Ohjauksen pumppu jumiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Procharged Vette, 8.8.2024.

  1. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Tilanpuutteen vuoksi minipumppu paikallaan ja ensimmäinen alkoi heti vuotamaan akselitiivisteestä ja toinen kesti 500 mailia kunnes kesken ajon jumiin. Ensin vaihdoin öljyn (Redline) ja ilmasin pyörät ilmassa veivaten rattia kymmeniä kertoja koneen käydessä ja sammutettuna, ilmaa ei varmasti jäänyt mutta vika jäi. Tietoni mukaan kunnostettuja ovat ja luotto ei nyt kovin korkealla. Ei ole koskaan ennen tarvinnut ohjauksen pumppujen kanssa taistella kun tehtaan asentamat on aina toimineet. Mikä siellä pumpussa jumittaa vai olisiko roskaa. En vielä purkanut koska takuu lienee voimassa.

    Tämän tyyppinen malliltaan:

    https://radial-dynamics.com/products/tc-pro-series-high-performance-steering-pump
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Liikaa kierroksia?
     
  3. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Hyvä kysymys sikäli että hihnapyörä on melkein puolet pienempi kuin alkuperäinen mutta kampiakselilla vakiota pienempi myös. Mutta onhan pumppukin kyllä erilainen. Sen huomasin että öljysäiliössä kävi kova virta jo tyhjäkäynnillä. Usein latureissakin on turhan pieni pyörä eli tarpeettomasti kierroksia niin miksei tässäkin sama ominaisuus. Eipä tuo selviä muuten kuin sorvaten isompi pylpyrä. Toisaalta oikein toimi aikansa ja kierroksakin sai välillä sen mitä koneesta lähtee. Sitä kuvittelee myös että valmistaja on miettinyt mikä on oikea kierrosluku pumpulle. Tässä sarjassahan tuli mukana kaikki uudet hihnapyörät ja laturin pyörä myös on vakiota isompi eli hidastettu.
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mittaamaan hihnapyörät ja laskemaan välityssuhde. Sillä saisi ainakin se varmistettua.
    Valmistajan sivuilla oli myös tollanen
    "*A pressurized reservoir (up to 10 PSI max) is recommended for pumps up to 4.5 GPM max and required for 6 GPM pumps. Reservoir caps must NOT be completely sealed, otherwise shaft seal damage can occur and will void warranty. "
     
  5. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Hyvä huomautus tämäkin. Säiliön korkki on hengittävä tässä, neulan paksuinen reikä korkin molemmin puolin ja välissä jotain suodatinta jota ei voi nähdä hajottamatta. Ei kehitä painetta kuumuttuaan. Myös alkuperäisessä säiliön korkissa on hengityskanava. Mutta kaikki ei ole samanlaisia, c4 vettessä korkki oli umpinainen ja ylipainetta tuli kuumana, tästä en oikein pitänyt ja korkin panin siksi kiinni kuumana. Ongelmia ei kyllä ollut eikä vuotoja.
     
  6. rodhot

    rodhot Gearhead

    Jos hammastanko niin painetta ehkä liikaa
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tätä mietin kanssa, jos kierrokset yms on ok. Saisko painetta mitattua mitenkään järkevästi. Paineethan tuolla on aika kovat, että syytä olla varma mittaamisesta ja turvallisuudesta, ettei ole hydrauliöljyä ihosta läpi lihaksissa yms.
    Entäs öljynlämpö? Onko sille jäähdytintä. Esim LX Mopareissa on jäähdytin vakiona. SRT mallit oli alkupäässä surullisen kuuluisia, että öljyt kuumeni liikaa isommasta jäähdyttimestä huolimatta ja sit paikkoja kirjaimellisesti räjähteli rata-ajossa.
     
  8. rodhot

    rodhot Gearhead

    Jos esim. 60-80gm niin paineet simpukalle 100-120bar. Aftermarket hammastangot 50-60bar ja virtausta myös vähemmän. Omaan pumppuun olen vaihtanut jic nipan johon oli helppo liittää mittari.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  9. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Autohan on '73 mallia ja vakio kuulamutteri. Tuo alkoi mietityttämään että tarviskohan tosiaan jäähdyttimen väliin. Helppo se on kyllä lisätä jos niin päätetään. Kuumana nuo ohjauksen osat on kyllä kaikissa autoissa olleet niin että kättä polttaa mutta silti on toiminut. Juuri siksi nyt on molemmissa amerikanautoissa Redlinen öljyt, aiemmin atf joka sekin toimi moitteetta.
     
    Seevu tykkää tästä.
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    LX SRT malleissa on ton tyylinen. Sähköinen tehostimenpumppu noissa poisti paljon öljyn ylikuumenemis ongelmia.
    Perus V6, 5.7 Hemeissä on vain 1 putkinen versio.
    [​IMG]
     
  11. fmila

    fmila Gearhead

    Aikoinaan kun Letukan pikkiksellä offia ajettiin, alkoi tehostaja kuumalla ilmalla helposti "keittämään" juurikin metsässä kun hiljaa mennä möyrittiin ja paljon joutui rattia veivaamaan. Lisättiin siihen vain paluukiertoon n 2,5-3 metriä 1/2" kupariputkea. Putki oli vain aisojen välissä oleva silmukka jäähdyttimen alapuolella. Öljynä normi ATF DexIII. Sillä tultiin hyvin toimeen.
    t.AM
     
  12. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Aloitusteksti meni sikäli väärin että ei se pumppu mennyt jumiin vaan ohjaus. Pumppu kuitenkin syyllinen tähän vikaan koska sen vaihtamalla vika poistui. Corvettessa myös tuollainen oikea jäähdytin kuten yllä kuvassa mutta uudemmissa Camaroissa vain putkea ja letkua keulassa. 2010 mallissa on vedetty metrin verran letkua syylärin alareunaan poikittain, siinä kaikki. Tuollainen letkumalli on ainakin helppo asentaa jäähdyttimen alareunaan eikä maksakaan juuri mitään. Lisää myös hieman öljytilavuutta.
     
  13. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Omassa harrastepelissä on volvon sähköinen pumppu. Hyvin toimii borgesonin simpukan kanssa eikä juurikaan lämmitä öljyjä.
     
  14. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Mistä volvosta tollasen löytäs tai muusta autosta
     
  15. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Seevu tykkää tästä.
  16. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    [QUOTE="Procharged Vette, post: 3893299, member: 154072" mutta uudemmissa Camaroissa vain putkea ja letkua keulassa. 2010 mallissa on vedetty metrin verran letkua syylärin alareunaan poikittain, siinä kaikki. [/QUOTE]

    Eikös niissä ohjauksen jäähy ole integroitu keulalla olevan ilmastoinnin kennon yhteyteen?
     
  18. jänis2

    jänis2 3rd gear

    https://rx7central.com/threads/volvo-power-steering-pump-installation-for-fc.143/

    Googlella löytyy lisää tietoa. Kannattaa hommata semmonen missä tulee teline mukana.

    https://67-72chevytrucks.com/vboard/showthread.php?t=831141

    Tuossa laitetaan pumppu takakonttiin
    https://turbobricks.com/index.php?threads/242-2-3l-ecoboost-6spd-swap-picture-heavy.357220/page-9
     
    Muokattu: 1.9.2024
  19. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Eikös niissä ohjauksen jäähy ole integroitu keulalla olevan ilmastoinnin kennon yhteyteen?[/QUOTE]
    Kävin kurkkaamassa pellin alle, siellä menee letkua ja putkea ristiin rastiin niin ettei järki meinaa riittää, mutta todellakin ilmastoinnin kennon oikeassa päädyssä on lieriöpönttö pystyssä jonka kautta ohjausöljy kiertää.
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kävin kurkkaamassa pellin alle, siellä menee letkua ja putkea ristiin rastiin niin ettei järki meinaa riittää, mutta todellakin ilmastoinnin kennon oikeassa päädyssä on lieriöpönttö pystyssä jonka kautta ohjausöljy kiertää.[/QUOTE]

    ei se silleen kierrä, katoppa tarkemmin.
     

Kerro tästä muillekin!