Olds 307 jäähdytysnesteet häviää, kansi rikki?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Harmles, 6.7.2024.

  1. Harmles

    Harmles 1st gear

    Tuli hankittua noin kuukausi sitten -67 Malibu oldsin 307 koneella. Ostosta asti hävittänyt jäähdytysnestettä johonkin mutta ei näy ulkopuolella, auton alla, eikä öljyissä. Ei myöskään ole valkoista pöllähdellyt putkista, ainakaan niin paljoa että olisi kiinnittänyt huomion. Olen lisäillyt jäähäriä ja odotellut että mistä alkaa näkymään/vuotamaan.

    Nyt viimein viikko sitten startatessa ajattelin ensin akun loppuneen kun oli niin kankea startti mutta valkoisen savupilven hälvettyä ja asiaa tutkittuani oli kuskinpuolelta toiseksi etummaisessa pytyssä jäähäriä, ilmeisesti hydro-lukon vuoksi ei meinannut jaksaa startti pyörittää. No nyt on kone purettu ja uudet tiivisteet ostettu (kansi, venttiilikoppa, imusarja...) mutta mistään ei löydy vuotoa. Sylinteri ja mäntä, niin märässä pytyssä kuin muissakin pytyissä, on normaalin näköiset. Märän pytyn mäntä oli tosin kuin uusi kun on jäähärillä hyvin pesty. Kannentiiviste oli ehyt, joten ei sieltäkään ole päässyt vuotamaan. Myöskään imusarjan tiivisteessä ei havaittavaa vuotokohtaa.

    Ainoa paikka mitä ei oikein kunnolla päässyt tarkastamaan on kannen sisusta. Kansi päällisinpuolin ok ja suora. Onko kokemusta onko mahdollista että jäähdytyskanavan seinämä pääsisi rikkoutumaan siten että vuotaisi kannen imukanavan kautta pyttyyn jäähdytysnesteet? Esimerkiksi jos sammuttaessa jää moottori sopivaan asentoon että imupuolen venttiili on raollaan? Onko nuissa kansissa kuinka ohuet seinämät imukanavien ja jäähdytyskanavien välissä tai jotain tiettyä kohtaa jota tarkistaa erityisesti? Kyseisessä koneessa Oldsin 5A kannet ja A4 imusarja.

    Ei tunnu järkevältä alkaa konetta kasaamaan ennenkuin on vikapaikka löytynyt ja korjattu joten onko suositella jotain pajaa Oulu - Rovaniemi väliltä jolta onnistuisi kannen tarkastaminen ja mahdollinen korjaaminen? Jos jollain on jäänyt ehjä 5A kansi/kannet hyllyyn ja on valmis myymään niin niitäkin saa tarjota.
     

Kerro tästä muillekin!