Öljypohjanlämmitin

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja jarona, 30.10.2015.

1. jarona

jarona Gearhead

Mites tuo liimattava lämmitinmatto automaattilaatikon pohjan alle toimii?
    Netissä nuita myyvät.
    Riittääkö esim. 250 wattinen notkistamaan kovilla pakkasilla
    laatikon öljyjä jos pohjan kiinnityspulttien alle tekee "toisen pohjan"
    jolla eristää elementin ulkoilmasta palovillan kanssa?

2. Karpov

Karpov Gearhead

Hintaerot tais olla senverran vähäsiä että enemmän watteja kehiin.

3. jarona

jarona Gearhead

250 wattinen alta 17 euroa, 300w 30 euroa...
    Laitanko kaks 250 wattista, siinä pulma?

4. sdfsd

sdfsd Gearhead

Saavutetaanko tolla jotain? Siis tolla että lämmitetään laatikkoöljyjä?

5. mietmi-3

mietmi-3 Gearhead

Sori mutta mun mielestä ei oo mitään järkeä maksaa sähkölämmitetystä laatikosta. Ajanut kymmeniä vuosia ihan pakkasella (pahimmillaan -35c ilman lämmitystä) startattuja v-8+automaattilaatikko autoja ja hyvin ovat toimineet.
    Turhaa rahanmenoa.

6. Ck

Ck Gearhead

Saa sillä joissain autoissa turbiinin lukon 2km nopeammin kytkeytymään kun se ei kylmänä mee päälle. Ja hyvän mielen. :rotfl:

7. Karpov

Karpov Gearhead

Ainakin vanhemmiten kun kovat öpaineet kylmänä ja vähän falskia lootassa niin voi lyyä vaikka d tyhjää hetken aikaa :D

Ja miksei vaikka moottoriöljyäkin lämmittäs. Mukavahan se on kaikenlaista viritellä.

8. jarona

jarona Gearhead

Meinaatta että pakkanen hyväksi laatikolle..
    Täällä joskus -40 astetta ja se laatikon toiminto ei ole ihan lookinen..
    Automaattilaatikko on ajateltu toimivan parhaimmillaan ollessaan
    suhtkoht lämmin, muuten net varustettais pakastimilla.
    Jäykkä öljy ei voi olla hyväksi, muuten laatikot täytyisi kesällä
    täyttää vaseliinilla...
    Saako viisaampia vastauksia?

9. jarona

jarona Gearhead

Ei tarkoitettu Karpoville..

10. Karpov

Karpov Gearhead

Niin kesällähän kovassa ajossa voi lämpö olla liikaa laatikolle mutta suomen talvessa ei pelkoa siitä ole :D

11. 300

300 2nd gear

Kyllähän öljyjen lämmitys auttaa ja paljon. Välillä nähty isompia vehkeitä, vaikka nesteet on lähellä nollaa, niin todella jäykät moottorin ja automaattilaatikon öljyt hyydyttää akut ja startin. Siis -25c ->.
    Ja sähkön hinta on mitätön vs hyöty, varsinkin lyhyessä kaupunkiajossa.
    EDIT, itse mietin tollasen Defa 600 sarjan lämmitintä öpohjaan.

12. Mikkis

Mikkis Gearhead

Missäs moisia on ollut kaupan?

13. jarona

jarona Gearhead

KVG! :lol:

14. Karpov

Karpov Gearhead

Jos vaan jenkkilästä sais 230v niin unohtus kiinanpojan matot äkkiä :D

15. sdfsd

sdfsd Gearhead

Mun mielestä vaan moottorissa se öljypohjanlämmitin on myös kohtuu hyödytön. Olisi varmaan joskus 1 aste öljyjen aikana ollut ihan jees. En tiiä kuinka isoja koneita ihmisillä on, mutta kyllä mulla noi bensakoneet on ihan moitteetta lähteneet käymään tuolta -25 asteesta ihan 10w30 tai 15w40 mneraaleilla ilman että mikään kyykkää. Kaikki on låhtenyt niin 1.5 litrasesta saabin koneesta 7.7 litraseen cadillacin koneeseen ilman ongelmia. Laatikossakaan ei mulla ole mitään ongelmia ollut, paitsi kesäkuumalla kun tuntuu että luistaa ja tarttee kauheesti kierroksia että auton saa liikkeelle. Tääkin vaan kaupunkiajon jälkeen helteillä.

Väittäsin että voitelun kannalta perän lämmittäminen voisi olla tähdellisempää mitä minkään laatikon. Siellä kun ei kovilla pakkasilla paljoa öljy kierrä kun lähtee liikkeelle kun se on kasana perän kopan reunoilla. Joskus oli kova pakkanen ja piti peräöljyt vaihtaa. Kaveri kävi ajamassa kilsan suoran missä kiihdytti 80 ja takasin samalla tavalla että menis öljyt vähän sekasin, eikä kauheesti tullut öljyä ulos kun kaikki oli reunoilla. Sitten kun anto lämmetä, ruoes öljyäkin valumaan.

Mutta meen pois häirittemästä teidän öljyn lämmittelyitä.

16. 300

300 2nd gear

Älä mee kuten itsekin myönsit, niin öljynlämmittäminen auttaa.
    Jos oikeen radikaalisti ajatellaan, niin miksi Drag race porukka lämmittää öljyjä etukäteen, jos siitä ei olisi mitään hyötyä.

17. Karpov

Karpov Gearhead

Myös autot joissa ollut öljynlämpömittari on kertoneet kuinka hitaasti öljy lämpiää vs jäähdytysneste. Ihan kesäkelilläkin.

18. sdfsd

sdfsd Gearhead

Dragrace autoissa on kauheesti voimaa ja öljyltä vaaditaan enemmän mitä joltain normiautolta. Myös niillä saadaan tehohäviöitä pois.

Jostain amerikankulkineesta olen joskus kuullut että kylmillä öljyillä jos lähdetään kaasu pohjassa kovilla jenkoilla on kaikki öljy kierrossa eikä kerkeä valumaan öljypohjaan takasin. Tässäkin mun mielestä käyttäjävika.

On tosta juu hyötyä mutta onko se vaan marginaalista varsinkin jos autossa on veden lämmitinkin jo olemassa?

Itte meinaan pistää vaihteiston lämpömittarin tohon omaan autoon seuraavan laatikkoöljynvaihdon yhteydessä, joka on ens kesänä tai kun 30 000 tulee täyteen. Sitten näkee lukemia. Voi tulla toi 30 000 täyteen ennen, mulle tulee nyt ihan törkeesti kilsoja verrattuna mitä ennen on tullut.

19. 300

300 2nd gear

Kylmä/kuuma.... siinä välissä on hyvä. :)
    Jos tolppa kestää, niin kaikkia kannattaa lämmittää. Akut, neste, öljyt, automaatinöljyt.
    Manuaalin ei niinkään.
    Perä, no jaa. Oishan se kiva, mut hankala toteuttaa.
    Edit tosiaan Ölämmöt tulee todella perästä vs jäähnestelämmöt. Ainakin VW.

20. sdfsd

sdfsd Gearhead

Mikä on optimaalinen moottoriöljyn lämpötila? Tai missä välissä sen lämmön tulisi olla?

Kerro tästä muillekin!