Ohjaustehostimen letkut kiinni, ja mitä litkua laitan pumppu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja WBBC, 24.2.2004.

  1. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    kävi hyvin paikoilleen kun kiristää ne oikeaan asentoon ja tsiikaa ettei letkut hankaa mihinkään kun kääntää pyörät ääriasennosta toiseen
     
  2. Destroyers

    Destroyers 1st gear

    Voi vittulan väki, pitääkö tää nyt rautalangasta vääntää.
    Alkuperäisessä viestissä puhuttiin GM:n ohjaus tehostimesta ja aikaisemmissa viesteissä minä mainitsin myös että oma koslani on gm:n tuote.
    Minulle on ihan yks vitun maku mitä paskaa sitikkaan pitää työntää, mutta Gm:n ja moparin tehostajiin pystyy huoletta laittamman atf:ää.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Noi tehostajavehkeet on keksitty vuonna -5 ja pumput on vieläkin samanlaisia. Silloin ei ollu vielä mitään hienoja PSäffiä keksitty vaan automaattiöljyä niihin on laitettu ja se toimii vieläkin.

    Painetta pumput tekevät ~1500 psi:tä maksimissaan ja silloin klemmarit on aika kovilla.

    Power steering fluid on niitä aineita mitä kukaan ei tarvi mutta kun oikein markkinoidaan ja selitetään niin osa ihmisistä sen myyntipuheen uskoo eikä sen jälkeen tule enää ilman toimeen!! Lisäksi sitä ostaneet muuttuvat asiantuntijoiksi ja mainostavat kaikille ettei ilman sitä mikään voi toimia!

    Vähän sama homma kun lumelääkityksessä :smile:
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyse on GM:stä, niin suositus Saginaw-tehostajaan on oma ohjaustehostinneste! sitä menee se litra, eikä sen litran hintaero kenenkään taloutta kaada. ATF. tihkuu ulos järjestelmästä mitä oikea ohjaustehostinlitku
    ei tee. Mikään GM:n shop manual ei neuvo pistämään ATF:ää ohjaustehstimeen. Tämä ei muutu yhtään mihinkään, luki siinä ATF-purkkisi kyljessä mitä tahansa.

    Minulle on aivan yksi ja hailee, mitä sinä omaasi autoosi kaadat. Mutta älä neuvo muita tekemään sitä virhettä. Korjauskirjat kun suosittavat ohjaustehostinnestettä Saginaviin.
    Pistä sinä siitä huolimatta vaikka kasvi- tai jäteöljyä tai ATF:ää ja pähkäile itse vuotojen kanssa, mutta älä neuvo muita tekemään omasta luupäästäsi johtuvaa virhettä, kun se ei ole edes hinnasta kiinni.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vai lumelääkitys? Yli kymmenen vuotta samat PSF:t ovat olleet tehostimessa, eikä ole tippakaan tarvinnut lisätä. Toisessa tapauksessa joku viisas oli pistänyt ATF:ät ohajustehostimeen ja tihkuminen on jatkuvaa. Sitä ATF:ää saa lisäillä vähän väliä. Eli se siitä lumelääkkeestä ja säästöstä.

    Kerropas viisaudessasi, vaikka autonmoottoritkin ovat keksitty vuosina yksi ja kaksi , miksi nykyiset moottoriöljyt ovat ihan eri laatuluokkaa kuin tuolloin? Sama on polttoaineden kanssa.

    Jos kemianteknologia on kehittynyt, ja osataan valmistaa paremiin ohjaustehostimeen sopiva ja siellä hyvin pysyvä litku, joka hinnaltaan ei hirveästi eroa ATF:stä , niin miksi ei käyttää sitä?

    En jaksa uskoa jenkeissäkään löytyvän laumaa niin tyhmiä tuotantotaloudesta vastaavia insinööriä massatuotantoisissa autotehtaissa, joka liruttaa "huvinvuoksi" kalliimpaa ölkkiä ohjaustehostimeen, kun samalla tuotantolinjalla jo valmiiksi rakennetusta öljyntäyttölinjasta vaihteistoon valutettava ATF:kin kävisi. Suurtuotannossa muutaman taalan säästö per auto materiaaleissa ja kokoonpanoajassa tekee loppupeleissä tuotannon ollessa satojatuhansia/ miljoonia yksiköitä isot rahat.

    Syy miksi sitä kalliimpaa öljyä ne tehtaat sinne valuttavan sen halvemman bulkki ATF:n sijaa liittyy varmasti toimitavarmuteen, parempaan kestävyyteen takuuaikana yms.
    Varmasti homma on laskettu aika viimoisen päälle. Punaisena linjana lienee se, että ATF tulee pihalle / ei toimi niin hyvin kuin speciaalineste, joka aiheuttaa enemmän takuuseen korvattavia vahinkoja.. Jolloin investointi ylimääräiseen öljyntäyttölinjaan liukuhihnoilla kannattaa..

    Varmasti tehtaat ottaisivat säästön PSF:n ja ATF:n hintaerosta kotiin , jos se kannattaisi..

    Mutta OD:n lukijoissa löytyy näköjään paljon viisaampia yksilöitä.


    No mutta voihan sitä "säästää" tällälinjalla lisää. Isketään vaan paksua moottoriöljyä perään peräöljyn sijaan. Kyllähän se siellä yhtä hyvin toimii kuin aft-tehostimessa.

    Kyllä kaikki nesteluokitukset ovat vain lumelääkettä.. Käytännössä koko autonhan voisi voidella yhdellä öljyllä, joka ajaisi asiansa..
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Et tainnut saada omaksuttua pointtia: Kyllä se auton oma suositus ratkaisee, mitä käytetään, ei mitä sattumapurkin kyljessä lukee. Jos purkkien ohjeiden mukaan täytellään ei ole ihme, että Citruunoihinkin kaadellaan mitälie litkua - kerta purkissa luki, että sopii!
     
  7. Destroyers

    Destroyers 1st gear

    No joo, kyllä minuakin vituttaisi kun huomaa maksaneensa järkyttäviä summia aivan turhasta litkusta, häh häh hääää.
     
  8. bird72

    bird72 1st gear

    tihkuu minkä tihkuu automaattiöljyä.vanha simpukka uus letku+nipat.vähän teippiä jenkaan ja baanalle.kynttilää soiviin remmeihin...
     
  9. Chevy-74

    Chevy-74 1st gear

    Jaa, kyllä noi ATF:ät on kestäny käyttiksessä lisäämättä 40thkm...Kuluneet vehkeet on asia erikseen...Chevyssä ei kun toistaiseksi letkut vuotaa...
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jep tuopin hinnan .. Sehän se perseen repii.. No pistä vaikka jäteölkkiä, jos se sulle onnen tuo.
     
  11. shaft

    shaft 1st gear

    Eli kukaan ei ole esittänyt syytä, miksi pitäisi laittaa atf:ää tyhjään tehostimeen. Alkuperäiseen kysymykseen vastaus on siis edelleen: ohjaustehostinöljyä, koska se on suositus ko. laitteeseen.

    Hyvä että tuli useita mainintoja atf:n toimivuudesta, jos vaikka joskus sattuu tehostin tyhjenemään tien päällä eikä psf:ää ole saatavilla. Asiaton väittely sen sijaan on täysin turhaa.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    50`60`ja 70`lukuisiin autoihin ford ja gm suosittelee A-type maticmehua tehostajaan, mopariin tehtaalla oli xxxxxx numeroinen tai vastaava litku ja yllätys yllätys se vastaava on tomaattimehu!

    Ja mitä helvettiä jollain perä- tai moottoriöölillä on tehostajan kanssa?? kun tehostinmehun täytyy kestää kovaa painetta. tosin jos paineenkesto olisi perusteluna niin sitten voisi käyttää tavis moottoriöljyä niinkuin suurin osa työkoneiden omistajista tekee. Kaivureiden hydrauliikassa on vielä kovemmat paineet mutta silti niissä käytetään "vain" moottoriöljyä. Lisäksi pyöräkuormaajien automaattilootissakin käytetään perusmoottoriöljyä!

    Ja tottakai autotehtaat keksii kaikenmaailman omia litkuja jotta saataisiin kaikki huolto ja korjaus oman katon alle. Noihin litkuihin sisältyy uhkaus että jos käytät muuta niin takuu ei korvaa!! jne.

    Hyvä esimerkki on Vito johon ei saisi laittaa muuta kuin mersun omaa litkua, mutta sen lootan kitkalevyt ovat samaa materiaalia kuin muidenkin valmistajien toosissa ja DIII ööliä sinne laitoin ja lieneekö tuurilla jotain tekemistä kun sillä ei ole päästy vasta kuin ~220000km ilman murheita! En silti sitä suosittele kenellekkään jos takuu on vielä voimassa kun sen litkun erottaa väristä heti.

    Mutta jokainenhan sen ite päättää mihin litkuun uskoo.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu Teboililta löytyy muuten jokapaikan maatalousöljyä, traktoreihin sitä voi laittaa koneeseen, voimansiirtoon, hydrauliikkaan, nestejarruihin ym.. Eikä ne traktorien "geenit" paljon autoista poikkea.
     
  14. 454SS

    454SS 3rd gear

    Ehkä ei kuitenkaan kannattaisi yleistää noiden öljyjen sopimista koskemaan kaikkia vehkeitä, koska oikeasti on olemassa laitteita joihin tarvii olla oma litku. Esimerkiksi uusien Volkkareiden ohjaustehostimeen ei kannata laittaa muuta kuin juuri siihen tarkoitettua öljyä. Yhden uuden tehostajanpumpun automaattiöljyllä rikottuani jouduin uskomaan. Toinen esimerkki on Opelin käyttämä Getrak-vaihteisto, johon on kanssa oma öljynsä. Hassu juttu sinänsä, että Bemarin vastaavassa laatikossa toimii ihan huoltoasemaöljytkin. Tästäkin on omakohtainen kokemus, ja tässä tapauksessa synkrot jämähti jumiin väärästä oljystä johtuen. Näitä erikoistapauksia löytyy varmasti hyvin paljon, joten en menisi neuvomaan laittamaan mitä tahansa öljyä.

    Sitten tosta Teboilin jokapaikan öljystä. Sitä käytettäessä ei tahdo kaikissa moottoreissa öljynpaineet nousta, vaikka toisenmerkkisellä öljyllä nousisi hyvin. Mulla on myöskin tiedossa tapaus, jossa toi kyseinen litku tukki suuren maansiirtokoneen ohjaushydrauliikan putkistot reilun kuukauden käytön jälkeen.
     
  15. -TH-

    -TH- Gearhead


    getrakki toimii hyvin ihan tavallisella dexron 2 liemelläkin, sitä "aitoa" getrag-öljyä ei taija enää edes olla markkinoilla.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Toi on hyvinkin mahdollista, mutta ainakin muutama vuosi sitten Bemarin laatikkoon suositeltiin GL-5 öljyä ja Ooppelin lootaan sitä kirkasta Opelin omaa litkua. Ja tosta GL-5 ei Opel Getrag tykännyt.
     
  17. 454SS

    454SS 3rd gear

    Unohtu kirjautua, toi edellinen on multa.
     
  18. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Samanlaisia iltapuhteita harrastettiin eilenillalla. Auto oli lähdössä maalarille ja piti saada siirrettyä tallista kärrylle, joten ajateltiin josko kestäis kunnon letkulla ja lemmareilla. Ei kestänyt ja tulipahan kiva siivousurakka, etenkin kun konehuoneessa on (tai oli) kaikki kiilloteltu vimpan päälle :grin:
     
  19. Badabum

    Badabum 1st gear

    Kaverin Audiin "Pärnäsen korjaamo" pisti ATF:ää huollon yhteydessä tehostimeen ja tehostin pukkas ne sitten pihalle... Noh, "Pärnänen" oli sitten vissiin tarkistanut jostain sen öljyn sopivuuden ja huomannut Audilla olevan ihan omat hydrauliikkanesteet tehostimeen. Mitään lisälaskua siitä ei tullut, mutta Pärnänen teki varmasti persnettoa tiivisteitä vaihtaessa.
     

Kerro tästä muillekin!