Öljynvaihdon jälkeen nakuttava venttiili/ nostin tms. cad 331

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja AnHie65, 22.1.2020.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Mitäpä se vanha slantti hivolume pumpulla tekisikään? Tuntui aikanaan hyvältä idealta. Käyttöratas pumpulle on sulake ja käy vakiona vielä kuivahkona. Jokaisessa vanhassa koneessa on omat niksinsä. Voiphan se olla, että 49 mallisessa Cad 331:ssä olisi kehittämistä öljynkierrossa. Suht uusia ovat hydrauliset nostajat olleet tuolloin.
     
  2. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Noin vanhassa moottorissahan on pelkkä paluuöljyn suodatus, eli moottorin voiteluun käytetään suodattamatonta öljyä. En pitäisi mitenkään suurena ihmeenä jos hydraulinostajiin päätyy roskaa. Itse ainakin pitäisin öljynvaihtovälit tuollaisessa moottorissa tosi lyhyenä. Joku Cadillac harrastaja tai ammattigooglettaja voisi vaikka kertoa mitä tehdas suosittelee vaihtoväliksi?
     
  3. 2000 mailia.
    [​IMG]
     
  4. Cocco Bill

    Cocco Bill 2nd gear

    Mikäli kone kohtuupuhdas eli ei semmoinen amerikankone joka pikimustaa törkyä venttiilikopat sisäpuolelta täynnä look niin ennenkuin nostimet irrottelee purettavaksi tai rupeaa uusia hommaamaan niin kannattaa ehkä harkita juurikin semmoisia Forte,Stp jne motor flush aineita vanhojen öljyjen sekaan,noin varttitunti tyhjäkäyntiä ja voi taivas miltä se astiaan ulostuleva öljy näyttäkään,enempi vaseliinimaista mönjää ja saattaapi olla että kilkatukset&naputukset häviää uusien öljyjen+suodattimen päätyessä koneeseen kun paikat auki muuallakin kuin nostimien osalta.
    Käsittelyn jälkeen pysyy öljyt huomattavasti pidempään kirkkaina kuin aiemmin.
    Kovin pikisessä törkymoottorissa tuo ei välttämättä fiksuin keino vaan ensin kannattaa ns mekaanisesti ja muilla keinoin purkaa+puhdistella enimmät pois ja jatkaa tuolla moottoripesulla vasta sitten ettei liikkeelle lähtevä mönjä tee pahempia tuhoja vaikkapa laakereille.
    Naputukset hävisi ainakin täällä SB moparista samantien Stp käsittelyn jälkeen ja kamalan näköistä mönjää koneesta tulikin.
    Öljyinä käytetty halpaa mineraalia tyyliin 10w30 ja öljyjen ajomäärät lasketaan enempi sadoissa kesä km ennen muutaman vuoden välein tapahtuvaa vaihtoa.
    Mitään kulumia tai mekaanisia vikojahan tämäkään aine ei korjaa ja huomioitavaa että öljynpaine putoaa tyhjäläyntikäsittelyn aikana normaalista öljyyn purkista päätyneiden liuottimien ansiosta!!

    Samaa käsittelyä suosittelen kokemuksesta käyttispuolelle jo ennen mitään oireilujakaan,noin 50tkm ajetusta turbodiesel pakustani jossa jo kovin saastekierrätetty viimeinen euro 5 ilman urealisiä päästi käsittelyn jälkeen tervaksi luokiteltavaa tavaraa joka suurinpiirtein venyi ja öljyinä merkkitavaraa olevat long life öljyt jotka vaihdetaan kerran vuodessa /max 15tkm ajettuina eli miettikääpäs miltä ne tai koneen sisukset näyttäisi virallisen vaihtovälin mukaan 40tkm välein...taatusti ongelmia jo 150tkm kohdalla nostin,Egr kuin turbopuolella.
    Jos vaikka kuudenkympin väleinkin moottorinsa sisäpesee niin ei iso vaiva tai kustannus jos autostaan välittää koska pakokaasujen tehokierrätys tukkii+nokeaa sisukset todella tehokkaasti mutta koska vastaväitteitä tulee "ei,ei valmistaja kieltää" /"kone hajoaa" niin kukin tyylillään,riski on aina tekee mitä tekee ja korjaamothan on keksitty jotka korjaa mielellään isostakin rahasta vian kuin vian
     
    Muokattu: 28.1.2020
    Kruunusaari tykkää tästä.
  5. Tiedän, että kaivan taas verta nenästäni, mutta sellasta se joskus nettimasokistin elämä on.

    Satuin selailee Moparin 440 marine manuaalia. Siinä oli hauska taulukko viskositeeteista:

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!