ohjaustehostin öljy

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja kpj, 16.4.2008.

  1. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    No pwerhana, saman muistan lukeneeni. Sitä vastusta ei saisi tosiaan olla.

    Jos ei muuta tuu mieleen niin kaksi pellinpalaa päälekkäin ja öljyä väliin.
    Sitten vaan ajat palojen päälle. Ei saa*ana, laita tunkaten vaan... :lol:
     
  2. ronkko

    ronkko 1st gear

    Jees, keula ylös tunkilla ja rock'n'roll :lol: !!
     
  3. ronkko

    ronkko 1st gear

    Do dii, ölkät vaihettu... Gulfin PSF:ää sisuksiin ja ainakii toistaiseksi ei laske läpi :D . Homma meni ku elokuvissa ku nosti keulan ylös!! :rotfl:
     
  4. artz

    artz 3rd gear

    Vanha aihe mutta kuinka pian on öljyt tullu läpi niillä joilla ATF on tällasen erek.. reaktion aiheuttanu?
     
  5. JKF

    JKF 3rd gear

    Tuota ihmetelly kanssa mikä noiden litkujen ero on käytännössä.
    Ei ole oikein kunnon dataa saatavilla. Tuommoinen löytyi kuitenkin googlella:

    Koodi:
                                   Factory Trans.   New
                'PS Fluid'      Fill                   Dexron III
                ---------        ---------------    ----------
    
    Boron               2              23              57
    Calcium    1,398              35            270
    Magnesium    11              85             10
    Phosph        727            213            229
    Zinc         1,247             192             59
    Barium           3               11              1
    
    Copper      207 (May be additive, may be wear) 
    
    FlashPoint  385 F                       385 F

    Tuosta dexron III muljusta lienee karsittu sähköä johtavat mömmöt pois kun se soveltuu sähkölootille.
    Voisko olla niin, että tuo ohjaustehostinöljy vaan on isoissa erissä halvempaa tavaraa autotehtaille kuin esim. joku ATF tyyppinen ja sen takia käytettäis ensiasennusöljynä?

    Vai mikä tuossa ATF:ssä muka vois käydä tiivisteiden päälle?

    Yleensähän homma menee kuitenkin niin, että ensin ajetaan 300 000 kilsaa ilman että lisäillään tehostajaan mitään öljyä ja sitten jonain kauniina päivänä todetaan, että kas tuo säiliöhän on melkein kuiva ja lisätään sinne atffää kun sitä sattuu oleen käsillä. Kuukauden päästä todetaan, että täähän vuotaa ja sitten essolla kerrotaan, että joo se oli se ATF joka sen rikko...
     
  6. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    En tiedä mikä ero niissä litkuissa on, ATF on kyllä kivan väristä. Vuotoja on PSF:llä ollut vähemmän. Vertailua vaikeuttaa kun ei oikein tiedä mitä vanhoissa pumpuissa on aiemmin ollut sisällä.

    Tuo taulukko herättää kysymyksiä, siitä ei nyt näy mitä "factory trans fill" on, ja miksi PSF on kuparipitoista, oliko se käytettyä kun kerran on mahdollista että kupari on kulumisesta peräisin niinkuin tuossa sanotaan. Sinkkiä siinä näkys olevan enemmän kuin muissa, mikä lienee hyvä merkki jos moottoriöljyistä voi ottaa mallia.

    Jaahas, tähän vois laittaa päivitystä, toiset 2,5 vuotta on nyt mennyt tosta kun sekoitin PSF:ää ja ATF:ää (Dex?), eikä vieläkään ole tapahtunut mitään, siis 4,5 vuotta mennyt. Vuoto tosin väheni niin ettei ole paljon tarvinnut enää lisäillä. Jatketaan odottelua.

    Vanhimpaan -81 Fordiin suositellaan tehostajaan type F tomaattimehua. Pumppuhan siinä huusi kuin susi, ja vaihtelin huvikseen PSF:ät sisään. Huuto on nyt ainakin kuumana miltei poissa, kylmänä ulvoo vielä jonkin verran. Johtuiko sitte uusista litkuista vai siitä että ne on erilaiset, mene ja tiedä. Aattelin vielä sotkea mausteeksi hieman type F:ää ja katsoa mitä se sanoo.

    Pumppuhan mun piti rempata melun takia, mutta korjaussarjassa ei ollut kuin o-renkaita, tuskin huuto niillä loppuu. Jos sen sais vaikka vuotamaan niin tulis niillekin käyttöä :rotfl:

    Myös -89 ja -92 Fordeihin kuuluu type F. 1997 malliin suositukseksi vaihtuu "Premium Power Steering Fluid", mutta Fordin tuotenimi sille onkin Mercon, eli ATF.
     
  7. PA-LA

    PA-LA 1st gear

    Löityipä mielenkiintoinen aihe ja ehkä vikakin miks camaro kuseksii punaista. Olisko jollain neuvoja miten tyhjennetään tuo järjestelmä kun on hammastangolla tuo ohjaus? . Säiliöhän siellä on ihan sama kun kaikissa gm tuotteissa mutta millä se atf pois sieltä hammastangosta? Kaveri muisteli jostain lukeneensa että olis jopa olemassa tälläinen erikoisaine joka sieltä ne pikkuvuodot paikkaa??? Ei ole kuulema ihan uutta että nämä ns muovicamarot sitä vuotaa.
     
  8. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Niin tossa lisäilin yhteen vehkeeseen öljyä tehostimeen ja luin mitä purkin, PSF, kyljessä luki. Kyseessä MAG-1 PSF ja yllättäen lukikin että vain lisäyksiin, poistaa ulinan ja jähmeyden. Järjestelmän kokonaan täyttö ko nesteellä kiellettiin...

    Ja kyllähän tuo ulkonäöltään, kirkasta, poikkesi ATF:n väristä. Katotaan ny poistuiko kylmänä esiintyvä ulina...
     
  9. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Löytyy "ihmeaine"... Mutta löytyy myös Valvoline Max-Life ATF joka tekee saman ja pysyy sisällä.

    Ja kyllä siinä hammastanko mallisessakkin on paluuputki säiliölle, vai miten luulit sen öljyn siellä kiertävän 8) Ja itseasiassa ei siellä hammastangossa pitäisi mitään nestettä olla.
     
  10. hevimies

    hevimies 3rd gear

    Mitähän nesteitä sinne capricen tehostimeen sit pitäs tökkiä, kun mä olen siinä uskossa eläny kaikkien vanhojen mukaan et atf toimii paremmin ku hyvin ja nyt sinne on lirahtannu jo n. säiliön verran MAG-1 dexron 2tai 3 motonetin mössöjä. Samaa kamaa meinasin tunkea lootaankin, mutta voiko tuolla mag 1 täyttää ohjaustehostimen? Helpottas kun ei tarttis matkalla pitää miljoonaa erinäköstä pulloa.
     
  11. Pummo

    Pummo 1st gear

    Hei. Osaisiko kukaan tämmöiseen ongelmaan neuvoa.

    Vaihdoin ohjaustehostimen uuteen. Kaikki meni putkeen kunnes käynnistin auton ilmausta silmällä pitäen. Tehostin tuntuu niinkuin ei aina haluaisi tehostaa ollenkaan ja pitää jonnin verran ääntä.
    Mitäs teen?
     
  12. chevyartsi

    chevyartsi 2nd gear

    Laita pumppuun öljyä .heh heh!kyllä sen Pitäs lähtee kiertää normisti kone käynnissä ja rattia laidasta toiseen vääntelemäl
     
  13. juko7

    juko7 Gearhead

    Ihan normaalia alussa. Siellä on ilmaa joten just tolleen kääntelemällä.. jos ei lähde tehostamaan aluksi ollenkaan voi keventää etupyörät ilmaan jolloin kääntyy helpommin. Katso että siellä on tarpeeksi öljyä myös ilmauksen päätteeksi.
     
  14. Rusty

    Rusty Gearhead

    Näin minäkin olen luullut. Huomasin tänään Capricea ('91) siirtäessä että ohjaus ei ole niin kevyt kuin mitä oli noissa 80-luvun Capriceissa. Pitäisiköhän olla?

    Eli tehostinöljyä olisi siis haettava? Ja kuinka paljon sitä öljyä sitten tarvitaan?

    Ja eihän ilmastoinnin toimimaton kompura voi vaikuttaa ohjauksen raskauteen?? :eek:
     
  15. Rusty

    Rusty Gearhead

    Kukkaantiämittään?
     
  16. caprice305

    caprice305 Gearhead

    käyttäisin atf:ää vain jos ei ole oikeata tavaraa, vaan ainakin itsellä osa toiminu atf:llä ja osa taas pitänyt ääntä. Liekö sitten jotta väljä saattaa pitää ääntä ja vaatii oikean öljyn lisäaineita? Ja ilmastoinnin kompura ei vaikuta koska se pyörii vaan vapaana mukana kun ei toimi(magneetti venttiili), ja jos ei pyöri niin sulla olis jo hihna poikki/lataus ongelmia. meniskö sitä 2 purkkia? jonnin verran aikaa kun tyhjää täyttäny.
     
  17. Rusty

    Rusty Gearhead

    Kiitos tiedoista.
     
  18. Rusty

    Rusty Gearhead

  19. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Ei tossa hirveen montaa yleisöljyä ole.

    Parts kauppaa Gulfin PSF:a, se ainakin sopii autoon ku autoon.
     
  20. E.Rummukainen

    E.Rummukainen 1st gear

    Vaihdoin kasari Buickiin kolmisen vuotta sitten RedLinen PSF:t ja olen ollut erittäin tyytyväinen.
    Ohjaus keveni ja tuntuma parani huomattavasti verraten ATF:ään.
    Kaksi purkkia riittää varmasti.
     

Kerro tästä muillekin!