Ohjaustehostimen letkut kiinni, ja mitä litkua laitan pumppu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja WBBC, 24.2.2004.

  1. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Onko kokemuksia pysyykö paineletkut kiinni tavallisella rosteriletkunkiristimellä.
    ja mitä öljyä pitäisi käyttää vanhassa
    GM pumpussa?
    Entä ilmautuuko systeemi ihan issesseen kun vaan täyttää sen ja kääntelee rattia eestaas? Vai pitäiskö ensin lyödä pata käyntiin?
     
  2. Anssi

    Anssi Gearhead

    Ei pysy kiinni letkunkiristimillä! Kokeiltu on :smile: Itse jouduin vääntelemään ja lyhentelemään niitä pumpun ja simpukan putkia. Sitten teetin niiden väliin uudet letkut Vantaalla Mekalaite -nimisessä firmassa. Tuli hyvät ja ei edes maksanut maltaita.

    Systeemi ilmautuu aika nopsaan kone päällä rattia ääriasentoihin pyöritellessä.
     
  3. Anssi

    Anssi Gearhead

    Niin vielä öljyistä.. Itse olen käyttänyt ohjaustehostinöljyä. Olisiko joku syy käyttää jotain muuta öljyä?
     
  4. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Siis jätitkö nysät alkuperäisistä putkista ja teetit väliin uudet? oliko millaisilla kiristimillä ja oliko kumiletkua ne uudet letkut.
    Hitto kun ei olisi tässävaiheessa motivaatiota irroittaa pumppua. on nimittäin pumppu, pultit ja letkunpäät ERITTÄIN ahtaassa paikassa.
     
  5. Anssi

    Anssi Gearhead

    Juuri näin tein, pistin putket poikki vaan ja pyysin tietyn mittaiset letkut väliin. Uudet letkut on jonkinlaista kumista hydrauliikkaletkua, en tiedä speksejä. Niisä on sitten päissä kunnon liittimet, joissa on sitten helmiliitos putkelle.

    Tuossa on paras kuva, mitä niistä letkuista löytyy:
    http://www.granitics.fi/Personal/Misc/128-2849_IMG.JPG

    Ota vaan suosiolla irti ja vie kamat hydrauliikkaliikkeeseen.
     
  6. Destroyers

    Destroyers 1st gear

    Itse olen käyttäny pumpun tyhjennyksen jälkeen tavallista automaattilaatikon öljyä ja hyvin on pelannu.
    Ja noi letkut tulee varmasti hyvät kun teettää hydrauliikka liikkeessä, mutta meikäläinen pihisteli ja pistin klemmareilla, hyvin on kestäneet.
    Ja koslahan oli Astro.
     
  7. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    "pistin klemmareilla, hyvin on kestäneet.
    Ja koslahan oli Astro."

    mä ajattelin ensin laittaa klemmareilla mutta kun niitä kiristää tarpeeksi niin rapsahtavat "yli" vaikka ostin laadukkaat rosteriklemmarit.
     
  8. Destroyers

    Destroyers 1st gear

    jepulis, klemmareilla on ollu konerempasta lähtien eli viime elokuun loppusta asti.

    Kilsoja on tullu yli 6000km ja kestäny onpi = ei vuoda mistään.

    Koneistukset ja osat koneeseen makso ihan tarpeeksi, jossain on säästettävä, heh heh
     
  9. Anssi

    Anssi Gearhead

    Mä laitoin kokeeksi klemmareilla. Ne paukahti auki jo tallissa, kun käänsi äärilaitaan. Mulla oli pari klemmaria/letkunpää ja varmasti kireällä. Voi tietty olla, että simpukan ohivuotoventtiili ei toimi kunnolla (hihna vinkuu) ja sen takia paineet nousi hirmuisiksi.

    Ainakin noissa GM:n simpukoissa alkaa ajan myötä se venttiili ilmeisesti useinkin jumittamaan ja sen jälkeen paukahdus parkkipaikalla onkin vain ajan kysymys...

    Se öljyn paluuletku on kyllä sitten ilmaisen paineeton, joten sen voi vaikka laittaa halutessaan klemmarilla. Muistaakseni se jopa olikin silleen alunperin mun autossa. Se painepuoli sitten taas vaatii liitokselta vähän enemmän.
     
  10. Destroyers

    Destroyers 1st gear

    Jeah, totta turiset.
    Meikäläisen systeemi on "väliaikainen".
    Tuli tehtyä toi kone niin huolella ja tarkasti, että pakkohan johonkin oli saada halpa villeviritys.
     
  11. Anssi

    Anssi Gearhead

    Joo, mullakin se klemmariviritys oli lähinnä tehty tallissa siirtelyä helpottamaan. Vasta projektin loppuvaiheessa oli sitten tarkoitus käydä ne letkut teettämässä. Vaikeammaksihan se homma meni, kun piti alkaa siivoamaan paria litraa öljyä tallin lattialta ja konehuoneesta :smile:

    Jos mä nyt oikein muistan, niin se Mekalaite otti pari kymppiä yhteensä tosta hommasta ja sain letkut seuraavaksi päiväksi. Eli kovin isosta kustannuksesta ei ollu kyse..
     
  12. Destroyers

    Destroyers 1st gear

    niinpä, kun vertaa pelkästään koneen osiin menneisiin rahoihin, niin säästö on huimaava.

    Tosiasiassa, kun kaikki oli valmiina ja viimeisiä apulaitteita + tehostinta kiinni laittaessani ennen ensi savujen ottamista huomasin, että letku jäi teettämättä.

    Otin sitten pari klemmaria ja runttasin paikalleen, kone pelas ja villeviritelmä myös, joten laiskuuttani en ole joutanu sitä laittamaan kunnolla.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    siitä litkusta vielä, oon ennen käyttänyt atf:ää, nyt myivät mulle tarvikeliikkessä psf:ia. onko noilla käytönnössä mitään eroa ja onko haittaa jos käyttää väärää?
    ilmeisesti kuitenkin aika lähellä samaa kamaa, eikä luulis niiden tehostajassa kauhean koville joutuvan.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    automaattiöljyssä hiukan eri lisäaineet ja kuumana notkeampaa eli psf pysyy sirllä tehostimessa eikä tartte lisäillä. ATF:llä taas paikat pysyy märkinä eikä ruostu mutta saa olla sitten tarkistelemassa öljyjä ja lisäilemässä eli kannattaa käyttää oikeita öljyjä oikeissa paikoissa. Kasvisöljyt sitten marketista ruuan laittoon...
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Juu sehän vasta on säästämistä, kun säästää 5 egee öljylitrassa ja pistää ATF:ää paikkaan,johon se ei kuuulu..
     
  16. Destroyers

    Destroyers 1st gear

    Kukahan täällä on väittäny säästävänsä laittamalla automaattilaatikon öljyä ohjaustehostimeen????
    Minkähän takia meikäläisen atf purkin kyljessä lukee, sopii myös ohjaustehostimiin.???
    Mr. nimetön voisi rekisteröityä ennen kuin rypee huutelemaan yhtään mitään.
     
  17. Mopar

    Mopar Gearhead

    200-sarjan Volvon korjauskirjassa tehostimeen käsketään laittaa ATF210 tai ATF220. Ite en laittas klemmareita paine puolelle, kesken ajon tuon pamahtaessa, vois siunata "säästöjä".
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Rekisteröityä my ass! Kyllä sekä Mopeissa ja GM:ssä ohhjaustehostineen on oma litkunsa. Mitä Atf-purkin kyljessä lukee ei välttämättä koske sun autoas. Vai kadatko pokkana atf;ÄÄ Citikan juositus/ohjaustehostin systeemiin, kerta purkin kyljessä niin lukee. Kyllä se ensiarvoinen lukemisto on auton oma shop manual. Sitten vasta vilkuilaan purkin kylkiä..
     
  19. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    "Ite en laittas klemmareita paine puolelle, kesken ajon tuon pamahtaessa, vois siunata "säästöjä"."

    Hommasin jo orkkisletkut ja asensin paikoilleen. asia tuli vaan mieleen kun alunperin toinen letku kuuluu olla klemmareilla mutta sehän on paluuletku jossa ei ole painetta. Näin sitä viisastuu...
     
  20. C3 72

    C3 72 Gearhead

    Kävikö miten hyvin paikoilleen sulla ne letkut?Laitoin itse kanssa viime viikonloppuna uudet putket ja niitä piti vähän ainakin "väännellä".
     

Kerro tästä muillekin!