Öljynvaihdon jälkeen nakuttava venttiili/ nostin tms. cad 331

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja AnHie65, 22.1.2020.

  1. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Morjens,
    Otsikon mukaan. Edellisen omistajan jälkeen kovin mustat öljyt tuli vaihdettua -49 Cadillaciin (331 cid). Siitäpä alkoi käynnistäessä yhden venttiilin tai nostimen / muun nakutus, jota ei aikaisemmin syksyllä kuulunut. Edellinen omistaja toki sanoi, että kylmänä "joku venttiili nakuttaa", jota ei kyllä omassa käytössä ole huomannut, auto hommattu syksyllä. Öljyt Teboil Silver Classic 20W-50.

    Vinkkiä vien etsintään haetaan.

    AHi
     
  2. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mitä öljyä käytetty ennen? Tuo 20w50 ainakin näillä keleillä (olettaen että käytit ulkona etkä jossain +20 hallissa) on aikamoista liisteriä joka ei ihan äkkiä jokapaikkaan moottoria tietään löydä, jtoen saattaa naputella hyvän tovin ennenkuin täyttyy nostajat. Eikä tee muutenkaan hyvää.
     
    PilsnerBil ja AnHie65 tykkäävät tästä.
  3. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Tallissa käyntiin, joten tallin lämpötila (noin 12 astetta) oli ok tuolle viskositeetille. Ja vanhat öljyt ensin lämpimäksi ennen öljynvaihtoa, joten moottori oli kyllä lämmin.
     
  4. Mitä jos sitä ääntä kuuntelisi "stetoskoopilla" tarkemmin, että mistä päin se tulee? Eli joku letkunpätkä korvaan.

    [​IMG]
     
  5. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Vinkkinä hyvä. Toki ilmankin tuota "tuntuu kuuluvan" venttiilikopasta, kuskin puolelta. Viikonloppuna tohtoroimaan. Lähinnä tässä yritän tuumia, mikä saa nakutuksen aikaan öljynvaihdon jälkeen heti tuoreilla öljyillä. Ja vain yksi venttiili/ nostin/ tms.
     
  6. Tolla stetoskoopilla voi saada tarkemman kohdan, mistä se ääni tulee. Vois alkaa arvailee oikeaa sylinteriä.
     
    AnHie65 tykkää tästä.
  7. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Eli joku 5W-30 toimivaisempi kesäautossa? Lähinnä siis mietin tuota yläpäätä, eli ymmärtääkseni 5W-30 on liukkaampaa/ voitelevampaa kuin 20W-50? Jostain syystä nuo kaikki "klassikkoautoöljyt" on 20W-50...
     
  8. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Riippuu autosta ja moottorista. 5w30 on 100 celsiusasteessa viskositeetiltaan ohuempaa kuin 20w50, mutta se ei suoraan liity siihen onko se liukkaampaa tai voitelevampaa.

    En vie tätä nyt sen enempää öljykeskusteluksi. Vika on todennäköisesti kulunut tai jumittava nostaja. Jos et tiedä mitä öljyä koneessa on ennen ollut, kokeilisin itse ohuempaa, esim. 10w40. Tuollainen 20w50 ei normaaliin ehjään koneeseen vakiovälyksillä ole mikään hyvä ratkaisu. Se miksi noi classic yms liemet ovat yleensä tuolla viskositeetilla, on se että ne pysyisivät paremmin vanhoissa ja kuluneissa koneissa sisällä, sekä kompensoivat kuluneita laakereita yms ja sen aiheuttamia toleranssien ylääpäässä olevia välyksiä.
     
    PilsnerBil ja AnHie65 tykkäävät tästä.
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ootko sä ajanu sillä, vai tallissa vaan käytelly vähän aikaa?
    Nostaja varmaan hiljenee kun pitempään käyttelee ja öljyt kunnolla kuumenee.
    Ja jos noilla öljyillä lopulta nakutus loppuu, niin ehkä myös pysyy jatkossakin hiljaisena, testaile ennenkuin alat isompiin toimenpiteisiin tai edes viskositeetin vaihtoon.
     
  10. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Tallissa käyttöä ilman kuumentelua, joten näinpä juurikin tuumailin tekeväni. Viikonloppuna raporttia puskee, kuinka etenee.

    Lieneeköhän noilla öljyn lisäaineilla apuja, jos lämpimäksi käyttö ei auta tai jos kalkattelee jatkossakin kylmänä, esim:
    https://m.motonet.fi/fi/tuote/608163/Motul-Hydraulic-Lifter-Care-300ml
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Tehtaan suositus yli nollakeleissä on sae20 yksiaste (sen ajan käytäntöjen mukaan), jonka viskositeetti 40C asteen lämpötilassa on noin 50cst, eli sama kuin 5w-40 moniasteen. Eli 20w-50 ei ole ihan niin päin vittua kuin ensin luulisi, silti päin vittua ottaen huomioon että sen viskositeetti on 170 cst tuossa lämpötilassa..

    Kokeilisin jotain järkevää öljyä ton paskan sijasta.
     
    Muokattu: 23.1.2020
    PilsnerBil tykkää tästä.
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Orastava nostajavika, joka todennäköisesti pääsi vauhtiin, kun öljynvaihdon yhteydessä oli hetki pidempään paineet alhaalla. Mä semmosta tikittävää nostajaa etsin harrikasta ja kyllä niitä puristuksessa pitelemällä sai mitattavia eroja. Kun vuotaa, ja kun moottorin öljyn tuotto nostajalle on vaatimaton, niin ei pysynyt enää joutavaa käydessä nostaja täynnä. Cad saattaa hiljentyä koeajolla, mutta kyllä se nostaja osaa tehdä sen toistamiseenkin, kun vaan sattuu 331 sammumaan asentoon, jossa ko nostaja jää täyteen puristukseen.

    Harleyssahan ne nostajat pitää erityisen huolella täyttää etukäteen lääkeruiskulla tms jotta ensikäynnistys ei ole pelkkää moninaputusta. Jos ei täytä, niin voi mennä hyvin viisikin minuuttia, että joku edelleen raksuttaa. Minulla kaivatti semmoisen tikittäjän esille uustäyttöön jo nopeammin. Niin että tähän kun vetää analogian, niin voi sillä Cad 331:lläkin kestää joutavaa käydessä pitkään nostajan täyttö.
     
    PilsnerBil tykkää tästä.
  13. Ton ikäisessä laakerivälykset on ihan erilaisia kuin nykymoottoreissa. Ei tuo SAE 20W-50 ole liian paksua vs. SAE 20.

    [​IMG]

    Siinä nostajassa on vikaa. Ääni voi kadota hetkeksi, mutta vika ei.
     
  14. Ratrod34

    Ratrod34 3rd gear

    Voihan siellä joku roskakin pyöriä nostajan sisällä joka välillä menee sen kuulan väliin.
     
  15. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ei se kone sitä tiedä onko se ajettu vai paikallaan käytetty lämpimäksi. Ei sitä paikallaankaan tarvitse tuntitolkulla käytellä 12 asteen lämmössä että 20w50 öljykin sen verran notkistuu että löytää jokapaikkaan. Jos kuitenkin tarvii, kannattaa varautua jo isompaan remonttiin.

    artsin teoriaa tukee tosin tuo aiemmin jo sanomani viskositeetin vaihto, koska kuumetessaan öljy toki on ohuempaa. Tästä syystä olisi hyvä tietää mitä öljyä moottorissa on aiemmin käytetty, ja pyrkiä aina käyttämään sitä samaa. Se ei toki korjaa viallista tai kulunutta nostajaa, mukaanlukien epäpuhtaus nostajan sisällä, mutta saattaa pienentää oiretta (=naputusta).
     
  16. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Itte en laittais muuta lisäainetta kuin sinkkiä (zddp) Voitelee laahurinokan ja venttiilikoneiston paremmin.

    Itellä desotossa jokin nostin naputtaa pitkään kun sen pidemmän seisonnan (1kk-6kk) jälkeen lyö käyntiin. Saattaa mennä puolikin tuntia ennenkuin hiljenee.
    En ole moisella päätä vaivannut kun se on sitä samaa tehnyt jo 30vuotta... Ja monilla erilaisilla öljyillä.

    Eikä 10v sitten tehty venttiilikoneistoremppakaan sitä hiljentänyt. (nokka, nostajat ja venttiilit)
     
    Vermilion, AnHie65 ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  17. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Mitä sä et nyt taas tajua?

    SAE 20 Yksiasteen viskositeeti 40 asteessa on noin 50 cst,
    20w-50 moniasteen viskositeetti 40 asteessa on noin 160 cst


    Jos verrataan 0 celsiusasteessa, niin ero vain suurenee.
    Jos verrataan 100 asteessa, kaskytviiskyt on tuplaten paksumpaa.

    Muita viskoja 40 asteessa
    5w-20 = 50cst
    5w-30 = 60
    10w-30 = 65
    10w-40 = 110


    Kun LISÄKSI vertaa cst arvoja 100 asteessa, niin kaikkein lähinnä alkuperäisiä sae20 arvoja on joko 5w-20 tai 5w-30.

    20w-50 on aivan päin vittua.

    Kokeilin itsekin eräässä 5w-20 koneessa kalinoiden takia 5w-40 öljyä, piti vaihtaa heti pois, törkee räime.

    Ja kun näköjään keskustelen TODELLISEN pösilön kanssa, niin lopetan tähän. Kaatakaa mitä haluatte romuihinne, niin minäkin teen :rotfl:.

    Ja haistakaa vittu, nyt muistaessani sanon.
     
    Muokattu: 24.1.2020
  18. On aina kiva keskustella aikuisen asenteen omaavan henkilön kanssa. Yritin sillä kuvalla kertoa, että kun öljy on lämmintä, niin paksukin öljy on ohutta. Silloin siitä paksuudesta on enemmänkin hyötyä. Vrt kisaöljyt.

    Niin, kyllä se ero on kylmänä. Mutta kysymys kuuluukin, että kun autoa käytetään lämpimässä tallissa, että kauanko siihen öljyn lämpiämiseen menee. Ei montaa minuuttia. Toinen juttu on sitten pakkaskelit.

    Tässä periaattessa sama kuva kuin aiemmin. Jos sen sisältö aukeaisi tällä kertaa..

    [​IMG]
     
    AnHie65 tykkää tästä.
  19. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Öljyjorinat menee aina tähän, poikkeuksetta.
     
  20. darpen

    darpen Gearhead

    Ei tarvis jos ihmiset alkais ymmärtää että Delvac on ainoa oikea öljy joka paikkaan ja joka koneeseen.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!