Öljyn suodatin asiaa

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 3964, 9.6.2019.

  1. 3964

    3964 2nd gear

    Mitä eroa noilla racing ja tavallisilla suodattimilla on?
     
  2. Vermilion

    Vermilion 2nd gear

    Hinta.... väittisin, että jos haluat orginaalia paremman öljyn suodattimen niin ota isoin mahdollinen öljynsuodatin joka sulle mahtuu. ns. Suodatus pinta-alaa enemmän, toimii öljyn lisäiliönä ja auton käynnistäessä estää enemmän voitelu ongelmia. Mutta sanoisin että extra hifistelyä jolla ei ole juuri merkitystä.

    https://gyazo.com/dbae58f8342251e5cd6a71eef49f6f74

    Kuvassa tilavuudessa eroa noin 3dl.

    Racing miehillä on sitten kuivasumppu tai sitten accusump
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    R-suodattimissa on tukevampi rakenne, kestää kovia paineita. Lisäksi niiden virtauskyky on huomattavasti suurempi kuin tavallisissa, osaksi rakenteen ja osaksi karkeamman suodatinelementin ansiosta.
     
  4. ..ja joissain racingsuodattimissa ei taida olla ohivirtausventtiiliä.
     
  5. Karpov

    Karpov Gearhead

    Eli arkiajossa paranis vaihtaa tiuhemmin kuin perussuodatin hienommalla suodatinelementillä?
     
  6. TLE

    TLE 1st gear

    Monesti näissä keskusteluissa tulee aina kommentteja ”suodatin kuin suodatin” ja ”kaikki ne tulee samalta tehtaalta” ja ”kalliimpi on vain hienompi brändi”. No tuli nyt huomattua oman työn kautta että näin ei tosissaan ole.

    Työhöni liittyvässä asiassa validoimme ja kilpailutimme öljynsuodatinvalmistajia toimittamaan suodattimia moottoreiden valmistajalle. Hintahaarukka valmistajilla oli suht laaja, mutta kuitenkin samansuuntainen. Hinnalla oli melkolailla suora merkitys suodattimen laatuun.

    Suurin asia mikä yllätti itseni, oli että yli 2/3 suodattimista mitä testattiin ampui käynnistyksessä ohivirtausventtiilin auki, eikä se koskaan mennyt enää takaisin kiinni. Nämä siis muutamaa yksilöä lukuunottamatta halvimmat 2/3 suodattimista.

    Mitä tekee suodattimella joka ei suodata? No, halpoja ne olisi tietenkin olleet.

    Eli ei, se ei ole suodatin kuin suodatin. Ja ei, ne kaikki eivät tule samalta tehtaalta.
     
    Powerstroke, zuinula, PilsnerBil ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. darpen

    darpen 3rd gear

    Kävin miettimään että kuinkahan monessa tapauksessa suodattimen kuori pettää moottoriöljyn liiasta paineesta? Eiköhän kuori halkea jos suodatinelementti on tukossa ja ohivirtausventtiili paskana.

    Toi TLE:n kommentti suodattimesta joka ei suodata on kyllä osuva.
    Vermilionin ajatusten mukaan olen itte kans toiminut, eli pinta-alaa niin paljon kuin mahdollista.
     
  8. Muurahainen

    Muurahainen 3rd gear

    Esim. M-filterin filttereissä taitaa olla luvattu paineenkesto ennen halkeamista 20bar.
    Ei siis ihan pienestä halkea jos pumpussa kuitenkin on rajoitinventtiili.
     
  9. Mutta jotkut tulee..

    [​IMG]
     
  10. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Ei halkea kuori, vaan pullauttaa tiivisteen ekana.
    Kaverilla kävi aikoinaan näin monta kertaa, ennen kun korjasi vian. (En muista mikä oli vikana)

    Pullautti käynnistäessä, jos antoi liikaa kaasua.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  11. Karpov

    Karpov Gearhead

    Joskus kun ostanut auton ja suodatin ollut piukassa, huomaa peltien eron. Jotkut lillerit repeää tosi helposti kun ketjulla/pihdeillä avaa.
     
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Mulla oli talvella ihan sama ongelma ton HV pumpun turhakkeen takia, 0w30 koneessa sai sit käyteltyä pakkasilla sitä lämpöseks ilman et kusi suodattimen välitä, yhtää jäykemmät ni oli lammikko alla aina.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  13. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Joskus hydraulisuodatin pullautti tiipparin kun laitoin epähuomiossa väärinpäin letkut jossa suodatin oli. Ei haljennu.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  14. unknown

    unknown 3rd gear

    Mielenkiintoinen kommentti, kiitos siitä ja jos on mahdollista, niin mielellään lukisi myös yleistä suuntaa sille, minkä merkkistä suodatinta kannattaa laittaa.
    Harmi kun tänne ei saa liitettyä kuvia mitenkään järkevästi, sillä itsellä on tapana aina avata suodattimet ja katsoa "tulokset".

    Fram -filtterit (fram ph28041) on itsellä täysin käyttökiellossa, eräästä autosta irrotin ja avasin, niin elementti olikin kokonaan paperia ja rutistunut kasaan, suodatin osaan oli tullut reikiä ja öljy oli mennyt suoraan läpi. Yllättävän isoja eroja on löytynyt paineventtiilin jousirakenteesta, toisissa on pelti ja toisissa on jousi.
    Toinen kohta mitä arvostan, on se, että filtterissä on takaiskuventtiili, mikä pitää roskat filtterissä sisällä, eikä päästä niitä takasin päin pumpulle. Ominaisuus on hyvä etenkin niissä autoissa, missä filtteri on sivuttain tai ylös päin asennettu.
    Omassa käytössä on MANN -filtteriä ja UFI:a
     
    Muokattu: 10.6.2019
  15. Kopsaanpa tähän omia kommentteja toisesta ketjusta:

    Tekniikan Maailma on ainakin pariin otteeseen testaillut öljynsuodattimia:

    http://docplayer.fi/3984861-Henkivakuutus-moottorin-vertailu.html

    1. Volvon alkup. 9,3 ******
    2. Bosch 9,0 ******
    3. Fiaam 8,9 ******
    4. Fram 8,9 ******
    5. Mann Filter 8,9 ******
    6. Uni Clean 8,7 ****
    7. Crosland 8,4 ****
    8. Clean 8,0 ***
    9. Teho Filter 7,8 ***
    10. Champion 7,5 **
    11. Full 7,4 **
    12. Biltema 7,2 *
    13. Purolator 7,2 *
    14. M-Filter 7,0 *
    15. Knecht 6.0 -

    https://tekniikanmaailma.fi/tm-vertailu-oljynsuodattimet/

    1. Mann-Filter, Örum, 7,38€, tähdet *****
    2. Toyota, Toyota Motor, 11,30€ *****
    3. M-Filter, M-Filter, 7,33€ ****
    4. Teho Filter, Teho-Filter, 8,50€ ****
    5. Filtron, Atoy, 5,04€ ****
    6. Fram, Kaha, 6,62€ ***
    7. Purflux, Hessumobiili, 5,50€ ***
    8. AMC Filter, Motonet, 3,90€ **
    9. Biltema, oma tuotemerkki, 3,99€ **
    10. Hengst, Koivunen, 4,35€ **
    11. Knecht, Kaha, 5,45€ **

    ja..

    ...tässä on joku suodatintesti:

    http://www.gmtruckcentral.com/articles/oilfilterstudy.html

    Jonka tulokset on tässä:

    http://www.gmtruckcentral.com/articles/oilfilter/gradesheet.htm

    Siinä Delcon suodatin oli toiseksi huonoin ja Framin yksi malli paras..En tiedä, kuinka hyvin tuo testi on tehty tai onko edes puolueeton.
     
  16. Karpov

    Karpov Gearhead

    Suodattinen merkkivalikoima riippuu vähän autostakin, onko jenkki vai euro/japsi.
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Useasti lähteny ihan käsin kiertämällä ku ei o rasvanen pinta suodattimessa. Omatkin räpylät pitää tietysti olla rasvattomat, muuten ei puristus riitä. Cumminsin suodatin jopa pitääkin käsin ku ei oikein avain mahdu eikä o sitä käpälämallista.
     
  18. Röissä oli joskus tämäntapainen, kuin tässä Masinistien sivulta lainatussa kuvassa:

    [​IMG]

    Se oli vain hiukan sirompi. Se sopi ahtaaseenkin paikkaan ja hirtti itsensä tiukkaan. Se oli ihan kätevä työkalu joissain tapauksissa.
     
  19. Noilla isommilla suodatinvalmistajilla on melkein mihin vaan suodattinia. Tosin vanhoihin tai harvinaisimpiin ne ei aina listaa niitä, mutta numeroita tutkimalla niihin pääsee kiinni.
     

Kerro tästä muillekin!