Ohjaustehostin ulisee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja peltsi, 6.6.2013.

  1. peltsi

    peltsi Gearhead

    Mistäköhän pitäis ruveta hakemaan vikaa kun toi ohjaustehostin ulisee melko lujaa.
    Ääni pahenee käännettäessä.
    Pumppu, erillisellä öljysäiliöllä, on käytännössä uusi mutta simpukka varmaan vuodelta 69.

    Moniurahihna ei luista.

    Käydessä nesteessä ei mun mielestä näy paljoo ilmaa, jonkun verran öljyt on kuitenkin puuromaiset käytön jälkeen.

    Ei pahemmin öljyvuotoja.

    En tiedä mitä nestettä tehostimessa on mutta ei se oikein ATF:ltä vaikuta.

    Ohjausta on veivattu laidasta laitaan.

    Voiko tuollaiseen laittaa synteettiset tehostimen öljyt jos koittais ensin vaihtaa nesteet?

    Mitä muuta kannattais testata?
     
  2. juko7

    juko7 Double Gearhead

    muutama lisäkysymys.
    Osaatko sanoa tuleeko ääni pumpusta vai simpukasta?
    Onko ääni samanlainen kuin jos käännät ratin ääriasentoon vai metallista vinkunaa?
    Kuumeneeko voimakkaasti?
    Meneekö öljy vaahdoksi?
    Ilmenikö ääni jonkin etupää- tai muun remontin jälkeen?
    Onko simpukan säätöruuviin koskettu?
     
  3. Juspen

    Juspen 1st gear

    Miulla (pylliksessä) ujeltaa nopeasti ääriasennossa kun koittaa vetää sitä tehostinta vastaan ratin yli, mistäs se johtuu, pumpun tai simpukan jo(t)ku tiiviste(et) lopussa?
     
  4. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Eikö kaikissa pumpuissa ole ylipaineventiilit, ne pitäis avautua ääriasennoissa, voivatko ne ujeltaaä, TAI ujellus tulee siitä jos paineventiili on jumissa ?
     
  5. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    paineventtiilistä tuo ääni tulee kun kääntää ääriasentoon.

    Tehostaako normaalisti ja onko tehostuksessa eroa eri puolille käännettäessä? Esim, jos nostaa keulan ylös, silloin korostuu se että tehostaako auto itsekseen puolelta toiselle?
     
  6. peltsi

    peltsi Gearhead

    Koitin kuunnella mistä ääni tulee ja simpukasta se tuntuis tulevan tosin ääni johtuu letkua pitkin aika hyvin.

    Tosiaan ulisee aina kun kääntää rattia vaikka paikallaan ollessa tekis pientä edes-takaista liikettä.
    Kun kääntää rattia, pysättää ja hieman takas ja pitää paikallaan niin ulina loppuu.

    Jos joutuu nopeesti kääntämään kierroksen toiseen suuntaan ja siitä nopeesti takas niin esiintyy myös pientä takeltelua suunnan vaihdossa.

    Ainakaan ajossa ei huomaa että tehostais jompaan kumpaan suuntaan enemmän.
    Eikä ohjaus käänny itsestään jos etupää on ilmassa.

    Simpukan säätöruuvia joku on kyllä käännellyt ja toi ulina on ollut koko sen ajan mitä olen auton omistanut.

    Tunnin ajon jälkeen öljyt on about 60 asteiset eikä vaahtoa ainakaan merittävästi.
     
  7. cuda69

    cuda69 Gearhead

    mulla ulisi satellitessa vasemmalle käännyttäessä jos käänsi nopeasti.vaihdoin pumpun ja ulisi siitä huolimatta,eli vika simpukassa??
     
  8. MK1

    MK1 Gearhead

    Noh,pumpun tulisi saada vain ja ainoastaan öljyä,pienikin vuoto imupuolella saa aikaan sen että öljy alkaa "vaahtoamaan"ja järjestelmä alkaa pitämään ääntä,imupuolesta minä ainakin lähtisin asian kanssa etenemään..
     
  9. peltsi

    peltsi Gearhead

    Tuossa on jotku AN liittimen näköiset painettavat liittimet joissa o-rengas. Aikalailla ne heiluu kun ottaa kiinni mutta ei ne pahemmin vuoda. Ainoastaan hiukan hikoillut öljyä. Tuli kans mieleen jos siellä on alipainetta ja päästää hiukan o-renkaasta.
    Täytyy purkaa ja katsoa liittimien tiiveys.
     
  10. peltsi

    peltsi Gearhead

    Tämäkin taistelu taas voitettu mutta se vaati kolmen tunnin vacuumi ja tunnin paine testauksen ennen ku uskoin ettei vuotoja ole.

    Otin öljyt ulos ja ne on värin ja hajun perusteella todennäköisesti mineraalimoottoriöljyt. Ihan kirkkaina olivat säilyneet neljä vuotta.

    Nyt Valvolinen oikeet öljyt ja ulinat hävis
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kiitoksia raportista. Mulla on kans ulissu samalla tapaa yksi pumppu jo vuosia, siitä asti kun vehkeen ostin. Taijanpa vaihtaa öljyt siihen :D
     

Kerro tästä muillekin!