroma X Oil 10W-30, ja vuosimallia 94. 209 litraa. Kaipa sitä vois massikkaan öljyt vaihtaa...
     
  20. Räsä

    Räsä 3rd gear

    Ei kai se mihinkään vanhene, jos pytty kiinni on ollu... Mutta käännä se katolleen vähäksi aikaa niin "valuvat" aineet pohjalta. Ei sitä sen kummemmin ravistella tarvi...Pyöritä kyljellää kääntämisen ohessa jos siltä tuntuu :)
    Itse käänsin myös tuollaisen "vuosikerta" tynnyrin pariksi päiväksi ympäri ja takaisin ennen kuin otin käyttöön...Samantyylistä farmiöljyä. Hyvin on valmetin kone pyöriny silläkin.
     

Kerro tästä muillekin!