Öljypumpusta ottaa..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja vesku383, 11.4.2005.

  1. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Sanokaahan moppemiehet nyt selvällä suomenkielellä mitä tarkottaa kun on isolohkon öljypumppuja suurpaine-ja suurtuottosia? Eiks suurtuottosen pumpun paine tosiaan oo vakiota kovempi vai miten?
    (ai niin pitäshän tuo jo tajuta nimestäkin mut kuitenkin..)
    Kantsiiko suurtuottopumpun kans olla isompi öljypohjakin(tilavuus)? :odroll:
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Se pumppuhan on sellanen gerottorityyppinen missö on sisempi ja ulompiratas ,sisempi pyörittää ulkokehää ja pumppaa sitten öljyä eteenpäin. Jos siellä "eteenpäin" ei oo vuotoa, nousee paine rajattomasti kunnes joku paikka hajoaa. Siksi noissa pumpuissa on sellanen venttiili joka tietyn paineen tultua vastaan päästääkin pumpun "pumppaamaan ympyrää" kunnes piane taas laskee niin, että benttiili sukeutuu. Näin siis mopareissa, joissain muissa toimii pikkasen erilailla, mutta lopputulos on kuitenkin sama. Eli suurpainepumppu on sellanen, jossa toi paineventtiilin avautuminen tapahtuu suuremmalla paineella kun vakiossa mikäli sasteemissä on niin paljon vastetta, että pumpun tilavuus pystyy tuon paineen muodostamaan. Suurtuottopumpussa taas on korkeemmat roottorit kun vakiopumpussa, eli yhtä pyörähdettyä kierrosta kohden se kykenee pumppaamaan enemmän öljytilavuutta kun vakiopumppu, yleensä n. 25%. Paljonko painetta se sitten tuottaa riippuu "tiiviissä tilanteessa" aivan samalla lailla tosta paineensäätöjousesta. Yleensä suurtuottopumpuissa on myös vakiota kovempi paine, aivan kuten suurpainepumpuissakin. Suuri tilavuus taas auttaa siinä, että ne pystyvät ylläpitämään painetta paremmin vaikka järjestelmässä syystä tai toisesta oliskin enempi vuotoja. Mopsin isolohkossahan toi pumppu on ulkopuolinen, ja paineen säätöventtiilin jousi on sen ison mutterin alla. Painetta on aika helppo siis säädellä shimmaamalla jousta tai mutteria tarpeen mukaan; liika paine kuluttaa vaan turhaan voimaa, lisää polttoaineen kulutusta ja vähentää tehoja. Ohjearvo olis n. 10 psi:tä per moottorin tuhat kierrosta. Tajuskohan tosta yhtään mitään? Öljytilavuudesta ei oo just haittaa, mutta kumpikaan pumpputyyppi itsessään ei vaadi vakiota suurempaa öljytilavuutta.
     
  3. vesku383

    vesku383 Gearhead

    vielä..

    Kiitti mopeman! selvitti jonkin verran! Onko suurtuottonen pumppu ulko- mitoiltaan sitten saman kokonen kun vakio? Itte ostin coronettiin vuosia sitten "suurtuottosen, oliksse nyt Carterin tekele", sen jälkeen on ollu seuraava ongelma; kutiteltu kolmikasikolmonen ottaa kuutisentuhatta jengaa suht helposti, ja kun kunnolla vejättää ja löysää kaasun venttiilit jää kilkattamaan vähäks aikaa! öljyvalo ei syty eikä painemittarin paine laske ainakaan paljon. Joku vaa sano että suurtuottosella pumpulla on yli viiessä tonnis nii paljo öljyä kierros että ei muka nostajille enää riittäs!? siks kyselin sitä isompaa öljypohjaa! mull on lisäks MP:n loiskelevy öljypohjassa, et ei pitäs paljo hölskyä!

    ei pitäs polettaa, niin niin.. :soosoo:
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Suurtuottopumppu on korkeampi kun vakio. Sen ei oikeestaan pitäis kyllä normaalisti kuljettaa yhtään enempää öljyä kun tavallisenkaan pumpun; se pumppaa vain sen verran kun mitä paineen aikaan saamiseksi vaaditaan. Eli jos tuo ongelma johtuisi siitä syystä, että öljy menee kiertoon, niin sen vaihtoehtona olis, että ei oo öljynpainetta, mutta öljyä kyllä oli spumpulla käytettävissä. Meillä ainakin on 6000 kierrokseen asti pärjätty vakiopohjilla ihan hyvin, ylikin on käyty. Sellasissa moteissa mitä on jatkuvasti kierrätetty enemmän ollaan sitten käytetty isompaa pohjaa ja 1/2" pick uppia.
     
  5. Fireball

    Fireball Gearhead

    Syyttäsin tosta vaivasta ennemmin liian löysiä venajousia kuin öljypumppua, päästävät venttiilin pomppimaan. Kannattanee mittailla paineet niistä ennenkuin katkenneet venttiililautaset aiheuttaa talouteen tyhjät ruokalautaset 8)
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Asiaa ja autoa sen kummemmin tuntematta, virivirikoneessa voi käydä niinkin, että kun kiihdytyksen jälkeen päästää kaasun äkkiä, seos menee hetkeksi laihalle, ja samalla alipaine vetää sytkää aikaselle ja sittenhän se jo detonoikin niin maan perusteellisesti. Jotain on silloin kokoonpanossa pielessä, mutta normaaliajossa toimii silti.

    Ite olen kyllä rajoittanut kierrokset 5500, sopii paremmin lompakon dynamiikalle :D
     
  7. vesku383

    vesku383 Gearhead

    No noin on moni muukin sanonu; tiedän kyllä miltä kuulostaa kun venttiilit ei kerkee perässä, pitää ovelan kuulosta "porinaa"!
    Tuokin ongelma koettu vanhoilla jousilla, sen jälkeen kyllä vaihdettu "tuplamalliset jäykemmät", jousipaineita en vaa muista enää mitattii vaa ett kaikissa samat! Mut kiitokset kuitenkin!
    Jos vaikka vapuks sais auton tien päälle ku ei oo koht kolmee vuotee ajettu! :pinup:
     

Kerro tästä muillekin!