Ohjurikoneistuksia JA tiedonkeruuhöpötyksiä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja VooDoo, 17.11.2014.

  1. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Elikkäs.. Pitäs touhuilla uusia ohjureita valurautaan koneistettujen tilalle.

    Mittailin tossa valmista pronssiohjuria mitä ko kanteen myydään ja mitaks sain 12.7015-12.7025 Eli käsittäisin että tarkotettu puolentuuman reikään sohastavaks.

    ELI meneekö ihan mettään jos poraan 12.6mm poralla ensin auki, sitten 12.7mm kalvaimella ja sitten nuo ikäänkuin rympin kera painetaan reikään, sitten sisäreikä 8mm kalvaimella 8mm venttiivartta varten? Tosin mittailin varttakin että olis 8.001 luokkaa, eli ilmeisesti viellä ohjuria pitäs sitten hitusen hoonata? ja mistähän tollanen ohjurihoonikin löytyy?


    JA EI, nyt ei kaivata "VIE OSAAVAAN KONEISTAMOON!!111" kommentteja.

    Ja semmonen suht jämerä jyrsinkone missä pääsee poraileen, se ei oo ongelma.


    OLIN unohdaa koko tiedonkeruuhomman. Eli varmastin muutkin törmännyt tilanteeseen että olis moottorin muutoksia mukava päästä jollain "mittaamaan" ilman penkkiä, että ees mihin suuntaan meni.

    NOH.. Yks ralliperuna puheli tossa että heillä ruiskun tiedonkeruusta logi täyskaasuvedosta talteen -> sitten muutoksia imu/pako sarjalle -> Uus täyskaasuveto läpi alueen ja sitten vertailivat seoskäyrää keskenään. Onko muilla kokemuksia moisesta? Tietysti kaikki lamda etc korjaukset pitää olla pois että ei korjaa seosta. ELi teoriassa jos menee joltain kohtaa paremmaks, niin sen pitäisi näkyä laihempana seoskäyrässä, EIkös?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Noi ohjurit "tippuu" helposti paikalleen kun reikä on oikean kokoinen ja pistät kannen hellan päälle ja lämmöt päälle.

    Eikä se välttämättä näy seossuhteessa jos joku muutos on onnistunut, vaikka imusatsin vingutus ei muuta seossuhdetta juuri mitenkään muuttuu se sitten paremmaksi tai huonommaksi virtaukseltaan.
     
  3. VooDoo

    VooDoo Gearhead


    Tuohan on ihan totta varsinkin kaasuttimella, mutta ruiskulla mikä ei korjaaa itteensä mitenkään asian luulisi olevan toisin (eli mennään pelkän kartan mukaan)
    , näin ainakin ralliperuna väitti että olivat saanut eroja näkymään.


    Noh, kaippa tääkin on ite kokeiltava. Onko mitään kokemuksia noista "oikean kokonen reikä", että mikä tollaselle olis oikea koko? Onko toi parin satkun rymppi semmonen kohillaan oleva?
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Onkos noissa ohjureissa "valmis" venttiilin reikä?
     
  5. VooDoo

    VooDoo Gearhead


    On reikä, tosin niin ahdas ettei venttiili ees sovi siihen reikään, eli tarkotettu sopivaks kalvettavaks asennuksen jälkeen.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Pari satkua krymppiä kuulostaa aika niukalle, mutta sellanen 3-4 satkua olis varmaan lähempänä oikeaa.
     
  7. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Sen 0.04-0.06 tuossa tuleekin jos käyttää 12.7 kalvainta eikä 12.7 H7 mä poraisin kyllä 12.5 poralla auki ja venttiilin varrelle 8 H7 tai H8 kalvain niin tulee pari satkua välystä

    Sehän on sitte arvoitus että miten hyvin osuu samaan keskiöön sen ei kyllä pitäis olla ongelma hyvässä jyrsinkoneessa oikein tehtynä
     
  8. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Juttelin tossa koneistajan kanssa niin meinas et jos 12.7 kalvaimella työntää niin ei välttämättä jää rymppiä oikeen yhtään. Oli sitä mieltä et kalvain tahtoo tehä satkun tai kaks ylikokosen reijän nimellismittaan. Vai johtuneeko koneen välyksistä.. noh katotaan mitä noitten kans tekee. Ajaakko 12.5 reijät ja sorvata joka ohjuri sopivaks.
     
  9. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Kalvatun reijän mittaan vaikuttaa moni asia vähänkin kulunu kalvain tekee tiukkaa reikää lisäksi vaikuttaa työvara mitä enemmän varaa sitä isompaa tekee ja sama kierroksilla ja syöttönopeudella mitä enee kierroksia ja syöttöä sitä suuree tulee reijästä ja lisäksi vielä työstettävä materiaali valurautaan saattaa tehdä isompaa mitä teräkseen

    Tähän vielä lisätään leikkuunesteen vaikutukset kuivana tuppaa tuleen vähä horompaa

    Siltikin tuo pitäis mun mielestä onnistua
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kun venttiilille pitää protsata sopiva reikä niin laittaisin mieluummin pikkasen liian piukkaan kuin löysäksi.
     

Kerro tästä muillekin!