Ohjaustehostimen paineletku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja maddis, 23.4.2015.

  1. maddis

    maddis Gearhead

    En liene ainoa joka on tähän ongelmaan törmännyt. Mitkään valmiit ohjaustehostimen pumpun ja itse tehostajan väliin olevat putket/letkut ei passaa. Moni lienee päässy pelkällä letkuosuuden uudelleen teettämisellä, mikä itsellänikin on mahdollista, mutta letkusta tulee hieman pitkä ja mutkainen sillä tavalla.

    Itselläni on vain yksi pumppuun käyvä letku ja kaksi tehostajaan eikä niistä saa sellaista komboa, että letkuosuudesta tulisi järkevä.

    Kuinka olette noita putkiosuuksia muokanneet vai oletteko teettäneet niitä kokonaan uusia? Mietin, että kestäiskö jos juottas uutta putkea hopealla tms. (tina ei taida tässä kohden riittää)?

    Sitten vielä kuva ongelmakohteesta. Pumppu istuu nätisti tuossa kohden, mutta paineputken kanssa on säätöä.

    [​IMG]
     
  2. rodhot

    rodhot Gearhead

  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kyllähän juottaminen tuossa käy, kaveri hitsasi yhteen projektiin tigillä Hydroboosterin paineputket toisiinsa. Yhdessä Hydrobooster autossa oli hopealla juotettu paikka siihen pitkään metalliputkeen jo kun sen ostin 2000-luvun alkupuolella, on vieläkin hengissä se auto.
     
  4. Jii.Koo.

    Jii.Koo. 1st gear

    Teetät sopivan letkun hydr liikkeessä vanhoihin pumppuun/ simpukkaan sopiviin päihin, laikkaat varovasti vanhat prässäykset auki, että letkun sisään menevä kara jää ehyeksi. Ja jos hydr liike ei suostu tekemään ohjauksen osia, niin metsäkone/ maansiirto urakoitsijoilta useilta löytyy letkut, prässit ja tarvittavat nippelit. nimim. useamman tehost letkun teetäny....
     
  5. maddis

    maddis Gearhead

    Ongelma ei ole tuo letkun teettäminen vanhoihin päihin. Ongelma on se, että nuo vanhat päät ei oikein toimi tuossa uudessa paikassa.

    Tuosta kuvastakin kun katsoo niin noita päitä käyttämällä letku tulisi tekemään melkoisen mutkan koneen edessä.

    Letku ei tietenkään saa liian lyhytkään olla.
     
  6. rodhot

    rodhot Gearhead

    No jos mun linkittämä toteutus kelpaa ,niin liittimiä on suorasta 120 asteeseen.
     
  7. maddis

    maddis Gearhead

    Vastasin vaan tuolle edelliselle.

    Tutkailinkin niitä sun mainitsemia liittimiä/letkuja. Joko en löytänyt oikeaa paikkaa tai sitten ne on oikeasti noin kalliita. Liittimet näytti olevan järjestään n.$20/kpl (jotku vielä kalliimpiakin) ja letku, jota tuohon suosittelivat, oli $78/m.

    Noh, eiköhän näistä vaihtoehdoista joku passaa.

    Kiitoksia.
     
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jos noita tekee itse, niin kannattaa varmistaa että sitä metalliputkea tulee riittävästi väliin tai sitten paluupuolelle pieni ö-jäähdytin...se metalliputki näet toimii tehostinöljyn jäähdyttimenä.
     
  9. janiluo

    janiluo Gearhead

    Huvittaa aina kun ihmiset taistelee tehostajan letjuen kanssa ja teettävät hydrauliletkuja ym.
    Jos näen Autossa HiFlex ym hydrauliikkavirityksiä niin heitän ne aina ensimmäisenä mäkeen.

    Itse hommasin joskus SW-Tradesta laatikollisen vanhoja tehostajaletkuja ja olen siitä laatikosta kaivanut jo useampaan autoon letkut.

    Tässä vähän mielipiteitä:
    1) Vain painepuolen letku pitää olla oikeilla päillä eli kartio-liitoksella tai O-rengastiivisteellä ja molemmat päät letkussa ovat samanlaiset. Oikean pään määrää simpukka ja paluupuolihan on klemmariliitoksella.
    2) Putkenvääntimellä pystyy vääntämään teräsputkia oikeaan kulmaan kunhan ensin on löytänyt oikean mittaisen putken.
    3) Kun simpukka on kartioliitoksella tai O-rengasliitoksella niin pumppu on se johon pitää valita/vaihtaa sama liitos eli pumpun takaa ruuvataan se liitososa irti jonka takana on jousi ja kuula. Jousen kireys määrää "kuulan periksi antamisen" eli oikean paineen ja sitä säädellään iitososan pituudella joka määrää siis oikean paineen. Kannattaa etsiä kaikki vanhat pumput mitä on jäänyt nurkkiin ja etsiä niistä oikean mallinen liitososa (kartio- tai o-rengasliitososa) ja ruuvata se pumppuun.
    Saginav-tyyppisissä(3gal/min) simpukoissa on sitten eri paine kuin Mustang II (2 gal/min) ja Corvette hammastangoissa (jossa oli muistaakseni vielä eri paine). Tiedot sovittimista löytyy helposti kun selaa Speedway motorsin sivulta pumppuja ja sovittimia, siellä on myös adaptereita jos ei ole vanhoja pumppuja joista irroittaa...
    http://www.speedwaymotors.com/O-Ring-to ... 24682.html
    http://static.speedwaymotors.com/pdf/910-32918.pdf
    :odroll:
    - Jani -
     
  10. maddis

    maddis Gearhead

    Itse ajattelin tehdä/teettää tuon letkun sen sijaan, että ostaisin laatikollisen random letkuja ja toivoisin jonkin niistä sopivan edes välttävästi paikalleen. Lisäksi en jaksa murehtia mitä seuraava omistaja autolla tekee.

    Painepuolen letkua tässä olenkin tekemässä/teettämässä.

    Hyvä huomio kuitenkin tuo kartio/o-rengasliitos. Mielestäni kummatkin päät ovat O-renkaalla, mutta täytyy se vielä tarkistaa kuitenkin.
     
  11. Turnn

    Turnn Gearhead

    Teetin paineletkun ja poistopuolen "alkukäyrän". Tekijän mielestä ok,että tiivistys prikalla? Ei siis kartiota/o-rangasta,niinkun orkkis.
     
  12. valpas

    valpas Gearhead

    Itse teetin hydrauliikkaliikkeessä uudet letkuosuudet vanhoihin teräsputkiin. Nyt ei vuoda enään.
    Hydrauliikkaletkuja on monelle paineluokalle. Pitää vain valita sopiva.
    Hydrauliikkaahan se ohjaustehostaminenkin öljyllä on.......
     
  13. Rockated

    Rockated 1st gear

    Ainakin Riihimäellä Konepaja-Mankinen teki mun 59-Fairlane-Galaxie:n letkun vein vaan alkuperäset päät sinne ja kerroin miten tulee. maksoi 35e
     
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mäkin vein joskus vuotavan letkun nippoineen putkineen paskoineen hydrauliikkapajalle ja ne prässäs uuden letkun vanhoihin putkiin.
     

Kerro tästä muillekin!