ohivuotomittaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jonttu, 24.4.2004.

  1. törppö

    törppö 1st gear

    eik se moottorin puoleinen mittari valuis nollaa jos vuotoa ilmenee? sit vaa pitäs vertailla miten paine laskee vai laskeeko. mut eiköhän tommonen millin kuristuksella oleva mittari pidä väsäta. sipissä ku ollaa ei oo vara ostaa
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hyvät ohjeet Superbird:ltä.
    20mm alumiinilevystä meinasin synnyttää mittarin rungon, kuristin messinkinen ja mittarit 10bar Wikat....
     
  3. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Hommasin tuommoisen mittaussarjan,tuli mieleen kun mittaushan kehotetaan tekemään lämpimään koneeseen niin eihän se aina onnistu,pitäähän tuo mittaus pystyä tekemään irtokoneellekkin...Onko joku tietty määrä mitä kylmässä myllyssä saa olla vuotoa enemmän? Olisko joku jopa testannu samaa konetta lämpimänä ja kylmänä?
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei oo mitään tiettyä kaavaa millä vois verrata.
    Pyttyjen muoto muuttuu kuumana, männät laajenee, renkaat muuttaa muotoaa.
    Itse vertaan pyttyjen vuotoja keskenään, sekä vuotaako venttiilit. Venttiilien ei pitäisi vuotaa kylmänäkään.

    Mutta vois veikata että pari kymmentä rossaa kylmänä alas vois olla vielä ihan normaaleissa rajoissa.
     
  5. Mika.V

    Mika.V Gearhead

  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Normaaleista mitään tiedä ku itekään kauheen normaali oo..., mut tosiaan Mikkiksen lailla olisin huolestunut erityisesti noista venttiili yms vuodoista, kaikki muu mikä menee alas ohi männänrenkaiden vaatii vähintäänkin seuraamista ja yleensä myös välittömiä toimia. Absoluuttisista vuotoprosenteista en ois niinkään varpaillani paitsi ehkä jossain todella hifimalleissa. Lukemattomia tapauksia et 50% alaohivuodon korjaus ei oo vaikuttanut suorituskykyyn käytännössä yhtään mitään. Meil oli paris pytyssä viimekesänä yli 50% ja tyypillisesti siel 20-30%, pientä venttiilivuotoakin. Edelleen se pukkaa maaliin rajotinta vastaan.
     
  7. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Mulla oli tuossa se taka-ajatus että ponussa noiden lyhyiden edeleitten kanssa on niin huono tila tulpanvaihdolle parin tulpan osalta,että olisin kovin mielellään riisunu ensin sarjat pois,nimim.kerran tehny tulpanvaihdon yläkautta kädet verillä ja pakosarjakääreet risana... :D Toisella kerralla ajoin kiltisti duoliftin pilareitten väliin ja alakautta pari tulppaa..Normaalisti oon vaihtanu aina talven aikana kun on ollu purettuna. Meinasin että ottais ton ohimittauksen ja päättelis sen perusteella nostaako koko paskan pois ja tekee alakertarempan,vai lisääkö viriosaa vaan yläpäähän.200 tonnia ajettu tehdas sbc pitäis tietenkin olla vielä aika tikissä,mut tuostahan tuon näkee.. Ja tosiaan se että kyllähän sun pitää pystyä irtokoneenkin kunto testaamaan.
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Pystyy sen irtokoneen testaamaan, ihan hyvin kuin paikallaan olevan, ehkä helpomminkin.

    Mutta vertaile sylintereiden keskinäisiä vuotoja.
    Kolkyt pinnaa voi viel olla aika normaali ja hyvin toimiva, mut kaipais jo uutta kilkettä sisälleen.

    Tee se testi kylmänä olevaan mottiin.. Testauksen aikana liikuta kampuraa jotta renkaat asettuu parhaimpaan kohtaan. Koita namitella se paras kohta missä on vähiten puhallusta.
    Tönärit jos otat pois, voit koittaa koko pytyn, miten pitää painetta.. Mutta oo varovainen, se voi potkaista vastaan kun on painetta pytyssä.
     
  9. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Jep,koitetaan,piti neiti chrysleriin tehdä pientä talvihuoltoo ni en kerenny kokeileen,ite pidin sitä 20 volttia tiettynä rajana ohivuodolle..
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei se oo mikään absoluuttinen totuus.

    Ensin ehkä kannattaa tsekata kuumana huohottaako se paljon, jos ei ja ohivuodot on sen 25 kylmänä, en olis hirveen huolestunut.
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, venttiilivuodot ne on jotka aiheuttaa harmia enemmälti, vaikkeivat välttämättä suorituskykyä pilaa niin muutoin käyntiä vaikeuttaa. 15% venttiileistä johtuva ohivuoto parissa mukissa ainakin yhdessä museomasiinassa riitti tekemään käynnistä tyhjäkäynnin seutuvilla aivan onnetonta puistelua, vaikka kuinka omistja meinas että ei voi vuotaa kun kerta vetää sen mitä aina ennenkin....
     

Kerro tästä muillekin!