Öljyn värit mustaa ja harmaata

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja veepeev8, 2.8.2019.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Huohotuksen muuttaminen lisätehon toivossa on niitä epätoivoisimpia virityskonsteja normaalikäytössä olevissa moottoreissa.

    Koska sun öljyt on tikusta katsottuna ok, niin ei mitään hätää.
    Laita siihen joskus vaikka alkuperäistyyppinen pcv-ventiilillä varustettu huohotus, niin loppuu se harmaan muodostus.
    Joku poropeukalo linkittää sulle yksinkertaisen mallin.
     
    sdfsd, Jussi289, Karpov ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    [​IMG]

    Vasemman puolen venakoppaan voi laittaa kampikammion suodattimen
     
    Seevu, Vuppe ja artsiracing tykkäävät tästä.
  3. Gary Grand, Seejii, rb ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

  5. xarper

    xarper Gearhead

    Mut sit ku huohottaa niinku toi mun 318 et ei käy tyhjää jos huohottaa imuilmaan ni jotain on ehkä tehtävä :poff:
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  6. ak72

    ak72 Gearhead

    Jos huohottaa kovasti niin ei voi suositella suoraa letkua imusarjaan tai kaasarin vaan väliin keräyssäiliö missä suodatin. Jos kone huohottaa humut suoraa takas koneeseen niin voipi imuventtiilit olla pian karmeassa karstassa.
     
  7. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    0,1bar alipainetta mäntien alla lisää tehoa karkeasti prosentin ja 0,2bar kaksi jne.
    ei kuitenkaan kannata pyrkiä baariin asti.
     
  8. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Miten tämä vaikuttaa, koska se alipaine vetää alaspäin myös niitä mäntiä jotka ovat matkalla ylöspäin ja työtätekevien mäntien on kompensoitava tämä? Vai mihin tämä perustuu. Kampikammion ilman tiheyden laskuun ja liikkuvien osien ilmanvastuksen pienenemiseen?
     
  9. Onhan noita alipainepumppuja lähinnä kisakäyttöön kylläkin. Tässä on selostusta:

    So what actually happens at high RPM during the combustion process, and how does a Vacuum Pump change that?

    As RPM increases the rings start to get pushed upward on the outer ring edge due to the pressure behind them due to the blow-by build up in the pan, this causes a reduction in ring seal to the cylinder walls, this causes more blow-by. It also causes the rings to "flutter" which further increases blow-by.

    The increased pressure in the pan (due to the fact that in a higher performance engine you cannot get all the excess air pressure out of the engine with just breathers (much less engines with PVC systems that are sealed) then PUSHES oil entrained in the air past the rings on the intakes stroke when the engine is SUCKING in air. During the intake stroke oil is also SUCKED past the valve guides. The net result is oil contamination of the fuel (the same way a PCV system contaminate the fuel by sucking oil into the intake), which effectively reduces the octane rating of the fuel. This reduces HORSEPOWER, and on a nitrous or power adder engine can actually burn a hole in the pistons from the increased heat in the chamber due to the faster flame front.

    The vacuum pump can reverse every one of these problems by reducing, eliminating or even putting a negative pressure on the engine. The net result is better ring seal, less or no oil contamination, less oil leaks, cleaner oil, longer engine life and MORE HORSEPOWER. An added advantage is your engine builder can use lower friction ring packages because the resulting blow-by is mitigated by the Vacuum pump.
     
    Nikuzai ja juko7 tykkäävät tästä.
  10. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Jaahas
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  11. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Eikä aina pääse sisäänkään jos liikaa pohjia!:rotfl:
     
    Poke, Gary Grand, jarona ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. ..ja joskus sitä suorastaan lentää (baarista), vaikka omasta mielestä on ihan sopivasti pohjia.

    [​IMG]
     
    eilhik, Poke, Gary Grand ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Melko lentävää huumorintajua miehellä! :)
     
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    N.s negatiivinen ahdin, eli ollaan jo aika lähellä ikiliikkujaa ;)
     
    Poke ja Custom_Rod tykkäävät tästä.
  15. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    En kyllä jaksa uskoa että mikään vuotava tiivistys (mukaanlukien männänrenkaat) vuotaisi vähemmän suuremmalla paine-erolla. Mutta alakerran häviöitä (kampiakselin ja kiertokankien ilmanvastus, mäntien aiheuttama pumppaushäviö) pienempi paine varmaan vähentää.
     
  16. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    suuremmalla paine-erolla pitää tässä tapauksessa käsittää, että sitä ei tehdä esim. ahtoa tai puristussuhdetta lisäämällä vaan kampikammion alipaineella. sama idea, kun päästetään vähemmän ilmaa auton alle niin maaefekti paranee ja ilmanvastus vähenee.

    kai se nyt käy järkeen, että stefa pullahtaa paineella x, mutta ei mikäli paine on x-0,3.
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Riippuu kummalla puolella öljypohjaa pääsi on? Sisä vs. ulkopuoli.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Aikas paljon ja nopeaan vettä kampikammion ilmaan muodostuu. Olen laittanut 1200 kuutioiseen moottoriin muovisen "catch can" virityksen kampikammion tuuletukseen rata-ajossa. 400m matkalla kuppiin kertyy noin lusikallinen ja se on 99% vettä. Hyvä kun tulee pois. Tässä moottorimallissa pcv venttiilinä toimii parhaiten paineilmaverkkoon tarkoitettu takaisku.
     
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    PCV venttiilit sopivat moottoreihin jossa kampikammion tilavuus on jokseenkin vakio työkierron aikana.
     

Kerro tästä muillekin!