OL

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja OL550, 13.1.2007.

  1. Akke

    Akke Gearhead

    Huomenta

    Semmoosta se matkailu teettää jos on poissa pohjanmmaalta.

    T.Akke
     
  2. Juppee

    Juppee Gearhead

    Tarroja liimailtu ahkerasti...
    TÄSTÄ muutama kuva malliksi.
     
  3. Savis

    Savis Gearhead

    Mitä OL tarkoittaa. :oops: Yleensäkin täällä puhutaan nimillä jotka ei maallikolle sano mitään. :mad: "Luokkia" on vaikka millämitalla. Te haluaisitte lisää kanssakilpailioita, mutta esim. minä en osaa englantia olen asioista täysin ulkona. Joskus kyllä soitan Käkölle ja kysyn häneltä, mutta en haluaisi häntä jatkuvasti häiritä tyhmillä kysymyksillä. Mieli tekisi jonkin verran kilpailla, mutta tuntuu vaikeelta on lisenssiä, ei voi kilpailla "villeissä" kilpailuissa ja niin edelleen, ota tästä nyt sitten selvää.
    Sen kyllä ymmärrän, että lajiin kuuluu oma termistö.

    Kohan tässä rutisen omaa mitättömyyttäni. :eek:
     
  4. Juppee

    Juppee Gearhead

    OL = Outlaw
    Tarkemmat tekniset tiedot tästä luokasta FHRA.n sääntökirjasta, ja sieltä kohta 5.
     
  5. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Aika käheet tarrat, oliko kalliitkin? :rotfl:
     
  6. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Sopii ollakkin nopea taksi kun tolppakin on niin kaukana, mutta siellä taitaa sentään bensa olla vettäkin halvempaa? Ei haittaa vaikka auto hörppää hiukan enemmän kuin vakio tehdasooppeli..

    :lol:
     
  7. Akke

    Akke Gearhead

    Iltapäivää

    Joo tarrat oli suhteellisen edulliset, mutta muu juttu tuossa nakertaa jonkun massia. jospa sieltä saisi suoran bensuunilinjan Pohjanmaalle, sille saattaisi olla muutenkin pientä käyttöä.

    T.Akke Sometime /Racing
     
  8. tha022

    tha022 Gearhead

    Jos saatte rallibensa putken pohjanmaalle niin mä oon vakio asiakas :rotfl: :rotfl:

    Pitääkö Jukan ottaa joku turbaani ukko kyytiin nyt?
     
  9. kelloooppeli

    kelloooppeli 1st gear

    Otan turbaaniukon riemumielin kyytiin,jos hinnoista sovitaan.Meidän taksa on kyllä aikasta kallis, johtuen noista kulukorvauksista ja kalliista bensasta .
    Uskoisin ,että turbaaniukolla on kuitenkin varaa tulla meidän asiakkaaksi.
    Tämän enempää en voi kertoa,koska ovat liikesalaisuuksia.
     
  10. Slow66

    Slow66 1st gear

  11. OL550

    OL550 1st gear

    On se asiallisen näköinen peli, ja luultavasti nopia 8)
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tuntuuks kenestäkään muusta, että toi OL on vähän niiku lähtenyt lapasesta? Mun mielestä alunperin "ylihärskeille katuautoille" tarkoitettu ryhmä alkaa muistuttaa aika lailla sellasta "probracket" ryhmää uusien sääntöjensä ja kaluston puolesta. Ei siinä mitään, kyllä kait sellasellekin on tarvetta, mut mä luulen, että myös sellaselle "alkuperäisen henkiselle" OL:lle olis tarvetta? Noi painorajat rupee olemaan katuautosäännöistä uloskasvaneille laitteille aivan utopistisia. Pyöritelly päissämme sellaista ideaa, että joutaiskohan ton C:n ja D:n panna kimppaan, kenties muuten nykysäännöillä ja ehkä pienin painosäädöin, ja tehdä tohon väliin lisäluokan ylisuurilla moteilla tai ilokaasuilla sun muilla "poweraddereilla" varustetuille "katuautoille"? Voiskohan tollaselle olla sosiaalista tilausta, että asiassa kannattais ruveta jonkinlaisiin suunnittelu- ja kaavailutoimenpiteisiin?
     
  13. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Miten niin? Mekaanikotkin on kerätty ylijäämäukoista ;).
    [​IMG]

    Onnea vaan Hapelle kaudella 2008.
     
  14. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Kyllä tuntuu ja kyllä pitäisi :soosoo:
     
  15. Muki

    Muki Gearhead

    Kannatetaan lämpimästi ja kun itsekin sekaantunut kahteen hankkeeseen, jossa tarkoitus kaasuja käyttää, niin onhan se vähän hassua kun pitäisi kaasun takia mennä joko ET-ryhmään tai sitten johonkin itseä ja kalustoa paljon villimpään luokkaan. Meinaan kun samaan aikaan on katuryhmässä näitä muita power addereita tai block splittereitä, miten sen nyt ottaa.

    Turvasäännöt kaasuille samat kuin muissakin luokissa, ei kai siinä sen kummempaa.

    Tosiaan muualla päin maailmaa tuntuu olevan vallalla ajattelu, jossa on yhdentekevää sinällään onko ahdin, kaasut vaiko pumppu, kaikkia niitä pidetään mainittuna power adderina. Kadullahan pärjää ilmankin kaasuja - semminkin kun niitä ei tieliikenteessä ole soveliasta käyttää - tai riippuu nyt mikä kenellekin riittää, mutta noin äkkiseltään tuntuis siltä että ainakaan itse en tarttisi putelia muuta kuin kilpahommiin. Ja onhan se aika yksinkertainen tapa verrattuna ahtimiin sun muihin.

    Iskutilavuusmaksimi vois kyllä hyvin olla katuryhmiinkin 500 + overboret sillä nykyisillä pykälillä on moottoreita, jotka jää kokonaan ulkopuolelle vaikka ovatkin olleet tehdasasenteisia ja tyystin alkuperäisiä. Tiedän tässäkin maassa tahoja joilla olisi mielenkiintoa ja mainittuja patruunoita, mutta heistä tuntuu hassulta että pitäisi joko keinotekoisesti pienentää moottoria tai sitten väittää sen olevan pienempi kuin mitä se on. Ja samaten en oikein ymmärrä, että miksi pitää olla saman tehtaan moottori kuin mitä auto on. Lieneehän noita katukilvissäkin useampia, joissa eri tehtaan (konsernin) moottori kuin mitä auto itsessään.

    Esimerkiksi tohon FOX-koppaan myydään maailmalla swap kittejä Cadillacin viissataselle. Onko se kaikille oikea ratkaisu, tuskin, mutta ihan yhtä huono tai hyvä lähtökohta kuin joku muukin voileipämoottori. Sitäpaitsi mikään ei voita Ford-miehen reaktiota kun näkee jotain muuta kuin ovaalin konehuoneessa, sanotaan. Sorry tuumamies & friends...

    Mutta joka tapauksessa toikin on jotain mitä ei näy härmässä, mutta muualla päin maailmaa kylläkin. Vaikka onkin marginaaliryhmä juttu, niin nykyisillä pykälillä ei katuryhmissä onnistu. -No ei tää nyt niin kauhean tärkeä nyanssi ole, mutta vois omalla tavallaan rikastaa kyllä puuhia.

    Kaupoista saa suht' edukkaasti stroker settejä aika lailla kaikkiin läskilohkoihin ikään ja merkkiin katsomatta. No sehän tarkoittaa, että 477 raja tulee tosi äkkiä vastaan. Mun mielestä tossa on epäjatkuvuuskohta. Kohtuullinen stroker vois äkkiseltään olla kadullekin nohevampi ratkaisu kuin tiukempi ja pienempi. Näin ainakin satunnaisen tarkkailijan mielestä. Miksi just 477 ? Miksi ei vaikkapa 488 ? Johonkin toi koko perustuu. Veikkaan, että johonkin mikä oli aikanaan joku kätevä koko tietyllä lohkolla tai akselilla tai niin pois päin. Tossa on ajat muuttuneet ja noita "käteviä" kokoja on varmaan joka merkille vaikka kuin tänä päivänä.

    C ja D vois ihan hyvin olla yhdessä. Etenkin nykyaikana, kun "pikku" voi tarkoittaa "isoa" noin käytännössä. Se vihreä olds tulee C-ryhmään noin ikään kuin luokkansa puolesta, mutta lie sen verta vikkelä että varmaan joudun valtterilla kattelemaan sen takavaloja oli rasiassa kaksi tai kolme vaihdetta. Sitäpaitsi siihenkin on kaasut joten ei sitä ainakaan katuryhmissä näy niillä varusteilla. (Turbo kelpaisi kuitenkin ?) Miksi ei vois olla samassa ryhmässä yksin teoin. Iskutilavuuserokin jää loppupeleissä aika pieneksi.

    Lyhyesti, vähän hassuilta paikka paikoin tuntuu nykyiset säännöt ja varmasti kannattaisi asiaa suunnitella ja valmistella sääntövaliokunnalle viimeistelty esitys asiasta. Joku syyhän noille nykyisillekin säännöille varmasti on, mutta onko ne vielä ajan tasalla, on toinen juttu.

    Tohon suunnitteluun tarvitaan näkemystä ja kokemusta omaavia mutta ehkä tällaisten aloittelijoidenkin epäortodoksisia ajatuksia voi ainakin ottaa punnittavaksi. Ja mitä sanoo osaltaan B-ryhmäläiset. Onko siellä ehkä kaasuista kiinnostuneita. Veikkaan että olisi, muutenkin kuin subwoofereiden kotelokäyttöön.

    Vipottaja tuo esiin OL:n ja sen suhteen katuryhmiin, ja se on asia mitä en ollut itse osannut ajatella mutta kun se esille tuli niin vinha perä tuossa on. Väliryhmä vois varmaan olla kuin tilauksesta monelle.
     
  16. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Vaikka katukisaajana itseäni pidänkin,huolimatta yhden fhra kauden jälkeen pari välivuotta pitäneenä,kysynkin että miksi pitäis väliryhmä perustaa?

    Pärjäämisen takiako?Ei suomessa niin paljoa autoja ole kuitenkaan tulemassa radoille katuautopuolelle että väliryhmä ruokkisi jotain porukkaa kisapiireissä.
    OL-ryhmä ei suinkaan ole mielestäni karannut lapasesta vaan se on kehittynyt!!!Uusia autoja tulossa useita ja ryhmästä tulee muiden tiimien hankintoja seuranneena erittäin mielenkiintoinen.
    Vaikka se 7.50sek raja jo viime kesänä melkein rikottiin,tänä kesänä sen joku varmasti alittaa,on se merkki tiimien panostuksesta kyseiseen lajiin.Se että onko ne "liian nopeita",sanon vain että mitä sitten??Nopeutuu ne autot A,B,C ja D-ryhmissäkin.


    Enkä suinkaan ole vastakarvan edustajana tässä asiassa.
    Se ajatus vanhasta x-ryhmästä voisi kylläkin olla toisaalta aiheellinenkin,mutta ketkä ja millä kalustolla sinne mennään???Kaikki ahdin ja kaasu-autot?Yli 500cid moottorit?

    Mukin kirjoitus oli mielenkiintoinen mutta luulen että syömme borssikeittoa ja matkaamme uralin hiilikaivoksille töihin ennemmin kuin näemme suomessa radalla enemmän kuin yhden fox-mussen jossa 500cid cadillac moottori :rotfl:
    Hauska kombinaatio tosin...
     
  17. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Jos noita streettisääntöjä päivittäis, pitäis kai järjestää samantyyppistä konferenssia kuin outlawssakin tehtiin, ja koettaa siellä sitten aikaansaada jotain linjaa, miks ja miten. Ite pidän lajin ja kalustomäärän kannalta tärkeenä, että ilokaasuja sais myös käyttää streetissä siinä missä muitakin tekohengityksiä, ja se vaatis kyllä jonkinlaista luokkajärjestelyä.
     
  18. apuwoima

    apuwoima 1st gear

    Aamen ja halleluuja.

    Vanhan Pron hankinta amerikasta on kohtuullisen mukava harrastussijoitus. Kun valitsee oikein, on palikat ja hintakin kohdallaan.

    Ja mielestäni kaverit tekee ihan järkevästi. Näin minäkin luultavast tekisin jos olisi pakka kohdillaan. Nyt ei ole muuta mahdollisuutta kuin seurata ja ihailla menoa.

    OL-Outlaws, luokka yli-doupatuille katuautoille niinkuin Vipottaja mainitsi, oli aikanaan aika makea luokka. Ja lähtenyt siis lapasesta. Vaikka kuinka katuwessat kehittyisivät, niin ei putkirunkoautot (Pro,PM jne) ole mitenkään verrattavissa katuautoihin. Ruotsalaiset sitä yrittivät joskus.

    Se taho, joka aikanaan salli vanhat Pro ymv. autot OL:ään, sortui samaan harkitsemattomuuteen kuin Sport2000 ja F-ryhmän vastaavat päättäjät. Kustannukset lähtee aina lapasesta. Se ongelma on joka lajissa jossa ajattelemattomat "kehitykset" sallitaan. Myös OL alkaa olla kohta liian kallis luokka ajaa, ellei asialle tosiaan tehdä jotain.
    Usein painostus lähtee kilpailijapuolelta. Joku hankkii esim. vanhan Pro Modin mutta ei kykene sillä kilpailemaan oikeassa luokassa esim. rahanpuutteen takia. Ja kun on riittävän vahva persoona, muutos on valmis.

    Kannatan vakaasti väliluokan perustamista. Pro-C voisi olla kova luokka jossa moottori/vaihteisto/renkaat/painot määrättäisiin säännöillä.

    Mutta aina on tilanne, jossa toisella on enemmän rahaa kuin toisella.

    T: Apu Woima :eek:
     
  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mikäs ero siinä on, että ajetaanko sillä samalla SFI 25.5/ 25.4 kehikolla outlawia, vai esimerkiksi Dyhmä reetä noin niinkun lapasesta lähtemisen kannalta?
    Sitäpaitti OL tökkää siihen seiskapuolen "indeksiin", mutta streettejähän ei käsittääkseni sido mikään. Sama vaikka ajelisivat matalia kutosia... Eli kumpikohan pitkässä juoksussa osoittautuukaan kalliimmaksi?
     
  20. Putte

    Putte 1st gear

    Alkuperäinen runko rajoittaa 7,5 sekuntiin oli kyseessä sitten street, ol tai vaikka comp ryhmän kilpuri.
     

Kerro tästä muillekin!