Ohjauskulmien säätö Pirkanmaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja maddis, 6.6.2017.

  1. maddis

    maddis Gearhead

    Tulipahan käytettyä arkikulkine ohjauskulmien säädössä, kun vaihdoin raidetangon päät.

    Heti ensimmäisenä vihlaisi, kun näin että jamppa nostaa auton ilmaan. Olen antanut itselleni kertoa, että se ei ole hyvästä, kun ei ne kulmat takas laskiessa asetu kuitenkaan siihen mihin ne normaalisti ajaessa on. Kyllähän se koetti rullata autoa ees/taas mutta tiedä häntä. Lieneekö näitä ns. koulukunta juttuja tämä. Ei ole faktaa heittää suuntaan tai toiseen.

    Itse säätöä en jäänyt katsomaan, mutta pois lähtiessä päätin tarkistaa onko sisemmän nivelen suojakumit rullalla ja olihan ne ainakin toiselta puolelta. Näin tapahtui myös edellisellä kertaa toisessa paikkaa. Nyt huomasin asian tarkistaa ja sattu just tulemaan töidenvastaanottaja siihen pihalle hakemaan toista autoa. Mainitsin asiasta, että kumit rullalla että ne hajoaa jos noin jättää. Puhuin 'irrottamisesta' tarkoittaen että ottaa ne 'irti' siitä raidetangon päästä jota kumi pyörii siinä ympärillä. Sanoi etteivät he niitä irrota ja epäilen nyt jälkeenpäin että ymmärsi väärin. Tai sitten ei, meneehän siihen muutama sekunti, kun sen kumin irrottaa sen verran että se pyörii tangon ympärillä.

    Noh, sanoin kuitenkin ettei niitä nyt noin voi jättää. Sitten otettiin auto sisään ja jamppa siinä sitten nostamaan taas autoa ja toteamaan tilanteen. Selitteli jotain ettei noita nää, kun volkkarissa raidetanko on aika ylhäällä. Ei tullut sitten mieleen tarkistaa enkä usko että oli eka, eikä todennäköisesti vikakaan volkkari.

    75e tuosta 20min (mukaanlukien tämä viimeinen säätö) tuosta huvista joutu maksamaan.

    Tämä siis Lakalaivan Euromasterilla. Aiemmin käytin Lokomonkadun Euromasterilla, mutta sieltä näyttää se vanhempi (osaavampi) jamppa lähteneen menemään jo muutama vuosi sitten ja nuoremmat on taas mitä on.

    Onko jollain hyviä kokemuksia ohjauskulmien säädöstä Pirkanmaalla vai uskaltaako kukaan kertoa, ettei sitten kaikki mene sinne? ;)
     
  2. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Kyllä kulmat katsotaan nosturilla,siltamallisella.. Etupyörien alla on kääntölevyt. En kyllä ymmärrä miten kumit menee ruttuun? Siis vaihdoitko ulkopään vaiko sisäpään raidetankoon?Ulkopäässä mitään kumeja en ole nähnyt mutta sisäpäässä kyllä. Säätö tapahtuu kuitenkin ulkopäästä.. Kyllä Euromaster ihan hyvin on hommat hoitanut,itse käyttänyt työmaan puolesta siellä Lokomonkadulla n.15v.. Ei ole ollut valittamista,kerran jäi ratti vinoon ,korjasivat heti.
     
  3. maddis

    maddis Gearhead

    Kyllä minä sen tiedän että siltanosturilla katsotaan ja olis voinut tuosta selityksestä tajuta että auto nostettiin _ilmaan_ eli renkaat oli ilmassa. Olis kai pitänyt rautalangasta vääntää.

    Ulkopäät vaihdoin eikä niissä ole kumeja. Ainoa vaan että säätötapahtuu sisäpäätä kääntämällä ja siellä on kumi jota ei jampat jaksa irrottaa sen vertaa, että se pyöris sen sen sisäpään ympärillä, kun ajan kanssa nappaa kumi nappaa kiinni siihen tankoon.
     
  4. urho3

    urho3 Gearhead

    Jos vanhat koneet ja miksei uudemmatkin niin kääntölevyjen päälle se auto lasketaan. se auto nostetaan ilmaan mittapäiden kompensoimiseksi vanhemmissa laitteissa.
     
  5. maddis

    maddis Gearhead

    Ei ollu vanhat koneet. Ihan samanlaiset oli kuin tuolla toisellakin Euromasterilla missä sitä autoa ei nosteltu renkaat ilmaan.

    Mutta jooh. Olkoot tämä tästä.
     
  6. urho3

    urho3 Gearhead

    Laittoiko ne kääntölevyt? No jos mittas casterit niin tietty ja yleensä edellyttää nostamista jos meinaa joka nurkkaan laittaa.
     
  7. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Enpä voinut muistaa Vw:n pöhköä rakennetta.Joten turha siellä on huudella. Reklamoi suoraan sinne työnjohtoon jos aihetta,olitko varma että ne kumit oli edes irroitettavissa siististi? Yleensä kun ne on klemmarit ruosteessa jne.. No jokatapauksessa ihmeellinen avautuminen. Se mikä paikka tekee hyvin tai huonosti riippuu varmaan päivästä ja tähtien asennosta jne.. Yleensä hommaa vaikeuttaa vain paskat automallit suunnitteluvikoineen tai loputtoman väljät paikat auton alustassa.
    Jaksuhalit,
    hyvää kesäää.
     
  8. maddis

    maddis Gearhead

    Jooh, asiakkaan vikahan se on aina kun on ostanut väärän auton joka on suunniteltu huonosti. Ei sen ranen joka ei osaa tehdä työtään kunnolla.

    Ja maininnan jälkeen em. rane käytti sen 10-15s että sai sen kumin käännettyä suoraksi. Lienee turhan paljon vaadittu, että olis tehnyt sen säädön yhteydessä? Joku asiaan vihkiytymätön olis käynyt eikä tuota olis huomannut ja jonku ajan kuluttua ihmetellyt että kun on sisempi raidetangon pää paskana ja parhaimmassa tapauksessa vielä raidetanko.

    Mut joo, ei se näköjään auta valittaa huonosta palvelusta. Ei muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
     
  9. urho3

    urho3 Gearhead

    Se kumi tai muovi suoristuu kyllä yleensä käsin. Se ongelma on että en meinaa muistaa sitä itsekkään kääntää. Usein se onkin jousi klipsillä. Ite oisin huolestunut että tuliko ne pyörät nyt hyvin säädettyä.
     

Kerro tästä muillekin!