Ohjauskulmat ja kuluminen.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Over the hill, 19.11.2022.

  1. Over the hill

    Over the hill 1st gear

    Tuossa pähkäilin mitä tehdä: Kesärenkaita pois nykäistessäni havaitsin lievää toispuoleista kulumaa eturenkaissa. Ulommainen ura on runsaan millin muita matalampi. Muut urat jotain viiden mm huitteilla, eli renkailla on jo ajeltu. Kysyn lähinnä siltä kantilta, että pitääkö elinkaarensa loppupuolella (vesiliirtovaaran vuoksi en aja renkaita TWI:n asti) asiasta ottaa vaari ja käydä katsomassa ohjauskulmat. Vai meneekö tuo runsas milli vielä "normaalin kulumisen piikkiin? En ole ikinä katsellut eturenkaita sillä silmällä.
    Autossa tehtaan vanteet, suosittelema rengaskoko ja -paineet, jatkuva neliveto. Ei kuitenkaan varsinainen mörkömaasturi, enimmäkseen maantiejoa. Jotkut Michelinit, en sen paremmin muista tähän hätään.
    Yhden talven ajetuissa nastarenkaissa ei eroa.
     
  2. Forester

    Forester 1st gear

    Jatkuva neliveto, eli Subaru vai? Jos Subaru, niin omista nykyisistä ja menneistä voin kertoa, että kun kulmat on oikein, niin eipä ikinä ole renkaita katsomalla voinut sanoa, että missä ollut viimeksi. Eli edessä ja takana kuluminen ollut identtistä sekä urasyvyyden että reunojen suhteen.
     
  3. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Jos ulkolaidat molemmin puolin tasaisesti kuluneemmat niin liikaa aurausta , se on sitten toinen asia johtuuko säädöstä vai onko esim ala tai yläpallot kuluneet minkä takia pyörien asento muuttunut. Jos ei löydy väljää niin säätöhomma.
     
  4. Over the hill

    Over the hill 1st gear

    Juu, ei ole Subaru, ihan jenkkien suunnittelema vehje.
    -71 MoPar otti esille ripustuksen kulumat. Katsuri ei löytänyt loppukesästä niistä mitään huomauttamista. Sen sijaan löysi huonot etuiskarit, oikea oli jopa täysin kuollut. -Älkääkä kysykö, miksen huomannut, vaimon auto, jota siirrän korkeintaan pesupaikalle 20 m. Ei heti juolahtanut mieleen, että kuvaamani kuluminen voisi johtua kehnoista iskunvaimentimista. Varsinkin, kun enemmän kulunut rengas oli kuolleen vaimentimen puolella. Oisiko tässä mahdollinen selitys?
     
  5. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Iskari tuskin kantaa noin paljon. Väsyneet jouset ehkä.
     
  6. Pertura

    Pertura Gearhead

    Ei muuten kannata kertoa auton merkkiä tai mallia, ne ikävästi helpottaisivat mahdollisen vian tai muun syyn löytymistä.

    Mutta kerrottakoon että minunkin autoni meni viheltäen läpi katsastuksesta heinäkuussa, mutta juuri viikonloppuna huomasin että oikean puolen alapallo on syönyt akselista kartion sen verran vituiksi, että hyvä että ei koko pyörä napoineen ole pudonnut. On se ollut silloin leimallakin jo väljä, mutta paino päällä ei ole sitten heilunut niin paljoa että olisi asiaa huomattu. Eli hyvä ne pallonivelet ja pyöräntuennan puslat on tsekata. Toki aivan kuollut iskarikin renkaan kulumiseen vaikuttaa, mutta useimmiten syö rapulle.
     
  7. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Katsastajan työvirhe. Tästä syystä pitää nostaa nosturilla alatukivarsista pallon vierestä kori ylös että pyörät on ilmassa. Sitten kun kangella nostaa pyörää, alapallon väljä tulee esiin. Tärkeä homma mallissa jossa jousi ja paino makaa alatukivarren päällä ja sitä kautta alapallon varassa. McPherson mallissa paino ei ole alapallon varassa vaan alapallo pitää pyörän paikallaan sivusuunnassa ja eteen-taakse suunnassa.
     
  8. Pertura

    Pertura Gearhead

    ^Katsastajalta virhe tuo tosiaan on ollut, kertoo siitä että katsastettu auto ei ihan välttämättä ole kaikin puolin viimeisen päälle tikissä. Tämä sama katsuri on tuon auton katsastanut monena vuonna ja on oikeasti hyvä katsuri, mutta niin vaan on läpi tuollainen päässyt.

    Mutta tuo viestisi osoittaa taas tuota miten tärkeää on kertoa riittävät alkutiedot, jotta ongelmaa päästään ratkomaan, eikä tarvitse arvuutella turhaan. Mun autossani ei paino ole alatukivarren päällä, eikä alatukivarressa ole palloniveltäkään. Tukivarressa on kaksi puslaa ja yhden puslan kiinnityskorva, ei muuta. Eikä kyseessä ole McPherson-tyyppinen ratkaisukaan. Varmasti kestää noilla tiedoilla kenellä tahansa hetki ennen kuin keksii millainen ratkaisu tuossa on kyseessä ;)

    Mutta ehkä ketjun avaaja vielä kertoo tuon autonsa mallin, minä veikkaan Jeep Grand Cherokee WK:ta noilla tiedoilla.
     
  9. Concarne

    Concarne Gearhead

    Eipä tuo katsastus paljon kerro. Omassa tuli hylky kun oli vasen alapallo väljä, muissa nivelissä ei mitään. Laitoin varmuuden vuoksi molemmat puolet osiksi ja molemmat ylä- sekä alapallot olivat aivan loppu.
     

Kerro tästä muillekin!