Öljypohjanlämmitin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja jarona, 30.10.2015.

  1. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Varmaan ameriikansuunnittelua kun kerran Polski-Viiatilla lähdin -20 ja risat lämpötilassa yo-kirjoitusten ruotsin kuunteluun. Kun sain auton tielle, niin öljynpaineen valo syttyi. Matkaa koululle rapiat 10 km, mutta ajattelin että ajan niin pitkälle kuin pääsee ja juoksen loppumatkan. 3 km jälkeen meni enää ykösellä kaasu pohjassa eteenpäin. Sitten sammui valo ja ehdin kirjotuksiin.

    Auto pelasi normaalisti monta tuhatta km. :eek: Vasta silloin alkoi kuulua aikamoista kolinaa konehuoneesta ja kun moottori avattiin niin todettiin, että yhden kk:n laakerit oli pyörineet kampiakselin mukana...

    Käyttäjävika ehkä, mutta tuskin missään muussa kuin että jäi ne öljyt (tai moottori ylipäätään) lämmittämättä. Kierroksia ei ollut käytössä kuin tarvittava määrä.
     
  2. 3964

    3964 3rd gear

    80-120.celsiusta

    Kylmä öljy ei mene laakereista (läpi) joten laakeri vaurio on helpointa saada aikaan kylmillä öljyillä.

    Vedet lämpee muutamaan kilometriin,öljyt voi vaatia moninkertaisen matkan.
     
  3. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Sadan asteen tienoilla.
     
  4. GMies

    GMies Gearhead

    Poistettu
     
  5. Ck

    Ck Gearhead

    Jos joku oikeesti asuu jossain missä on -35 tai kylmempi niin kylläa siittä jotain etua saa. Normaalisti jos keli pysyy oulun alapuolella -15- -25 välillä niin ei se automaattiöljy mitään puuroa ole, tulee oikeinkin mukavasti pois öljypohjasta. Uudemmissa tomaateissa jos käyttää vaikka dexron VI öljyä niin se on selvästi notkeampaa kuin D3.

    Jos tulis tollanen oikein jääkausi -40 niin öljy lämpiää parhaiten kun pistää vaihteen päälle ja odottelee muutaman minuutin.
     
  6. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Grillihiilet peltivatiin hehkumaan ja se vartiksi öölipohjan alle jo vain lähtee reilummassakin pakkasessa... Tai Ryssän tapaan suoraan nuotio alle ;-). Ei tarvita sähköä tms :rotfl:
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    No jopas oli vastaus taas.
    Mikset katso itse googlesta vaan kyselet täällä??
    Lol ja hih
     
  8. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Vähän ehkä ot, mutta juurikin noin :D muistan joskus pikku poikana, kun oltiin mökillä (sähköttömällä) ja faijan olssi ei sit suostunut pyörimään pakkasilla, oli vissiin startissakin jotain pientä. Se veti kiukaan kuumaksi ja pellin päällä kivet öljypohjaan kiinni, ja kun kivet oli hetken lämmittänyt niin vasaralla auton alle ja samalla kun mutsi väänsi avaimesta, koputus starttiin. Sen verta olssi pyörähti että päästiin pois. Ja kännyköitä ei ollut niin olis ollut pitkä kävely matka :rotfl:
     
  9. Bukero

    Bukero Gearhead

    vuosia vaneja käyttöautona pitäneenä, käänsin webaston pakoputken kohti laatikon oljypohjaa jolloin kuuma pakokaasu osaltaan lämmitti sitä ja konetilaan nousevat vesiletkut kiersivät moottorinöljypohjan sivuitse. jos eivät mitään lämmittäneet niin tuli siitä ainakin se hyvä mieli...lämmitinhän oli siellä auton alla, missä sitä oli sitten kätevä käydä muutenkin manailemassa
     
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Kyllä itse lähden mieluummin lämpimästä tallista kuin ulkoa kylmästä. Säästäähän se jo polttoainetta ja onhan se talli jokatapauksessa pidettävä lämpimänä. Nyt rupeen tekee traktorillekkin tallia ku se on aika jäykkä ku lähtee pakkasesta.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Autossakin on se jos sen vetää kovalla pakkasella talliin ja sitten seuraavana päivänä ulos, talliin ulos....Sinne kondensoituu kosteutta joka pinnalle ja jollei se kerkeä kuivumaan jostain kohtaa täysin, sinne alkaa kerääntymään vettä.
     
  12. Oilsain'tOils

    Oilsain'tOils 1st gear

    Syy on todennäköisesti siinä, että saadaan öljyn viskositeetti pienenemään=kitkaa pois ja tällä aavistus kiihtyvyyttä ja nopeutta lisää.

    Öljyn lämpötilan saavuttaessa 100 astetta alkaa viskosi tippumaan melkoisesti normaali öljyillä jotka suunniteltu alle 100 asteen käyttö lämmöille.

    ATF öljyt ovat kyllä suunniteltu toimimaan kovillakin pakkasilla, mutta tietysti parempi jos autotallissa...
     

Kerro tästä muillekin!