Öljyn lämmölle merkkivalo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja teippi-mikko, 18.11.2019.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ruuhkaan jos jään jumiin ajoviimajäähdytteisellä v2:lla, niin jossakin sadan asteen öljynlämpöjen tienoilla alkavat nostajat rapisemaan melko äänekkäästi. Ei ne mun ajopelissä muuten kuumenisikaan liikaa. Synteettisillä 10W-60 öljyillä saa pikkuisen lisää toiminta-aluetta, mutta ei taida semmoiset litkut olla rautapäähän tarkoitetut.
     
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mulla sovelissa myös syntiset 10-60:t. Kovat nostajat kylläkin. Kyl se öljy rautikseenkin soppii.

    Viime keväänä helteessä ruuhkassa jumissa, öljynlämmöt yli 100 tankissa mutta ne tulee sinne jäähyn läpi. Ei tietty juuri jäähdytä paikallaan mutta vähän kuitenkin.

    Odotin koska alkaa kiliseen että stoppaan tiensivuun mutta hyvin kesti. Pata hohkas kun kiuas.

    Öljynpaineet keikku 5:n psi:n nurkilla. Riittävästi.
     
  3. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    Öljyistä kaikilla oma mielipide ja saa ollakkin.
    Rautiaisessa kun ei ole mitään lämpömittaria niin olisi kiva vähän monitoroida nouseeko lämmöt ikinä sellaiseksi että oikeasti tarvitsisi jäähdyttimen.
    Suomen kesässä on harvassa ne päivät jolloin siitä olisi apua mutta suomen ulkopuolella tulee ajeltua jonkin verran niin siellä olisi ollut siitä apua paikkapaikoin.
    Ostin yhden mekaanisen mittarin jonka asteikko päättyy 100^c mutta siinä on paikka varoitusvalolle johon em anturi olisi mukava lisä säikyttelemään vaimoa.
    Jäähdytin tulee jos se näyttää sitä tarvitsevan, kilkkeet on manuaalista venttiiliä myöten.
     
  4. fennia

    fennia Gearhead

    Tuli omaan mopoon laitettua sellanen mittarillinen öljysäiliön korkki. Olikohan 320 faarenheittiin asteikko.
     
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    ^ semmonen mullakin on, mutta celsius näytöllä. Ei o yli 110:n yli noussut kun on ollut jäähy kiinni. Kiehuvassa vedessä testattu ja on aika tarkka.
     
    teippi-mikko tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mun 883/1200/turbo on ylittänyt sadan asteen lämmöt lähinnä keskustan ruuhkissa. Kuumana kesäpäivänä rikesakon ylärajalla moottoritiellä ei saavuta sataa astetta enempää. Ei ole ihan mahdottoman laihalla seokset. Eli on bensajäähy. Öljytankin korkissa on analoginen mittari.
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Vesijäähykoneessa lähes poikkeuksetta pitkässä ajossa öljyt on kuumempia ku koneen termari. Joku 120C ei ole edes mikään ihme.
    Jos koneöljyn jäähy on tehtaalla laitettu syylärin kuumaan päähän, niin onko tarkotus lämmittää jäähdytysvettä, vai jäähdyttää öljyä?
     
  8. 3964

    3964 3rd gear

    Kahdessa autossa ollu original öljylämpömittari,pari havaintoa.

    -Öljy lämpeää tosipaljon hitaammin kuin nesteet
    -Normaali ajossa lämmöt seuraavat aika hyvin toisiaan,öljy hieman lämpimämpää.
    -Kun ruetaan AJAMAAN ni öljyt nousee aika pian 110-120° nesteiden pysyessä edelleen n.80°
     
    Jussi289 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!