Öljynvaihdon jälkeen nakuttava venttiili/ nostin tms. cad 331

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja AnHie65, 22.1.2020.

  1. Weijari

    Weijari 2nd gear

    Onko koneessa öljynpainemittaria? Jos on lähteny ns. paskat liikkeelle öljypohjasta öljynvaihdon yhteydessä ja pumpun imusihti tms menny tukkoon?

    Seisoiko kone pitkään ilman öljyä? Jos siellä on joku tiiviste kuivunu silleen että alkanut vuotaa öljyä suoraan öljypohjaan painepuolelta.

    Onhan siellä myös oikea määrä öljyä siis suunilleen sen virallisen tilavuuden verran, eikä vain tikusta katsottuna? Voi olla ettei ole auton oikea tikkukaan.
     
  2. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Tänään tallilla. Kone käyntii ja vot; ei kilkattanut enää venttiilikopassa. Tarvitsi ilmeisesti vaan aikansa, että öljy löysi nostajille saakka. Noh, aikaisemmat oli sen verran mustat, että vaihdan samantien nämä 20W-50 siihen Motulin yksiasteiseen.
    Seuraava ponnistus onkin saada öljypohjan alta vasemmalta pakosarjalta oikealle tuleva yhdysputki irti, että saa öljypohjan irti uusia tiivisteitä varten. Ei lähtenyt ihan tuosta vaan eka yrittämällä, mutta liotushoito aloitettu.
     
  3. Sitä konetta voi yrittää putsata Fortella tai STP:n vastaavalla tökötillä. Jälkimmäistä itse joskus kokeilin ja saattoi auttaa hiukan. Ainakin aika mustaa litkua tuli pihalle. Sellanen puhdistushoito joidenkin juttujen mukaan auttaa myös nostajien naputukseen. Ehkä noin vanhassa siinä on myös riskinsä, että lähtee liikaakin paskaa irti ja menee just nostajiin jne.

    Jotkut on käyttänyt vastaavalla tavalla polttoöljyä. Tai sitten vaan laittanut moottorin täyteen pö:tä ja antanut pari päivää liuota, Se irrottaa moottorin alakerrasta tehokkaasti öljyn kakkaa.

    Oliko se Motul tämmöistä:

    [​IMG]
     
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Gearhead

    International 304 "paloauton" kone ei suostunut nostamaan öljynpaineita seisonnan jälkeen 20w-50 öljyillä. Vaihdoin sitten jokku 10w-40 ja homma toimii. Toi 20w-jotain on melkonen siirappi kylmässä koneessa.
     
  5. Ana67

    Ana67 Gearhead

    TB:n 15W40 Moniastetta olen hyvällä menestyksellä käyttänyt vanhemmissa kaasarikauden moteissa. Ruiskukauden sitten TB Gold S 5W40 (timmeissä), louskuissa Silver 10W40 ja Detroit Dieselissä TB Power Plus 15W40.

    Joku nyt varmaan pohtii miksi kyseisen valmistajan öljyjä; helvetin halpoja, saa joka kylän halpahallista, hyviä ja tehty Suomen Haminassa.
     
    kuutio, sleepercooler ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Anna vaan olla ne öljyt siellä koneessa joilla se nyt on hiljanen.
    Tuskin ne yksiasteiset 30:set ainakaan fiksummat on kuin nuo 20W50, kylmänä vielä jäykemmät ja kuumana lirummat.
     
    LPV tykkää tästä.
  7. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Olipa juuri. Tuotapa laitoin ja hyvältä kuulostaa näin ensi alkuun. Tällä mennään.

    AHi
     
  8. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Moro. Vaihdoin kuitenkin nuo yksiasteet, kesäauto...

    AHi
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Slantsix hajosi sekä 0W-30, että 20W-50 öljyillä.
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Mä oon kuullu tapauksista joissa kone on hajonnu jopa ilman öljyjä.
     
    LPV, Filth, Seevu ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Ei yllätä sekään.
     
  12. kuutio

    kuutio 3rd gear

    Ja TB kuitenkin maailman laajusesti senverran pieni merkki että niitä öljyjä tuskin rajan takanakaan aletaan tuoteväärentää.. vrt esim kallimmat premium merkit, mobil..castrol jne
    eli tebbarin ostaja todennäk. saa sitä mitä purkissa lukee
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Mitä ne nyt omaansa rajan takana väärentäisivät? Suomalaiset tekevät ”lisenssillä” Trustivapaa Bensiini Oy:n rasvat täkäläisille markkinoille.
     
  14. f34

    f34 Gearhead

    Juu miksi venäläiset väärentäisivät venäläistä öljyä? Teboililla on venäläinen omistuspohja.
     
  15. grantorino

    grantorino 3rd gear

    Venäläinen Lukoil omistaa Teboilin, ja venäläinen öljy on tunnetusti runsaan rikkipitoista.
     
  16. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Mä en oo ennen kuullut, että Slantti olis ajamalla hajonnut jos siellä on jotain öljyä ollut :D
     
    Seevu tykkää tästä.
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Varmaan se "jotakin" olisi ollut passeli. Ajoin täysrempattua slantti 0w-30 öljyillä. Sitä ei edes kovin paljon kulunut. 40tkm jälkeen motarivauhdissa 5000rpm öljypumpun käyttöratas petti. Laakerivaurio. Vuosia myöhemmin ajelin samaa konetta motskarista yli jääneillä 20w-50 öljyillä. Vielä pikkuisen korkeammilla kierroksilla jakopää silppuuntui uutuuttaan (ajettu alle 100km). Ja täystuho. Ohut ei voidellut pumpun ratasta. Paksu oli hivolumepumpun takia pilipalijakopäälle liikaa.
     
  18. Onko tollanen highvolumepumppu yleensäkään tarpeellinen keksintö katumoottorissa, poislukien jotkut erikoistapaukset, kuten Kupla.
     
    Muokattu: 27.1.2020
    LPV tykkää tästä.
  19. Weijari

    Weijari 2nd gear

    Jos on paranneltu öljynkiertoa tai tehtynä lisävoitelukohteita, niin voisi tuota highvolymeäkin perustella. Ei hyvä öljynkierto ole pelkkä kisakoneiden asia.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  20. Vermilion

    Vermilion 2nd gear

    Itellä on high volume + shimmattu jäykemmäksi, kun kaupasta ei enään saanu mun kotteloon highvolyme ja highpressure yhdistelmää. Ajettu useampi tonni ei ongelmaa. Ei se haittaa mitään mitä parempi voitelu sen parempi. Uhrasin kestävämmän kampparinkin sille että toisessa oli ristiinporattu reijät ja siinä taotussa ei ollu. Siellä se on ollu koneessa, nyt tulee 3 vuos ja viritysaste on jo suhteellisen korkea.
     

Kerro tästä muillekin!