Öljyt vaahtoaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja A/C, 23.11.2011.

  1. A/C

    A/C 1st gear

    Aina kun olen laatikon öljyt tarkistanut niin siellä mittatikunpäässä, oikeastaan koko matkalla on runsaasti kuplia öljyn seassa eli vaahtoaa aika iloisesti. Taso kuitenkin on tasan siinä Full Hot kohdalla kun on laatikon lämpimäksi ajanut ja jättää käymään P sisällä.

    Oireita ei ole muuta kuin hieman hitaasti kytkeytyvä pakki. Drive kytkeytyy heti kun sitä tarjoaa mutta kun pakille laittaa niin menee se 1-2 sekunttia. Ei haittaa mitään mutta sen kyllä huomaa... Ja jos nostaa käyntikierroksia hieman ja laittaa pakin niin sittenpä kytkeytyykin heti.

    Mitä tuo vaahtoaminen meinaa? Onko pahakin asia? Korjautuukohan asia suodattimen ja öljyjen vaihdolla, sellaiset nimittäin on jo hommattu?
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kosteutta kertyny nyt sinne? Ois mukavin vaihtoehto.
     
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Oman ryslerin manuskassa mainitaan että jos öljyä on liikaa niin se käyttäytyy periaatteessa samoin kuin jos öljyä on liian vähän. (loota 41TE) Liika öljy vatkautuu vaahdoksi ja sillähän loota ei käsittääkseni oikein pelitä. Jos näillä keleillä pinta on hot:n yläreunassa niin kesäkelillä menee reilusti yli.
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ei ole kokemusta tästä, mutta voiskohan sitä vaahtoa muodostua myös silloin jos öljynsuodattimen tiiviste vuotaa ja pumppu pääsee imemään ilmaa öljyn mukaan?
    Toinen mitä voisi myös ajatella on että jos mittatikku on väärä.
     
  5. A/C

    A/C 1st gear

    Eipä ole tullut nyt miinuskeleillä vielä tarkistettua missä se taso nyt on. Pitääpä katsoa.

    Miten tuo HOT muuten määritellään? Silloin kun moottori on normaalissa käyntilämmössään vai kun on autolla ajettu useampi kymmenen kilsaa ja sitten vasta tarkistus? Olen aina ajon jälkeen tarkistanut tason.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ajon jälkeen kun kone+loota lämmin, auton kåydessä ja oliko nyt N päällä. Sitä ennen paikallaan käydään joka asento vivusta läpi. Jos hifistellään.
     
  7. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Paitsi että Chevyissä (ainakin kaikissa mitkä on ollu itellä) jätetään P:lle pykälä, eikä se oo mitään hifistelyä et kaikki pykämät pitää käydä läpi, vaan oikean tarkistuksen vaatima toimenpide :odroll:
     
  8. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tämä kuva on mainitun ryslerin manuskasta josta selviää paljonko pinta nousee kun liemi kuumenee.

    [​IMG]
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei sinne laatikkoon jää jemmaan pisaraakaan ööliä kun ja jos pykälät käy läpi
    ennen tarkistusta :rotfl: . X merkkisissä öölit voi tarkistaa P asennossa ja ja Y merkkisissä vain N asennossa.
     
  10. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Eikö sillä vaihekaavion rumppaamisella oo mitää virkaa? :oops: Onko se vaa askin lämmittämistä varten jos ei oo valmiiks lämmin?
     
  11. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Ei ole mitään merkitystä, vemputti sitä keppiä D1,2,3,4, D niin siitä huolimatta siellä on aina samat liikkeelle lähtö vaihteen kytkimet kiinni, ja sinne kytkimeen ei öljyä mahdu kuin kahvikippollinen korkeintaan, toki poikkeuksiakin on.
     
  12. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Ja taas oli semmonen päivä että opin uutta! :lol: Kiitoksia vaan taas tästäkin.
     
  13. Substitute

    Substitute Gearhead

    Eikös niihin kytkimien sylintereihin periaatteessa kuitenkin voi jäädä ilmaa seisonnan jälkeen niin pitkäksi aikaa kunnes ne on kerran päälle kytkeytyneet (eli autolla ajettu kaikki vaihteet päälle kertaalleen). Ajattelin vaan kun niissä on niitä ilmanpoistoventiileitä, nehän eivät ole varsinaisia check valve -toimisia yksisuuntavettiileitä vaan virtausta rajoittavia kuulaventtiileitä tai ihan vaan ohivuoreikiä.

    Ja vesi ei käsittääkseni muodosta vaahtoa, sotkeentuu vaan öljyyn ja tekee sen marjapuuron väriseksi.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikös vesi ainakin moottoriöljyä vaahdota? Nåin syksykosteilla tapahtuu. Oli kans uuden pelin lootaöljyt kevyessä vaahdos mut 300km ajo seisomisten ja pätkäajon jälkeen hoisi homman ja enäå tuota ei esiinny.
     
  15. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mistä se öljy tietää että paljonko ulkona on lämmintä? :eek: Eikös lämmön rajaa termari ja syyläri?
     
  16. A/C

    A/C 1st gear

    Etten nyt mene öljynvaihtoa töppäämään niin miten se oikeaoppisesti kuuluu tehdä? Laitan öljyä niin paljon kunnes mittatikussa näkyy COLD kohdassa öljyä? Sitten ajan lämpimäksi ja varmistan, että se on HOT kohdalla? Näinkö? :)
     
  17. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Mikä laatikko sulla on?
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tosiaan. Paras laittaa laatikon ohjeen verran tai ainakin lähelle ja sitten katsoa. Huomioi täyttömäärä turbiinin ollessa täynnä.
     
  19. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Jousi painaa männän takas koloonsa kun pakka irrottaa, et ei sinne tavaraa jää, niin kytkimien öljymääristä ei varmaankaan tarvi uniaan menettää?
     
  20. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuo nyt oli vähän periaatteellista pohdintaa, kyllä ne osittain tyhjenee seisoessaan joka tapauksessa. Ja ei ne mäntien huulitiivisteetkään aina vanhemmiten ihan sataprosenttisen tiiviitä ole, etenkään silloin kun siellä ei ole painetta sitä huullosta sylinterin seinämää vasten tiiviiksi painamassa.
     

Kerro tästä muillekin!