Öljyt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja hannux, 25.9.2006.

  1. hannux

    hannux 1st gear

    Kukas hallitsee automaattiöljyt?
    Mitä öljyä ja miltä valmistajalta? Mobil, Gulf, Kendalll...
    Tyypit Dextron 2 , Dextron 3 ???
    Ostan 20 litraa kerralla.
    Laatikot on:
    Ford C4
    Ford AOD
    GM TH700R4
    MItä siis öljyn pitää olla tai sitten ei saa olla?
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Nyt kun taas asiaan alkoi paneutua, niin seuraavia öljyvalmistajien väittämiä löytyi:

    Th-700R4:
    Dexron II ja III käy tuohon th700R4:ään ihan yleisesti.

    C-4:
    Öljyvalmistajat eivät kai suosittele muuta kuin Type F:ää noihin Fordin alle 80-vuosimallin laatikoihin, eli kuten tuo C-4. Type F:ssä on kitkaa lisääviä aineosia.
    http://www.valvoline.com/pages/products ... product=65

    Mutta AutoZone suosittelee Type F:ää vuodelle 1979 ja Merconia (eli myös Dexron III) uudempiin C-4:siin. (vaihteisto on kyllä ihan sama?)

    AOD:
    Jos Fordin vaihteistoon suositellaan Mercon-öljyä niin silloin käy ainakin Petro Canadan Dexron III.
    http://www.petro-canada.ca/eng/prodserv ... 4e0308.pdf
    http://www.autozone.com/servlet/UiBroke ... 164f3b.jsp

    Tuossa mainitaan että sitä ei tule käyttää vaihteistoissa joissa valmistaja suosittlee Type F öljyä.

    eli ei tästä oikeastaan muuta selvää tullut, kuin että jatkossakin ajan samalla DexronIII öljyllä pääsääntöisesti (GM:llä ja Fordilla). Uudet ja muunmaalaiset on sitten erikseen.
     
  3. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    Yhtälailla seiskasataseenkin voi tunkee Type F :ää.
    Sitä mullakin on. Vaihtaapahan napakammin -> ikä pitenee.
     
  4. hannux

    hannux 1st gear

    Sitten vaan; Öljymerkit, ja hinnat ja kaupat mistä saa satseja ostaa.
    20litraa lienee järkevin koko, tietty jos on 50litran pönttöjä halvalla, niin sekin käy. 200litran tynnyri; mitä maksais?
    Soittokierros Seinäjoella antoi 70-100 euron hintoja 20L: lle
     
  5. (iso)Arska

    (iso)Arska 3rd gear

    Kuopion maxi makasiinissa Teboilin Fluid D Dextron II 40€/20L. Onko hyvä öljy, kannattaako laittaa letukan 350 toosaan. Vai investoinko muutaman kympin lisää johonkin kalliimpaan?
     
  6. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    No mihin sitä lootaasi käytät? Kolmen tonnin trailerin säännölliseen vetämiseen? Offroadingiin vaativassa maastossa +2 tonnin autossa +250 hp takana? 400 M kiskaisuihin monta kertaa päivässä alle 13 sek autossa?

    Jos käyttösi ei ole mikään tosta jatkuvasti osta toi teppoöljy ja vaihda riittävän usein. Ja jos vielä huolettaa, käytä muutama kymppi öljyn lisäjäähdyttimeen, jonka laitat "sarjaan" sen kyylarilämmönvaihtimen kanssa.

    Lämpö kun se varsinainen syy sen öljyn kuolemiselle on. Kalliinpi kestää paremmin lämpöä. Tavallisessa käytössä riittää tavallinen ja sitten se kyylari esim. trailerinvetoa varten.
     
  7. (iso)Arska

    (iso)Arska 3rd gear

    Auto on perus 350 koneella oleva 66 Bel Air normi ruisailu käytössä ja vielä näkyy olevan erillinen laatikkoöljyn jäähdytin eli varmaan Teboilit pelloo...eiku maxiin--->
     
  8. (iso)Arska

    (iso)Arska 3rd gear

    Mitenkäs kun tuohon Chevyn 350:een suositellaan dextron II mutta jos laitankin dextron III niin liekkö haittaa/hyötyä vai onko merkitystä.
     
  9. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear


    Eiköhän ne lähes ainoot erot lämmönkestossa oo sitä että synteettinen versio kestää enemmän kun perusööli. Eipä merkeissä juuri eroo kauheemmin liene. Ellei jollain oo mustaa valkosella kymmenien asteiden kestoeroista... Ja miks ihmeessä se jäähdyttimen kierto pitäs olla mukana
    suotta ? Jos erillisellä ilmajäähärikennolla saadaan pysyyn kierto vaikka 70 -asteisena, miks sitä pitäs lämmittää auton jäähdyttimessä uudelleen 85 asteeseen ja lisätä vielä virtausvastusta kiertoon ? Ei siitä oo edes lämmityshyötyä kylmällä kun loota lämpiää ajoon lähtiessä nopeemmin tai yhtä nopeesti kun konekkin. Jäähäriin pääsee vesikin vasta pikkuhiljaa kun motti alkaa saavuttaa termarin avautumislämmön. Mahdollisimman väljä öljyputki ja reilu kenno jäähdyttimen eteen niin jäähdytysteho on kaikkein paras.
     
  10. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Nesteen ATF-G on type F -öljyä.
    Mulla ainakin pelasi ongelmitta.

    Suosi suomalaista!
     
  11. Jasse

    Jasse 1st gear

    Ei pitäs olla mitään merkitystä mutta kyllä II:sen voi III:sella korvata
     
  12. MustangGT

    MustangGT Gearhead

    Mistä saisi kätevästi 20l kannun?
    Mobil ATF 220 kyselin paikallisesta maatalouskaupasta 99e 20l
    ja tuolla http://www.villenrengasjakone.fi/teboil ... /index.php
    ois Teboil Fluid D 75e 20l + postikulut.

    Motonetissa ja Biltemassa taitaa olla vain litran törppöjä... :oops:
     
  13. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ostin enon renkaasta 20 L tb dexron II lisänä olisi tämmöinen ylimääräinen juttu lootan öljyistä kun tuntuu käyvän öljy kuin öljy joka lootaan: kysymykseen Lyhyt ja ytimekäs vastaus: Ei ole. Dexron II ja Dexron III spesifikaatiot
    ovat kaksi täysin eri asiaa. Jos auton automaattivaihteisto vaatii Dexron
    II luokan öljyn, sitä ei voi korvata Dexron III luokan öljyllä.

    Regards / Terveisin,

    ARI MAALI
    EAME Lubes Technical Help Desk,
    ExxonMobil BSC Prague
    Czech Republic
    Toll free from Finland: 0800 114 181
    E-mail: techdeskeurope@exxonmobil.com
     
  14. audiq

    audiq Gearhead

    Dexron -luokituksessa ylemmät luokitukset ovat aina alaspäin yhteensopivia. Eli Dexron III luokituksen ATF:ää voi laittaa Dexron II vaatimukset omaavaan laatikkoon.
     
  15. NeljäsGM

    NeljäsGM 1st gear

  16. 8 3/4

    8 3/4 1st gear

    Terveisiä Prahaan Mobilin öljytuoteneuvontaan:

    Dexron III -luokitus on kehitetty Dexron II-luokitusten pohjalta, joista viimeisin revisio oli Dexron IIE. Dexron III -luokitus on julkaistu 1994 ja se korvaa aiemmat Dexron IIx -luokitukset, joiden sijaan VOIDAAN käyttää Dexron III -luokiteltuja öljyjä.

    Dexron III -luokitus eroaa Dexron II -luokituksesta lähinnä parempien kylmäominaisuuksien sekä hapettumiskestävyyden (lämmönkeston) osalta.

    Dexron III -öljyt ovat "Back serviceable for older transmissions" eli niitä voidaan käyttää vaihteistoissa, joissa valmistajan suosituksena on ollut jokin Dexron II -luokituksista. Tästä syystä osa öljy-yhtiöistä on poistanut valikoimastaan Dexron II -luokitellun öljyn.

    JOS vaihteistovalmistajan vaatimuksena on Dexron III, sitä ei tule korvata Dexron II -öljyllä, vaikka useimmissa tapauksissa sekin toimisi.
     
  17. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Entäpä Teboilin Fluid E?? Osasynteettistä ja täyttää DexronIIIH ja Mercon. Ja ei ole hinnalla pilattu kun ostaa jostain "halpis-hallista".

    Itellä Mustissa ja ei ongelmia :D
     
  18. slitre

    slitre 1st gear

    Niin juu, käykö dexron muka fordin AOD lodjuun? merconia ei tunnu olevan
    pääkaupunkiseudulla enää myynnissä...kertokaa tietäjät!
     
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    En ole täälläpäin mualimaa muuta nähnytkään kuin Dexron(II)III/Mercon merkittyjä, eli valistunut veikkaus on "kyllä". Toho omaan sellaista laitoin. En tiedä miksi suomen purkkeissa on vain DexronIII, onko kama mukamas oikeasti erilaista, eikä ansaitse Mercon merkintää.
    Type F, Mercon V ja Dexron VI on sitten eri asiaa.
     
  20. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Kyllä se Dexron II/III käy vallan mainiosti sinne AOD lootaan.

    En oo kans pelkkää Mercon öljyä ikinä nähny. Esim Teboilin Fluid E täyttää "virallisestikin" Ford Mercon vaatimukset, mutta Fluid D eli Dexron II riittää jo AOD laatikkoon ja täyttää speksit.
     

Kerro tästä muillekin!