OL

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja OL550, 13.1.2007.

  1. apuwoima

    apuwoima 1st gear

    Niimpä.

    Mikään ei pakota ajamaan Deetä. Aina voi tosin vaihtaa OL:ään koska kun Deen vinkuvat Turbolaitteet alkaa kulkemaan niin niistäkin tulee präkettiautoja. SFI 25.5 ja 4 rungoilla ei saa ajaa alle 7.5. Jos nopeammin haluaa ajaa niin SFI 25.2 on minimivaatimus. Tällöin on ajatus katuautosta jo aika kaukana.

    Mutta oot oikias. Dee lähti lapasesta kun niistä tuli Ameriikan tuliaisina yhden yön aikana vaarallisia vanhoilla kaarilla. Olisikohan ollut helpompi rajata säännöillä jotenkin muuten? Moottorin koko? Moottorin koon tarkastaminen on toki ollut viimeaikoina hankalaa. Otetaan käytäntöön helpompi konsti: plommataan kone ja kun seuraavan kerran kansi otetaan pois niin katsastaja käy tekemässä mittaukset. Näin muissakin lajeissa toimitaan. Ellei moottoria pureta puoliksi jo kilpailupaikalla. Liian suuresta moottorista sanktiona sakot tmv. Kyllä Fyyralle raha kelpaa. Ja kilapilija ei sitä tohdi luovuttaa. Eiköhän motit ala oleen oikean kokoisia parin selkkauksen jälkeen.

    Dee alkaa olla siin mikä oli OLn alkuperäinen idis. "Pelle Pelottomien" huimia vekottimia jotka on kuitenkin jollain tapaa katuautohengessä. Missä se raja menee, niin onhan siinä pohdittavaa. Pro tai PM ei kuitenkaan ole millään tavalla katuauto.

    Tämän takia kannatan vanhoille pro ymv autoille omaa historic-luokkaa ja nämä härskeimmät katuautot luokkaan katsomatta OL:ään. Ja katukatsastuspakko Streetille voimaan. Tällä pysyis katuautoideakin paremmin hanskassa.

    Vipottaja tossa heitti että pitäisi pitää oikein palaveri katuautosääntöjen osalta. Ne radikaalit muutokset mitä nää luokat nyt vaatii, vaatii myös aika paljon munaa tehdä suuria päätöksiä. Ilman niitä ei ole kuin präket-luokkia hetken kuluttua.

    T:Vahva-apu
     
  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    Noniinno. Asian ollessa näin, pitää kysyä seuraavaa;
    Jos on käytettävissä rajoittamaton määrä rahaa, niin onko sitten kalliimpaa rakentaa streettiautosta, vai OL -kilpurista tuon 7.5 sekunnin kulkine? Siihenhän loppujen lopuksi tähdätään, jos pitkälle katsotaan.
     
  3. Putte

    Putte 1st gear

    Eiköhän se rahalla onnistu kummasta vaan, tosin OL:stä se on nykysäännöillä helpompaa jo minimipainojenkin johdosta.
     
  4. apuwoima

    apuwoima 1st gear

    Ja jos rahaa oli noin paljon, olisi katuautot keräilyharvinaisuuksia ja niillä ajeltaisiin vain omaksi iloksi.

    Kilapiluluokka olisi Pro tai PM. Ei OL. Ja sitäpaitsi toi Bickel-vekotin on aikanaan ollut varmaan juuri sellaisen kaverin jolla rahaa on ollut mielinmäärin. Hieno laite.

    A
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    No sepä se. Ihmettelen vaan sitä, että mikä hyökkäys tuli outlawia kohtaan, kun streetit on ihan samassa veneessä. Tai itteasiassa voisi kuvitella, että siinä hankalammin rakennettavassa ja kalliimmassa.

    Eli jos streettiauto ja outlawi polkevat samaa "indeksiä", niin kumpi niistä nyt on sitten enemmän lähtenyt lapasesta ja ohi alkuperäisestä ajatuksesta...

    Jo se olisi minusta kiinni, niin teennäiset aikarajoitukset lähtisivät mäkeen heads-up luokista :wink: Mutta ehkä se on tavallaan hyvä ettei ole.
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ehkei tätä polemiikkia tarvi jatkaa, jos asiat kerran on kunnossa.
     
  7. Slow66

    Slow66 1st gear

    Mun mielestäni on ihan oikein sanoa että OL on karannut aika kauas alkuperäisestä ajatuksesta eli "lainsuojattomien katuautojen luokasta". Mutta ihan samaa voisi sanoa monesta muustakin luokasta, vaikka nyt sitten Street-luokista. Ei esim. SFI-kehikkoisella autolla ole paljoakaan tekemistä katuauton kanssa.

    Mutta tämähän on ihan normaalia kehitystä. Aina on ollut niin ja aina tulee olemaan niin että annettujen sääntöjen puitteissa jotkut satsaa enemmän ja luokan taso kovenee. Mutta onko siihen oikea vastaus se, että keksitään lisää luokkia?

    Tosta Hapen ostoksesta sen verran, että oli OL:ssä alla vaikka nitroputki niin ei sen 7.50 alle saa ajaa. Jokainen voi sitten omalta kohdaltaan harkita haluaako sitä 7.50 rajaa kuinka lähelle hätyyttää, ja minkälaisella kalustolla sen haluaa tehdä. Tollaisen ex-Pro auton hankkimisessa on se hyvä puoli, että auto on jo uutena tehty tuollaiseen käyttöön ja tuollaisiin vauhteihin mm. alustan, jarrujen ja kehikon puolesta.
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Aina on ollut niitä joo, jotka kehittävät kalustoaan enempi kun toiset "pärjäämisen" suuntaan, mut en sitte tiedä onks lääke siihen antaa lisää löysää. Mut sillä ei liene kauheesti väliä, se muutos on tehty ja se siitä.

    Mä surkuttelen lähinnä niiden kohtaloa, joilla on jo ollut OL auto, tai on sellanen rakenteilla ja joilla ei todellakaan olis sellaista jos noi uudet säännöt olis olleet tiedossa jo auton hankinta/rakennuksen aloitushetkellä. Toivottavasti niillä riittää motivaatiota ajaa ja panostaa edelleen.

    Mä olisinkin noille "SFI katuautoille" tekemässä mieluummin oman luokkansa, kuin ajattaisin niitä näiden "rehtien katuautojen" (jollanen sullakin on tallissa, ja jollasella oon itekin vuosikaudet ajanut "tuulimyllyjä" vastaan), kanssa heads uppia. Mun mielestä sellaselle muutokselle olis nyt, OL:n sääntöjen mentyä yhä etäämmäks streetistä, tarvetta. Mut jos mä olen tän ajatuksen kanssa yksin, tai, että enemmistö on sitä mieltä, ettei tollasessa mitään tolkkua ole, niin silloinhan ei tarvetta minkäänlaisiin toimenpiteisiin myöskään ole. Mun käsitys on, että toi kenties sais lisää autoja radalle, ja se käsityshän voi aivan hyvin olla väärä.
     
  9. Slow66

    Slow66 1st gear

    Ehdottomasti olen samaa mieltä siitä, että "rehdillä katuautolla" ei ole mitään asiaa -menestymismielessä siis- nykyisiin katuryhmiin. Vaikka matalia kymppejä kulkeva katuauto niin kuin tuo mun vessani on mukamas kova luu kadulla, ei sillä radalla ole mitään jakoa. Mutta onko väliinputoajia sitten nää "rehdit katuautot" vai "SFI katuautot", onkin sitten toinen juttu?

    Yksi mahdollisuus ajaa monenlaisella kalustolla hanat kaakossa on SPET. Vaikka nää ET-ryhmät onkin joidenkin mielestä tarkoitettu pakan ja egon puutteista kärsiville, on niissä mielestäni silti ideaa jos ei bracketin ajaminen ole ylitsepääsemätön este ajatustasolla.
     
  10. Muki

    Muki Gearhead

    Mun mielestä katuryhmissä menestyminen on yksi juttu, ja toinen juttu on se miten vallitsevia sääntöjä koetaan sopiviksi ; kuten aikaisemminkin olen mongertanut tuntuu iskutilavuusraja hieman teennäiseltä, kun otetaan huomioon että vakionakin viissatasia on tehty, kadulle on rekisteröity autoja joissa eri moottori kuin mitä konserni ja että ilokaasu on kategorisesti kielletty, vaikka samaan aikaan erilaisia ahtimia voi käyttää.

    Stroker-sarjat eivät totisesti ole pelkkää pro-tavaraa enää, mutta nykysäännöt tehokkaasti estävät niiden hyödyntämistä isoimmissa moottoreissa. Tai sitten vaikkapa crate replacement moottorit ; onhan niitäkin esimerkiksi 500 kokoluokassa.

    Osittain katusäännöt siis noudattelevat tieliikennekysymyksiä, osittain eivät. On myös intressiryhmiä jotka haluavat "rehellisiä" katuautoja, toisaalta taas kunnianhimoista väkeä jotka toisinaan itsekin myöntävät että ehkä nämä, vauhdikkaat vaunut, ovat jotain muuta kuin arkisia käyttöautoja.

    Sääntövaliokunnalle on hyvä valmistella esitys asiasta ja käyttää siihen runsaasti aikaa, heijastella esiin tuotuja seikkoja sekä kuulla eri tahoja asiasta. Kannatan jonkinlaisen konklaavin pitoa aiheesta tässä vuoden mittaan, siten että yhdistykselle jää aikaa myös käsitellä esitys.

    Konklaavin hengen mukaan burnissavun väristä voi sitten päätellä mitkä ovat olleet tulokset.

    ET-ryhmät eivät silti ole se vastaus ihan kaikille, vaikka totuuden jyvä edellisessä kommentissa piileekin.

    Tähän OL-kysymykseen oma kompetenssi ei riitä. Muutenkin, pitäisköhän tämä thread palautella jälleen OL-keskeiseksi ja ehkä siirtää Street sääntökeskustelu toisaalle ?

    EDIT: minulla oli pieni aavistus että muisti pelaa miten pelaa, ja niinhän se on, osittain kommenteissani on ollut pieniä asiavirheitä, maksimi iskutilavuus olisi kuitenkin 480 eikä 477 ja en muuten löydä sääntökirjasta merkintää jonka mukaan moottori tulisi olla saman konsernin tekoa (street tai yleissäännöt). Hmm. Kuten sanottua, huolellinen valmistelu edistää asian käsittelyä...
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Vaatimus saman tehtaan moottorista poistui aika lähimenneisyydessä. Taitaa olla kuitenkin vielä vaatimuksena "moottorityypin" säilyttäminen, muutenhan menis vissiin V8-corollatkin nykyisiin streetsäänötihin.

    Toi SPEt on tosiaan yks vaihtoehto, kaikelle. Mut sen kanssa on vähän niinku hameen ja housujenkin; nekin on olemassa ja vaihtoehtona toisilleen sekä ajaa suunnilleen samaa asiaa. Silti se hame ei ihan kaikille tunnu siltä oikeelta valinnalta. Jopa niiin, että jos ainoo vaihtoehto jossain on hameen käyttö, niin kuljetaan sitten niissä housuissa vaikka jossain muualla. :rotfl: Noin niinku lievästi kärjistäen. :rotfl:
     
  12. Slow66

    Slow66 1st gear

    Mulle on henkilökohtaisesti ihan sama pitääkö housuja vaiko hametta, pääasia että jotain on yllä. Se on hyvä että on vaihtoehtoja josta valita, en myöskään kannata mitään ainoan vaihtoehdon politiikkaa. Voisi jopa sanoa että jos on vain yksi vaihtoehto, niin onko silloin vaihtoehtoja?
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Nimenomaan, kaikkien "pakottaminen" samaan muottiin ei ole hyvä juttu, ainakaan niiden mielestä jotka pakotetuiksi joutuvat.
     
  14. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Löysän antaminen sääntöjen puitteissa oli kuskien oma ehdotus :eek: Näin mä oon sen käsittänyt ja voihan olla itseasiassa hyväkin, että näitä PRO tason autoja saadaan lisää maahan. Onko se sitten reilua niitä muutamaa vielä "Kotitekoisella rautarungolla" ajavia kohtaan onkin sitten ihan toinen juttu. Mutta kun kuskit ovat kerran yhdessä luokan tulevaisuutta pohtineet on päätöksen oltava periaatteessa oikea.

    Voihan käydä niinkin, että tällainen superhieno Bickel rakennelman omistaja huomaa ajavansa ton 7.50 rajan alle liiankin helposti, jolloin saattaa jopa PRO tai PRO MOd alkaa kiinnostamaan. Tonnehan me kai kaikki haaveissamme tähdätään tai ainakin pyritään :eek:

    Sitäpaitsi kyllä mäkin jos OLlään olisin päätynyt olisin hankkinut just jonkun hyvän pajan tekeleen kuten siis toi Bickel, Haas tai joku muu. Se lienee kuitenkin tae siitä, että auto toimii, on säädettävissä ja pysynee myös radalla noin 300 loppunopeuksissa.
     
  15. f-85

    f-85 Gearhead

    Ei se huono juttu ole että tulee autoja välillä tännekin päin. Ja onhan proo autoja luokassa ollut ennenki.
    Se on ainakin varma et luokasta tulee mielenkiintonen, markinaalit tulee olemaan hyvin pieniä. Kärki laajenee viime kesästä, ja hyvä niin.
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Markinaalit on aina pienimmillään ennenkuin metriäkään on ajettu. :rotfl: Onhan tota jo useempi vuosi lykätty menemään aika kovallakin kalustolla, ja teoriassa toi 7.5 sekan raja olis pitänyt olla "paperia" monelle jo aiemmin. Mut käytäntö ei oo seurannut teorioita; jännä nähä mitenhän ens kesänä. Et vieläkö pärjää seiskaviiskakkosella ekaa rundia pidemmälle?
     
  17. ere

    ere Gearhead

    Mikähän tässä oli perimmäinen idea?

    Virallistaa kuninkaallinen REE ryhmä, D-streetin yläpuolelle tai tilalle.
    Pienemmin painoin, isommin konein, ilokaasuin, kaksvaiheahtimin,muutelluin eturipustuksin, vanhempikuin-75 peltikorein, nelilinkein, isoin renkain, vaihetuin tulipellein/lattioin, elikkä siis sellainen X-ryhmä josta OL joskus sai alkunsa?
    vai moittia OL siitä että se on kehittynyt alkuperäisestä?
    Ajalta ennekuin Panuma teki putkirungon,Saapola toi uudempikorisen, Orhanen ihanan Promodsiipisen(ruotsinkatuautorunkoisen), viimekesän uutuutena lasikuitukoritkin. ulkonäkö on muuttunut, joo.
    Koneet ja karkas kauan sitten 600+ilokaasumoteiksi,700vapareiksi.
    7,5 pitäis olla helppoo.vaan eihän se tietenkään ole.

    Eli takas asiaan: annetaan OL olla sellainen kuin kilvanajajat haluaa sen olevan ja pidetään Street kokous vaikka jonkun kisan yhteydessä lyödään streetit yhteen ja perustetaan vaik K-ryhmä ja REE-ryhmä (katu ja radikaali vaikka) sit laitetaan valintaperusteet tai karsinta rajat.
    takaripustusmuutokset,ylikokokone,ilokaasu,ahdinmuodot, takarengaskoko, ja monta muuta mukavaa juttua joka oikeuttaisi
    REE-ryhmään tai vaikka 9 tai 8 puolelle pääseminen

    nimim. WANNABE- REEkuski/OLmekaanikko

    P.S olin jo päättänyt ettei mun olis pitäny kirjoitella ikinä enää mistään mitään, lupaan ettei toistu
     
  18. Fastback

    Fastback Gearhead

    Menikö vanha Camaro kaupaksi ja jos meni niin mihin päin mannerta?
     
  19. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Hyvää joulua kaikille! :rotfl:
     
  20. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Jo toinen Hyvän Joulun toivotus nyt lähiaikoina täällä OD:llä :eek:
    Äkkiähän toi syksy meni ja kai se on uskottava että kohta se on sit taas jo Joulu mut onneks siitä on sentään vielä reilusti aikaa kevääseen joten ei kai tässä kuitenkaan ihan vielä oo mikään kovin kiire aloitaa auton laittoa 8)
     

Kerro tästä muillekin!