Olds 307 jakopää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Emblem, 4.5.2009.

  1. Emblem

    Emblem 1st gear

    Vuosimallin ´89 Fleetwoodissa on aiheen mukainen kone ja suunnitelmissa on jakopään ketjun ja rattaiden vaihto. Mitä kaikkea käytännössä pitää purkaa, pitääkö esim. öljypohja irrottaa?
     
  2. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Etummaiset vinottaiset tukiraudat keulan poikkipalkilta lokasuojiin, Jäähdyttimen tuulitunnelin yläosa, flekti viskoineen, ohjaustehostin rautoineen, lisäilmapumppu+laturi+ilmastoinnin kompura+ etumatkustajan puolelta muutkin raudat jotka kiinnittyvät vesipumpun pultteihin, vesipumppu, kampuran hihnapyörä, kampuran värinänvaimennin, jakopään koppa, bensapumppu, ja itse jakopää.

    Ärsyttävän paljon tavaraa edessä, ei mikään palkitseva homma, tai voi se tietysti jollekin ollakin :lol:
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ei tarvitse irrottaa öljypohjaa mutta apulaitteet täytyy.
    Ohjaustehostajan pumpun alarauta on todennäköisesti kiinni moottorin kiinnitystyynyn siirtoraudan kanssa samalla ruuvilla. Vinkkinä takaisinlaittoon, tunkilla moottoria ylöspäin, niin saa ruuvin takaisin paikoilleen.

    Öljypoohjan etupään kumitiiviste kannattaa painella ruuvarilla takaisn uraan samalla kun etulevyä kääntää/painaa paikoilleen. Ja käyttää runsaasti tiivisteliimaa.

    Vesipumpun tiivistettä ei ole pakko vaihtaa, pumppu jää kiinni etulevyyn. Mutta saattaa käydä niin, että alkaa vuotamaan jälkeenpäin, koska vesikanavien päästä löystyy avauksen yhteydessä.
     
  4. Emblem

    Emblem 1st gear

    Kiitos neuvoista. Homma hoitunee siis pääosin yläkautta, mikä vaikuttaa jonkun verran askartelupaikan valintaan.
     
  5. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    millä konstein kannattaa toi damberi ottaa irti ?
    eikös tossa ole kumi välissä
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Hommaan soveltuvalla ulosvetäjällä?
     
  7. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    dampperi lähtee jopa bilteman 2 haaraisella ulosvetäjällä, tais vaan syylari olla irti...
     
  8. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Kannattanee laittaa samointein true roller -tuplaketjujakopää, niin ei tarvi olla heti availemassa uudestaan...
     
  9. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Olds 307:n ollessa kyseessä tätä voi kokeilla, koska dampperi on umpirautaa. 2-osaisen dampperin saa helposti, no kahteen osaan tollasella ulosvetäjällä.

    Tuplarullajakopää on hyvä juttu, samoin kannattaa varmistua siitä että apukuskinpuoleisen nostajalaakson kierretulpassa oleva noin 1mm reikä on auki, jotta jakoketju saa roiskevoitelua.
     
  10. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    jaa että on koko mötikkä rautaa 307
    no hyvä sittehän sen saa koko mötikän 3 haarasella ulosvetäjällä
    kaveri vaan kiven kovaa väitti että on kumi välissä
     
  11. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Näistähän ei enää kukaan tiedä mitä on vaihdettu, mutta väittäsin että 95% 307 moottoreista on umpirautaisella dampperilla.

    Syy on se, että insinöörit totesivat lukuisien apulaitteiden massojen vaimentavan riittävästi värinöitä tollaseen 600-3700rpm moottoriin.

    Muistaakseni moottorikoodi "9", eli 307 high-output 180hv (Hurst-Olds 1983,84, 442 1985-87?) on 2-osaisella kumivaimennetulla dampperilla. En tosin ole koskaan nähnyt tällästä mosaa tehtaan jäljiltä joten tää on ihan mutua.
     
  12. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Samoin oli mun 403 koneessa kokorautaa ja nätisti tuli ulosvetäjällä pois.
     
  13. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    oisko hyviä kikkoja sen ison pulti avaukseen

    hylsy ja lekalla päälle ?
     
  14. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Startti pois, kiila vetolevyn hampaan ja lohkon väliin, isoa vääntörautaa.
     
  15. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    pulttikoneella auki
     
  16. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Jos sellainen on.. paras vaihtoehto.
     
  17. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    pulttikone on, mutta ei tehot riitä lähellekkään
     
  18. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    nyt tuli sitten vahdeeettua kettinki
    oli jakopää päässy väljäks ajettu vasta 300 000
    ketju maksto 31€ tiivistesarja noin 10€ ja tahna 8€ eli ei kallis remontti
    us partsin kaveri sano ettäi ei muista myynneensä oldsin jakopäätä pitkään aikaan
    eikö kukaan muka vaiha jakopäitään?!


    pahasti oli halkeillu toi nailon pinnote tossa ylärattaassa

    mikä ihmeen tarkoitus tolla nailon pinnoitteella on?


    nyt lähtee lämpimän käyntiin kun avaina näyttää ja tyhjäkäynti tasaantui vähän
    elli ei turha remontti
     
  19. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Suurin osa nailonrattaista vaihdettiin jo aikaa sitten metallisiin versioihin, ja niihin mihin ei ole vuosien saatossa vaihdettu päätyivät jo paaliin tai osiksi, sen takia ei enää myyvä tuote. Tolla rakenteella haettiin äänetöntä toimintaa, ei mitään muuta.

    Sitäpaitsi nykyään uspartsilta löytyy melkoisia "mestareita" tiskin takaa. Perseestä koko firma. Sinne soittaessa tai paikalla käydessä fiilis on, että muutama vanhempi kaveri pitää varaosamyyntiä pystyssä, loput osaa selata vaan samoja nettikataloogeja, joita kuka tahansa voi tulkita ihan omalta koneelta. Haluatko tilata jotain erikoisempaa, kuitenkin normaaleilta toimittajilta? Odota viikkoja, niin ehkä saadaan.

    Tolla sealed power-jakopäällä on muuten sit taipumus venyä aika railakkaasti ja hyvinkin nopeasti, mutta halvalla saa halvan varaosan. Kun ns. sisäänajautuminen on tapahtunut, ajoitus pitäis tarkistaa uudestaan.
     
  20. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    jaa että joku on saannu soitettuakin sinne 8)
    mää en oo kertaakaan saannu yhteyttä puhelimella
    sitten menin käymään niin nää istuu jalat pöyällä ja puhelimet soi
    hienoo toimintaa :)

    oon ruvennu käymään south west tradella parenpaa palvelua ja vastaavat puhelimeenkin jos vaikka jotain osia tilaa

    esim.
    q-jetin hinta oli 650 us-parkissa
    kun
    kottiin tilattuna jenkeistä hnta 350
    mutta jostainhan niillekki palkka maksetaan

    jaa että huono ketju vai :cry:
    kuinkakohan nopeesti venyy 100 000 :eek:

    ketjusa kyllä luki usa
     

Kerro tästä muillekin!